Cześć.
Temat będzie oczywiście aktualizowany, gdy zdobędę jakieś nowe informację. Zawiera wszystko to co na tę chwilę wiem o tym modelu.
Rocznik (prawdopodobnie) 1973-ci/4-ty (wersja prototypowa, kilka sztuk):
Zmiany
w tej wersji:
1. Rezygnacja z lakierowania obudów lamp przednich;
2. Stosowanie czarnych, plastikowych chlapaczy, zamiast gumowych;
3. Rezygnacja z lakierowania napisu (?) na zbiorniku paliwa i pokrywach schowka - zastosowanie naklejek;
4. Zmiana koloru linki sprzęgła, hamulca przedniego i gazu z białej na czarną.
Rocznik 1974-ty (wersja informacyjna, około 30-stu sztuk):
Tabliczki znamionowe:
Numer ramy:
Numer silnika:
Zmiany
w stosunku do poprzedniej wersji:
1. Nabijanie numerów na główce ramy;
2. Montaż tabliczek znamionowych;
3. Lakierowanie bagażnika na czarno, zamiast chromowania.
*4. Sporadyczne (lub zamienne) stosowanie siedzeń z napisem „PREDOM - ROMET” z tyłu:
*5. Zmiana typu kranika na SW-8/1 (ten jest ocynkowany):
*6. Lakierowanie osłony łańcucha także na czarno i nie lakierowanie jej pod kolor ramy;
*7. Czarno-chromowana kedra na zbiornik paliwa, zamiast szarej;
*8. Czarna koszulka izolacyjna przewodów idących do przełącznika świateł, zamiast białej.
Zmiany w tej wersji: brak informacji.
Rocznik 1975-ty (wersja "pierwsza" - próbna, prawdopodobnie około 300-500 sztuk):
Zmiany w stosunku do poprzedniej wersji:
1. Lakierowanie tylnego błotnika w kolor, zamiast chromowania;
2. Zastąpienie stalowych pokryw schowka narzędziowego plastikowymi (białymi).
Stalowe pokrywy schowka (wypiaskowane):
Białe plastikowe pokrywy schowka:
3. Zmiana sposobu mocowania blachy siedzenia (w tym lekka modernizacja ramy i dołożenie zaczepów do przedniego mocowania blachy):
Z mocowania na cztery śruby od spodu:
Na mocowanie na dwie śruby z tyłu;
4. Zmiana koloru tłumika szmerów ssania (puszki gaźnika) z białej, na jasnoszarą.
Biała puszka gaźnika:
Zmiany w tej wersji:
**1. Zamienne stosowanie niżej pokazanych głowic silnika:
2. Nie lakierowanie wahacza i prawdopodobnie podnóżek kierowcy na czarno;
3. Standardowe osie kół - wcześniej w kształcie śrub z niepełnym gwintem.
Rocznik 1975-ty (wersja „druga” – możliwe że także próbna):
Zmiany w stosunku do poprzednich wersji:
1. Przeniesienie mocowań pompki powietrza z pod siedzenia, do miejsca przy silniku, usuwając jednocześnie plastikową osłonkę na przewody instalacji elektrycznej (w tym lekka modernizacja ramy);
2. Dolny wspornik tłumika z blachy (wcześniej z rurki);
3. Nabijanie rocznika na główce ramy.
Zmiany w tej wersji:
1. Modernizacja głowicy poprzez „ścięcie” rantów jej żeberek, oraz zmniejszenie ich wysokości;
2. Lakierowanie na czarno jedynie nóżek górnych, oraz dolnej i górnej półki przedniego zawieszenia;
3. Lakierowanie podnóżek kierowcy pod kolor ramy;
**4. Korek wlewu oleju z białego plastiku (pod śrubokręt);
5. Sporadyczne (lub zamienne) stosowanie wsporników przedniego błotnika nowego typu.
Rocznik 1976-ty:
Zmiany w stosunku do poprzedniej wersji:
1. Stosowanie grubszych szprych i nypli kół (w tym powiększenie otworów na szprychy w bębnach i w obręczach):
2. Rezygnacja ze sprzęgła trzytarczowego, na rzecz dwutarczowego;
3. Poszerzenie „wgłębień” pod nóżki górne, oraz otworów pod śruby dla wsporników w przednim błotniku;
*4. Korkowe tarcze sprzęgłowe zamiast bakelitowych;
5. Sporadyczne (lub zamienne) stosowanie wsporników przedniego błotnika starego typu.
Zmiany w tej wersji:
1. Zaprzestanie montowania tabliczek znamionowych;
*2. Korek wlewu oleju z czarnego plastiku (pod klucz);
*3. Stosowanie siedzeń bez napisu „PREDOM ROMET” z tyłu;
4. Skrócenie tylnego mocowania zbiornika.
Rocznik 1977-my:
Zmiany w stosunku do poprzedniej wersji:
1. Ponowne lakierowanie osłony łańcucha pod kolor ramy;
2. Lakierowanie górnej półki przedniego zawieszenia pod kolor ramy;
3. Zaprzestanie nabijania rocznika na główkę ramy;
*4. Zębatka tylna z okrągłymi otworami (przeważnie);
*5. Zastosowanie tulei metalowych ramy w miejscu wahacza;
*6. Podstawki pod mocowania kierownicy nagwintowane w środku i przyspawane do górnej półki przedniego zawieszenia, oraz lakierowane na ten sam kolor co półka.
Zmiany w tej wersji:
1. Zmiana naklejek na zbiorniku paliwa;
2. Lakierowanie dolnej półki przedniego zawieszenia pod kolor ramy;
3. Bagażnik nowego typu (przeważnie).
Rocznik 1978-my:
Zmiany w stosunku do poprzedniej wersji:
1. Zmiana naklejki na zbiorniku paliwa;
2. Zmiana podnóżek kierowcy:
I dźwigni hamulca tylnego:
3. Zbiornik paliwa pod wciskany korek;
4. Lakierowanie m.in. na kolor: pomarańczowy, czerwony, zielony oraz żółty (inny niż poprzednio);
5. Nowy typ zmieniacza biegów:
*6. Nowy typ wałka głównego skrzyni biegów (z wcięciami na „prowadnicach”):
7. Nowy typ wodzika zmiany biegów (wraz z nakrętką regulacyjną i wprowadzeniem nakrętki kontrującej);
*8. Nowy typ prędkościomierza;
9. Dodatkowa stalowa tulejka w karterach ustalająca podstawę zmieniacza biegów (dolny otwór).
Zmiany w tej wersji:
1. Ponowna zmiana naklejki na zbiorniku paliwa;
2. Ponowne nabijanie rocznika na główce ramy.
Rocznik 1979-ty:
Zmiany w stosunku do poprzedniej wersji:
1. Inne uchwyty przedniego mocowania zbiornika paliwa (przeważnie);
2. Nowa dźwignia hamulca tylnego:
Zmiany w tej wersji:
Kolejno:
1. Zmiana przedniego błotnika (bez wgłębień pod nóżki dolne **i z innym rozstawem otworów pod jego wsporniki), oraz lakierowanie go pod kolor ramy;
2. Nóżki dolne nowego typu (bez plastikowych uchwytów sprężyn, dłuższe, z wygiętymi uchwytami pod wsporniki przedniego błotnika);
3. Wsporniki przedniego błotnika nowego typu (chromowane z blachy);
4. Czarne pokrywy schowka narzędziowego (nie lakierowane);
5. Skrócone po szerokości naklejki na pokrywach schowka (również na małych pokrywach);
6. Przednie zawieszenie nowego typu;
7. Klakson w schowku narzędziowym;
*8. Plastikowa osłona łańcucha;
9. Schowek narzędziowy nowego typu (mały).
Rocznik 1980-ty:
Zmiany w stosunku do poprzedniej wersji:
1. Lakierowanie wsporników przedniego błotnika i górnego wspornika tłumika pod kolor ramy;
2. Lakierowanie tłumika na czarno;
3. Nowa obejma kolanko-tłumik;
4. Nowy typ schowka narzędziowego (duży, przyspawany);
5. Dospawanie do ramy „blachy” w miejscu siedzenia;
6. Pokrywa sprzęgła silnika bez zaślepki (w miejscu wałka kopstartera);
**7. Czarna kedra na zbiornik paliwa.
Zmiany w tej wersji: brak informacji.
Rocznik 1981-szy:
Zmiany w stosunku do poprzedniej wersji:
1. Ponowne stosowanie małego schowka narzędziowego;
2. Klakson montowany pod siedzeniem;
3. Uchwyt na baterie przymocowany do ramy (pod pokrywą schowka narzędziowego).
Zmiany w tej wersji:
1. Ponowne (zamienne) stosowanie chromowanych wsporników przedniego błotnika (dwuczęściowych z blachy).
2. Amortyzatory nowego typu (jak np. w Ogarze 200/205);
*3. Zamienne (lub sporadyczne) montowanie siedzeń z brązowym pokrowcem;
*4. Poprzeczka ramy (ta pod bakiem) o kształcie profilu (z trzema ściankami);
5. Sporadyczne (lub zamienne) stosowanie chromowanych tłumików.
Rocznik 1982-gi:
Zmiany w stosunku do poprzedniej wersji: brak informacji.
Zmiany w tej wersji:
**1. Zamiennie montowanie silnika 023.
Inne zmiany (brak informacji co do rocznika):
1. Klamka sprzęgła i hamulca przedniego z nacięciem do przedkładania linki;
2. „Otwarte” ramie popychacza sprzęgła:
3. Półka górna nowego typu.
4. Nowy komplet narzędzi;
5. Nowa instrukcja obsługi:
6. Nowa instrukcja obsługi (kolejna wersja):
7. Nowy typ napędu prędkościomierza (pod nakręcaną linkę).
8. Nowy typ kranika paliwa (tej najczęściej spotykany);
9. Nowy typ dużego (dwuczęściowego) schowka narzędziowego - inny niż poprzedni.
Dodano dwa kątowniki łączące je ze sobą, oraz wykonano w nich więcej otworów;
10. Koło przekładni stałej bez otworów;
11. Tłumik z czterema nacięciami w miejscu obejmy kolanka (chromowany początkowo z dwoma nacięciami);
12. Zmiana zabezpieczeń zębatki tylnej (na tzw. „kwiatek”);
13. Kilka zmian prędkościomierzy;
14. Nowy typ linki sprzęgła, hamulca przedniego i prędkościomierza;
15. Zmiana konektorów oczkowych na męskie w uchwycie na baterie;
**16. Nowy typ uchwytu na baterie;
17. Kierownica z radełkowaniem w miejscu jej uchwytów, a same uchwyty ze znaczkiem Pegaza (wybitym na ich górnej części) w poziomie (wcześniej w pionie);
**18. W początkowym okresie, stosowanie błotników tylnych z Komara 2351 (wyższych);
19. Nóżki dolne nowego typu w zawieszeniu starego typu (bez plastikowych uchwytów sprężyn i dłuższe);
20. Dodatkowe nadlewy na zewnątrz karterów (ostatnie roczniki);
21. Pokrywa zapłonu bez stalowej tulejki pod wałek zmieniacza biegów;
**22. Cynkowana dźwignia zmiany biegów oraz kopstarter, zamiast chromowanej;
23. Nóżki dolne przedniego zawieszenia (pierwszego typu), wygięte na zewnątrz w miejscu osi przedniego koła;
24. Dźwignia zmiany biegów nowego typu (pod płaską gumę);
25. Podnóżki pasażera nowego typu (z zagiętej blachy - wcześniej z pełnego pręta).
* - Przypuszczenie co do rocznika.
** - Przypuszczenie.
Zmiany „w stosunku do poprzedniej wersji” mogły zajść także „w tej wersji" (mogę się mylić).
Istnieje też możliwość, że dany element nie pasuje rocznikowo. W fabryce mogli nie mieć odpowiedniego, więc założyli ten który mieli.
Tekst napisany wyłącznie dla forum: http://www.chlopcyrometowcy.pl – zakaz kopiowania.
Źródła zdjęć:
- internet;
-
http://www.jacomoto.pl;
- własne materiały.
Jeśli ktoś ma jakieś zdjęcia 50-T-1 (lub ich części) i chciałby żebym je tu umieścił, piszcie.
Zapraszam do udziału w rozwijaniu tematu, pozdrawiam.