Jawa 555 1960
|
Autor |
Wiadomość |
Pinio
Złomowy łowca pierwszej kategorii
Liczba postów: 593
Imię: Bartek
Skąd: Śląskie
Pojazd: Romet Kadet
|
Jawa 555 1960
Witam. Otóż jakieś 2 lata temu stałem się właścicielem mojego największego wtedy marzenia - jawy 555. Wypatrzyłem ją na Allegro, na zdjęciach była paskudna, myślałem, że lakier nie do odratowania, ale zauważyłem na zdjęciach szparunki, więc wiedziałem, że będę wysoko licytował . Licytacja zakończona na 720 zł. Przy odbiorze niespodzianka - okazało się, że jest w pięknym stanie, tylko ktoś ją zabezpieczył przed korozją jakąś wazeliną czy czymś podobnym Przebieg był niecałe 7000 km. Silnik igiełka, chodzi pięknie - fabrycznie te jawy jechały maksymalnie 60, moja leci 65 (mierzone na prostym odcinku równej drogi, gdy wracałem z zlotu motocykli zabytkowych). I kolejna ciekawostka: te jawki miały 3 biegową skrzynię z takim układem biegów, jak np. w mustangu (jedynka w górę) a moja to eksportowa wersja na europę, więc ma jedynkę w dół, pozostałe w górę . Kolejną dużą ciekawostką jest fakt, że jest dwuosobowa - seryjnie były jednoosobowe, jednak powstała niewielka partia dwuosobowych, do Polski sprowadzono tylko 1500 sztuk.
Mimo że tłumik jest bardzo krótki jest to najcichszy motorek jaki słyszałem. Wady: jak w każdej jawie 555 (charakterystyczna wada tego modelu) ślizga się sprzęgło, i to tak, że trzeba zapalać z pychu. W mustangu jest 5 sprężyn dociskających tarcze, tu są tylko trzy. Nawet w "Motorze" z 1961 (?) jest artykuł o tym sprzęgle.
W mojej skromnej opinii jest to jeden z najpiękniejszych motorów jakie są
A Wam jak się podoba?
|
|
03-04-2015 21:51:01 |
|
2 użytkowników postawiło piwo Pinio za ten post:2 użytkowników postawiło piwo Pinio za ten post.
Kanilox (04-04-2015), Motorowerzystka (02-21-2016)
|
Ogarowiec223
Nowy
Liczba postów: 93
Imię: Tobiasz
Skąd: Dąbrowa Zielona
Pojazd: Romet Ogar 200
|
RE: Jawa 555 1960
Romet jest jak media markt nie dla idiotów.
Jeżeli pomogłem postaw piwo!!!
|
|
03-04-2015 22:12:44 |
|
|
Kanilox
Moplikowiec
Liczba postów: 3,490
Imię: Kamil
Skąd: Zabrze
Pojazd: Romet Chart
|
RE: Jawa 555 1960
Kurde piękna Jawa i to w niesamowitym stanie, marze o takiej od jakiegoś czasu ale wszystko co trafiam to albo cena z kosmosu (2500) albo bardzo mała kompletność a części do tego jest jak na lekarstwo.
Taka jedna z mojej okolicy
http://olx.pl/oferta/jawa-555-rok-1960-b...29949fb378
Nie zgodzę się ze wszystkim co napisałeś.
Jest to motorower jedno osobowy a to że kanapa jest długa to tylko dla wygody kierującego, po prostu rama nie była przystosowana do takiego obciążenia do tego brak podnóżków pasażera.
Drugą rzeczą jest układ biegów, już jakiś czas temu na forum pisałem o tym że pierwotnie układ biegów w Jawach był klasyczny czyli jedynka w dół i wszystkie Jawy 555 i 550 miały taki właśnie układ biegów dopiero przy modelu 05 zmieniono to i to on jest bezpośrednim protoplastą popularnego modelu 20.
Czy to jest okrojona wersja kaczki to bym nie powiedział, szczególnie porównując ją do Jaw z końca produkcji.
Porównując tą Jawę z lat sześćdziesiątych a kaczke z lat osiemdziesiątych to porównywania mercedesa do poloneza.
Zupełnie inny standard, gorsze wykonanie, gorsze materiał, brak dbałości o szczegóły, wszystko jak najprostsze i jak najtańsze.
Wyobraźcie sobie jaki to musiał być prestiż posiadanie w Polsce takiej Jawy gdzie królowały Simsony sr1, Rysie, Żaki i Komary które ledwo 45km/h jechały a tu motorower który rozwijał prawie taką prędkość jak WFM 125.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 04-04-2015 22:02:37 przez Kanilox.)
|
|
04-04-2015 22:01:24 |
|
|
Pinio
Złomowy łowca pierwszej kategorii
Liczba postów: 593
Imię: Bartek
Skąd: Śląskie
Pojazd: Romet Kadet
|
RE: Jawa 555 1960
(04-04-2015 12:42:02)Norbi96 napisał(a): Fajna jawa. Szkoda, że bez papierów (bo raczej nie masz, nie?). Będziesz rejestrował na zabytek?
Nie, mam tylko dowód rejestracyjny, a gość prawdopodobnie nie żyje . Myślałem o zarejestrowaniu na zabytek, ale to swoje kosztuje.
Tym bardziej, że mam kartę motorowerową i mógłbym śmiało sobie jeździć.
Cytat:Jest to motorower jedno osobowy a to że kanapa jest długa to tylko dla wygody kierującego, po prostu rama nie była przystosowana do takiego obciążenia do tego brak podnóżków pasażera.
Podnóżki właśnie są, zamontowane fabrycznie. . W artykule prasowym z bodaj 1959 roku pisało o planowanym sprowadzeniu 10 000 jawek 555, w tym 1500 w wersji dwuosobowej.
Dziś trochę pojeździłem jawką
A tu z moim Ogarem
Jawą jeździ się cudnie. Cichutko pracuje, dobrze hamuje, zawieszenia mięciutko chodzą... Do tego jakość wykonania i staranność. Jak po spotkaniu z taką jawką spojrzy się na 23 lata młodszego Kadeta (postęp, hehe) to aż płakać się chce. Dzwonek zamiast trąbika, naciągi łańcucha młotkiem ustawiane, niedokładnie położony lakier i naklejki...
Komentujcie, co myślicie
|
|
08-08-2015 23:56:01 |
|
|
Użytkownicy przeglądający ten wątek: 5 gości
|
|