Czołem!
Przełomu jako takiego nie ma, ale coś się dzieje, toteż mała aktualizacja.
Oczywiście wpadło trochę zakupów:
- kapy schowka z
białego plastiku
- koła, takie jak powinny być, czyli felgi z "ostrym" rantem oraz "małymi" otworami na nyple pod cienkie szprychy, no i piasty z cechowaniem "zzr" - wszystko do kompletnej renowacji
- sitko klaksonu, ale znów z "małymi" uszami -
może ktoś zechce się wymienić, na takie z "dużymi"? Stan jak nówka, muszę tylko wyczyścić z kleju po taśmie pakowej i dodam zdjęcia.
-
nowa półka dolna wraz z sztycą - miałem co do tego pewne wątpliwości, ale faktycznie nie ma śladów użytkowania w motorowerze, zdjęcie:
Za wszystko (z KW) wyszło 690 PLN, czyli nie mało...
Ale - zakupy zakupami,
zebrałem się w końcu do obliczeń.
Po pierwsze,
zwymiarowałem cały motorower wzdłuż i wszerz - dosłownie i w przenośni - masę części (praktycznie wszystko co mam do
TJ/TS/205), ale i innych odległości, aby ustalić (wstępnie) kilka istotnych wymiarów oraz rozwiązać parę
niewiadomych.
Swoją drogą - uzbierała się z tego całkiem fajna baza przeróżnych wymiarów, które mogą okazać się pomocne w różnych sytuacjach i pewnie kiedyś jakoś ładnie zbiorę je do kupy wraz z opisami sposobu mierzenia - niech będzie "dla potomnych"... ![Rolleyes Rolleyes](images/smilies/rolleyes.gif)
Wracając jednak do wyliczeń - żmudna praca. Wymagała wielokrotnego przeliczania mnożnika/ skali (jak kto woli) dla każdego zdjęcia, z którym pracowałem na podstawie przeróżnych wymiarów/ odległości między A i B. Niemniej, po paru godzinach z kalkulatorem, ekierką, cyrklem oraz niezastąpionymi - kartką i długopisem - pewne rzeczy zaczęły "wskakiwać" na swoje miejsce*.
Znam już np.
dokładne miejsce mocowań wsporników przedniego błotnika na lagach. Wiem też, że
błotnik [przód]
nie był wcale płytki - nie różnił się pod tym względem od "seryjnego" z tego okresu. Nie ulega natomiast wszelkiej wątpliwości, że
został skrócony - mam także policzoną jego
cięciwę - dzięki temu będę mógł ustalić
dokładnie jaka była jego długość - ale tu mam akurat jeszcze pare niuansów do rozwikłania...
* Choć większości obliczeń jestem zasadniczo pewien, bo za każdym razem wszystko sprawdzałem, to wolę się wstrzymać z
fanfarami - dlatego m.in. nie publikuję póki co ani wyników, ani "dowodów" (obliczeń, metodologii) - proszę o jeszcze odrobinę cierpliwości w tej kwestii, ponieważ sprawdzę to wszystko jeszcze dokładniej. Daję sobie na ten moment takie solidne
90% trafności - wszystko opiszę dokładniej jak będzie 100, a jak to ustalę - o tym niżej.
Zebrało się kilka istotnych elementów, które trzeba zreplikować. Dzięki nieocenionej pomocy (i cierpliwości) kolegi
Spsodg (oraz jego tacie - jeśli to czyta, to pozdrawiam!)
dysponuję sporą bazą zdjęciową dolnego i górnego wspornika wydechu, dodatkowo Mikołaj mi to wszystko rzetelnie pomierzył, a trzeba przyznać, że niejednokrotnie zawracałem mu tym głowę (pewnie jeszcze nie raz to zrobię
![Wink Wink](images/smilies/wink.gif)
) - nawet w piątkowy wieczór. Z tego miejsca jeszcze raz:
wielkie dzięki Szabla!
Podjąłem decyzję, że mając taką bazę
wykonam pełną dokumentację tych (i paru innych) części w środowisku CAD - zarówno rzuty 2D jak i model trójwymiarowy. Początkowo chciałem wydrukować modele, które miałyby później pomóc fachowcowi w wykonaniu docelowych replik - myślałem tutaj o
joozku, bo on potrafi zmieniać metal w ładne rzeczy. Porozmawiałem jednak z osobą, która zawodowo zajmuje się obróbką CNC - nie powinno być problemu, aby te elementy "wyrzeźbić" od razu w metalu - wystarczy plik w odpowiednim formacie...
Czekam jeszcze wprawdzie na odpowiedź Józka, ale chyba pójdę
cyfrową drogą - dolny wspornik to trudny do wykonania element - był tłoczony - a CNC gwarantuje dodatkowo pełną powtarzalność (potrzebuję wszystkiego x2). Tanio nie będzie, ale nawet wliczając koszt licencji oprogramowania - zaoszczędzę, jeśli sam sporządzę odpowiedni projekt.
Dodatkowo komputerowe projektowanie pozwoli ostatecznie zweryfikować, uwiarygodnić wspomniane wcześniej wyliczenia - wystarczy do tego nawet prosty model motoroweru. Być może powstanie nawet bardziej szczegółowe opracowanie - wprawdzie z CAD'ami nie miałem nigdy do czynienia, ale już w modelowaniu 3D - nie chwaląc się - mam całkiem spore doświadczenie. Brzmi jak plan
Nie bez przyczyny rozpisałem się znów o "planach" - mam też parę pytań do Was i dotyczą one zarówno projektowania za pomocą komputera, jak i z samą
repliką per se.
Po pierwsze - pytałem już w
shoutbox'ie -
czy ktoś z Was ma/miał styczność ze środowiskiem CAD? Interesują mnie najbardziej programy oparte o interfejs
IntelliCAD - może ktoś jest w stanie coś polecić, bądź podpowiedzieć, czym się kierować przy wyborze? Albo co omijać szerokim łukiem?
Po drugie - choć to pytanie raczej do
Szatka, niemniej jeśli ktoś coś wie, to proszę o pomoc:
czy to absolutnie pewne, że w pierwszych seriach TJ/TS występowały metalowe pokrywy schowka? -
zapytał gość, który miesiąc temu wydał 200PLN na takie z białego plastiku ![facepalm facepalm](images/facepalm.gif)
A całkiem serio - pytam dlatego, że na wszystkich zdjęciach pierwszych egzemplarzy kapy mają dość wyraźne kształty, natomiast te przedstawione w wątku z
forumowej wikipedii (wypiaskowane) na zdjęciu wyglądają, jakby były nieco "zaoblone" - może to tylko takie zdjęcie
![Confused Confused](images/smilies/confused.gif)
Owszem, planowałem użyć "białych" pokryw, podobnie jak chciałem iść na skróty z felgami (stosując współczesną produkcję) ale skoro będą oryginalne koła... Fajnie byłoby i taki typowo "prototypowy" akcent umieścić.
I na sam koniec już nie pytanie, tylko jedno z "moich odkryć" - którego to akurat jestem absolutnie pewien - wynikające z analizy zdjęć prototypów/ wczesnych wersji (
i tylko do nich się odnosi!), podparte wyliczeniami...
Mianowicie
gumy kierownicy na samym początku (
prototypy?) były takie, jak z poniższej aukcji:
https://allegro.pl/oferta/manetki-guma-k...8323589135
A mianowicie:
-
długość ok. 105mm,
max. średnica chwytu ok. 35mm (te z napisem ROMET mają odpowiednio 110mm i nieco ponad 30mm)
- posiadały
logo zzr
- były
prążkowane wzdłużnie i poprzecznie ("seryjne" - z napisem - mają prążki tylko wzdłuż)
Bardzo się cieszę z tego wyniku, bo bardziej mi się one podobają. Jednak wbrew temu nie kierowała mną
siła sugestii - wręcz odwrotnie - poświęciłem im najwięcej uwagi (obliczeń, analizy zdjęć itp.). Dla kogoś to może mało istotna pierdoła, dla mnie przyjemne "odkrycie"
![Shy Shy](images/smilies/shy.gif)
No, chyba że to oczywista sprawa, ale dotychczas nigdzie takiej informacji czy wzmianki nie znalazłem.
Czekam na komentarze, ale najbardziej na odpowiedzi na moje pytania i jak zawsze -
Pozdro600!