[Wiki] Romet 50-T-1 (2370) - Szczegółowa historia zmian (identyfikacja rocznika) - Wersja do druku +- Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! (https://www.chlopcyrometowcy.pl) +-- Dział: Chłopcy Rometowcy (/forumdisplay.php?fid=4) +--- Dział: Forumowa Wikipedia (/forumdisplay.php?fid=107) +--- Wątek: [Wiki] Romet 50-T-1 (2370) - Szczegółowa historia zmian (identyfikacja rocznika) (/showthread.php?tid=44589) |
[Wiki] Romet 50-T-1 (2370) - Szczegółowa historia zmian (identyfikacja rocznika) - Szatek - 09-08-2017 14:53:37 Cześć. Temat będzie oczywiście aktualizowany, gdy zdobędę jakieś nowe informację. Zawiera wszystko to co na tę chwilę wiem o tym modelu. Rocznik (prawdopodobnie) 1973-ci/4-ty (wersja prototypowa, kilka sztuk): Zmiany w tej wersji: 1. Rezygnacja z lakierowania obudów lamp przednich; 2. Stosowanie czarnych, plastikowych chlapaczy, zamiast gumowych; 3. Rezygnacja z lakierowania napisu (?) na zbiorniku paliwa i pokrywach schowka - zastosowanie naklejek; 4. Zmiana koloru linki sprzęgła, hamulca przedniego i gazu z białej na czarną. Rocznik 1974-ty (wersja informacyjna, około 30-stu sztuk): Tabliczki znamionowe: Numer ramy: Numer silnika: Zmiany w stosunku do poprzedniej wersji: 1. Nabijanie numerów na główce ramy; 2. Montaż tabliczek znamionowych; 3. Lakierowanie bagażnika na czarno, zamiast chromowania. *4. Sporadyczne (lub zamienne) stosowanie siedzeń z napisem „PREDOM - ROMET” z tyłu: *5. Zmiana typu kranika na SW-8/1 (ten jest ocynkowany): *6. Lakierowanie osłony łańcucha także na czarno i nie lakierowanie jej pod kolor ramy; *7. Czarno-chromowana kedra na zbiornik paliwa, zamiast szarej; *8. Czarna koszulka izolacyjna przewodów idących do przełącznika świateł, zamiast białej. Zmiany w tej wersji: brak informacji. Rocznik 1975-ty (wersja "pierwsza" - próbna, prawdopodobnie około 300-500 sztuk): Zmiany w stosunku do poprzedniej wersji: 1. Lakierowanie tylnego błotnika w kolor, zamiast chromowania; 2. Zastąpienie stalowych pokryw schowka narzędziowego plastikowymi (białymi). Stalowe pokrywy schowka (wypiaskowane): Białe plastikowe pokrywy schowka: 3. Zmiana sposobu mocowania blachy siedzenia (w tym lekka modernizacja ramy i dołożenie zaczepów do przedniego mocowania blachy): Z mocowania na cztery śruby od spodu: Na mocowanie na dwie śruby z tyłu; 4. Zmiana koloru tłumika szmerów ssania (puszki gaźnika) z białej, na jasnoszarą. Biała puszka gaźnika: Zmiany w tej wersji: **1. Zamienne stosowanie niżej pokazanych głowic silnika: 2. Nie lakierowanie wahacza i prawdopodobnie podnóżek kierowcy na czarno; 3. Standardowe osie kół - wcześniej w kształcie śrub z niepełnym gwintem. Rocznik 1975-ty (wersja „druga” – możliwe że także próbna): Zmiany w stosunku do poprzednich wersji: 1. Przeniesienie mocowań pompki powietrza z pod siedzenia, do miejsca przy silniku, usuwając jednocześnie plastikową osłonkę na przewody instalacji elektrycznej (w tym lekka modernizacja ramy); 2. Dolny wspornik tłumika z blachy (wcześniej z rurki); 3. Nabijanie rocznika na główce ramy. Zmiany w tej wersji: 1. Modernizacja głowicy poprzez „ścięcie” rantów jej żeberek, oraz zmniejszenie ich wysokości; 2. Lakierowanie na czarno jedynie nóżek górnych, oraz dolnej i górnej półki przedniego zawieszenia; 3. Lakierowanie podnóżek kierowcy pod kolor ramy; **4. Korek wlewu oleju z białego plastiku (pod śrubokręt); 5. Sporadyczne (lub zamienne) stosowanie wsporników przedniego błotnika nowego typu. Rocznik 1976-ty: Zmiany w stosunku do poprzedniej wersji: 1. Stosowanie grubszych szprych i nypli kół (w tym powiększenie otworów na szprychy w bębnach i w obręczach): 2. Rezygnacja ze sprzęgła trzytarczowego, na rzecz dwutarczowego; 3. Poszerzenie „wgłębień” pod nóżki górne, oraz otworów pod śruby dla wsporników w przednim błotniku; *4. Korkowe tarcze sprzęgłowe zamiast bakelitowych; 5. Sporadyczne (lub zamienne) stosowanie wsporników przedniego błotnika starego typu. Zmiany w tej wersji: 1. Zaprzestanie montowania tabliczek znamionowych; *2. Korek wlewu oleju z czarnego plastiku (pod klucz); *3. Stosowanie siedzeń bez napisu „PREDOM ROMET” z tyłu; 4. Skrócenie tylnego mocowania zbiornika. Rocznik 1977-my: Zmiany w stosunku do poprzedniej wersji: 1. Ponowne lakierowanie osłony łańcucha pod kolor ramy; 2. Lakierowanie górnej półki przedniego zawieszenia pod kolor ramy; 3. Zaprzestanie nabijania rocznika na główkę ramy; *4. Zębatka tylna z okrągłymi otworami (przeważnie); *5. Zastosowanie tulei metalowych ramy w miejscu wahacza; *6. Podstawki pod mocowania kierownicy nagwintowane w środku i przyspawane do górnej półki przedniego zawieszenia, oraz lakierowane na ten sam kolor co półka. Zmiany w tej wersji: 1. Zmiana naklejek na zbiorniku paliwa; 2. Lakierowanie dolnej półki przedniego zawieszenia pod kolor ramy; 3. Bagażnik nowego typu (przeważnie). Rocznik 1978-my: Zmiany w stosunku do poprzedniej wersji: 1. Zmiana naklejki na zbiorniku paliwa; 2. Zmiana podnóżek kierowcy: I dźwigni hamulca tylnego: 3. Zbiornik paliwa pod wciskany korek; 4. Lakierowanie m.in. na kolor: pomarańczowy, czerwony, zielony oraz żółty (inny niż poprzednio); 5. Nowy typ zmieniacza biegów: *6. Nowy typ wałka głównego skrzyni biegów (z wcięciami na „prowadnicach”): 7. Nowy typ wodzika zmiany biegów (wraz z nakrętką regulacyjną i wprowadzeniem nakrętki kontrującej); *8. Nowy typ prędkościomierza; 9. Dodatkowa stalowa tulejka w karterach ustalająca podstawę zmieniacza biegów (dolny otwór). Zmiany w tej wersji: 1. Ponowna zmiana naklejki na zbiorniku paliwa; 2. Ponowne nabijanie rocznika na główce ramy. Rocznik 1979-ty: Zmiany w stosunku do poprzedniej wersji: 1. Inne uchwyty przedniego mocowania zbiornika paliwa (przeważnie); 2. Nowa dźwignia hamulca tylnego: Zmiany w tej wersji: Kolejno: 1. Zmiana przedniego błotnika (bez wgłębień pod nóżki dolne **i z innym rozstawem otworów pod jego wsporniki), oraz lakierowanie go pod kolor ramy; 2. Nóżki dolne nowego typu (bez plastikowych uchwytów sprężyn, dłuższe, z wygiętymi uchwytami pod wsporniki przedniego błotnika); 3. Wsporniki przedniego błotnika nowego typu (chromowane z blachy); 4. Czarne pokrywy schowka narzędziowego (nie lakierowane); 5. Skrócone po szerokości naklejki na pokrywach schowka (również na małych pokrywach); 6. Przednie zawieszenie nowego typu; 7. Klakson w schowku narzędziowym; *8. Plastikowa osłona łańcucha; 9. Schowek narzędziowy nowego typu (mały). Rocznik 1980-ty: Zmiany w stosunku do poprzedniej wersji: 1. Lakierowanie wsporników przedniego błotnika i górnego wspornika tłumika pod kolor ramy; 2. Lakierowanie tłumika na czarno; 3. Nowa obejma kolanko-tłumik; 4. Nowy typ schowka narzędziowego (duży, przyspawany); 5. Dospawanie do ramy „blachy” w miejscu siedzenia; 6. Pokrywa sprzęgła silnika bez zaślepki (w miejscu wałka kopstartera); **7. Czarna kedra na zbiornik paliwa. Zmiany w tej wersji: brak informacji. Rocznik 1981-szy: Zmiany w stosunku do poprzedniej wersji: 1. Ponowne stosowanie małego schowka narzędziowego; 2. Klakson montowany pod siedzeniem; 3. Uchwyt na baterie przymocowany do ramy (pod pokrywą schowka narzędziowego). Zmiany w tej wersji: 1. Ponowne (zamienne) stosowanie chromowanych wsporników przedniego błotnika (dwuczęściowych z blachy). 2. Amortyzatory nowego typu (jak np. w Ogarze 200/205); *3. Zamienne (lub sporadyczne) montowanie siedzeń z brązowym pokrowcem; *4. Poprzeczka ramy (ta pod bakiem) o kształcie profilu (z trzema ściankami); 5. Sporadyczne (lub zamienne) stosowanie chromowanych tłumików. Rocznik 1982-gi: Zmiany w stosunku do poprzedniej wersji: brak informacji. Zmiany w tej wersji: **1. Zamiennie montowanie silnika 023. Inne zmiany (brak informacji co do rocznika): 1. Klamka sprzęgła i hamulca przedniego z nacięciem do przedkładania linki; 2. „Otwarte” ramie popychacza sprzęgła: 3. Półka górna nowego typu. 4. Nowy komplet narzędzi; 5. Nowa instrukcja obsługi: 6. Nowa instrukcja obsługi (kolejna wersja): 7. Nowy typ napędu prędkościomierza (pod nakręcaną linkę). 8. Nowy typ kranika paliwa (tej najczęściej spotykany); 9. Nowy typ dużego (dwuczęściowego) schowka narzędziowego - inny niż poprzedni. Dodano dwa kątowniki łączące je ze sobą, oraz wykonano w nich więcej otworów; 10. Koło przekładni stałej bez otworów; 11. Tłumik z czterema nacięciami w miejscu obejmy kolanka (chromowany początkowo z dwoma nacięciami); 12. Zmiana zabezpieczeń zębatki tylnej (na tzw. „kwiatek”); 13. Kilka zmian prędkościomierzy; 14. Nowy typ linki sprzęgła, hamulca przedniego i prędkościomierza; 15. Zmiana konektorów oczkowych na męskie w uchwycie na baterie; **16. Nowy typ uchwytu na baterie; 17. Kierownica z radełkowaniem w miejscu jej uchwytów, a same uchwyty ze znaczkiem Pegaza (wybitym na ich górnej części) w poziomie (wcześniej w pionie); **18. W początkowym okresie, stosowanie błotników tylnych z Komara 2351 (wyższych); 19. Nóżki dolne nowego typu w zawieszeniu starego typu (bez plastikowych uchwytów sprężyn i dłuższe); 20. Dodatkowe nadlewy na zewnątrz karterów (ostatnie roczniki); 21. Pokrywa zapłonu bez stalowej tulejki pod wałek zmieniacza biegów; **22. Cynkowana dźwignia zmiany biegów oraz kopstarter, zamiast chromowanej; 23. Nóżki dolne przedniego zawieszenia (pierwszego typu), wygięte na zewnątrz w miejscu osi przedniego koła; 24. Dźwignia zmiany biegów nowego typu (pod płaską gumę); 25. Podnóżki pasażera nowego typu (z zagiętej blachy - wcześniej z pełnego pręta). * - Przypuszczenie co do rocznika. ** - Przypuszczenie. Zmiany „w stosunku do poprzedniej wersji” mogły zajść także „w tej wersji" (mogę się mylić). Istnieje też możliwość, że dany element nie pasuje rocznikowo. W fabryce mogli nie mieć odpowiedniego, więc założyli ten który mieli. Tekst napisany wyłącznie dla forum: http://www.chlopcyrometowcy.pl – zakaz kopiowania. Źródła zdjęć: - internet; - http://www.jacomoto.pl; - własne materiały. Jeśli ktoś ma jakieś zdjęcia 50-T-1 (lub ich części) i chciałby żebym je tu umieścił, piszcie. Zapraszam do udziału w rozwijaniu tematu, pozdrawiam. RE: [Wiki] Romet 50-T-1 (2370) - Szczegółowa historia zmian w trakcie całej produkcji - pajak - 09-08-2017 15:27:37 Piwko leci za rozległą wiedzę, do jednego mogę się przyczepić. W 79 roku u mnie tak jest, że jest nabity numer i rocznik na główce ramy ( sam widziałeś zdjęcia ), więc nie wiem czy ja coś źle zrozumiałem czytając post czy mój to jakiś wyjątek. Jeszcze raz wielkie dzięki za te informacje. Pozdrawiam RE: [Wiki] Romet 50-T-1 (2370) - Szczegółowa historia zmian w trakcie całej produkcji - nie_mientki - 09-08-2017 15:28:38 Brawo. RE: [Wiki] Romet 50-T-1 (2370) - Szczegółowa historia zmian w trakcie całej produkcji - JGNZM - 09-08-2017 17:56:30 O, dowiedziałem się, że mój T-1 miał klakson pod kanapą. Masz jakieś zdjęcie? Prześlij na PW RE: [Wiki] Romet 50-T-1 (2370) - Szczegółowa historia zmian w trakcie całej produkcji - Szatek - 09-08-2017 20:49:39 Ten z rocznika 82-go ma widoczny klakson RE: [Wiki] Romet 50-T-1 (2370) - Szczegółowa historia zmian w trakcie całej produkcji - Mixol - 09-08-2017 20:53:42 Dzięki świetna robota. RE: [Wiki] Romet 50-T-1 (2370) - Szczegółowa historia zmian w trakcie całej produkcji - Szatek - 12-08-2017 14:01:00 Dodano: "Dolny wspornik tłumika z blachy (wcześniej z rurki)." Do zmian w stosunku do poprzednich wersji, rocznika 1975-tego z wersji "drugiej". RE: [Wiki] Romet 50-T-1 (2370) - Szczegółowa historia zmian w trakcie całej produkcji - bartosz1907 - 12-08-2017 15:45:50 jestem pod wrażeniem, ogrom wiedzy, kawał dobrej roboty ! RE: [Wiki] Romet 50-T-1 (2370) - Szczegółowa historia zmian w trakcie całej produkcji - joozek - 12-08-2017 18:03:49 Dodam tez od siebie, rocznik 1975 miał tuleje w ramie, tylnego wahacza, takie jak w Komarach 2350, czyli pcv + metal. Potem zastosowano tuleje metalowe, takie jak w Ogarach. RE: [Wiki] Romet 50-T-1 (2370) - Szczegółowa historia zmian w trakcie całej produkcji - Szatek - 12-08-2017 18:30:54 No tak, zapomniałem o tym. Ale rocznik 76-ty też jeszcze nie miał tuleji metalowych ramy Dodano. RE: [Wiki] Romet 50-T-1 (2370) - Szczegółowa historia zmian w trakcie całej produkcji - Szatek - 18-08-2017 14:48:06 Dodano: "Sporadyczne (lub zamienne) stosowanie wsporników przedniego błotnika nowego typu." Do zmian w tej wersji, rocznika 1975-go w wersji drugiej; oraz: "Sporadyczne (lub zamienne) stosowanie wsporników przedniego błotnika starego typu." Do zmian w stosunku do poprzedniej wersji, rocznika 1976-go. RE: [Wiki] Romet 50-T-1 (2370) - Szczegółowa historia zmian w trakcie całej produkcji - Szatek - 19-08-2017 14:21:00 Zmieniono: "Stosowanie siedzeń bez napisu z tyłu;" na: "Sporadyczne (lub zamienne) stosowanie siedzeń z napisem „PREDOM ROMET” z tyłu;" Do zmian w stosunku do poprzedniej wersji, rocznika 1975-go w wersji pierwszej. oraz dodano: "*Stosowanie siedzeń bez napisu „PREDOM ROMET” z tyłu." Do zmian w tej wersji, rocznika 1976-go. RE: [Wiki] Romet 50-T-1 (2370) - Szczegółowa historia zmian w trakcie całej produkcji - Szatek - 21-08-2017 14:35:16 Dodano: "Kierownica bez „karbowania” w miejscu jej uchwytów (w pierwszych rocznikach)." Do innych zmian. RE: [Wiki] Romet 50-T-1 (2370) - Szczegółowa historia zmian w trakcie całej produkcji - Szatek - 21-08-2017 16:06:51 Dodano: "Nie lakierowanie wahacza i prawdopodobnie podnóżek kierowcy na czarno." Do zmian w tej wersji rocznika, 1975-go w wersji pierwszej. RE: [Wiki] Romet 50-T-1 (2370) - Szczegółowa historia zmian w trakcie całej produkcji - Szatek - 22-08-2017 15:12:01 Zmieniono: "*Biała koszulka izolacyjna przewodów idących do przełącznika świateł." na: "*Czarna koszulka izolacyjna przewodów idących do przełącznika świateł, zamiast białej." Do zmian w stosunku do poprzedniej wersji, rocznika 1975-go w wersji pierwszej. |