Witam,
Jest to trochę nietypowy post, ponieważ opiszę tutaj częste problemy oraz jak je rozwiązać
1.1
Trudności w uruchomieniu silnika
-Kluczyk stacyjki ustawiony niewłaściwie -ustawić kluczyk w środkowym położeniu
(zapłon włączony), równoległym do osi
podłużnej motoroweru
-Dopływ paliwa zamknięty -otworzyć kran paliwa
-Brak paliwa w zbiorniku - przekręcić ramię kranu paliwa na rezerwę lub
uzupełnić paliwo
-Gaźnik nie był przelany - nacisnąć (przy zimnym silniku) dwa do trzech razy
zatapiacz pływaka
-Silnik zalany paliwem na skutek naciskania zatapiacza pływaka zbyt dużo razy przy gorącym silniku- zamknąć kran paliwa, otworzyć całkowicie przepustnicę I kilkakrotnie uruchomić rozrusznik nożny; jeżeli po tym zabiegu silnik nie da się uruchomić, należy wykręcić I oczyścić świecę zapłonową; przy zamkniętym kranie paliwa otworzyć załkowicie przepustnicę I kilkakrotnie uruchomić rozrusznik w celu przedmuchania silnika; po wkręceniu świecy uruchomić silnik w obu przypadkach uruchamiać bez otwierania kranu paliwa I naciskania zatapiacza
-Dysza gaźnika zanieczyszczona -wykręcić i przeczyścić dyszę wolnych obrotów
-Kran lub przewód paliwa - przeczyścić kran i przewód paliwa; najłatwiej można
zanieczysczone to wykonać przez przedmuchiwanie przewodu
zdjętego jednym końcem z gaźnika, kran powinien
być podczas tej operacji otwarty.
-Świeca zapłonowa zanieczyszczona -świecę wykręcić i przeczyścić
-Za słaba iskra na świecy na skutek -w pierwszej kolejności wykręcić świecę
niewłaściwego odstępu elektrod zapłonową i wyregulować odstęp elektrod
świecy zapłonowej lub przerywacza na 0,5-0,6 mm; następnie (w miare potrzeby)
zdjąć lewą pokrywę silnika i wyregulować
odstęp sytków przerywacza na 0,3-0,4 mm;
- Nadpalone lub zaolejone styki przerywacza -opiłować styki specjalnym pilniczkiem,
przeczyścić , wyregulować odstęp na 0,3-0,4 mm; dostęp do styków przerywacza po zdjęciu lewej pokrywy silnika
-Kondensator lub cewka zapłonowa są uszkodzone- wymienić na nowe, w celu wymiany należy rozmontować iskrownik za pomocą specjalnego ściągacza
-Przepalony rezystor (opornik) przeciwzakłóceniowy końcówki przewodu wysokiego napięcia - wymienić końcówke przez odkręcenie jej z przewodu wysokiego napięcia, lub wymienić rezystor po rozmontowaniu końcówki
-Przewód wysokiego napięcia uszkodzony (przebicie do masy) - wymienić przewód na nowy- można go wykręcić bez rozbierania iskorwnika
1.2
Przerwa w pracy silnika po uruchomieniu
-Brak paliwa w zbiorniku- przekręcić ramię kranu paliwa na rezerwę lub uzupełnić paliwo
-Niedostateczne nagrzanie silnika po rozruchu- nacisnąć 2 lub 3 razy zatapiacz i ponownie uruchomić silnik
-Otwory odpowietrzajace w przykrywce wlewu zbiornika zanieczyszczone-odkręcić przykrywkę wlewu, otwory przeczyścić
-Kran lub przewód paliwa zanieczysczone- przeczyścić kran i przewód paliwa- najłatwiej można to wykonać przez przedmuchanie przewodu zdjętego jednym końcem gaźnika, kran powinien być podczas tej operacji otwarty
-Niewłaściwa regulacja wolnych obrotów silnika - wyregulawoać gaźnik-"wolne obroty"
1.3
Silnik ma małą moc
-Dysza główna gaźnika zanieczyszczona - wykręcić dyszę główną i przeczyścić
-Niewłaściwa regulacja gaźnika - wyregulować skład mieszanki
-Nieodpowiednie ustawienie zapłonu (za wczesny lub za późny zapłon, przy czym większy wpływ ma za późny zapłon) - ustawić zapłon
- Filtr powietrza zanieczyszczony lub zatkany otwór tłumika szmerów ssania - wyjąć filtr powietrza przemyć benzyną ,przejrzeć, przeczyścić otwory tłumika szmerów ssania.
-Układ wydechowy zanieczysczony – po zdjęciu motoroweru przemyć roztworem sody kaustycznej z wodą lub preczyścić szmatą
-Nagar w kanałach wylotowych cylindra- usunąć nagar przez wydrapanie po zdjęciu rury wydechowej
-Niesczelność pomiędzy głowicą a cylindrem, pomiędzy gaźnikiem a cylindrem lub pomiędzy obudowami silnika – usunąć niesczelność przez dokręcenie wkrętów i nakrętek, lub wymiane uszczelek
- Pęknięcie lub zapieczenie pierścieni tłokowych – wymienić pęknięty pierścień, oczyścić z nagaru rowki pierścieni
-Nadmierne zużycie gładzi cylindra, tłoka i pierścieni- wykonać naprawę silnika z wymianą zużytych częsci na nowe.
-Hamulce źle wyregulowane – wyregulować hamulec przedni regulatorem na piaście przedniej, hamulec tylny regulatorem na drążku
- Zbyt silnie naciągnięty łańcuch – wyregulować przy kole tylnim naprężaczami przy kole tylnim; dopuszczalny luz łańcucha 15 do 25 mm
-Za małe ciśnienie powietrza w ogumieniu – uzupełnić ciśnienie do 1,7 kG/cm2 (0,17 MPa) przód i 1,9 kG/cm2 (0,19 Mpa)
1.4
Nierównomierna praca silnika
- Woda w paliwie – wymienić paliwo, oczyścić odstojnik kranu paliwa i gaźnik
-Przerwy w dopływie paliwa spowodowane zanieczyszczeniami – przeczyścić zbiornik, kran paliwa i gaźnik
- Niewłaściwa regulacja gaźnika (za bogata mieszanka) – wyregulować skład mieszanki
-Przewód wysokiego napięcia jest luźny w złączach lub ma przebicia – wkręcić przewód w cewkę i końcówkę, a w przypadku przebicia wymienić
-Uszkodzenie przerywacza (wypadnięcie lub pęknięcie styków, zużycie się młoteczka) – wymienić przerywacz po rozmontowaniu iskorwnika (specjalnym ściągaczem).
-Nadpalone lub zaolejone styki przerywacza- opiłować styki specjalnym pilniczkiem, przeczyścić, wyregulować odstęp na 0,3-0,4 mm, odstęp do styków przerywacza po zdjęciu lewej pokrywy silnika.
-Kondensator lub cewka zapłonowa są uszkodzone- wymienić na nowe. W celu wymiany naley rozmontować iskrownik za pomocą specjalnego sciągacza.
-Niewłaściwy odstęp elektrod świecy zapłonowej lub przerywacza- w pierwszej kolejności wykręcić świecę zapłonową i wyregulować odstęp elektrod na 0,5-0,6 mm; następnie (w miare potrzeby) zdjąć lewą pokrywę silnika i wyregulować odstęp styków na 0,3-0,4 mm
1.5
“Kichanie” w gaźnik
-Nieodpowiednie ustawienie zapłonu (za wczesny)- ustawić zapłon
-Kondensator lub cewka zapłonowa są uszkodzone -wymienić na nowe. W celu wymiany naley rozmontować iskrownik za pomocą specjalnego sciągacza.
-Niewłaściwa odległość elektrod świecy zapłonowej lub styków przerywacza- w pierwszej kolejności wykręcić świecę zapłonową i wyregulować odstęp elektrod na 0,5-0,6 mm; następnie (w miare potrzeby) zdjąć lewą pokrywę silnika i wyregulować odstęp styków na 0,3-0,4 mm
- Nadpalone lub zaolejone styki przerywacza - opiłować styki specjalnym pilniczkiem, przeczyścić, wyregulować odstęp na 0,3-0,4 mm, odstęp do styków przerywacza po zdjęciu lewej pokrywy silnika.
-Niewłaściwa regulacja gaźnika (za uboga mieszanka) – wyregulować skład mieszanki
1.6
Zbyt duże zużycie paliwa
-Nieszczelność gaźnika, po korpusie gaźnika spływa paliwo (uszkodzone uszczelki) – wymienić uszczelki, mocno skręcić elementy gaźnika
-Przelewanie gaźnika po korpusie gaźnika spływa paliwo (pływak nie podnosi iglicy) – zdjąć pokrywe gaźnika, sprawdzić czy pod zawór nie dostały się zanieczyszczenia, wyczyścić komorę pływakową
-Niewłaściwa regulacja gaźnika (za bogata mieszanka) – wyregulować skład mieszanki
1.7
Poślizg sprzęgła
- Źle wyregulowane sprzęgło – wyregulować sprzęgło śrubą regulacyjną znajdującą się w dolnej części silnika
-Niewłaściwy olej w skrzynce biegów – wymienić olej na właściwy
- Zużyte tarcze cierne – wymienić na nowe po rozmontowaniu sprzęgła
- Sprężyna zmieniła wymiar ( wysokość ) - wymienić na nową
1.8
Nadmierne grzanie się silnika
-Nieodpowiednio ustawiony zapłon ( za wczesny ) - ustawić zapłon
- Niewłaściwa regulacja gaźnika ( mieszanka za uboga) -wyregulować skład mieszanki
-Filtr powietrza zanieczyszczony lub zatkany otwór tłumika szmerów ssania – wyjąć filtr powietrza przemyć benzyną, przejrzeć i przeczyścić otwory tłumika szmerów ssania
-Nieodpowiedni olej w mieszance paliwowej – stosować olej Lux 10 lub Lux dw albo Mixol S w stosunku 25:1
-Nagar w kanałach wylotowych – usunąć nagar przez wydrapywanie ( po zdjęciu rury wydechowej )
-Poślizg na sprzęgle – wyregulować sprzęgło śrubą regulacyjną znajdującą się w dolnej części silnika
1.9
Nagłe przerwanie pracy silnika
-Uszkodzenie świecy ( przebicie względnie zmostkowane) – wykręcić świecę, wyczyścić elektrody; w przypadku przebicia świecę wymienić na nową
- Brak paliwa w zbiorniku- przekręcić ramię kranu paliwa na rezerwę lub uzupełnić paliwo
-Kran lub przewód paliwa zanieczysczone-przeczyścić kran i przewód paliwa- najłatwiej można to wykonać przez przedmuchanie przewodu zdjętego jednym końcem gaźnika, kran powinien być podczas tej operacji otwarty
- Gaźnik zanieczysczony – wykręcić I przeczyścić dyszę główną gaźnika lub przeczyścić cały gaźnik
-Spadł lub obluzował się przewód na świecy – zamontować ponownie przewód na świecę, usunąć obluzowanie przez wkręcenie końcówki na przewód I przewodu w cewkę
-Uszkodzenie cewki wysokiego napięcia ( przy przebiciu słychać przeskok iskry w cewce) – wymienić cewkę po rozmontowaniu iskrownika za pomocą specjalnego ściągacza
-Uszkodzony przerywacz ( wypadnięcie lub pęknięcie styków, zużycie się młoteczka) – wymenić przerywacz po rozmontowaniu iskrownika za pomocą specjalnego ściągacza
- Uszkodzona końcówka kątowa przewodu wysokiego napięcia – wymienić końcówke przez wykręcenie jej z przewodu wysokiego napięcia lub wymienić rezystor po rozmontowaniu końcówki
Źródło- książka J.Podlaski “Jeżdzę motorowerem”
Za wszystkie błędy przepraszam, ponieważ pisałem to w OpenOffice Writer
Tekst napisany wyłącznie dla forum
http://www.chlopcyrometowcy.pl –
zakaz kopiowania