Remont silnika od A do Z - s38/023 i inne - Wersja do druku +- Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! (https://www.chlopcyrometowcy.pl) +-- Dział: Motorowery i motocykle Romet (/forumdisplay.php?fid=13) +--- Dział: Poradniki, instrukcje i schematy (/forumdisplay.php?fid=27) +--- Wątek: Remont silnika od A do Z - s38/023 i inne (/showthread.php?tid=35197) |
Remont silnika od A do Z - s38/023 i inne - TytanowyOwad - 31-05-2015 13:26:44 [size=24pt]Witam. [/size] Przy okazji robienia sobie "zapasu", postanowiłem opisać dokładnie to, co powinno się wykonywać podczas renowacji silników - przybliżyć nieco zagadnienie początkującym co i jak wygląda. Użyję kilka zdjęć z mojego archiwum w celu większej orientacji we wszystkim. Stan silnika "przed", przedstawia zdjęcie poniżej. Proszę o wyrozumiałość w kwestiach miejscowych nalocin, poniewasz karterów postanowiłem nie szkiełkować. 1. Rozbieramy wszystko co do tulei, polecam użyć w tym celu sciągacza aby nic nie uszkodzić. Następnie segregujemy, czyścimy (tu proponuję ropę, pb95 - pędzelek, szczotkę i ew. kompresor) oraz dokupujemy brakujące części (ich wykaz znajdziecie na forum w dziale "schematy"). Sprawdzamy ostatecznie rodzaj wału. (ewentualnie można wypolerować) [size=18pt]Kartery: [/size]
[size=24pt]2. Składanie[/size] Do wyczyszczonych karterów wstawiamy odpowiednie segery oraz zakładamy łożyska (oprócz wału). ŁOŻYSKA WAŁU 6203 - 3 szt ŁOŻYSKO 6201 - 1 szt ŁOŻYSKO 6003 - 1 szt USZCZELNIACZ 17 x 40 x 7 - 2 szt USZCZELNIACZ 19 x 32 x 7 - 1 szt USZCZELNIACZ 8 x 16 x 7 - 1 szt Jak poznać że łożysko się nie nadaje? Otóż nie powinno mieć żadnego oporu, nie wydawać trzeszczącego odgłosu, powinno natomiast kręcić się z lekkim oporem. Łożyska na wał nakładamy osobno najlepiej metodą termiczną, czyli wykorzystując rozszerzalność metali w zależności od temperatury. UWAGA: podgrzewając łożyska nie powinny one być nasmarowane! może to spowodować w niektórych sytuacjach reakcję chemiczną smaru i w efekcie zniszczenie łożyska na dłuższą metę. Pomiędzy dwoma łożyskami wału (6203) powinien znajdować się dystans. Prawidłowa odległość od karteru wynosi ok. 1-2 mm. Następnie składamy skrzynię biegów. W tym celu zakładamy najpierw wałek główny i blokujemy go popychaczem z drugiej strony. Wałek pedałów z dystansem. Gotowa skrzynia do złożenia (przy składaniu uważamy by zaznaczony element wszedł w prawy karter). Aby osadzić tuleję silnika, najpierw wbijamy "gumę", dopiero później za pomocą wcisku dołączamy resztę tulei. Kopiowanie publikacji zabronione! |