"Prawo nie działa wstecz" , a ustawy o wyposażeniu motoroweru.
|
Autor |
Wiadomość |
Quake96
Zielono mi :D
Liczba postów: 2,750
Imię: Piotr
Skąd: Bydgoszcz
Pojazd: Romet Ogar 200
|
"Prawo nie działa wstecz" , a ustawy o wyposażeniu motoroweru.
Dzień dobry, cześć i czołem!
Przy okazji ostatniego przeglądu Ogara, wdałem się w dyskusję z diagnostą, który uparcie twierdził, że powinienem posiadać światło "STOP" i tabliczkę znamionową. Facet twierdził, że zna się dobrze, bo jest świeżym diagnostą, który ciągle przechodzi szkolenia i tak dalej, więc jest na bieżąco z obecnymi ustawami, nie to co "starzy" diagności.
Tak się upierał i upierał, że chcąc mi udowodnić rację, sam się wkopał na minę. Doczytał tą swoją super ustawę, w której zapisane było, że STOP powinny mieć pojazdy rejestrowane pierwszy raz chyba najwcześniej w 2001 roku. U mnie w dowodzie rejestracja na 1988, więc mieć tego nie muszę.
Niemniej jednak, dalej twierdził uparcie, że tabliczkę powinienem posiadać, mimo że fabrycznie jej nie miałem, bo ustawa nie reguluje od jakiej daty rejestracji, tylko że każdy i koniec. Próbowałem mu tłumaczyć, że tabliczka zastępcza jak nazwa wskazuje ma zastępować oryginalną, więc co tu zastępować, jak niczego nie było, ale ten dalej swoje.
Próbowałem też tłumaczyć mu, że "prawo nie może działać wstecz", ale ten z kolei wyjechał mi z ważnością przeglądów, że skoro kiedyś były bezterminowe, a teraz jakoś straciły ważność to może czy nie może? Starałem się wyjaśnić mu, że przegląd to nie wyposażenie fabryczne, więc o czym my gadamy, ale ponownie bez skutku.
Koniec końców przegląd podbił (bo musiał ), ale wciąż trajkocząc o tabliczkę znamionową.
I tutaj sprawa do was. Może jest tu ktoś obeznany w naszym pięknym, pogmatwanym jak makaron spaghetti prawie, kto mógłby mi tu sypnąć jakimiś paragrafami, czy zapisami ustaw, które jasno pozwoliłyby mi w przyszłości uniknąć takich konfliktów jak powyżej? Chodzi mi tu o wyjaśnienie tego, że jeśli fabrycznie pojazd nie posiadał tabliczki, czy światła stopu, to nie musi go mieć i teraz.
I powtórzę, chodzi mi o konkretne zapisy w naszym prawie. Paragrafy, ustępy, bla bla. Bo gadać to jak widać sobie czasem można, a oni i tak swoje, póki im się gęby paragrafem nie zamknie.
- Patrz pan, ale ciśnie tą jawką, no wariat!
- Ale panie, to dopiero drugi bieg się kończy...
"Skończyło się jak Bruce Lee, czy misja w kosmodromach
Nie nagra tego Grundig czy Unitra Diora...."
|
|
30-04-2018 20:44:13 |
|
|
Quake96
Zielono mi :D
Liczba postów: 2,750
Imię: Piotr
Skąd: Bydgoszcz
Pojazd: Romet Ogar 200
|
RE: "Prawo nie działa wstecz" , a ustawy o wyposażeniu motoroweru.
Ale dlaczego ja mam robić coś wedle "widzimisię" diagnosty? To on ma obowiązek być kompetentny i mieć pojęcie o tym co robi. Nie będę montował żadnych tabliczek, bo fabrycznie ich nie było i koniec.
Lusterko to kwestia bezpieczeństwa. Czy miałbym obowiązek, czy nie, zawsze je zakładam.
- Patrz pan, ale ciśnie tą jawką, no wariat!
- Ale panie, to dopiero drugi bieg się kończy...
"Skończyło się jak Bruce Lee, czy misja w kosmodromach
Nie nagra tego Grundig czy Unitra Diora...."
|
|
30-04-2018 22:44:24 |
|
2 użytkowników postawiło piwo Quake96 za ten post:2 użytkowników postawiło piwo Quake96 za ten post.
nie_mientki (05-01-2018), Szatek (05-01-2018)
|
joozek
senior
Liczba postów: 2,410
Imię: Józek
Skąd: Lubin
Pojazd: Inny
|
RE: "Prawo nie działa wstecz" , a ustawy o wyposażeniu motoroweru.
Od samego początku jak jestem tu na forum o tym pisałem. Repliki tabliczek, które nituje, jak na razie załatwiają sprawę, dodam tylko, jak na razie
Ale ...
Jest coś jednak na rzeczy. Rozmawiałem z Piotrem Kawałkiem na ostatnim bazarze we Wrocławiu i przekonywał mnie i wszystkich, że to niby tylko niechęć WK do rejestracji zabytków, że niby WK są zawalane wnioskami pojazdów zabytkowych, a ponoć nie koniecznie niby nimi są, np taka Motorynka, czy Maluch, no bo niby jak???
Kurna, jak za komuny ... boja się o pracę ???
Denerwować się, to tracić własne zdrowie z powodu cudzej głupoty
|
|
30-04-2018 22:48:44 |
|
1 osoba postawiła piwo joozek za ten post:1 osoba postawiła piwo joozek za ten post.
marcin1479 (05-01-2018)
|
Quake96
Zielono mi :D
Liczba postów: 2,750
Imię: Piotr
Skąd: Bydgoszcz
Pojazd: Romet Ogar 200
|
RE: "Prawo nie działa wstecz" , a ustawy o wyposażeniu motoroweru.
- Patrz pan, ale ciśnie tą jawką, no wariat!
- Ale panie, to dopiero drugi bieg się kończy...
"Skończyło się jak Bruce Lee, czy misja w kosmodromach
Nie nagra tego Grundig czy Unitra Diora...."
|
|
30-04-2018 22:51:39 |
|
|
Gomulsky
Uczeń
Liczba postów: 129
Imię: Kuba
Skąd: Dąbrowa Tarn.
Pojazd: Inny
|
RE: "Prawo nie działa wstecz" , a ustawy o wyposażeniu motoroweru.
Art. 3. kodeksu cywilnego Cytat:Ustawa nie ma mocy wstecznej, chyba że to wynika z jej brzmienia lub celu.
Art. 42 ust. 1 kontytucji też odnosi się do prawa karnego, znaczy można sobie powyższymi przykładami zad wytrzeć
Moje pytanie brzmi:
Przeczytali załącznik 4 do warunków technicznych dopuszczenia do ruchu z obwieszczenia ministra infrastruktury z dnia 27 października 2016 r.?
Cytat:§ 1. Tabliczka znamionowa powinna być umieszczona przez producenta albo przez jego upoważnionego przedstawiciela.
W przypadku braku tabliczki znamionowej mają zastosowanie odrębne przepisy o tabliczce zastępczej.
§ 2. 1. Tabliczka znamionowa powinna być trwale przymocowana w widocznym i łatwo dostępnym miejscu na części,
która nie daje się łatwo usunąć lub wymienić. Powinna ona podawać w sposób czytelny i nieścieralny informacje w nastę-
pującej kolejności:
1) nazwa producenta;
2) numer świadectwa homologacji typu WE pojazdu lub numer świadectwa homologacji typu pojazdu;
...
d) maksymalne masy ciągniętej przyczepy (przyczep).
2. W przypadku motocykli i motorowerów obowiązuje podanie danych wymienionych w ust. 1 pkt 1–4, przy czym dane
określone w ust. 1 pkt 2 i 4 mogą być umieszczone poza tabliczką znamionową
A z rozporządzenia ministra infrastruktury i budownictwa z dnia 11 grudnia 2017 r w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów wynika, że:
Cytat:§ 39. 1. Organ rejestrujący, na wniosek właściciela pojazdu, wydaje, w drodze decyzji, zgodę na wykonanie i umieszczenie tabliczki znamionowej zastępczej, zwanej dalej "tabliczką zastępczą", w przypadku:
1) braku, utraty lub zniszczenia tabliczki znamionowej,
2) utraty aktualności treści tabliczki znamionowej w zakresie określenia cech identyfikacyjnych pojazdu.
2. W przypadkach określonych w ust. 1 stacja kontroli pojazdów wydaje zaświadczenie potwierdzające wykonanie i umieszczenie tabliczki zastępczej.
I niech was nie zmyli stwierdzenie "na wniosek właściciela", bo to właściwie oznacza tylko tyle, że gdy przyjdzie co do czego to nie macie wyjścia - jak nie będzie TZ, a np. policja zatrzyma wam dowód w powodzie wpisując "brak TZ" będziecie musieli ją wyrobić gdyż nikt wam nie podbije ponownie przeglądu bo w razie następnej wpadki ma więcej niż pewny przymusowy urlop od SKP (niekiedy dożywotni), albo kasacja pojazdu...
Jeśli przepisy nie precyzują daty przed którą coś nie było wymagane (np. zagłówki/pasy na tylnej kanapie, normy euro, poduchy powietrzne, ABS itd.) to znaczy, że jest to wymagane od wszystkich pojazdów. Więc jeśli pojazd nie odpowiada ustalonym warunkom trzeba się liczyć z negatywem. Jeśli diagnosta przymyka oko na brak TZ, trzeba się z nim zaprzyjaźnić
|
|
01-05-2018 00:40:50 |
|
2 użytkowników postawiło piwo Gomulsky za ten post:2 użytkowników postawiło piwo Gomulsky za ten post.
joozek (05-01-2018), Kanilox (05-04-2018)
|
heli126
Z Motorynką od 2002 roku
Liczba postów: 199
Imię: Łukasz
Skąd: SCI
Pojazd: Romet Pony
|
RE: "Prawo nie działa wstecz" , a ustawy o wyposażeniu motoroweru.
Przede wszystkim należy wziąć do ręki aktualny tekst rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.
Pisałem już o tym w swoim temacie dot. Jawy.
Zasada "prawo nie działa wstecz" jest tu słabym argumentem obronnym. Nie ma też wyjątku w przepisach, że skoro tabliczki fabrycznie nie było, to nie musi jej być...
Po prostu właściwy minister nie przewidział, że do badań technicznych będziemy przyjeżdżać 40-letnią Jawą bez nabijanego numeru na ramie czy Motorynką bez fabrycznej tabliczki znamionowej.
Ostatni tekst jednolity rozporządzenia znajduje się TUTAJ, a ostatni akt zmieniający wydany po ww. tekście jednolitym do przeczytania TUTAJ, przy czym raczej nie było w nim interesujących nas zmian odnośnie motorowerów.
Co nas interesuje?
Poniżej wersja uproszczona konkretnych przepisów:
DZIAŁ V Warunki techniczne roweru, motoroweru, wózka inwalidzkiego i pojazdu zaprzęgowego
§ 53 pkt 2, 4 i 5, które stanowią minimum absolutne do spełnienia przez nasze maszyny:
2. Motorower powinien być (czyli musi być) wyposażony w następujące światła:
1) jedno światło mijania barwy białej, umieszczone z przodu w pionowej płaszczyźnie symetrii pojazdu (...);
2) jedno tylne światło pozycyjne barwy czerwonej, umieszczone z tyłu w pionowej płaszczyźnie symetrii pojazdu (...);
3) tylne światło (światła) odblaskowe, o kształcie innym niż trójkąt (...);
4) boczne światło odblaskowe, o kształcie innym niż trójkąt, barwy żółtej samochodowej, w liczbie jedno lub dwa z każdej strony pojazdu (...);
5) jedno światło hamowania „stop” barwy czerwonej, umieszczone z tyłu pojazdu (...); dotyczy pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy po dniu 1 stycznia 2009 r.
4. Motorower powinien być (czyli musi być) ponadto wyposażony w:
1) numer rozpoznawczy lub numer identyfikacyjny pojazdu (VIN), umieszczony w sposób trwały na ramie lub innym podobnym podstawowym elemencie konstrukcyjnym oraz tabliczkę znamionową;
2) dwa niezależne, skutecznie działające hamulce (...);
3) dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku;
4) tłumik wydechu;
5) lusterko wsteczne umieszczone po lewej stronie pojazdu;
6) podpórkę (podpórki) (...);
7) uchwyt (uchwyty) dla pasażera (...);
7a) podnóżki lub inny sposób oparcia dla nóg dla kierującego i pasażera;
5. Poziom hałasu zewnętrznego, mierzony podczas postoju motoroweru z odległości 0,5 m, nie może przekraczać 90 dB.
Pod koniec rozporządzenia (§ 59 ust. 14) znajdziemy natomiast przepis, który stanowi, że:
Numeru identyfikacyjnego pojazdu (VIN), o którym mowa w § 53 ust. 4 pkt 1, nie wymaga się dla motoroweru zarejestrowanego przed dniem 1 stycznia 2003 r.
Chodzi tu jednak o VIN (17 znaków), a zatem numer rozpoznawczy jest wymagany bezwzględnie i data 1. rejestracji nie ma znaczenia.
Komu mało wiedzy, niech wczuje się w rolę diagnosty i przeczyta jednolity tekst rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach KLIK.
§ 2.1. Zakres okresowego badania technicznego pojazdu obejmuje:
1) identyfikację pojazdu, w tym:
a) sprawdzenie cech identyfikacyjnych (...),
Zwróćcie uwagę na załącznik nr 1 (strona 8, 9 i następne całego aktu prawnego).
Np. brak numeru (VIN) lub numeru nadwozia (podwozia/ramy) lub nie
można go odszukać = usterka istotna (UI) = negatywny wynik badania. Podobnie "brak tabliczki znamionowej albo jest nieczytelna lub dane na niej
zawarte są niezgodne ze stanem faktycznym" = UI = negat.
Wszyscy wiemy, że Jawa 50 fabrycznie nie miała numeru rozpoznawczego ani tym bardziej VIN na ramie, ale miała tabliczkę znamionową. Romet odwrotnie - numer rozpoznawczy jest, tabliczki fabrycznie brak (na przykładzie Pony 50-M-2).
Prawda jest taka, że w przypadku Jawy powinniśmy dostać negatywny wynik przeglądu i zgłosić się do ministra po decyzję o odstępstwie od warunków technicznych (z uwagi na brak numeru rozpoznawczego czy VIN), natomiast w przypadku choćby Pony 50-M-2 dostajemy negat za brak tabliczki znamionowej i załatwiamy formalności celem wyrobienia tabliczki zastępczej.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 01-05-2018 14:43:03 przez heli126.)
|
|
01-05-2018 14:34:13 |
|
|
Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości
|
|