[align=left] Pasat był ulepszoną wersją Waganta. W/g katalogu to ''Męski
rower sportowy przeznaczony do turystyki i treningu sportowego''( W rzeczywistości
był to rower turystyczno-sportowy). Był produkowany od końca lat '70 do początku
lat '90. Istniała również wersja eksportowa Universal Pasat różniąca się japońskimi
przerzutkami i manetkami.
Rama- stalowa, taka jak w Wagancie, rozmiar 560.
Widelec- stalowy, jak w Wagancie. Mistrale i Orkany miały lepsze widelce, te w
Pasatach zbyt wytrzymałe nie były.
Koła- 27'', 36 szprych , nyple mosiężne, obręcze stalowe chromowane 20-630,
piasty standardowe, stalowe, mocowane na nakrętki. Piasty i obręcze były takie same we wszystkich kolarkach i składakach, różniły się jedynie rozmiarem i ilością otworów na szprychy.
Ogumienie- opony Stomil 27x1 1/4''(32-630) dętki z zaworem Dunlop.
Stery stalowe, również takie jak w składakach i kolarkach.
Suport z miskami wciskanymi, jak w większości Rometów.
Korby na kliny 9,5mm, ramiona korb stalowe, blaty stalowe 40/52.
Pedały metalowe nierozbieralne, czasami metalowo-gumowe
Mostek krótki, turystyczny stalowy wysięg 20mm
Kierownica "baranek'' o szerokości 426mm, stalowa chromowana, owinięta
igielitową owijką.
Oświetlenie- przednia lampa 2,4W mocowana na hamulcu lub na sterach, dynamo
na widelcu przednim, lampa tylna z odblaskiem na błotnik
Siodełko obciągnięte skajem, takie jak w Sportach.
Sztyca 25mm, stalowa na zwykłe jarzemko.
Hamulce stalowe jednościągowe, klamki hamulca całe aluminiowe lub czasami
aluminiowe dźwignie z plastykowymi czarnymi główkami.
Przerzutki- tylna Favorit Special, Jóka, później czasami Romet Tornado. Z przodu
biegi zmieniała przerzutka z ramieniem wysuwanym Romet. W eksportowych
Universalach z tyłu było Shimano Eagle, z przodu również Shimano.
Wolnobieg 5 rzędów 14-17-20-24-28, wcześniej 14-16-18-20-22
Manetki do ok.'85 plastykowo-aluminiowe Favorit na ramę ew. plastykowe Romet.
Po '85 plastykowe manetki Romet na mostek. Jeżeli manetki są na ramie, linka jest
prowadzona przy użyciu przelotek pancerza i ślizgaczy, jak na mostku- pełny
pancerz mocowany plastykowymi obejmami.
Błotniki pełne, ameliniowe.
Bagażnik dosyć wiotki, taki jak np. w Wigrach, Waganty miały mocniejszy.
Numer ramy był bity na główce ramy.
Pasaty były wyposażane w nóżkę (niezbyt solidną
), dzwonek, pompkę: plastykową
lub metalową z plastykową rączką i końcówką oraz zestaw narzędzi umieszczony w
torebce pod siodełkiem.
Paleta kolorów FSO/FSM
Jeśli zauważycie jakiś błąd lub nieścisłość, naturalnie proszę o doprecyzowanie