Jesteś nowy na forum? - Zachęcamy do przywitania się w dziale "Powitalnia" Smile

Zapraszamy na nasz oficjalny profil - facebook.com/ChlopcyRometowcy

Odpowiedz 
 
Ocena wątku:
  • 0 głosów - 0 średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Romet - cała prawda...
Autor Wiadomość
Crisso Offline
Nowy
*


Liczba postów: 109
Imię: Karol
Skąd: Kraków
Pojazd: Inny Romet
Post: #1
Romet - cała prawda...
Witam,
proponuję troszkę rozruszać forum miłośników naszej rodzimej produkcji. Możliwe, że wsadzę kijek w mrowisko albo wywołam merytoryczną dyskusję. I mam nadzieję, że we właściwym miejscu. No i przepraszam za przydługi wstęp ale jest on ważny, żeby zrozumieć o co mi chodzi.

Od 3 miesięcy odnawiam sobie Rometa Sport. W tym czasie bardzo dużo dowiedziałem się o historii i produktach polskiego producenta rowerów (głównie szosowych ale reszta też nie została pominięta). O latach świetności (ponoć w swoim czasie najlepsze rowery wyścigowe), naszym eksporcie niemal na cały świat itd. To wszystko jest prawda ale...

Mając w rękach wszystkie komponenty mojego Sporta (każdy był czyszczony, większość szlifowana i polerowana), a także szukając do niego oryginalnych części chcę wysnuć pewne mało przyjemne wnioski, a mianowicie:

- "rżnęliśmy" wzory i technologię podzespołów od innych producentów z Włoch, Francji i Niemiec absolutnie i bez żenady - nie sądzę, żeby ktoś się bawił z zdobywanie tzw. "licencji" na głupią przerzutkę (dzisiaj śmiejemy się z Chińczyków Big Grin)

- najgorsze jest to, że nasze kopie wykonane były tragicznie; prawdopodobnie używano form do odlewu elementów aluminiowych ze żwiru i magulonu spojonych gliną (dzisiaj polerowałem przednią przerzutkę i szczęki hamulców - zamiast papieru ściernego powinienem użyć szlifierki)

- "jakość" hahah spasowania elementów i "precyzja montażu" facepalm są na poziomie epoki brązu (wystarczy porównać z np. przerzutkami Campagnolo z tamtych czasów, nie dość, że wyglądają jak małe dzieła sztuki, to są wykonane jak szwajcarskie zegarki)

- na koniec "odbija się czkawką" czas niedoboru wszystkiego, stąd na dzień dzisiejszy unikalność rowerów Rometu (zwłaszcza szosowych) ma podwójne dno: trudno znaleźć 2 egzemplarze danego modelu, które miałyby dokładnie te same komponenty (np. ja mam manetki sygnowane Favorit i Romet, a przerzutki Jóka i Romet). Kupiony niedawno Rekord 10 ma jedną obręcz stalową, a drugą aluminiową itd.

Żeby była jasność (dla wszystkich, którzy chcieliby mnie teraz "zahejtować"), od tych kilku miesięcy jestem zakochany w rowerach Rometu (kupiłem niedawno 4 kolejne z myślą o odnowieniu). Te rowery mają duszę, a większość wymienionych przeze mnie "zarzutów" stanowi o ich wartości i wyjątkowym kolorycie. Zresztą znakomita większość uczestników tego forum doskonale wie, jaka jest "prawda o Romecie", nie napisałem nic odkrywczego. Ten post powstał w wyniku delikatnej frustracji (cholera, jak już kopiowaliśmy to nie można było tego zrobić lepiej ?), a przy okazji ciekawości...

I teraz, jeśli jeszcze nie zasnęliście po dotychczasowym wywodzie, proszę Was o przykłady naszej Rometowskiej pomysłowościWink. A zatem porównania oryginalnych części (np. Campagnolo) z naszym rodzimym odpowiednikiem. Lub przykładów wykonania poszczególnych podzespołów, ram lub całych rowerów (sam mam kilka takich "kwiatków"). Nie chodzi o deprecjonowanie technologii tamtych czasów (dzisiaj wcale nie jest dużo lepiej). Chciałbym aby powstała galeria pokazująca realia minionej epoki, a przy okazji może ona pomóc w odnowie roweru, kiedy części z fabryki ZZR lub Romet nie można już dostać. Wtedy z ciężkim sercem zamontować będzie można "zamiennik" Wink
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 07-05-2015 02:06:42 przez Crisso.)
07-05-2015 02:03:44
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Reklama
wnusiu94 Offline
Moderator Działu Rowerowego
Moderatorzy


Liczba postów: 3,184
Imię: Adam
Skąd: Wrocław
Pojazd: Romet 50-T-1
Post: #2
RE: Romet - cała prawda...
Nie oszukujmy się - rowery Romet nigdy nie grzeszyły jakością, a sam Sport był najgorszą produkowaną szosą w tej części globu. Co prawda zdarzały się lepsze egzemplarze rowerów Romet (podejrzewam że te "gorsze" już wymarły - po prostu się połamały), ale jest to naprawdę niewielki odsetek produkcji. Zakłady Romet miały przydział na najgorszą stal w PRL'u. Kilka dni temu odcinałem kawałek główki ramy w Traperze - w kilku miejscach tarcza od szlifierki wchodziła dosłownie jak w masło, bez użycia nawet najmniejszej siły, natomiast w innych zużywała się w mgnieniu oka. Rowery były robione z czegokolwiek, stal i "stal" ewidentnie były ze sobą mieszane.
Składaki? Ramę od Wigier można połamać na kawałki gołymi rękami - polecam to zrobić każdemu z jakąś np. uszkodzoną na zawiasie, wtedy przekonacie się od jakiego badziewia zależy Wasze zdrowie, a nawet życie podczas jazdy.
95% (jak nie 100%!) rowerów Rometa jest bezczelnie (!) skopiowana głównie z zachodnich konstrukcji. I tak kopią jest zarówno Karat (niemieckiego roweru "Camping"), jak i Turing (niemieckie damki potrafią być dosłownie identyczne), czy tandem Derby (kopia amerykańskiego Schwinna).
Taka jest prawda, takie były czasy - każdy dowolny zachodni rower (w tej samej klasie) jest lepszy od polskiego odpowiednika. Nie wspominam już o wschodnich, bo one słyną z niezniszczalności. Sprawiłem sobie ostatnio w 100% oryginalnego niemieckiego składaka z lat '70 lub '80 - każdy podzespół jest sygnowany, jakość wykonania po prostu nie ma sobie równych, a rower prowadzi się jak po szynach. Tam nie było mowy o fabrycznym, krzywym pospawaniu ramy (u nas norma, ludzie wszystko kupią!), nieobrobionych spawach, zaciekach na lakierze, czy krzywo nalepionych naklejkach.
Gdyby nie nastała "moda na PRL" rowery Rometa nadal setkami zasilały by huty. Na szczęście teraz zostało to chociaż w minimalnym stopniu zahamowane, m.in. przez nas.

Legenda nie umiera nigdy. | Różowy Składak - Zapraszam!
07-05-2015 10:05:54
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Paweł13 Offline
Uczeń
*


Liczba postów: 338
Imię: Paweł
Skąd: Gdańsk
Pojazd: Inny Romet
Post: #3
RE: Romet - cała prawda...
Mój faworyt to przerzutka zzr na łańcuszek. Konstrukcja przerzutki pochodzi z lat 30" gdzie po wielokrotnym kopiowaniu dotrwała do lat 50 i jeszcze występowała w rowerach zzr do 1969r.
07-05-2015 15:58:59
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Sołtys Offline
Ja tu tylko sprzątam...
*


Liczba postów: 1,557
Imię: Bartek
Skąd: Sokołów Małopolski
Pojazd: Inny Romet
Post: #4
RE: Romet - cała prawda...
Kiepska jakość wyrobów Rometu była spowodowana tym, że wówczas fabryka nie miała praktycznie żadnej konkurencji na rodzimym rynku. Ludzie i tak kupowali te rowery, bo nie było nic innego. Stąd nie starano się zbytnio, wiedziano, że i tak się sprzeda.
W moim Wagancie z '82 na ramie jest przepiękny fabryczny zaciek, "odstający" na kilka milimetrów. W Wigry 2 to samo. Ciężko znaleźć Rometa, w którym wszystkie naklejki naklejone są równo. Ktoś już prezentował na forum ramę bodaj z Ledy, która miała naklejkę podsiodłową fabrycznie naklejoną "do góry nogami".
Wnusiu miał kiedyś Wigry, którego rama była już w fabryce krzywo pospawana. Trudno o Rometa, który nie miałby żadnej - mniejszej lub większej - wady fabrycznej.
Być może niektórzy uznają mnie za wariata, ale dla mnie to jeszcze bardziej dodaje tym rowerom uroku.

facebook.com/oldromet - Zapraszam!
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 07-05-2015 17:54:07 przez Sołtys.)
07-05-2015 17:53:35
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Paweł13 Offline
Uczeń
*


Liczba postów: 338
Imię: Paweł
Skąd: Gdańsk
Pojazd: Inny Romet
Post: #5
RE: Romet - cała prawda...
Z ZZR'ami nie było takiej lipy, jak mi się uda to wrzucę porównanie wykończenia części przez rometa a zzr.
07-05-2015 18:15:05
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
mz1 Offline
Uczeń
*


Liczba postów: 230
Imię: Maciej
Skąd: Mława
Pojazd: Inny Romet
Post: #6
RE: Romet - cała prawda...
za czasów zzr części robiono dokładniej - to jest fakt

Co do kopiowania części:

Korba na klin z Jaguara/Huragana i podobnych - kopia korby TA Specialites
https://c1.staticflickr.com/5/4052/43690...00e54e.jpg
Hamulce symetryczne - kopia hamulców Mafac Racer
http://i43.tinypic.com/2r5rbjn.jpg
Piasty z Jaguara/Huragana -
http://velobase.com/ViewComponent.aspx?I...&AbsPos=41
Piasta jaką mam w tylnym kole w Sporcie to też kopia Campy http://velobase.com/ViewComponent.aspx?I...&AbsPos=42
W kolegi Sporcie stery też wyglądają jak Campa ale nie mają żadnych napisów i są stalowe
Przerzutka tylna Romet - kopia Huret Svelto
http://www.disraeligears.co.uk/Site/Hure...le%29.html
Pewnie jeszcze coś się znajdzie

Czesi też kopiowali, przerzutka Favorit PWB wygląda jak Campagnolo Record
07-05-2015 21:37:57
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Paweł13 Offline
Uczeń
*


Liczba postów: 338
Imię: Paweł
Skąd: Gdańsk
Pojazd: Inny Romet
Post: #7
RE: Romet - cała prawda...
Pedały od rometa sport to kopia campy.
07-05-2015 21:40:07
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
mz1 Offline
Uczeń
*


Liczba postów: 230
Imię: Maciej
Skąd: Mława
Pojazd: Inny Romet
Post: #8
RE: Romet - cała prawda...
jeszcze pedały ze sporta
http://velobase.com/ViewComponent.aspx?I...&AbsPos=45

Big Grin

UP
Wyprzedziłeś mnie Smile
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 07-05-2015 21:42:58 przez mz1.)
07-05-2015 21:42:39
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Paweł13 Offline
Uczeń
*


Liczba postów: 338
Imię: Paweł
Skąd: Gdańsk
Pojazd: Inny Romet
Post: #9
RE: Romet - cała prawda...
I tak najlepiej jest jak się porówna daty produkcji oryginału i kopi.
07-05-2015 21:46:16
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
mz1 Offline
Uczeń
*


Liczba postów: 230
Imię: Maciej
Skąd: Mława
Pojazd: Inny Romet
Post: #10
RE: Romet - cała prawda...
zastanawiam się jeszcze nad hamulcami szczękowymi zzr (tymi z napisem Made In Poland), ciekawe czy to też kopia.
07-05-2015 21:48:43
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Paweł13 Offline
Uczeń
*


Liczba postów: 338
Imię: Paweł
Skąd: Gdańsk
Pojazd: Inny Romet
Post: #11
RE: Romet - cała prawda...
Te hamulce to akurat popularny wzór więc raczej trudno znaleźć na czym były wzorowane.
07-05-2015 21:58:22
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Norbi96 Offline
Rozrusznikowy Joe
*


Liczba postów: 1,272
Imię: --
Skąd: --
Pojazd: Romet Komar
Post: #12
RE: Romet - cała prawda...
Każdy o tym dobrze wie, że każdy romet jest inny. I nie tylko romet, bo każdy pojazd produkowany u nas. Wiadomo, jak jest ze spasowaniem elementów w syrenach czy warszawach (w caro już jest popasowane dobrze). Kupując błotnik do np. do syreny nie rzadko trzeba go "rzeźbić" żeby pasował do konkretnego egzemplarza. Dla mnie ma to swój urok, nie wszystko było idealne bo jak nie było nic to i tak to się podobało i spełniało swoją funkcję nawet do dzisiaj.

Kopie? Od nas też kopiowali. Albo przynajmniej tak mówią bo może po cichu projekty były sprzedawane. Przykładem jest prototyp żuka - dzisiaj jeżdżący jako Renault Magnum. Podobne jak dwie krople wody, a jednak... Samochód osobowy też został ściągnięty przez renault, bodajże wars.

Dla mnie te pojazdy mają w sobie to coś, czego innym brakuje. Tyle. Smile
07-05-2015 23:11:34
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
wnusiu94 Offline
Moderator Działu Rowerowego
Moderatorzy


Liczba postów: 3,184
Imię: Adam
Skąd: Wrocław
Pojazd: Romet 50-T-1
Post: #13
RE: Romet - cała prawda...
(07-05-2015 23:11:34)Norbi96 napisał(a):  Kopie? Od nas też kopiowali. Albo przynajmniej tak mówią bo może po cichu projekty były sprzedawane. Przykładem jest prototyp żuka - dzisiaj jeżdżący jako Renault Magnum. Podobne jak dwie krople wody, a jednak... Samochód osobowy też został ściągnięty przez renault, bodajże wars.

Ty chyba do reszty zwariowałeś, że to wierzysz.
BESKID, JAK MOGŁEŚ ZAPOMNIEĆ O BESKIDZIE? Przecież to Twingo!!!!!!!!!1111111111oneoneone

Legenda nie umiera nigdy. | Różowy Składak - Zapraszam!
07-05-2015 23:34:03
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Pinio Offline
Złomowy łowca pierwszej kategorii
*


Liczba postów: 593
Imię: Bartek
Skąd: Śląskie
Pojazd: Romet Kadet
Post: #14
RE: Romet - cała prawda...
(07-05-2015 17:53:35)Sołtys napisał(a):  Ktoś już prezentował na forum ramę bodaj z Ledy, która miała naklejkę podsiodłową fabrycznie naklejoną "do góry nogami".

To ja.Big Grin
Co do takich naklejkowych ciekawostek, to jeszcze mój Meteor ma naklejkę informującą o rozmiarze ramy 540, a jest 560. Mój Wigry ma naklejkę z kluczem odwrotnie naklejoną.

Jestem też szczęśliwym posiadaczem fabrycznie krzywo pospawanego Wigry 2.

Ale tak ogólnie, to też zależy na jaki się egzemplarz trafi. Jedne mogą być z lepszej jakości materiałów i w lepszym wykonaniu, inne gorsze.
Na przykład ja mam Konsula - zrobiłem nim już około 1000 kilometrów bez żadnej awarii. Przytargałem ze złomu, poskładałem i jeżdżę.Wink

Osobiście uważam, że to dodaje tym rowerom uroku, że każdy jest troszkę innyWink
07-05-2015 23:51:19
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Paweł13 Offline
Uczeń
*


Liczba postów: 338
Imię: Paweł
Skąd: Gdańsk
Pojazd: Inny Romet
Post: #15
RE: Romet - cała prawda...
Co do jakości składakowych ram to te które miały się złamać już się złamały więc i tak to z czym mamy do czynienia teraz jest lepszym jakościowo sortem bo gorszy już dawno został wytłuczony.
07-05-2015 23:59:58
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz 





Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:


Forum by Tomasso94 2010 - 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis i odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
POMÓŻ W UTRZYMANIU FORUM!

Zaloguj do Poczty
Kontakt | Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS | Mapa użytkowników | Lista banów
 Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.


  

Hasło
  





Reklama


 Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

 Ostatnie wątki
Ogar 205 dziwny dźwięk z ...
Ostatni post: Norweski Zomowiec
Wczoraj 22:12:59
» Odpowiedzi: 5
» Wyświetleń: 74
Delta RMR 24 - szarpiący ...
Ostatni post: MacRoial
Wczoraj 21:26:29
» Odpowiedzi: 11
» Wyświetleń: 455
problem z rocznikiem Wigr...
Ostatni post: wigryman
Wczoraj 00:15:11
» Odpowiedzi: 10
» Wyświetleń: 242
Romet sygnał
Ostatni post: sbanys
20-11-2024 09:35:46
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 376
Lub [Z] ramę goła do kom...
Ostatni post: Debesta
20-11-2024 06:08:48
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 91
Witam Panów mam na imię N...
Ostatni post: Debesta
20-11-2024 05:52:11
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 346
Jak zamowcować podnózki d...
Ostatni post: Debesta
20-11-2024 05:46:48
» Odpowiedzi: 13
» Wyświetleń: 491
Przywitanie
Ostatni post: Debesta
20-11-2024 05:32:51
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 70
Kolor Komara.
Ostatni post: łogór 200
20-11-2024 01:37:56
» Odpowiedzi: 18
» Wyświetleń: 19221
Identyfikacja modelu w ce...
Ostatni post: Korczas
19-11-2024 15:02:30
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 90
zawory w ogar 202 fl
Ostatni post: Milczak64
19-11-2024 02:19:22
» Odpowiedzi: 4
» Wyświetleń: 243
202 Fi - wymiana oleju sk...
Ostatni post: Milczak64
19-11-2024 01:56:36
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 825
Ogar 202 na silniku 139fm...
Ostatni post: Milczak64
19-11-2024 01:41:16
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 79
Wigry1 problem z rocznik...
Ostatni post: zaz
19-11-2024 00:23:17
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 153
Kupno zabytkowego motoru ...
Ostatni post: wojakrob
18-11-2024 10:10:04
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 273

Reklama