Ocena wątku:
- 1 głosów - 4 średnio
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Przewodnik po najpopularniejszych rowerach ZSRR
|
Autor |
Wiadomość |
KIEROWCA
Towarzysz Wiesław
Liczba postów: 61
Imię: Marian
Skąd: Kętrzyn
Pojazd: Inny
|
RE: Przewodnik po najpopularniejszych rowerach ZSRR
No i tutaj masz odpowiedź ===właśnie to "przewymiarowanie" Ukrainy (i każdego zresztą ruskiego sprzętu: Wołgi, AGD, Kałacha, narzędzi) jest kluczem do sukcesu.
Górala zaprojektowano żeby był lekki, z dużym naciskiem na oszczędność materiałów używanych do produkcji. Poza tym jest to konstrukcja trochę bardziej złożona technologicznie ==mnóstwo śrubek imbusowych i gwiazdkowych, linek, elementów ruchomych.
O ile w Ukrainie wspomniane wcześniej druciarskie naprawy mają rację bytu i można dalej jechać to w góralu już nie koniecznie.
W jaki sposób przyspawać niby uszkodzoną korbę na stałe do osi jak tam wszystko aluminiowe i zalane plastikiem?
Albo ukręcony pedał do korby? J.w.
Hamulce wymagają okresowej wymiany linek i klocków, raczej nie do ogarnięcia domowymi sposobami.
Bijąca obręcz będzie w pierwszej kolejności tarła o klocki.
Przerzutka wymaga dbałości, smarowania i regulacji. W zaniedbanym góralu wszystko to po prostu się sypie - strzela, piszczy, szoruje, zrzuca łańcuch.
W Ukrainie wszystkie te problemy nie występują Zawsze mieliśmy w rodzinie i czego one nie przewiozły. Wiadra pełne jabłek, worki kartofli, mnie lub siostrę na bagażniku, Franię do naprawy na pedale, deski na altankę. Złego słowa na ten rower nie powiem. Ural był nawet fajniejszy ze względu na te manetki wygięte do kierowcy.
To jest tak jak w przypadku samochodów. Mam Poldka, każdy mnie pyta czy nie chciałbym Audi A4 w tedeiku.
Niet. Wolałbym Wołgę z lat 90 w gazie albo chociaż utrzymaną Ładę 2107. Ruska maszyna robi robotę i nie klęka a wszystkie te Audi i inne wynalazki to aluminiowy wielowahacz z niewymiennymi sworzniami, PDF-y, DPF-y, krokowce prochowce
Ostatnim dobrym Audi była gruba 80-tka.
Pozdro
::::Dobra jedziemy Fiaciorem dalej na łowy. Come on!::::
XB3 украина, 78*790208
'85 Урал
Jubilat 2 Kowalewo x 2
|
|
12-11-2017 15:37:06 |
|
|
Wojtek na Wigry
Złomiarz
Liczba postów: 128
Imię: Wojtek
Skąd: Z Polski
Pojazd: Romet Komar
|
RE: Przewodnik po najpopularniejszych rowerach ZSRR
Wigry 3 '81
Komar 2350
Iż jupiter 3 '75
|
|
22-03-2018 21:30:43 |
|
|
Wigrus
Złomiarz, czy kolekcjoner?
Liczba postów: 1,965
Imię: Jasiek
Skąd: Warszawa
Pojazd: Inny Romet
|
RE: Przewodnik po najpopularniejszych rowerach ZSRR
(10-07-2018 15:39:18)Wojtek na Wigry napisał(a): Ostatnio zacząłem przeglądać ukraińskie strony. Dowiedziałem się m.in. że nazwę Aist wprowadzono dopiero w drugiej połowie lat osiemdziesiątych. Składaki wcześniej, tak jak napisał Wigrus były beznazwowe, a rowery męskie wcześniej nazywały się Mińsk. Przynajmniej tak zrozumiałem.
Dobrze wiedzieć, że ktoś też interesuje się wschodnimi rowerami.
Dla mnie niestety doba jest za krótka, a na stronach internetowych byłych stron ZSRR jest jeszcze bardzo dużo do odkrycia.
A co do nazwy Mińsk to ona była bardzo często używana "ot, tak".
Widziałem też składaki z początku lat '90 pod tą nazwą.
Zaczynając ten poradnik mój rosyjski nie pozwalał mi na oratorskie popisy. Rozumiałem wypowiedzi oszczędne, chłodne i precyzyjne. Teraz sytuacja bardzo się poprawiła i praktycznie nie korzystam z tłumacza, więc komfort pracy jest dużo większy. Informacji przybyło, część faktów się rozjaśniła.
Mam nadzieję, że znajdę czas, by nanosić odpowiednie poprawki i uzupełnienia.
TYMCZASEM ZACZYNAMY OD INFORMACJI, KTÓRA ZMIENI WASZE ŻYCIE
Skontaktowałem się z pewnym miłośnikiem radzieckich rowerów z Kirowa. Kto śledzi temat powinien wiedzieć o kogo chodzi, a kto nie, niech sobie przejrzy GlazBike na VK. Dowiedziałem się wielu interesujących rzeczy, a zdecydowanie najważniejsza jest ta.
Rower Salut nie był produkowany w Permie, tam gdzie Kamy, czy Urale.
Zawsze zastanawiało mnie, dlaczego nie ma on na logo charakterystycznego skaczącego jelenia, a jakieś skrzydła, ale w internecie pisali, jest z Permy i już. Nie. Jest to jakaś głupia plotka puszczona kiedyś przez kogoś w eter, która błyskawicznie się rozprzestrzeniła. Model Salut, wraz ze swoimi wariacjami terenowymi (!) Tair i Altair produkowany był w Joszkar-Ole.
Salut
Tair
Ale! W PMZ produkowano modele bliźniacze. Pierwszy z nich nazywał się Skif. Prawdę mówiąc, pierwszy raz dowiedziałem się o tym modelu i musi być on niezwykle rzadki, gdyż po długich poszukiwaniach znalazłem tylko kilka zdjęć.
Skif
Był też, już popularniejszy, składak Perm
W Permie produkowany był też arcyciekawy model Uniwersal. Jest to nic innego, jak składany Ural. O BORZE ALE BYM NIM JEŹDZIŁ!1!1111
Na dzisiaj to tyle. Jeśli moderator miałby wenę, to mógłby to wkomponować w pierwszy post. Podawajcie dalej te informacje, żeby wyplenić bzdury krążące po internecie, wymądrzajcie się, gdzie tylko się da i jeździjcie na radzieckich rowerach.
Wysłane z mojej Nokii 3310 za pomocą Tapatalk 2
|
|
12-08-2018 00:20:39 |
|
|
SeKLeS
Nowy
Liczba postów: 1
Imię:
Skąd:
Pojazd:
|
Przewodnik po najpopularniejszych rowerach ZSRR
Witam fanów jednośladów dawnych. Ja do nich niespecjalnie należę, ale z racji rocznika 83 "nabitego na moim podwoziu" , mam sporo wspomnień z nimi związanych. Obecnie na codzień poruszam się maszynami z teraźniejszości, aczkolwiek w warsztacie kitram i powoli przywracam blask pewnej maszynie, która może być starsza ode mnie. Pewności nie mam, była w rodzinne od zawsze. Jest z nią związana jeszcze jedna niepewność, mianowicie jej oznaczenia. Jedyne, które udało mi się znaleźć, to te wybite na piastach. Nie ma nic na "blaszce" hamulca, kierownicy itd. Pomoże mi ktoś zidentyfikować rower po dziadku?
Patrząc na budowę roweru jest to dla mnie miks Ukrainy i Urala. Jeżeli zdjęcia piast nie pomogą, załączę więcej zdjęć.
Wysłane z mojego SM-A510F przy użyciu Tapatalka
|
|
29-03-2019 11:10:31 |
|
|
Użytkownicy przeglądający ten wątek: 2 gości
|
|