Przede wszystkim należy wziąć do ręki aktualny tekst
rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.
Pisałem już o tym w swoim temacie dot. Jawy.
Zasada "prawo nie działa wstecz" jest tu słabym argumentem obronnym. Nie ma też wyjątku w przepisach, że skoro tabliczki fabrycznie nie było, to nie musi jej być...
Po prostu właściwy minister nie przewidział, że do badań technicznych będziemy przyjeżdżać 40-letnią Jawą bez nabijanego numeru na ramie czy Motorynką bez fabrycznej tabliczki znamionowej.
Ostatni tekst jednolity rozporządzenia znajduje się
TUTAJ, a ostatni akt zmieniający wydany po ww. tekście jednolitym do przeczytania
TUTAJ, przy czym raczej nie było w nim interesujących nas zmian odnośnie motorowerów.
Co nas interesuje?
Poniżej wersja uproszczona konkretnych przepisów:
DZIAŁ V Warunki techniczne roweru, motoroweru, wózka inwalidzkiego i pojazdu zaprzęgowego
§ 53 pkt 2, 4 i 5, które stanowią minimum absolutne do spełnienia przez nasze maszyny:
2. Motorower powinien być (czyli musi być) wyposażony w następujące światła:
1) jedno światło mijania barwy białej, umieszczone z przodu w pionowej płaszczyźnie symetrii pojazdu (...);
2) jedno tylne światło pozycyjne barwy czerwonej, umieszczone z tyłu w pionowej płaszczyźnie symetrii pojazdu (...);
3) tylne światło (światła) odblaskowe, o kształcie innym niż trójkąt (...);
4) boczne światło odblaskowe, o kształcie innym niż trójkąt, barwy żółtej samochodowej, w liczbie jedno lub dwa z każdej strony pojazdu (...);
5) jedno światło hamowania „stop” barwy czerwonej, umieszczone z tyłu pojazdu (...); dotyczy pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy po dniu 1 stycznia 2009 r.
4. Motorower powinien być (czyli musi być) ponadto wyposażony w:
1)
numer rozpoznawczy lub numer identyfikacyjny pojazdu (VIN), umieszczony w sposób trwały na ramie lub innym podobnym podstawowym elemencie konstrukcyjnym
oraz tabliczkę znamionową;
2) dwa niezależne, skutecznie działające hamulce (...);
3) dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku;
4) tłumik wydechu;
5) lusterko wsteczne umieszczone po lewej stronie pojazdu;
6) podpórkę (podpórki) (...);
7) uchwyt (uchwyty) dla pasażera (...);
7a) podnóżki lub inny sposób oparcia dla nóg dla kierującego i pasażera;
5. Poziom hałasu zewnętrznego, mierzony podczas postoju motoroweru z odległości 0,5 m, nie może przekraczać 90 dB.
Pod koniec rozporządzenia (§ 59 ust. 14) znajdziemy natomiast przepis, który stanowi, że:
Numeru identyfikacyjnego pojazdu (VIN), o którym mowa w § 53 ust. 4 pkt 1, nie wymaga się dla motoroweru zarejestrowanego przed dniem 1 stycznia 2003 r.
Chodzi tu jednak o VIN (17 znaków), a zatem numer rozpoznawczy jest wymagany bezwzględnie i data 1. rejestracji nie ma znaczenia.
Komu mało wiedzy, niech wczuje się w rolę diagnosty i przeczyta jednolity tekst
rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach KLIK.
§ 2.1. Zakres okresowego badania technicznego pojazdu obejmuje:
1) identyfikację pojazdu, w tym:
a) sprawdzenie cech identyfikacyjnych (...),
Zwróćcie uwagę na załącznik nr 1 (strona 8, 9 i następne całego aktu prawnego).
Np. brak numeru (VIN) lub numeru nadwozia (podwozia/ramy) lub nie
można go odszukać = usterka istotna (UI) = negatywny wynik badania. Podobnie "brak tabliczki znamionowej albo jest nieczytelna lub dane na niej
zawarte są niezgodne ze stanem faktycznym" = UI = negat.
Wszyscy wiemy, że Jawa 50 fabrycznie nie miała numeru rozpoznawczego ani tym bardziej VIN na ramie, ale miała tabliczkę znamionową. Romet odwrotnie - numer rozpoznawczy jest, tabliczki fabrycznie brak (na przykładzie Pony 50-M-2).
Prawda jest taka, że w przypadku Jawy powinniśmy dostać negatywny wynik przeglądu i zgłosić się do ministra po decyzję o odstępstwie od warunków technicznych (z uwagi na brak numeru rozpoznawczego czy VIN), natomiast w przypadku choćby Pony 50-M-2 dostajemy negat za brak tabliczki znamionowej i załatwiamy formalności celem wyrobienia tabliczki zastępczej.