| 
	
	 
		
	 
	
	
	
		
			| 
				
				 
					Prototypowy silnik Charta "310"
				 
			 | 
		 
		
			| Autor | 
			Wiadomość | 
		 
		
	 
	
		
		
		
	
		
		JGNZM 
 
 
		
			Chartełowiec 
			
			
 
 
			
  
 
			
Liczba postów: 1,247 
Imię: Mikołaj 
Skąd: Wielkopolskie 
Pojazd: Romet Chart 
	
		
	 | 
	
		
			
RE: Prototypowy silnik Charta "310" 
			 
			
				Różnic jest kilka. Sprzęgła kłowe (zarys prostokątny/trapezowy zamiast okrągłego), całkiem inna budowa krzywki (chyba niewymienne i nie regulowane koło krzywki), inna budowa blokady sprężyny rozrusznika, brak simeringu wałka kosy, połączone gumy zawieszenia silnika (w seryjnym 027 są mniejsze, dwuczęściowe). Ale ale... 
Śmiem twierdzić, że sprzęgła kłowe 1b są okragłe jak w seryjnym 027. Czy właściciel silnika to potwierdzi?  
A przy okazji, skoro zastosowano inne sprzęgła na 3b to skrzynia musi mieć inne wymiary, bo nie widać wycięć na kły w kole zębatym 3b. Przydałoby się mieć wiecej zdjęć, żeby to ocenić. 
 
Poza tym brak regulacji krzywki na jej kółku powodował, że skrzynia mogła sprawiać problemy. Myślę, że po doświadczeniach z prototypem zdecydowano się na wprowadzenie takiej formy krzywki i jej kółka, jaką znamy z seryjnego 027. Myślę, że miało to sens, biorąc pod uwagę spore luzy na tej skrzyni, które są czymś częstym, wypracowanie zabieraka, krzywki itp.  
Krzywka ma inny typ łożyska, zastosowano tutaj łożysko ślizgowe zamiast kulkowego tocznego. 
 
Kolejną rzeczą, którą zauważyłem jest (analiza zdjęcia) brak możliwości wymiany koła zębatego 3 biegu na wałku pośrednim.  
Osłona sprężyny rozrusznika jest bez segera z tego co widzę, co sugeruje, że opiera się ona na ściance karteru? 
 
Komora korbowa i wał wyglądają na identyczny z seryjnym 027.
			 
			
			
			
		 |  
	 
 | 
 
	| 04-11-2018 16:03:22 | 
	
		
	 | 
 
	
	
		   
		 
		
	 | 
 
 
	
		
		Lagoon 
 
 
		
			Pomocny użytkownik 
			
			
			
  
 
			
Liczba postów: 575 
Imię: Michał 
Skąd: Płock 
Pojazd: Inny 
	
		
	 | 
	
		
			
RE: Prototypowy silnik Charta "310" 
			 
			
				Rzeczywiście różnic jest sporo względem 027, ale to są różnice raczej kosmetyczne. W seryjnym 027 po prostu dopracowano niektóre rozwiązania, raczej nie ma radykalnych zmian. No może poza tym sprzęgłem. Model w 3D fajna sprawa do pooglądania, ale na tym kończy się przydatność owego modelu. Można by z ciekawości sprawdzić przekładnie pod kątem wytrzymałości na obciążenia, ale nadal poza zaspokojeniem ciekawości nie przynosi to żadnego efektu.  
Fajnie, że udało się znaleźć te silniki i trafiły w odpowiednie ręce, bo chyba większych zapaleńców od Was to nie ma. Z niecierpliwością czekam na dalsze postępy z Chartem 310, no i mógłbyś Zazik napisać jak wygląda sytuacja, co masz, czego brakuje itp. O ile to oczywiście nie tajemnica. Macie się, Panowie, czym pochwalić, zatem zapraszamy do zaprezentowania Waszych Chartów   
			 
			
			
 
Już nie chcę żadnych pilarek 
Witam! 
Zrobię dobrze cylindrom. Zainteresowany?Pisz PW! 
 
 
 
https://www.facebook.com/porting.studio/
			
		 |  
	 
 | 
 
	| 04-11-2018 16:17:45 | 
	
		
	 | 
 
	
	
		   
		 
		
	 | 
 
 
	
		
		zazikupl 
 
 
		
			Nowy 
			  
			
			
  
 
			
Liczba postów: 23 
Imię: Maciek 
Skąd: Warszawa 
Pojazd: Romet Chart 
	
		
	 | 
	
		
			
RE: Prototypowy silnik Charta "310" 
			 
			
				 (04-11-2018 13:24:14)stqc napisał(a):  Skrzynia inna niż w oficjalnej wersji 027 prawda? I 3biegi z tego co widzę prawda. 
Tak biegi są 3
  (04-11-2018 14:50:37)skinder napisał(a):  Od początku obserwuje temat i mega sprawa, że ktoś kto ma taki silnik tak chętnie dzieli się wiedzą i pokazuje co i jak. Jednak niektóre komentarze jak tu czytam to nie wiem czy śmiać się czy płakać. Skrzynia wygląda na chartowską, jedyna zauważalna różnica między tą z prototypu a tym co znamy to inny kształt kłów (przedostatnie zdjęcie). Z pewnością jest to kopia czegoś, szkoda tylko że wymiarami z niczym innym nie gra i nie da się zamiennie czegoś wrzucić, przynajmniej mi nie udało się nic znaleźć. Po co dokumentacja do stworzenia projektu ? Spokojnie można to zrobić ze zdjęć albo skanu 3d i po sprawie, zresztą, co tak naprawdę ten silnik w postaci 3d by zmienił ?    
 
P.S. Gdybyście składali te silniki i potrzebowali uszczelek skontaktujcie się, sfabrykujemy fajny zestaw   
Świetnie, że masz taka mozliwość    Rozbierając ten silnik starałem się nie uszkodzić żadnej z uszczelek i udało mi się to. Postaram się je do końca ładnie odkleić od przylgni i możliwe, że poproszę Cię o pomoc w dorobieniu kilku kompletów. Szczygieł pewnie tez nie pogardzi   
 (04-11-2018 16:03:22)JGNZM napisał(a):  brak simeringu wałka kosy,  
Śmiem twierdzić, że sprzęgła kłowe 1b są okragłe jak w seryjnym 027. Czy właściciel silnika to potwierdzi?  
A przy okazji, skoro zastosowano inne sprzęgła na 3b to skrzynia musi mieć inne wymiary, bo nie widać wycięć na kły w kole zębatym 3b. Przydałoby się mieć wiecej zdjęć, żeby to ocenić. 
 
Poza tym brak regulacji krzywki na jej kółku powodował, że skrzynia mogła sprawiać problemy. Myślę, że po doświadczeniach z prototypem zdecydowano się na wprowadzenie takiej formy krzywki i jej kółka, jaką znamy z seryjnego 027. Myślę, że miało to sens, biorąc pod uwagę spore luzy na tej skrzyni, które są czymś częstym, wypracowanie zabieraka, krzywki itp.  
Krzywka ma inny typ łożyska, zastosowano tutaj łożysko ślizgowe zamiast kulkowego tocznego. 
 
Kolejną rzeczą, którą zauważyłem jest (analiza zdjęcia) brak możliwości wymiany koła zębatego 3 biegu na wałku pośrednim.  
Osłona sprężyny rozrusznika jest bez segera z tego co widzę, co sugeruje, że opiera się ona na ściance karteru? 
 
Komora korbowa i wał wyglądają na identyczny z seryjnym 027. 
Simmering wałka kosy jest w silniku tak samo jak w seryjnym 027. 
Kły w kole zębatym 3b faktycznie są okrągłe 
Osłona sprężyny wałka rozrusznika faktycznie opiera się jedynie na ściance karteru.
  (04-11-2018 16:17:45)Lagoon napisał(a):  Fajnie, że udało się znaleźć te silniki i trafiły w odpowiednie ręce, bo chyba większych zapaleńców od Was to nie ma. Z niecierpliwością czekam na dalsze postępy z Chartem 310, no i mógłbyś Zazik napisać jak wygląda sytuacja, co masz, czego brakuje itp. O ile to oczywiście nie tajemnica. Macie się, Panowie, czym pochwalić, zatem zapraszamy do zaprezentowania Waszych Chartów   
 Co miałeś na myśli, co mam a czego brakuje? Chodzi o składanie motoroweru 310??   
Dokładne zdjęcia skrzyni biegów zrobię i dodam we wtorek wieczorem gdyż wtedy ułożę ją na stole. Spróbuję wygrzebać seryjna skrzynię 027 i położę ją obok tak aby różnice można było dostrzec gołym okiem.
			  
			
			
			
		 |  
	 
 | 
 
	| 04-11-2018 22:03:26 | 
	
		
	 | 
 
	
	
		   
		 
		
	 | 
 
 
	
		
		szczygieł 
 
 
		
			Nowy 
			  
			
			
  
 
			
Liczba postów: 14 
Imię: Mateusz 
Skąd: Mińsk Maz 
Pojazd: Romet Chart 
	
		
	 | 
	
		
			
RE: Prototypowy silnik Charta "310" 
			 
			
				 (03-11-2018 11:33:39)Motorowerzystka napisał(a):  Zastanawia mnie to czy to silnik prototypowy przed czy po skonstruowaniu tego 027, którego znamy z Charta... Jeśli przed, to dlaczego porzucili ten projekt? Czyżby mógłby być zbyt dobry i obecna władza nie pozwoliłaby na udany i bezawaryjny silnik (jeśli taki był)... Jeśli zagłebić się w historię prl to nawet miałoby to sens. Ale to tylko moja teoria   
Te silniki to wersje przedprodukcyjne. Potwierdzają to dokumenty, materiały prasowe i daty, oraz odlewy - więc to nie podlega dyskusji   
 (03-11-2018 20:32:50)JGNZM napisał(a):  Przecież to to samo co seryjne 027 tylko, że w prototypowej formie, z innym sprzęgłem, okrągłymi karterami i ogólnie kilkoma innymi szczegółami. 
Mówiłem to już wiele razy, środek pochodzi na bank z jakiegoś Minarelli, sprzęgło późniejszej wersji (seryjnej) również jest z jednego z Minarelli. Polecam popatrzeć na serię P   
Tak są te podobieństwa. Dzięki zdjęciom Maćka mamy teraz obraz sytuacji potwierdzający teorię iż jest to kopia już istniejącego wtedy rozwiązania. Od siebie dodam iż sprzęgło jest niemalże identyczne do ogólnie znanego minarelli AM6 (poza napędem kosza).
  
 
Jako ciekawostkę powiem, że silnik Maćka  001 posiada inna skrzynie biegów niż silnik  002. Liczba przełożeń się zgadza (3 biegi) natomiast rozwiązanie wybieraka jest już całkiem inne. Tak samo jak przesuwka drugiego biegu - u mnie jest rozwiązanie bliżej seryjnego czyli zazębianie poprzez okrągłe bolce, a u Maćka tak jak każdy widzi poprzez wystające zęby. 
 
Więc widać że eksperymentowali. Mamy teorię spiskową iż silnik  001 posiada skrzynie generalnie od czegoś, co już istniało... ale to tylko teoria.
  (04-11-2018 13:35:32)seler1500 napisał(a):  Skrzynia z Hondy CD50/70 
Być może. Musiałbym zobaczyć jakieś zdjęcie tej skrzyni ale jak widać coś jest na rzeczy.  Seler - dzięki za zmoderowanie tych zdjęć.
  (04-11-2018 14:50:37)skinder napisał(a):  Od początku obserwuje temat i mega sprawa, że ktoś kto ma taki silnik tak chętnie dzieli się wiedzą i pokazuje co i jak. Jednak niektóre komentarze jak tu czytam to nie wiem czy śmiać się czy płakać. Skrzynia wygląda na chartowską, jedyna zauważalna różnica między tą z prototypu a tym co znamy to inny kształt kłów (przedostatnie zdjęcie). Z pewnością jest to kopia czegoś, szkoda tylko że wymiarami z niczym innym nie gra i nie da się zamiennie czegoś wrzucić, przynajmniej mi nie udało się nic znaleźć. Po co dokumentacja do stworzenia projektu ? Spokojnie można to zrobić ze zdjęć albo skanu 3d i po sprawie, zresztą, co tak naprawdę ten silnik w postaci 3d by zmienił ?    
 
P.S. Gdybyście składali te silniki i potrzebowali uszczelek skontaktujcie się, sfabrykujemy fajny zestaw   
Cieszymy się z Maćkiem że ten wątek 'żyje' i na pewno doprowadzimy sprawy do końca. Jeden z nich będzie jeździł a drugi czas pokaże ale też jest duża szansa    Fajnie, że jest tutaj dużo osób które mają jakieś celne uwagi i spostrzeżenia.
 
Odnośnie uszczelek to dzięki, jakby coś dam znać aczkolwiek już prawie stworzyłem dwa komplety do wspomnianych silników    Mam tylko problem z uszczelką pod głowicę (wiem simson ma taką samą) ale jak ktoś ma dojście do nowych z prl do 027 to proszę na priv.
 
Podam ciekawostkę że uszczelka pod króciec gaźnika nie pasuje od seryjnego 027 (inna średnica szpilek mocujących, oraz inny rozstaw owych szpilek)
			  
			
			
			
				
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 04-11-2018 22:42:40 przez szczygieł.)
 
				
			 
		 |  
	 
 | 
 
	| 04-11-2018 22:35:01 | 
	
		
	 | 
 
	
	
		   
		 
		
	 | 
 
 
	
		
		rafi555 
 
 
		
			Zawodowiec 
			  
			
			
  
 
			
Liczba postów: 2,555 
Imię: xxxxxx 
Skąd: xxxxxxxx 
Pojazd: Romet Pony 
	
		
	 | 
	
		
			
RE: Prototypowy silnik Charta "310" 
			 
			
				Kurdę ciekawa sprawa   . Tuleja cylindra jest taka cienka że można pomyśleć że to 70cc. Ten silnik nie był nigdy rozpoławiany? Bo z tego co widzę uszczelki nie były na nic klejone czyżby z założeń miał być tak dokładnie zrobiony? 
 
zazikupl, jak jesteś z Warszawy to można by się kiedy spotkać i polatać bo jest kilka zapalonych rometowców    .
			  
			
			
			
		 |  
	 
 | 
 
	| 04-11-2018 22:46:04 | 
	
		
	 | 
 
	
	
		   
		 
		
	 | 
 
 
	
		
		zazikupl 
 
 
		
			Nowy 
			  
			
			
  
 
			
Liczba postów: 23 
Imię: Maciek 
Skąd: Warszawa 
Pojazd: Romet Chart 
	
		
	 | 
	
		
			
RE: Prototypowy silnik Charta "310" 
			 
			
			
			
			
				
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 04-11-2018 23:24:04 przez zazikupl.)
 
				
			 
		 |  
	 
 | 
 
	| 04-11-2018 23:22:19 | 
	
		
	 | 
 
	
	
		   
		 
		
	 | 
 
 
	 
	
	
		
	 
	
		
  
	 
	 
	
	
	
	 
	
 
  
	
		
		
	 
	 
	
 
Użytkownicy przeglądający ten wątek:     
 
	
 
			
			
 | 
 
  
  
 
 
 
      |