Cześć.
Temat będzie oczywiście aktualizowany, gdy zdobędę jakieś nowe informację. Zawiera wszystko to co na tę chwilę wiem o tym modelu.
Romet 50-TS-1 (2362) – powstał na bazie motoroweru 50-T-1 (2370), jako jego turystyczno-sportowa odmiana.
W stosunku do poprzednika
(pierwszej wersji z pierwszego roku produkcji), zmieniono: kierownicę, bagażnik, kolanko, tłumik, górny wspornik tłumika, ramę, oraz oczywiście naklejki na pokrywie schowka i oznaczenie fabryczne.
Inne elementy pozostały bez zmian.
Motorower został wysoce prawdopodobnie wyprodukowany tylko w serii prototypowej (kilka sztuk), informacyjnej (około 30 sztuk), oraz próbnej (około 300 sztuk), w 1974-tym i 75-tym roku.
Zaprzestano produkcji tego modelu, ze względu na brak wystarczającej ilości silników 019, dla obu motorowerów produkowanych jednocześnie.
Układ wydechowy:
1. Tłumik w tym modelu to przerobiony tłumik z pierwszych wersji 50-T-1 (chromowany, z dwoma nacięciami pod obejmę kolanka).
Przeróbka polegała na:
- spłaszczeniu tłumika od wewnętrznej strony (tak aby nie opierał się o pokrywkę schowka narzędziowego i amortyzator tylny);
- zrobieniu gwintu pod nakrętkę w miejscu obejmy kolanka (nakrętka chyba z cylindra silników dwubiegowych, jest mniejsza od tej z cylindra 019);
- dospawaniu uchwytów pod osłonę i wspornika mocującego tłumik do wahacza;
- usunięciu mocowania tłumika do dolnego wspornika ramy;
- dołożeniu przegrody tłumika na jego końcu;
- małemu przesunięciu górnego uchwytu pod wspornik, w stronę wlotu.
2. Kolanko zostało zaprojektowane specjalnie do tego modelu – te z motorynek mają inne kąty zgięcia.
3. Osłona tłumika została później zastosowana w Romecie Pony 50-M-1.
4. Górny wspornik tłumika także nie występował w innych Rometach.
Kierownica została zapożyczona z Komara Sport.
Zdjęcia:
Tabliczka znamionowa:
Tłumik zdemontowany:
Końcowa przegroda tłumika:
Tłumik zamontowany:
Wspornik tylnego błotnika:
Oprócz tego że jest oryginalnie skrócony, posiada także mniejsze "uszy" niż bagażnik w 50-T-1 (starego typu):
Uszy bagażnika starego typu 50-T-1:
Plastikowa osłonka przewodów instalacji elektrycznej:
Pokrywa schowka narzędziowego, z zachowaną oryginalną naklejką:
Miejsce na pompkę powietrza:
Oryginalny karter silnika:
Brak dolnego wspornika tłumika:
Historia zmian:
Rocznik (prawdopodobnie) 1974-ty (wersja prototypowa, kilka sztuk):
Link do albumu:
https://www.fotosik.pl/u/xxSzatekxx/album/2461097
Zmiany
w tej wersji:
1. Stosowanie czarnych, plastikowych chlapaczy, zamiast gumowych;
**2. Zmiana koloru linki sprzęgła, hamulca przedniego i gazu z białej, na czarną;
3. Inna naklejka na zbiorniku paliwa.
Rocznik 1974-ty (wersja informacyjna, około 30-stu sztuk):
Zmiany w stosunku do poprzedniej wersji:
1. Nabijanie numerów na główce ramy;
2. Montaż tabliczek znamionowych;
*3. Sporadyczne (lub zamienne) stosowanie siedzeń z napisem „PREDOM - ROMET” z tyłu:
**4. Zmiana typu kranika na SW-8/1 (ten jest ocynkowany):
*5. Lakierowanie osłony łańcucha także na czarno i nie lakierowanie jej pod kolor ramy;
*6. Czarno-chromowana kedra na zbiornik paliwa, zamiast szarej;
*7. Czarna koszulka izolacyjna przewodów idących do przełącznika świateł, zamiast białej;
*8. Rezygnacja z lakierowania obudów lamp przednich.
Zmiany w tej wersji: brak informacji.
Rocznik 1975-ty (wersja "pierwsza" - próbna, prawdopodobnie około 300-500 sztuk):
Link do albumu:
https://www.fotosik.pl/u/xxSzatekxx/album/2461097
Zmiany
w stosunku do poprzedniej wersji:
1. Zastąpienie stalowych pokryw schowka narzędziowego plastikowymi (białymi).
Stalowe pokrywy schowka (wypiaskowane):
Białe plastikowe pokrywy schowka:
2. Zmiana sposobu mocowania blachy siedzenia (w tym lekka modernizacja ramy i dołożenie zaczepów do przedniego mocowania blachy):
Z mocowania na cztery śruby od spodu:
Na mocowanie na dwie śruby z tyłu;
*3. Rezygnacja z wysoko uniesionego przedniego błotnika - zastosowanie innych nóżek górnych, dolnych, wsporników przedniego błotnika i prawdopodobnie samego błotnika (możliwe że był krótszy, płytszy i bez otworów pod chlapacz);
*4. Sporadyczne (lub zamienne) stosowanie chromowanych tylnych błotników oraz jego wsporników;
5. Zmiana koloru tłumika szmerów ssania (puszki gaźnika) z białej, na jasnoszarą.
Biała puszka gaźnika:
Zmiany w tej wersji:
**1. Zamienne stosowanie niżej pokazanych głowic silnika:
2. Nie lakierowanie wahacza i prawdopodobnie podnóżek kierowcy na czarno;
*3. Sporadyczne (lub zamienne) stosowanie wsporników przedniego błotnika nowego typu;
4. Standardowe osie kół - wcześniej w kształcie śrub z niepełnym gwintem.
Rocznik 1975-ty (wersja „druga” – możliwe że także próbna):
Link do albumu:
https://www.fotosik.pl/u/xxSzatekxx/album/2461097
Zmiany w stosunku do poprzednich wersji:
1. Przeniesienie mocowań pompki powietrza z pod siedzenia, do miejsca przy silniku, usuwając jednocześnie plastikową osłonkę na przewody instalacji elektrycznej (w tym lekka modernizacja ramy);
2. Nie lakierowanie osłony łańcucha na czarno.
Zmiany w tej wersji:
**1. Modernizacja głowicy poprzez „ścięcie” rantów jej żeberek, oraz zmniejszenie ich wysokości;
**2. Lakierowanie na czarno jedynie nóżek górnych, oraz dolnej i górnej półki przedniego zawieszenia;
**3. Lakierowanie podnóżek kierowcy pod kolor ramy;
**4. Korek wlewu oleju z białego plastiku (pod śrubokręt).
* - Przypuszczenie co do rocznika.
** - Przypuszczenie.
Zmiany „w stosunku do poprzedniej wersji” mogły zajść także „w tej wersji" (mogę się mylić).
Istnieje też możliwość, że dany element nie pasuje rocznikowo. W fabryce mogli nie mieć odpowiedniego, więc założyli ten, który mieli.
Tekst napisany wyłącznie dla forum: http://www.chlopcyrometowcy.pl – zakaz kopiowania.
Źródła zdjęć:
-
http://www.jacomoto.pl;
- internet;
- własne materiały.
Jeśli ktoś ma jakieś zdjęcia 50-TS-1 (lub ich części) i chciałby żebym je tu umieścił, piszcie.
Zapraszam do udziału w rozwijaniu tematu, pozdrawiam.