[Poradnik] Częste problemy oraz jak je rozwiązać w Rometowskich silnikach - Wersja do druku +- Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! (https://www.chlopcyrometowcy.pl) +-- Dział: Motorowery i motocykle Romet (/forumdisplay.php?fid=13) +--- Dział: Poradniki, instrukcje i schematy (/forumdisplay.php?fid=27) +--- Wątek: [Poradnik] Częste problemy oraz jak je rozwiązać w Rometowskich silnikach (/showthread.php?tid=51387) |
[Poradnik] Częste problemy oraz jak je rozwiązać w Rometowskich silnikach - SkamienialyKamien - 15-11-2020 13:29:16 Witam, Jest to trochę nietypowy post, ponieważ opiszę tutaj częste problemy oraz jak je rozwiązać 1.1 Trudności w uruchomieniu silnika -Kluczyk stacyjki ustawiony niewłaściwie -ustawić kluczyk w środkowym położeniu (zapłon włączony), równoległym do osi podłużnej motoroweru -Dopływ paliwa zamknięty -otworzyć kran paliwa -Brak paliwa w zbiorniku - przekręcić ramię kranu paliwa na rezerwę lub uzupełnić paliwo -Gaźnik nie był przelany - nacisnąć (przy zimnym silniku) dwa do trzech razy zatapiacz pływaka -Silnik zalany paliwem na skutek naciskania zatapiacza pływaka zbyt dużo razy przy gorącym silniku- zamknąć kran paliwa, otworzyć całkowicie przepustnicę I kilkakrotnie uruchomić rozrusznik nożny; jeżeli po tym zabiegu silnik nie da się uruchomić, należy wykręcić I oczyścić świecę zapłonową; przy zamkniętym kranie paliwa otworzyć załkowicie przepustnicę I kilkakrotnie uruchomić rozrusznik w celu przedmuchania silnika; po wkręceniu świecy uruchomić silnik w obu przypadkach uruchamiać bez otwierania kranu paliwa I naciskania zatapiacza -Dysza gaźnika zanieczyszczona -wykręcić i przeczyścić dyszę wolnych obrotów -Kran lub przewód paliwa - przeczyścić kran i przewód paliwa; najłatwiej można zanieczysczone to wykonać przez przedmuchiwanie przewodu zdjętego jednym końcem z gaźnika, kran powinien być podczas tej operacji otwarty. -Świeca zapłonowa zanieczyszczona -świecę wykręcić i przeczyścić -Za słaba iskra na świecy na skutek -w pierwszej kolejności wykręcić świecę niewłaściwego odstępu elektrod zapłonową i wyregulować odstęp elektrod świecy zapłonowej lub przerywacza na 0,5-0,6 mm; następnie (w miare potrzeby) zdjąć lewą pokrywę silnika i wyregulować odstęp sytków przerywacza na 0,3-0,4 mm; - Nadpalone lub zaolejone styki przerywacza -opiłować styki specjalnym pilniczkiem, przeczyścić , wyregulować odstęp na 0,3-0,4 mm; dostęp do styków przerywacza po zdjęciu lewej pokrywy silnika -Kondensator lub cewka zapłonowa są uszkodzone- wymienić na nowe, w celu wymiany należy rozmontować iskrownik za pomocą specjalnego ściągacza -Przepalony rezystor (opornik) przeciwzakłóceniowy końcówki przewodu wysokiego napięcia - wymienić końcówke przez odkręcenie jej z przewodu wysokiego napięcia, lub wymienić rezystor po rozmontowaniu końcówki -Przewód wysokiego napięcia uszkodzony (przebicie do masy) - wymienić przewód na nowy- można go wykręcić bez rozbierania iskorwnika 1.2 Przerwa w pracy silnika po uruchomieniu -Brak paliwa w zbiorniku- przekręcić ramię kranu paliwa na rezerwę lub uzupełnić paliwo -Niedostateczne nagrzanie silnika po rozruchu- nacisnąć 2 lub 3 razy zatapiacz i ponownie uruchomić silnik -Otwory odpowietrzajace w przykrywce wlewu zbiornika zanieczyszczone-odkręcić przykrywkę wlewu, otwory przeczyścić -Kran lub przewód paliwa zanieczysczone- przeczyścić kran i przewód paliwa- najłatwiej można to wykonać przez przedmuchanie przewodu zdjętego jednym końcem gaźnika, kran powinien być podczas tej operacji otwarty -Niewłaściwa regulacja wolnych obrotów silnika - wyregulawoać gaźnik-"wolne obroty" 1.3 Silnik ma małą moc -Dysza główna gaźnika zanieczyszczona - wykręcić dyszę główną i przeczyścić -Niewłaściwa regulacja gaźnika - wyregulować skład mieszanki -Nieodpowiednie ustawienie zapłonu (za wczesny lub za późny zapłon, przy czym większy wpływ ma za późny zapłon) - ustawić zapłon - Filtr powietrza zanieczyszczony lub zatkany otwór tłumika szmerów ssania - wyjąć filtr powietrza przemyć benzyną ,przejrzeć, przeczyścić otwory tłumika szmerów ssania. -Układ wydechowy zanieczysczony – po zdjęciu motoroweru przemyć roztworem sody kaustycznej z wodą lub preczyścić szmatą -Nagar w kanałach wylotowych cylindra- usunąć nagar przez wydrapanie po zdjęciu rury wydechowej -Niesczelność pomiędzy głowicą a cylindrem, pomiędzy gaźnikiem a cylindrem lub pomiędzy obudowami silnika – usunąć niesczelność przez dokręcenie wkrętów i nakrętek, lub wymiane uszczelek - Pęknięcie lub zapieczenie pierścieni tłokowych – wymienić pęknięty pierścień, oczyścić z nagaru rowki pierścieni -Nadmierne zużycie gładzi cylindra, tłoka i pierścieni- wykonać naprawę silnika z wymianą zużytych częsci na nowe. -Hamulce źle wyregulowane – wyregulować hamulec przedni regulatorem na piaście przedniej, hamulec tylny regulatorem na drążku - Zbyt silnie naciągnięty łańcuch – wyregulować przy kole tylnim naprężaczami przy kole tylnim; dopuszczalny luz łańcucha 15 do 25 mm -Za małe ciśnienie powietrza w ogumieniu – uzupełnić ciśnienie do 1,7 kG/cm2 (0,17 MPa) przód i 1,9 kG/cm2 (0,19 Mpa) 1.4 Nierównomierna praca silnika - Woda w paliwie – wymienić paliwo, oczyścić odstojnik kranu paliwa i gaźnik -Przerwy w dopływie paliwa spowodowane zanieczyszczeniami – przeczyścić zbiornik, kran paliwa i gaźnik - Niewłaściwa regulacja gaźnika (za bogata mieszanka) – wyregulować skład mieszanki -Przewód wysokiego napięcia jest luźny w złączach lub ma przebicia – wkręcić przewód w cewkę i końcówkę, a w przypadku przebicia wymienić -Uszkodzenie przerywacza (wypadnięcie lub pęknięcie styków, zużycie się młoteczka) – wymienić przerywacz po rozmontowaniu iskorwnika (specjalnym ściągaczem). -Nadpalone lub zaolejone styki przerywacza- opiłować styki specjalnym pilniczkiem, przeczyścić, wyregulować odstęp na 0,3-0,4 mm, odstęp do styków przerywacza po zdjęciu lewej pokrywy silnika. -Kondensator lub cewka zapłonowa są uszkodzone- wymienić na nowe. W celu wymiany naley rozmontować iskrownik za pomocą specjalnego sciągacza. -Niewłaściwy odstęp elektrod świecy zapłonowej lub przerywacza- w pierwszej kolejności wykręcić świecę zapłonową i wyregulować odstęp elektrod na 0,5-0,6 mm; następnie (w miare potrzeby) zdjąć lewą pokrywę silnika i wyregulować odstęp styków na 0,3-0,4 mm 1.5 “Kichanie” w gaźnik -Nieodpowiednie ustawienie zapłonu (za wczesny)- ustawić zapłon -Kondensator lub cewka zapłonowa są uszkodzone -wymienić na nowe. W celu wymiany naley rozmontować iskrownik za pomocą specjalnego sciągacza. -Niewłaściwa odległość elektrod świecy zapłonowej lub styków przerywacza- w pierwszej kolejności wykręcić świecę zapłonową i wyregulować odstęp elektrod na 0,5-0,6 mm; następnie (w miare potrzeby) zdjąć lewą pokrywę silnika i wyregulować odstęp styków na 0,3-0,4 mm - Nadpalone lub zaolejone styki przerywacza - opiłować styki specjalnym pilniczkiem, przeczyścić, wyregulować odstęp na 0,3-0,4 mm, odstęp do styków przerywacza po zdjęciu lewej pokrywy silnika. -Niewłaściwa regulacja gaźnika (za uboga mieszanka) – wyregulować skład mieszanki 1.6 Zbyt duże zużycie paliwa -Nieszczelność gaźnika, po korpusie gaźnika spływa paliwo (uszkodzone uszczelki) – wymienić uszczelki, mocno skręcić elementy gaźnika -Przelewanie gaźnika po korpusie gaźnika spływa paliwo (pływak nie podnosi iglicy) – zdjąć pokrywe gaźnika, sprawdzić czy pod zawór nie dostały się zanieczyszczenia, wyczyścić komorę pływakową -Niewłaściwa regulacja gaźnika (za bogata mieszanka) – wyregulować skład mieszanki 1.7 Poślizg sprzęgła - Źle wyregulowane sprzęgło – wyregulować sprzęgło śrubą regulacyjną znajdującą się w dolnej części silnika -Niewłaściwy olej w skrzynce biegów – wymienić olej na właściwy - Zużyte tarcze cierne – wymienić na nowe po rozmontowaniu sprzęgła - Sprężyna zmieniła wymiar ( wysokość ) - wymienić na nową 1.8 Nadmierne grzanie się silnika -Nieodpowiednio ustawiony zapłon ( za wczesny ) - ustawić zapłon - Niewłaściwa regulacja gaźnika ( mieszanka za uboga) -wyregulować skład mieszanki -Filtr powietrza zanieczyszczony lub zatkany otwór tłumika szmerów ssania – wyjąć filtr powietrza przemyć benzyną, przejrzeć i przeczyścić otwory tłumika szmerów ssania -Nieodpowiedni olej w mieszance paliwowej – stosować olej Lux 10 lub Lux dw albo Mixol S w stosunku 25:1 -Nagar w kanałach wylotowych – usunąć nagar przez wydrapywanie ( po zdjęciu rury wydechowej ) -Poślizg na sprzęgle – wyregulować sprzęgło śrubą regulacyjną znajdującą się w dolnej części silnika 1.9 Nagłe przerwanie pracy silnika -Uszkodzenie świecy ( przebicie względnie zmostkowane) – wykręcić świecę, wyczyścić elektrody; w przypadku przebicia świecę wymienić na nową - Brak paliwa w zbiorniku- przekręcić ramię kranu paliwa na rezerwę lub uzupełnić paliwo -Kran lub przewód paliwa zanieczysczone-przeczyścić kran i przewód paliwa- najłatwiej można to wykonać przez przedmuchanie przewodu zdjętego jednym końcem gaźnika, kran powinien być podczas tej operacji otwarty - Gaźnik zanieczysczony – wykręcić I przeczyścić dyszę główną gaźnika lub przeczyścić cały gaźnik -Spadł lub obluzował się przewód na świecy – zamontować ponownie przewód na świecę, usunąć obluzowanie przez wkręcenie końcówki na przewód I przewodu w cewkę -Uszkodzenie cewki wysokiego napięcia ( przy przebiciu słychać przeskok iskry w cewce) – wymienić cewkę po rozmontowaniu iskrownika za pomocą specjalnego ściągacza -Uszkodzony przerywacz ( wypadnięcie lub pęknięcie styków, zużycie się młoteczka) – wymenić przerywacz po rozmontowaniu iskrownika za pomocą specjalnego ściągacza - Uszkodzona końcówka kątowa przewodu wysokiego napięcia – wymienić końcówke przez wykręcenie jej z przewodu wysokiego napięcia lub wymienić rezystor po rozmontowaniu końcówki Źródło- książka J.Podlaski “Jeżdzę motorowerem” Za wszystkie błędy przepraszam, ponieważ pisałem to w OpenOffice Writer Tekst napisany wyłącznie dla forum http://www.chlopcyrometowcy.pl – zakaz kopiowania RE: [Poradnik] Częste problemy oraz jak je rozwiązać w Rometowskich silnikach - Odrestaurator - 15-11-2020 13:36:32 Do pierwszego punktu, dodałbym to, że jak brak iskry to w pierwszej kolejności wyjąć kable z silnika - przewód gaszenia może mieć przebicie i masować i wtedy będzie brak iskry. Nie raz pół motoru już rozebrane a to okazuje się taka pierdoła. RE: [Poradnik] Częste problemy oraz jak je rozwiązać w Rometowskich silnikach - bacablue - 15-11-2020 15:24:14 Witam. A co z sytuacją: Romet po dłuższej trasie po zgaszeniu nie chce odpalić albo odpala na chwilę i gaśnie. 20 minut pchania, odpalania i rusza. Iskra jest, paliwo dostaje. Jakie podjąć kroki w tym przypadku? Pozdrawiam [Poradnik] Częste problemy oraz jak je rozwiązać w Rometowskich silnikach - lordluca - 15-11-2020 15:30:10 do poślizgu sprzęgła dodałbym za wysoka kopułka kosza sprzęgłowego jeśli kupiona na allegro. miałem właśnie taki problem, że po założeniu pokrywy bocznej silnika tunel w którym znajduje się dociskacz sprzęgła ( ten walcowaty dynks co zawsze wypada z pokrywy podczas montażu) dociskał za wysoką kopułkę i romet wiecznie jechał na półsprzęgle. pomogła wymiana kopułki na oryginalną PRLowską. tylko trzeba zweryfikować stan kulki. Wysłane z mojego SM-G988B przy użyciu Tapatalka RE: [Poradnik] Częste problemy oraz jak je rozwiązać w Rometowskich silnikach - SkamienialyKamien - 15-11-2020 15:54:11 (15-11-2020 15:24:14)bacablue napisał(a): Witam. A co z sytuacją: Romet po dłuższej trasie po zgaszeniu nie chce odpalić albo odpala na chwilę i gaśnie. 20 minut pchania, odpalania i rusza. Iskra jest, paliwo dostaje. Jakie podjąć kroki w tym przypadku? Prawdopodobnie coś może być z zapłonem. Miałem ten sam problem i radziłbym przejrzeć zapłon |