Przy okazji składania amortyzatorów do T-1, TS-1 zrobiłem kilka zdjęć by pokazać zasadność użycia mojego narzędzia.
Najpierw zdjęcie części składowych.
Widać, że sprężyny to część odpowiedzialna za amortyzację, a prowadnica, pręt fi 10 w tulejach poliamidowych to część prowadząca i tłumiąca pracę amortyzatora. Widać również, że tłumienie jest wspomagane tłoczkami gumowymi, wewnątrz środkowej tulei metalowej.
W celu złożenia amortyzatora, należy wkręcić dolną, aluminiową główkę amortyzatora w tą środkową tuleję metalową.
Jest to możliwe przy użyciu mojego narzędzia, przy ściśniętej sprężynie.
Należy ją tak mocno ścisnąć, by od dołu pokazał się otwór fi 5 potrzebny do dokręcenia główki aluminiowej.
W taki też sposób, dokonamy rozkręcenia tego typ amortyzatorów.
Czyli; ściskamy sprężynę, cofamy tuleję metalową ochronną ( ta krótsza, z jednej strony stożkowa), blokujemy otwór fi 5, np wybijakiem fi 5 i wykręcamy główkę dolną.
Tyle w teorii, bo ...
Już na samym początku zsunięcie tulei ozdobnej (ochronnej) jest nie możliwe (korozja "skleiła" obie tuleje ze sobą), a próba wykręcenia główki aluminiowej kończy się urwaniem całego trzonka z gwintem.
Próby metodą podgrzania palnikiem gazowym, szybkie grzanie i chłodzenie, nie dają gwarancji rozwiązania problemu.
W moim przypadku, statystycznie, by zregenerować 2 amortyzatory (komplet) potrzebuję 7 amortyzatorów.
Dorobienie wszystkich tulei to kwestia materiału (jeśli to kogoś interesuje odpowiem na PW), no i dostępu do tokarki i prasy.
Gorzej z aluminiowymi główkami. trochę mi się ich nazbierało
By poprawić ich gwint nie można użyć typowych narzynek.
Trochę mi zeszło namierzenie właściwej, a bardziej pomógł przypadek.
Ten typ gwintu to tzw. gwint pancerny P, (PG) wymiar 13,5
Dziś już nie spotykany pod takim oznaczeniem, a PGe 13,5
Fachowcy w temacie, zorientują się, że jest to gwint elektryczny, stosowany np przy "dławikach" elektrycznych maszyn.
O dziwo, za niezbyt duże pieniążki
udało mi się kupić taki zestaw (narzynka + gwintownik), ten z oznaczeniem P.
Gwintownik występuje tylko jako końcowy, bez paska.
Dzięki temu udało mi się "naprawić urwane główki amortyzatorów.