Serwus!
OBR Wydział Zamiejscowy w Szczecinie ma się doskonale, toteż wedle zapowiedzi uroczyście ogłasza
rozpoczęcie prac nad repliką Rometa typ 2362!
I tu taka dygresyjka, która mi akurat przyszła do głowy, a nadaje się na mały
prolog:
Tak jak model
50-TS-1 zakończył swoją karierę - uogólniając - z powodu takiego czy innego niedostatku, tak u mnie wręcz odwrotnie: mimo, że buduję* niemalże bliźniaczy projekt, budżet jest napięty jak struna w gitarze, czasu wiecznie mało - postanowiłem równocześnie tworzyć
Protoplastę tegoż projektu. Fakt, że nadarzyła się ku temu znakomita okazja, ale też na przekór całej
gospodarce centralnie planowanej, która wielokrotnie niszczyła (niekiedy naprawdę wspaniałe!**) pomysły naszych rodzimych inżynierów. Stąd też chyba u mnie takie zainteresowanie modelami
TJ i
TS - pomijając te śmiesznie (jak dla mnie) duże koła, odziedziczone po wcześniejszych konstrukcjach - to były nasze, polskie, przez nas zbudowane, dwuosobowe motorowery! I jakże stylistycznie udane! No to wzięli i jeden nam zabrali, a drugi zubożyli.
A ja chcę go Wam (i sobie rzecz jasna!) oddać
![Wink Wink](images/smilies/wink.gif)
Postaram się teraz już streszczać. Jak część z Was wie, kupiłem ramę motoroweru
TJ, z przeznaczeniem do
prototypiku, ale na zdjęciach w ogłoszeniu była z kołami i kanapą, natomiast przyjechało do mnie to:
Oczywiście podjarany, na szybko poprzekładałem parę gratów i powstało to:
No ale później zacząłem się zastanawiać i przyglądać. M.in. odkryłem jeszcze to:
Rama jest po naprawach oraz wypiaskowana (i pomalowana proszkiem
![facepalm facepalm](images/facepalm.gif)
), generalnie fajna. Przednie zawieszenie wymaga za to więcej troski, bo ktoś to zrobił mocno po macoszemu. Ale niemniej jak sami widzicie - jest to pierwsza lub bardzo wczesna wersja -
Szatek, pomożesz?
![roll roll](images/roll.gif)
"Papiery porwał wiatr", jak niektórzy w ogłoszeniach piszą, więc trzeba robić na "ori", żeby zarejestrować na zabytek. Ale nie byłbym sobą, gdybym (nawet w takiej sytuacji) nie wtrącił swoich
trzech Groszy ![Big Grin Big Grin](images/smilies/biggrin.gif)
Tak jak w tytule - skoro
replika, to po całości -
replika prototypu!
Będę budował to, co chyba każdy Rometowiec chciałby zobaczyć w Technikolorze
Dobra, bo jak zwykle się rozpisałem, ale mam parę zagwozdek/ pytań.
1. Jak umocować kanapę (blachę) "nowego typu" do takiej ramy?
Joozek, masz chyba obecnie podobną sytuację w "klienckim"
TJ... Oryginalna (mocowana na 4 śruby) jest chyba nie do dostania... Ale gdyby jakimś cudem ktoś miał to dawajcie!
2. Zastanówmy się wspólnie nad tym przednim błotnikiem. Oczywiście mocowania na lagach do dorobienia, mi za to chodzi o samą głębokość.
Szatek spekuluje o płytszym błotniku w swoim opracowaniu, co (może siłą sugestii takiego Autorytetu w tej kwestii
![Smile Smile](images/smilies/smile.gif)
) widać ot choćby na tym czarno-białym prospekcie, który sobie pożyczyłem, ale analizowałem też wszystkie inne dostępne i już nie byłbym taki pewien - raczej skłaniałbym się w stronę "zwykłego" błotnika, ew. odpowiednio skróconego i to wcale nie dlatego, że tak byłoby mi łatwiej, tylko tak to widzę... Pomóżcie, popatrzcie Waszymi oczami, chciałbym to zweryfikować.
3. Kolory. Wahacz czarny, taki ze mnie detektyw
![Rolleyes Rolleyes](images/smilies/rolleyes.gif)
ale co z resztą? Linki, puszka szmerów - raczej jasne (białe? kremowe?), ale sam kolor nadwozia? Osłona łańcucha - w kolorze nadwozia, ramy, czy właśnie linek/ puszki? Ja osobiście wykluczam kolor ramy...
Oczywiście do punktu
3. jeszcze daleko, ale rozważać możemy.
4. Może i głupie pytanie, ale obręcze alu czy chrom? Tu akurat sprawa pilna, bo chciałbym zacząć właśnie od postawienia go na właściwych kołach.
Uff, napisałem, com chciał. Szczerze liczę na Waszą pomoc, w zasadzie we wszystkim, bo tak i chciałbym poznać Wasze zdanie i punkt widzenia, ale i jakbyście zauważyli jakieś typowe części, które będą mi potrzebne. A coś tam potrzebuję, między innymi (prócz wiadomo kolanka i tłumika, które spróbuję dorobić, ale oryginałkami nie pogardzę...):
-klosz lampy tył
-dźwignia hamulca tył
-bagażnik/ wspornik błotnika
-(ładny) dekielek klaksonu z "dużymi" uszami
-kanapa/blacha/pokrowiec
-prędkościomierz
Na dzisiaj to wszystko. Oczywiście jest to
projekt żółw - za szybko nie pójdzie. niemniej trzymanie kciuków wskazane
![Big Grin Big Grin](images/smilies/biggrin.gif)
Pozdro600 Typy i Typiary!!!
* Jestem, można powiedzieć z zawodu "budowlańcem", bo robię w wykończeniówce i hydraulice, toteż ja wszystko buduję
![Smile Smile](images/smilies/smile.gif)
** Wystarczy spojrzeć na ilustrowaną historię motocykli WSK - jest taka książka, nie do dostania teraz raczej, mniej więcej o takim tytule - aby się przekonać ile tego było w fazie projektowej/ prototypowej... i to jakie cuda...