[size=24pt]Witam. [/size]
Przy okazji robienia sobie "zapasu", postanowiłem opisać dokładnie to, co powinno się wykonywać podczas renowacji silników - przybliżyć nieco zagadnienie początkującym co i jak wygląda.
Użyję kilka zdjęć z mojego archiwum w celu większej orientacji we wszystkim.
Stan silnika "przed", przedstawia zdjęcie poniżej. Proszę o wyrozumiałość w kwestiach miejscowych nalocin, poniewasz karterów postanowiłem nie szkiełkować.
1. Rozbieramy wszystko co do tulei, polecam użyć w tym celu sciągacza aby nic nie uszkodzić.
Następnie segregujemy, czyścimy (tu proponuję ropę, pb95 - pędzelek, szczotkę i ew. kompresor) oraz dokupujemy brakujące części (ich wykaz znajdziecie na forum w dziale "schematy").
Sprawdzamy ostatecznie rodzaj wału.
(ewentualnie można wypolerować)
[size=18pt]Kartery: [/size]
- [li]Sprawdzamy jak wyglądają krawędzie - dla "punkcikorzy" polecam jeśli stan tego wymaga użyć papieru p400 i krawędzie wygładzić na szybie.[/li]
[li]Czyścimy gwinty (nie wkręcamy śrub na siłę!), przegwintowywujemy zaczep na linkę sprzęgła. [/li]
[li]Uzupełniamy tuleje w karterach[/li]
[size=24pt]2. Składanie[/size]
Do wyczyszczonych karterów wstawiamy odpowiednie segery oraz zakładamy łożyska (oprócz wału).
ŁOŻYSKA WAŁU 6203 - 3 szt
ŁOŻYSKO 6201 - 1 szt
ŁOŻYSKO 6003 - 1 szt
USZCZELNIACZ 17 x 40 x 7 - 2 szt
USZCZELNIACZ 19 x 32 x 7 - 1 szt
USZCZELNIACZ 8 x 16 x 7 - 1 szt
Jak poznać że łożysko się nie nadaje?
Otóż nie powinno mieć żadnego oporu, nie wydawać trzeszczącego odgłosu, powinno natomiast kręcić się z lekkim oporem.
Łożyska na wał nakładamy osobno najlepiej metodą termiczną, czyli wykorzystując rozszerzalność metali w zależności od temperatury.
UWAGA: podgrzewając łożyska nie powinny one być nasmarowane! może to spowodować w niektórych sytuacjach reakcję chemiczną smaru i w efekcie zniszczenie łożyska na dłuższą metę.
Pomiędzy dwoma łożyskami wału (6203) powinien znajdować się dystans. Prawidłowa odległość od karteru wynosi ok. 1-2 mm.
Następnie składamy skrzynię biegów. W tym celu zakładamy najpierw wałek główny i blokujemy go popychaczem z drugiej strony.
Wałek pedałów z dystansem.
Gotowa skrzynia do złożenia (przy składaniu uważamy by zaznaczony element wszedł w prawy karter).
Aby osadzić tuleję silnika, najpierw wbijamy "gumę", dopiero później za pomocą wcisku dołączamy resztę tulei.
Kopiowanie publikacji zabronione!