![]() |
Jawa 555 1960 - Wersja do druku +- Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! (https://www.chlopcyrometowcy.pl) +-- Dział: Inne jednoślady PRLu (/forumdisplay.php?fid=174) +--- Dział: Inne - Nasze sprzęty (/forumdisplay.php?fid=193) +--- Wątek: Jawa 555 1960 (/showthread.php?tid=33898) Strony: 1 2 |
Jawa 555 1960 - Pinio - 03-04-2015 21:51:01 Witam. Otóż jakieś 2 lata temu stałem się właścicielem mojego największego wtedy marzenia - jawy 555. Wypatrzyłem ją na Allegro, na zdjęciach była paskudna, myślałem, że lakier nie do odratowania, ale zauważyłem na zdjęciach szparunki, więc wiedziałem, że będę wysoko licytował ![]() ![]() ![]() ![]() Mimo że tłumik jest bardzo krótki jest to najcichszy motorek jaki słyszałem. Wady: jak w każdej jawie 555 (charakterystyczna wada tego modelu) ślizga się sprzęgło, i to tak, że trzeba zapalać z pychu. W mustangu jest 5 sprężyn dociskających tarcze, tu są tylko trzy. Nawet w "Motorze" z 1961 (?) jest artykuł o tym sprzęgle. W mojej skromnej opinii jest to jeden z najpiękniejszych motorów jakie są ![]() A Wam jak się podoba? ![]() RE: Jawa 555 1960 - jurek_j - 03-04-2015 21:55:22 Fajnie widzieć jak wygląda protoplasta 50 typ 20, 21. Gratuluję, no i trochę zazdroszczę, pojeździłbym co nieco taką babcią. Jeśli chodzi o sprzęgło - twardsze sprężyny (w jawie 250 też były 3), albo podkładki między zabezpieczenia, a sprężyny, coś na pewno pomoże. Od czego jest ta dźwigienka w obudowie nad cylindrem? RE: Jawa 555 1960 - Pinio - 03-04-2015 22:05:09 Dźwigienka służy do przymykania powietrza przy rozruchu na zimno ![]() Co do sprzęgła, to w tym wspomnianym artykule były dotaczane dużo grubsze podkładki i nie pomagało za wiele. Zresztą to tylko do przejechania się raz za kiedy. RE: Jawa 555 1960 - Ogarowiec223 - 03-04-2015 22:12:44 Fajna ![]() ![]() ![]() RE: Jawa 555 1960 - Latos - 03-04-2015 22:25:40 Bardzo ciekawy motorower, aczkolwiek sam bym chyba takiego nie chciał ![]() ![]() RE: Jawa 555 1960 - Pinio - 03-04-2015 22:31:56 (03-04-2015 22:25:40)Latos napisał(a): Bardzo ciekawy motorower, aczkolwiek sam bym chyba takiego nie chciał No parę razy słyszałem Simsona, ale ciężko mi to stwierdzić. Postaram się dodać filmik z odpalenia ![]() Jeszcze jedna wada o której nie wspomniałem - oblachowanie straszny hałas robi podczas jazdy, zwłaszcza na wyższych obrotach. Na zlocie zabytkowych motocykli podczas objazdu musiałem jechać " na wyczucie" bo inne motocykle zagłuszały mój wydech i tylko po wyczuciu wiedziałem, kiedy zmieniać biegi ![]() RE: Jawa 555 1960 - dlugiLBN - 03-04-2015 22:32:38 Fajny i mało spotykany okaz w ładnie zachowanym stanie ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() RE: Jawa 555 1960 - didek01 - 04-04-2015 00:08:54 Zazdro ![]() RE: Jawa 555 1960 - Rafku - 04-04-2015 00:32:06 Kurde patrząc po nazwie tematu myślałem, że ktoś jakiś prototyp odkrył czy co ![]() ![]() RE: Jawa 555 1960 - Norbi96 - 04-04-2015 12:42:02 Fajna jawa. Szkoda, że bez papierów (bo raczej nie masz, nie?). Będziesz rejestrował na zabytek? RE: Jawa 555 1960 - Kanilox - 04-04-2015 22:01:24 Kurde piękna Jawa i to w niesamowitym stanie, marze o takiej od jakiegoś czasu ale wszystko co trafiam to albo cena z kosmosu (2500) albo bardzo mała kompletność a części do tego jest jak na lekarstwo. Taka jedna z mojej okolicy http://olx.pl/oferta/jawa-555-rok-1960-bardzo-rzadki-model-na-czesci-CID5-ID8ijep.html#29949fb378 Nie zgodzę się ze wszystkim co napisałeś. Jest to motorower jedno osobowy a to że kanapa jest długa to tylko dla wygody kierującego, po prostu rama nie była przystosowana do takiego obciążenia do tego brak podnóżków pasażera. Drugą rzeczą jest układ biegów, już jakiś czas temu na forum pisałem o tym że pierwotnie układ biegów w Jawach był klasyczny czyli jedynka w dół i wszystkie Jawy 555 i 550 miały taki właśnie układ biegów dopiero przy modelu 05 zmieniono to i to on jest bezpośrednim protoplastą popularnego modelu 20. Czy to jest okrojona wersja kaczki to bym nie powiedział, szczególnie porównując ją do Jaw z końca produkcji. Porównując tą Jawę z lat sześćdziesiątych a kaczke z lat osiemdziesiątych to porównywania mercedesa do poloneza. Zupełnie inny standard, gorsze wykonanie, gorsze materiał, brak dbałości o szczegóły, wszystko jak najprostsze i jak najtańsze. Wyobraźcie sobie jaki to musiał być prestiż posiadanie w Polsce takiej Jawy gdzie królowały Simsony sr1, Rysie, Żaki i Komary które ledwo 45km/h jechały a tu motorower który rozwijał prawie taką prędkość jak WFM 125. RE: Jawa 555 1960 - Kanilox - 26-05-2015 01:16:31 Pino@ już nie tylko ty masz taką Jawe na forum. RE: Jawa 555 1960 - kacperszkudlarek - 05-06-2015 14:51:39 git jawa ![]() RE: Jawa 555 1960 - Pinio - 08-08-2015 23:56:01 (04-04-2015 12:42:02)Norbi96 napisał(a): Fajna jawa. Szkoda, że bez papierów (bo raczej nie masz, nie?). Będziesz rejestrował na zabytek? Nie, mam tylko dowód rejestracyjny, a gość prawdopodobnie nie żyje ![]() ![]() Tym bardziej, że mam kartę motorowerową i mógłbym śmiało sobie jeździć. Cytat:Jest to motorower jedno osobowy a to że kanapa jest długa to tylko dla wygody kierującego, po prostu rama nie była przystosowana do takiego obciążenia do tego brak podnóżków pasażera. Podnóżki właśnie są, zamontowane fabrycznie. ![]() Dziś trochę pojeździłem jawką ![]() A tu z moim Ogarem Jawą jeździ się cudnie. Cichutko pracuje, dobrze hamuje, zawieszenia mięciutko chodzą... Do tego jakość wykonania i staranność. Jak po spotkaniu z taką jawką spojrzy się na 23 lata młodszego Kadeta (postęp, hehe) to aż płakać się chce. Dzwonek zamiast trąbika, naciągi łańcucha młotkiem ustawiane, niedokładnie położony lakier i naklejki... Komentujcie, co myślicie ![]() RE: Jawa 555 1960 - Odrestaurator - 09-08-2015 00:13:51 Ładna jawka. Czesi to wszystko na opak - nawet licznik zrobili w drugą stronę ![]() |