Ocena wątku:
- 0 głosów - 0 średnio
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Polepszenie fabryki - tylny wahacz koła
|
Autor |
Wiadomość |
Norweski Zomowiec
Mechanik

Liczba postów: 1,845
Imię: Marcin
Skąd: Zamośc
Pojazd: Inny
|
Polepszenie fabryki - tylny wahacz koła
Witam. Prawie Rozbieram tylmy wahacz komara 2330, jednakże śruba wewnątrz tulejki wahacza złapała się rdzt przez te lata i jest problem z wybiciem Postaram się to zrobić oraz okazało się, żę jest lekko uszkodzone mocowanie pręta na wahacza :> od strony zębatki. Lekko bije na boki, jednakże widzę kawałek metalu, który obstukam i powinno zniwelować ten problem i zaspawać - ale nie rozwiąże problem fabryczny tego wahacza.
Przez noc rozmyślałem nad rozwiązaniem tego problemu
zrobiłem takowy rysunek jak to reraz wygala

w tym miejscu najwięcej jest uszkodzeń wahacza - gdy nie ma smarowania oraz metal trze i metali o postaje luz w tulei komara
jeżeli założymy oryginalnym wahacz Fi12 wygląda to tak:
problem pojawia się tutaj - zaznaczyłem na zielono:

albo to jest wybite lub ośka tak pracowała na sucho, że wytarła metalowy otwór na wahacz .. jest to dla mnie skandaliczny błąd konstrukcyjny, gdy to w czasie pracy wyciera i szybko pojawiają sięproblemy kołem
po doświadczeniach z przednim kołem w komarze łożysko nie pasuje pod fi ośki. Trzeba montować jakieś podkładki aluminiowe wokół łożyska itp. cuda. Jednakże postanowiłem zostawić oryginalny na piaście i zastosowałem takowe tuleje do środka łożyska z teflonu?:
https://sklep.agropilot.com.pl/szybkie-zakupy i oryginalna ośka koła pasuje pod wtaczać bez problemu, Ten patent chce zastosować w tym komarze
Zakupując te tuleje z brązu:https://sklep.agropilot.com.pl/artykuly-znormalizowane/lozyska-slizgowe-z-kolnierzem/42555-tulejka-slizgowa-10x12-18x12-z-kolnierzem.html myślę, ze będą pasować wewnątrz tulei i bedzie ładnie pracować - bez zacierania metalowej tulei... Problem będzie polegał na tym, że oryginalna ośka już nie będzie padać - a trzeba będzie doorać dodatkową u tokarza z hartowanego/wzmocnionego metalu fi 13 - Podam mu wymarzy
Pozostaje kwestia zastosowania kalamitem i smarowania na wahaczu oraz na osi komara. Bez zmarnowania nie pojedzie.
myślałem o takowych (niebieskie to kałamutki)
ośkę wykonam z hartowanego sali fi 12 i nagwintuje gwintem samochodowemu. W poszczególnym miejscach zrobię rowki w osi smakujące cały osprzęt.
będzie to tak wyglądać

Czy to się może udać?
|
|
11-12-2022 07:16:59 |
|
|
joozek
senior
Liczba postów: 2,410
Imię: Józek
Skąd: Lubin
Pojazd: Inny
|
RE: Polepszenie fabryki - tylny wahacz koła
Zacznijmy od tego, że te tuleje w wahaczu nie są z gumy, a z poliamidu. Druga sprawa, ta oś nie pracuje w tulejach metalowych. Po jej skreceniu dociagasz wszyobie tuleje metalowe do tulei metalowej w ramie. Tu się z tobą zgadzam, luzów być nie może. Dlatego je trzeba zrobić je nowe razem z osią, z luzem na poziomie 0.25 mm. Rowek smarujący i smarowniczki wskazane, zresztą w pierwszych modelach można je spotkać fabryczne.
Zapytasz więc jak to działa. Po skreceniu osi nakretkami z obu stron, to te tuleje metalowe pracują w tulejach PCV, a nie gumowych. Te tuleje nie mogą mieć najmniejszego luzu, najlepiej wprasowane na wcisk. Przy tak długim ramieniu wahacza będzie pracował pod amortyzatorami góra dół , ale nie na boki.
Denerwować się, to tracić własne zdrowie z powodu cudzej głupoty
|
|
11-12-2022 12:29:54 |
|
1 osoba postawiła piwo joozek za ten post:1 osoba postawiła piwo joozek za ten post.
Dawdzio (12-11-2022)
|
Norweski Zomowiec
Mechanik

Liczba postów: 1,845
Imię: Marcin
Skąd: Zamośc
Pojazd: Inny
|
RE: Polepszenie fabryki - tylny wahacz koła
z tą gumą, to przesadziłem - chodziło mi z poliamid usadzony w wahaczu raz z tuleją metalową
>Tu się z tobą zgadzam, luzów być nie może. Dlatego je trzeba zrobić je nowe razem z osią
tego chce unikać, bo sprawa znów powróci i zastosować takowe tuleje z brązu i sadzić taki, jak na obrazu
Link do tulei https://sklep.agropilot.com.pl/artykuly-...erzem.html w otworze na ośke wahacza
Pozostaje kwestia ośki. Ośka w tym przypatki m10 oryginalna nie przejdzie - więc myślę, aby zrobić nową m8 z utwardzonej stali/brązu?(tego nie wiem, trzeba na allegro poszukać)
(zrobiłem schemat w paint jakby to wyglądało)
podobny patent zastosowałem w kole do komara, gdzie łożysko na fi 10 wewnętrze było za małe (nie pamiętam wymiarów, ale to jest dość powszechny problem) i albo zastosować orgii z aluminium lub co zrobiłem, wsadziłem takowe tuleje ślizgowe za grosze https://allegro.pl/oferta/tuf1-10x17-tul...1899074407
Usadzenie tej ośki w tych tulejach na łożyskowanie powinno wyeliminować wycieracie ośka metalowa - wahacz metal + kalamitka do smarowania wszystkiego
(11-12-2022 12:20:05)romek napisał(a): Link do sklepu z tulejami nie działa.
Ale problem w komarze jest z przednią ośka. Na tylną pasuje normalne łożysko. To tak gwoli ścisłości
Z przednią ośką w komarze na wahaczach? Zasotoswałem z teflonu tuleje i już dość długo sprawuje się dobrze. O to chodzi?
Cytat:Na tylną pasuje normalne łożysko
możesz podać link?
|
|
11-12-2022 14:14:16 |
|
|
Norweski Zomowiec
Mechanik

Liczba postów: 1,845
Imię: Marcin
Skąd: Zamośc
Pojazd: Inny
|
RE: Polepszenie fabryki - tylny wahacz koła
Tak - W przodu wahaczach w komara można zastosować łożyska, jednakże trzeba lekko poszerzyć. Ja zrobiłem nowe tuleje z teflonu i środku usadzona metalowa tuleja - do dzisiaj daje egzamin
Cytat:Tylna piasta się różni i tam normalne łożysko wchodzi już numeru nie pamiętam.
Wiesz co, nie rozbierałem tego całkowicie (są pewnie problemy), jak jak zaobserwowałem te mocowanie ośki jest tak zrobione:

Tam, gdzie zaznaczone na zielono - ośka opiera się na metalowym zwężeniu tulejki - i to jest razem złączone - to sraszne rozwiazanie.. to kwestia czasu i problem gotowy
na początku nie chciałem w to wierzyć. Myślałem, że wchodzi jednak jakaś metalowa tuleja - coś takiego https://gmoto.pl/tulejka-metalowa-wahacz...81106.html
https://gmoto.pl/var/opinion_images/gmot...b0e3e3.jpg
ale to nie prawda
myślę nad tymi tulejami ślizgowymi i ewentualnym wzmocnieniu końcówki (tego zwężenia) na tuleji
|
|
11-12-2022 15:36:56 |
|
|
Norweski Zomowiec
Mechanik

Liczba postów: 1,845
Imię: Marcin
Skąd: Zamośc
Pojazd: Inny
|
RE: Polepszenie fabryki - tylny wahacz koła
Oks - temat jest o tylnym wahaczu komara 2320
jak dla mnie słabym rozwiązaniu tzw. awaryjnym
muszę jakoś wybić tą oś z wahacza - ale strasznie trzyma :/ grzeje palnikiem i polewam olejem
na razie stoi - jak wyjdzie pokaże zdjęcia. Już wiem, że ma bicie jedna strona - widzę lekko naderwany metal, ale myśle że to wyklepie i zaspawam - jeszcze dramatu nie ma (jak widziałem u innych, to dramat... https://youtu.be/K55nHiS_bp4?t=286
|
|
11-12-2022 16:34:51 |
|
|
Norweski Zomowiec
Mechanik

Liczba postów: 1,845
Imię: Marcin
Skąd: Zamośc
Pojazd: Inny
|
RE: Polepszenie fabryki - tylny wahacz koła
Dziś trochę przy tym posiedziałem, bo zimno. Tak się zastanawiałem, czy może usadzić tulejkę z brązu ze silnika komara, bo wymiarowo pasuje
jednakże będzie usadzone te tulejki
https://allegro.pl/oferta/tuleja-slizgow...2883778628
Tuleja wahacza będzie zespolona migomatem. Sama ta tuleja nie jest jednolita, a walcowana. Dodatkowo usadzę na koniec bierznie z łożyska i także zespole, aby te zwężenie wzmocnić
Co do wahaczy. Będzie wytoczona i usadzony sworzeń z jawa 350. Średnic wewnętrzna to fi10, także będzie to dobrym wyborem
A ośka będzie zrobiona z hartowanego pręta fi 10
https://allegro.pl/oferta/rabat-20-pret-...2767268222
Projekt idzie dalej
|
|
14-12-2022 21:05:02 |
|
|
Użytkownicy przeglądający ten wątek:
|
|