50-TS-1 prototyp - budujemy replikę! - Wersja do druku +- Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! (https://www.chlopcyrometowcy.pl) +-- Dział: Motorowery i motocykle Romet (/forumdisplay.php?fid=13) +--- Dział: Nasze Romety (/forumdisplay.php?fid=14) +--- Wątek: 50-TS-1 prototyp - budujemy replikę! (/showthread.php?tid=49697) |
50-TS-1 prototyp - budujemy replikę! - Jorginsson - 01-11-2019 07:54:34 Serwus! OBR Wydział Zamiejscowy w Szczecinie ma się doskonale, toteż wedle zapowiedzi uroczyście ogłasza rozpoczęcie prac nad repliką Rometa typ 2362! I tu taka dygresyjka, która mi akurat przyszła do głowy, a nadaje się na mały prolog: Tak jak model 50-TS-1 zakończył swoją karierę - uogólniając - z powodu takiego czy innego niedostatku, tak u mnie wręcz odwrotnie: mimo, że buduję* niemalże bliźniaczy projekt, budżet jest napięty jak struna w gitarze, czasu wiecznie mało - postanowiłem równocześnie tworzyć Protoplastę tegoż projektu. Fakt, że nadarzyła się ku temu znakomita okazja, ale też na przekór całej gospodarce centralnie planowanej, która wielokrotnie niszczyła (niekiedy naprawdę wspaniałe!**) pomysły naszych rodzimych inżynierów. Stąd też chyba u mnie takie zainteresowanie modelami TJ i TS - pomijając te śmiesznie (jak dla mnie) duże koła, odziedziczone po wcześniejszych konstrukcjach - to były nasze, polskie, przez nas zbudowane, dwuosobowe motorowery! I jakże stylistycznie udane! No to wzięli i jeden nam zabrali, a drugi zubożyli. A ja chcę go Wam (i sobie rzecz jasna!) oddać Postaram się teraz już streszczać. Jak część z Was wie, kupiłem ramę motoroweru TJ, z przeznaczeniem do prototypiku, ale na zdjęciach w ogłoszeniu była z kołami i kanapą, natomiast przyjechało do mnie to: Oczywiście podjarany, na szybko poprzekładałem parę gratów i powstało to: No ale później zacząłem się zastanawiać i przyglądać. M.in. odkryłem jeszcze to: Rama jest po naprawach oraz wypiaskowana (i pomalowana proszkiem ), generalnie fajna. Przednie zawieszenie wymaga za to więcej troski, bo ktoś to zrobił mocno po macoszemu. Ale niemniej jak sami widzicie - jest to pierwsza lub bardzo wczesna wersja - Szatek, pomożesz? "Papiery porwał wiatr", jak niektórzy w ogłoszeniach piszą, więc trzeba robić na "ori", żeby zarejestrować na zabytek. Ale nie byłbym sobą, gdybym (nawet w takiej sytuacji) nie wtrącił swoich trzech Groszy Tak jak w tytule - skoro replika, to po całości - replika prototypu! Będę budował to, co chyba każdy Rometowiec chciałby zobaczyć w Technikolorze Dobra, bo jak zwykle się rozpisałem, ale mam parę zagwozdek/ pytań. 1. Jak umocować kanapę (blachę) "nowego typu" do takiej ramy? Joozek, masz chyba obecnie podobną sytuację w "klienckim" TJ... Oryginalna (mocowana na 4 śruby) jest chyba nie do dostania... Ale gdyby jakimś cudem ktoś miał to dawajcie! 2. Zastanówmy się wspólnie nad tym przednim błotnikiem. Oczywiście mocowania na lagach do dorobienia, mi za to chodzi o samą głębokość. Szatek spekuluje o płytszym błotniku w swoim opracowaniu, co (może siłą sugestii takiego Autorytetu w tej kwestii ) widać ot choćby na tym czarno-białym prospekcie, który sobie pożyczyłem, ale analizowałem też wszystkie inne dostępne i już nie byłbym taki pewien - raczej skłaniałbym się w stronę "zwykłego" błotnika, ew. odpowiednio skróconego i to wcale nie dlatego, że tak byłoby mi łatwiej, tylko tak to widzę... Pomóżcie, popatrzcie Waszymi oczami, chciałbym to zweryfikować. 3. Kolory. Wahacz czarny, taki ze mnie detektyw ale co z resztą? Linki, puszka szmerów - raczej jasne (białe? kremowe?), ale sam kolor nadwozia? Osłona łańcucha - w kolorze nadwozia, ramy, czy właśnie linek/ puszki? Ja osobiście wykluczam kolor ramy... Oczywiście do punktu 3. jeszcze daleko, ale rozważać możemy. 4. Może i głupie pytanie, ale obręcze alu czy chrom? Tu akurat sprawa pilna, bo chciałbym zacząć właśnie od postawienia go na właściwych kołach. Uff, napisałem, com chciał. Szczerze liczę na Waszą pomoc, w zasadzie we wszystkim, bo tak i chciałbym poznać Wasze zdanie i punkt widzenia, ale i jakbyście zauważyli jakieś typowe części, które będą mi potrzebne. A coś tam potrzebuję, między innymi (prócz wiadomo kolanka i tłumika, które spróbuję dorobić, ale oryginałkami nie pogardzę...): -klosz lampy tył -dźwignia hamulca tył -bagażnik/ wspornik błotnika -(ładny) dekielek klaksonu z "dużymi" uszami -kanapa/blacha/pokrowiec -prędkościomierz Na dzisiaj to wszystko. Oczywiście jest to projekt żółw - za szybko nie pójdzie. niemniej trzymanie kciuków wskazane Pozdro600 Typy i Typiary!!! * Jestem, można powiedzieć z zawodu "budowlańcem", bo robię w wykończeniówce i hydraulice, toteż ja wszystko buduję ** Wystarczy spojrzeć na ilustrowaną historię motocykli WSK - jest taka książka, nie do dostania teraz raczej, mniej więcej o takim tytule - aby się przekonać ile tego było w fazie projektowej/ prototypowej... i to jakie cuda... RE: 50-TS-1 prototyp - budujemy replikę! - zazikupl - 01-11-2019 09:41:55 W końcu pojawił się oficjalny temat! Na szybko przeczytałem całość i również na szybko wykombinowałem, że przedni błotnik może być taki sam jak w pegazie (one były płytsze). Pegaz niby miał koła 16 a tutaj są 19 no ale wysokość zamocowanie błotnika pewnie nie robiłaby różnicy. Oczywiście do skrócenia ten błotnik RE: 50-TS-1 prototyp - budujemy replikę! - Szatek - 01-11-2019 10:46:54 Oczywiście że pomogę W ramie musisz przenieść mocowania pompki powietrza pod siedzenie a w miejscu obecnych, dorobić i dospawać uchwyty na plastikową osłonę przewodów instalacji elektrycznej - o jej samej dorobieniu nie wspominając Nie wiem też, czy oś wahacza nie jest już na metalowych tulejach - wcześniej ich nie było. Dolny wspornik tłumika oczywiście do wycięcia Schowek narzędziowy do zmiany, bo jest nowego typu - z dodatkowymi mocowaniami. Nie wiem jak wygląda górna część nóżek dolnych. 1. Kanapę mocujesz tak samo. Nie masz jedynie przednich zaczepów przykręcanych do ramy. Blachę na cztery śruby zawsze możesz dorobić Oryginalny tłumik może jeszcze nie sprzedał Nova_Motors RE: 50-TS-1 prototyp - budujemy replikę! - gregorian2008 - 01-11-2019 11:15:13 Mam osłonę klaksonu jak coś z resztą muszę poszukać co do obręczy wyglądają na alu bo nie mają przetłoczenia jedna taka 19 cali mam od modelu tego jak coś to pisz dogadmay sie RE: 50-TS-1 prototyp - budujemy replikę! - Jorginsson - 01-11-2019 13:33:13 (01-11-2019 10:46:54)Szatek napisał(a): Oczywiście że pomogę Niby o tym wiedziałem, miałem zawrzeć w temacie, a jednak skupiłem się na pieprzeniu głupot Tak, no i właśnie dlatego to nie jest pierwsza wersja. Ale to drobnostki, do ogarnięcia. Do osłony instalacji już się przymierzałem przy prototypiku i myślę, coś się uda wykombinować. Z resztą na dniach wystosuję do Ciebie Szatku kolejne zapytanie pomiarowe, póki masz jeszcze Niebieską Strzałę I tak po raz drugi, chyba trzeba się przeprosić z wrażeniami estetycznymi i zakupić pogiętego sztrucla od Novy... Zazi - to już drugi temat, ten "wypączkował" z koncepcji TS-3 Co do błotnika to mówię - jeśli idzie o "płytkość", to nie jestem taki do końca przekonany po analizie innych dostępnych zdjęć, ale jeśli jednak, to może uda się coś dobrać - z Pegaza odpada, bo przy 16" jest inaczej zagięty, przymierzałem już 17-stkę do tej wysokości i wyglądało to śmiesznie. Greg - osłona klaksonu z dużymi uszami? Znośny stan? I tak będę się odzywał na mesendżerze... Co do kół generalnie - chyba jednak będę posiłkował się współczesną produkcją, obręcze i tak nie mają nabitej cechy w widocznym miejscu, a widziałem na żywo aluminiowe produkcji IFA i dają radę. Prawda jest taka, że - cytując mojego ulubionego blacharza Tomka z ABcaru - pewne rzeczy będą dorabiane, modyfikowane itd. Oczywiście dążę do jak najwierniejszego oddania istoty sprawy, ale nie obraźcie się jeśli czasami w jakiejś kwestii skręcę w stronę jakiś zamienników - bo to nie jest znów typowa renowacja. Tym bardziej, że prawo pozwala na pewne ustępstwa, choćby w kwestii części typowo eksploatacyjnych, ale to jeszcze będę się wczytywał dokładnie gdzie mogę "oszukać", a gdzie trzymać się sztywno. Przy czym dążymy rzecz jasna do ori - "skrótami" chciałbym się posiłkować możliwie najmniej. Taka sytuacja Pozdro600! RE: 50-TS-1 prototyp - budujemy replikę! - joozek - 01-11-2019 15:56:59 Dołożę od siebie. O wycięcie wspornik tłumika i przeróbce mocowania pompki wspomniał Szatek. Błotnik przedni musi być pod koło 19, odcięty z 1 i 2 strony, tak by jego przewożenia przy rurach widelca zostały w swoim miejscu. Będzie dobry z tego co masz ew poszukaj z modelu 2352, 2352w lub Romet 100, oczywiście będzie pasował z modelu 2370 i 2375. Druga sprawa to jego wspornik, na tym zdjęciu słabo to widać. Tylny wspornik, bagażnik miał Szatek. Obręcze kół 19 będą dobre Alu IFA Co do koloru, proponuję tak jak strzała Szatka z dodatkami szarym Jak coś trzeba dorobić, np tuleje i os tylnego wahacza - zapraszam RE: 50-TS-1 prototyp - budujemy replikę! - gregorian2008 - 01-11-2019 16:13:04 co do oslony instlalcji jelsi mialbym wymiary i fotki ksztaltu to max tydzien i bedzie wykonana identyczna RE: 50-TS-1 prototyp - budujemy replikę! - Jorginsson - 02-11-2019 14:01:46 Joozku! Bardzo się cieszę że dołożyłeś coś od siebie, bo to same istotne sprawy. Odnośnie błotnika myślę identycznie. Wsporniki są mało widoczne, to prawda, ale sądzę, że po paru przymiarkach to się uda - nie jest to jakiś skomplikowany element do wytworzenia. Rzecz jasna z dolnych lag (nie wiem jak odmieniać słowo goleń ) trzeba będzie wyciąć mocowania i tu generalnie będę się do Ciebie odzywał - cały przód wymaga troski, także pewnie zagości w temacie "Regeneracja przedniego zawieszenia". Ale to w swoim czasie, tak jak piszesz - być może dojdą do tego tuleje i coś jeszcze. Tylny wspornik, jeśli ktoś (Szatek? - ale to i tak wyślę Ci pw na spokojnie) mi go zwymiaruje to też dorobię. Generalnie ruszyło się w sprawie mojego garażu; jest spora szansa, że po nowym roku będę już miał do dyspozycji dużo więcej przestrzeni, a co za tym idzie - stworzę tam w końcu przynajmniej podstawowe warunki warsztatowe... Pocieszyłeś mnie też z felgami - jedno zmartwienie mniej Gregu! Też przynosisz mi super wieści odnośnie tej osłony instalacji. A to dość istotna kwestia, ażeby była właśnie identyczna. No i generalnie muszę powiedzieć, że nie spodziewałem się takiego zainteresowania i chęci pomocy z Waszej strony - bardzo to doceniam! Chwilowo jestem na mini-urlopie, ale jak wrócę to zweryfikuję wszystko dokładnie i ustalę sobie jakąś kolejność tych prac, bo muszę sobie też budżet mądrze rozpisać, żeby Wasze usługi popłacić - innymi słowy - będziemy to robić etapami. Ale "odpukać" - już za miesiąc, dwa, będą chyba większe możliwości przerobowe, bo odchodzi mi parę zobowiązań jeśli zbiegnie się to z całą tą 'warsztatową' sprawą, to w końcu Jerry będzie miał pole do popisu ale koniec tych dywagacji. Wracając do repliki - tak jak joozek sugeruje, tak i ja myślałem o błękitnym kolorze, tak jak Szatkowy (chociaż co do odcienia to osobna sprawa - mam zbiornik w tym kolorze i jeśli pod naklejką znajdę nie wyblakły fragment, to zaniosę do dorobienia). A myślałem tak dlatego, może to głupio zabrzmi, ale spróbuję: że ten czarno-biały nie wygląda mi ani na żółty, ani na czerwony... Wiecie o co chodzi? Bo generalnie ludzkość i nauka doszły do tego żeby latać w kosmos, przeszczepiać serca, drukować absolutnie wszystko co sobie wymyślimy w 3D, ale nie ma opracowanego, skutecznego sposobu na to, by dociec oryginalnych kolorów na czarno-białej fotografii... Jeśli więc nie znamy, jak w tym wypadku, rzeczywistych barw, to możemy tylko zgadywać, nie pomoże żaden program, czy aplikacja No i właśnie - moje zgadywanie pokrywa się z joozkowym. Ale to nie znaczy, że konkurs jest zamknięty i zapraszam serdecznie wszystkich do tego "zgadywania" kolorów Miłej soboty! RE: 50-TS-1 prototyp - budujemy replikę! - Jorginsson - 04-11-2019 15:07:47 (01-11-2019 10:46:54)Szatek napisał(a): 1. Kanapę mocujesz tak samo. Nie masz jedynie przednich zaczepów przykręcanych do ramy. Blachę na cztery śruby zawsze możesz dorobić Czy to może coś takiego? https://allegro.pl/oferta/mocowania-siedzenia-romet-50t1-czesci-uchwyty-8498219979 (01-11-2019 10:46:54)Szatek napisał(a): Oryginalny tłumik może jeszcze nie sprzedał Nova_Motors Chyba cholercia akurat sprzedał, ale jeszcze się zapytam... RE: 50-TS-1 prototyp - budujemy replikę! - joozek - 04-11-2019 15:27:32 Tak, to o takie mocowania siedzenia chodzi. Przy okazji, mam do sprzedania kpl amortyzatorów do tego modelu po regeneracji - zapraszam RE: 50-TS-1 prototyp - budujemy replikę! - Jorginsson - 10-12-2019 23:27:45 Essa! Coś się ruszyło, coś drgnęło. Rzeczy pospolite, ale i rarytasiki, po kolei: Domówiłem wspomniane mocowania kanapy - coś nade mną czuwa, że akurat Nova takie miała: W paczce m.in. znalazł się pedał hamulca "banan": I byłoby na tyle z takimi zwykłymi gratami. Teraz czas na prawdziwy bombshell... gregorian2008 sam zaproponował, że jeśli tylko będzie miał wymiary, to max 2 tygodnie i osłona instalacji będzie gotowa. Słowny gość. I skromny, bo oponował, żebym zachwalał jego dzieło, ale to jest dzieło, sami zobaczcie, zdjęcia jeszcze Autora, bo dopiero na dniach trafi do mnie, za to można już podziwiać: Cukiereczek Jest po prostu śliczna. Więcej nie napiszę. Zamówiłem także od Novy zakręcany zbiornik z długim mocowaniem (w ostatnich dniach pojawiły się dwa takie, jeden jeszcze jest dostępny + jeden zakręcany, ale z krótkim mocowaniem i chyba spawany w rejonie gwintu wlewu) - już do mnie frunie, jest szansa, że na piątek będzie, więc można liczyć na przymiarkę na motorze wraz z osłonką. Ale mam i kolejne dylematy. Oba dotyczą zbiornika, a raczej jego "aranżacji" - kolor kedry oraz naklejka. Co do kedry, Szatek w swoim artykule wspomina o zmianach względem prototypu, ale nie wiem czy dobrze rozumiem. Powinna być szara, czy klasyczna czarna z rantem "chromowanym"? Analizując dostępne fotosy z epoki myślę, że w prototypie powinna być szara. Dlaczego tak myślę? Nie widzę - porównując z częściami, które faktycznie w chromie są (być muszą) - takich samych błysków. Zawsze fascynowały mnie wszelkie zagadki i programy na Discovery Chanell, a tam dużo jest analiz fotografii, sam też poczytałem o tym i na moją amatorską i hobbystyczną wiedzę - kedra zbiornika jest jasno- szara. Ale, mogę się mylić, więc mówcie, co Wy sądzicie/ wiecie! Problem naklejki zbiornika jest zarazem i mniej, i bardziej oczywisty: na fotografiach 'prospektowych' nie ma naklejki! Na fotografiach z programu "My, 74." - są (chyba) naklejki! Czy to prawdopodobne, ażeby był tam napis/logo malowany? Czy nie dawać w ogóle naklejki/napisu... I jeszcze drobiazg, ale wolę zapytać: czy tarcze kotwiczne (szczękotrzymacze) powinny być z wytłoczonym "ZZR", czy z logiem Rometu (Pegazem)? Pomóżcie! RE: 50-TS-1 prototyp - budujemy replikę! - gregorian2008 - 10-12-2019 23:33:29 Jeśli chodzi o naklejki to dogadamy się ? trzymam kciuki za projektem by dobiegł końca RE: 50-TS-1 prototyp - budujemy replikę! - Szatek - 12-12-2019 18:52:16 Co do osłonki, to jej rant jest ewidentnie za wysoki - no ale może celowo. Nie pamiętam też czy Ci pisałem przy podawaniu wymiarów, że otwory na śruby są oryginalnie podłużne. Ale ogólnie wygląda bardzo ładnie i fajnie się błyszczy Co do kedry, to prawdopodobnie na początku była jasnoszara. Na zbiorniku prawdopodobnie na początku było jakieś ręcznie malowane logo, lub inne naklejki. Szczękotrzymacze oczywiście z napisem "ZZR". Kupiłeś zbiornik od mojego byłego 50-T-1? Powodzenia RE: 50-TS-1 prototyp - budujemy replikę! - Jorginsson - 12-12-2019 20:08:48 (12-12-2019 18:52:16)Szatek napisał(a): Kupiłeś zbiornik od mojego byłego 50-T-1? Pewnie tak by się stało, ale wypłynął też inny, czerwony z płomieniami (to wiadomo, że najszybszy) i bardziej mi się w nim podobała okolica kranika i wobec tych argumentów wybór padł na niego Zamówiłem też od razu oryginalną kedrę, wprawdzie raczej do niczego się nie nadaje, ale na własne patrzałki nigdy takiej nie widziałem. Rozciąłem, podgrzałem suszarką i jakoś się nałożyła na zbiornik, toteż taki zestaw prezentuję poniżej: Z kształtu jestem zadowolony, a nawet bardzo, co do reszty - wyjdzie w praniu. Ale było w nim paliwo, więc jest szansa, że nie cieknie (oby!)... (12-12-2019 18:52:16)Szatek napisał(a): Co do osłonki, to jej rant jest ewidentnie za wysoki Na całej długości za wysoki? Jeszcze fizycznie jej nie mam, nie wiem, a co do otworów to nie jest to żaden problem Co do kedry ja też się skłaniam ku jasnoszarej i taka pewno będzie. Z naklejką/ szparunkiem jeszcze pomyślę, ale możliwe, że pozostawię zbiornik "goły". (12-12-2019 18:52:16)Szatek napisał(a): Powodzenia Dzięki P.S. Musiałem pozaklejać otwory bo jak się okazało, dla niektórych ludzi benzyna śmierdzi RE: 50-TS-1 prototyp - budujemy replikę! - seler1500 - 12-12-2019 20:54:20 Zawsze możesz sprawdzić zbiornik sprężonym powietrzem, 1 atm w zupełności wystarczy do sprawdzenia nieszczelności, nawet mniej |