Witajcie!
Od dawna niezwykle ciekawią mnie prototypy, które powstały w zakładach Romet i nigdy nie zostały wdrożone do seryjnej produkcji.
Od pewnego czasu badam sprawę i staram się dowiadywać o nich jak najwięcej.
Postanowiłem podzielić się z Wami moją wiedzą na temat prototypowych rowerów opracowanych w Romecie - Tych być może Wam znanych, ale i tych mniej znanych i zapomnianych.
Zaczynamy!
Zakład R-6 wchodzący w skład sześciu zakładów tworzących strukturę dawnego Rometu - Tu mieścił się Ośrodek Badawczo Rozwojowy.
To właśnie tam opracowywane i udoskonalane były wszystkie produkty, które opuściły bydgoską fabrykę (oczywiście poza wyrobami licencyjnymi).
Większość rowerów, które tam się zrodziły jest nam dobrze znana. Jednak niektóre z nich, z różnych przyczyn albo nie trafiały w ogóle do produkcji seryjnej, albo powstawały jedynie bardzo krótkie serie testowe. Oto niektóre z nich:
1. Rowerosanki ZZR (1968)
Bardzo ciekawy, mało znany prototyp opracowany przez ZZR prawdopodobnie w roku 1968. Było to połączenie roweru, sanek i nart.
Rowerosanki z tyłu miały dwie narty, oraz jedną z przodu, nad którą panować pozwalał układ kierowniczy przypominający ten z roweru.
Straszne dziwactwo. Nie wiem, czy zostało opracowane z myślą o seryjnej produkcji, czy w celu zaprezentowania możliwości fabryki.
Nie wiadomo, ile powstało egzemplarzy, prawdopodobnie tylko jeden.
Prototyp został zaprezentowany w październiku 1968 roku na ekspozycji ZZR podczas wystawy "Nowoczesność w każdym domu" w Powiatowym Domu Kultury w Nakle.
Szczęśliwie zachowały się 2 zdjęcia z tej wystawy przedstawiające rowerosanki.
Autor zdjęć: Grażyna Rutkowska.
Źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe,
http://www.audiovis.nac.gov.pl/obraz/173783/
2. Romet Wagant (1971)
Wydawałoby się, że każdy z nas doskonale zna ten model. Kiedy słyszymy "Wagant" myślimy o dużym rowerze turystycznym na 27-calowych kołach.
Jednak nie o takim Wagancie tu mowa.
Na początku lat '70, bydgoskie zakłady rowerowe przeżywały prawdziwą rewolucję nie tylko poprzez przemianowanie ich z "ZZR" na "Romet".
W planach było znaczne rozszerzenie gamy modelowej, oraz zastosowanie najnowszych technologii w produkcji rowerów. W tym czasie powstało najwięcej ciekawych prototypów. Wiele z nich nigdy nie ujrzało światła dziennego.
Doskonałym przykładem jest opracowany w 1971 roku prototyp o nazwie Wagant - Bardzo mało znana konstrukcja, która miała zapoczątkować rewolucję produkcyjną zakładów.
Prototypowy Wagant posiadał lekką i bardzo nowoczesną jak na tamte czasy ramę tłoczoną z blachy.
W gazecie "Opinia", numer z 1971 roku tak opisywano ten prototyp:
Cytat:"Wagant", rower turystyczno-sportowy o ramie tłoczonej. Można w nim będzie zastosować przerzutki, ręczne hamulce, dwa bagażniki (przedni typu "koszowego"). Być może będzie produkowany w dwóch wersjach: "standard" i "de lux"
W numerze znalazło się takie zdjęcie:
Rower do złudzenia przypominał niemiecki (?) rower "Sparta":
Źródło: bikeforums.net
Niestety rower nigdy nie wszedł do produkcji seryjnej, a egzemplarz z czarno-białego zdjęcia był prawdopodobnie jedynym wyprodukowanym. Prace nad rowerami tłoczonymi zawieszono. Przyczyną tego był być może zbyt wysoki koszt produkcji.
Kilka lat później nazwy "Wagant" użyto w rowerze szosowo-turystycznym.
3. Romet Duet (1971)
Też, wydawałoby się, znany wszystkim model. Jednak jego prototyp opracowany w 1971 roku wyglądał inaczej, niż wersja finalna.
Był to tandem poskładany z dwóch "Flamingów"
Jedyne jego zdjęcie oraz wzmianka o nim znajduje się również w tym samym numerze "Opinii" co Wagant.
4. Romet Tramp (1973)
Rower składany opracowany w 1973 roku. Posiadał bardzo ciekawy system składania - Otóż nie miał klasycznego zawiasu, a złącze na rurze podsiodłowej umożliwiające rozłożenie ramy na dwie osobne części. To rozwiązanie zastosowano w finalnej wersji Dueta, którego rama opracowana była właśnie na bazie Trampa.
Tramp pojawił się w katalogu Predom Romet z 1973 roku. Była to prawdopodobnie bardzo krótka seria testowa, której produkcję bardzo szybko zawieszono ze względu na "łamliwość" ramy.
Była także wersja nieskładana - Traper, który trafił do produkcji seryjnej i był produkowany do końca lat '70. Jak wiadomo, Trapery łamały się na potęgę w miejscu zetknięcia rury ramowej z podsiodłową. Wyobraźmy sobie, jak często musiałyby się łamać się ramy Trampów, które właśnie w tamtym miejscu miały złącze do składania.
Do dziś nie jest znany żaden zachowany egzemplarz Trampa. Nikt nigdy tego nie widział na żywo.
Źródło: mslonik.pl
5. Romet Traper-Combi (1975)
Prototyp roweru rehabilitacyjnego na bazie modelu Traper opracowany prawdopodobnie w 1975 roku i zaprezentowany w styczniu 1976 na VII Kongresie Zjednoczonego Stronnictwa Ludowego w Warszawie na wystawie zakładów Predom Romet.
Prawdopodobnie wyprodukowano tylko jeden egzemplarz.
Na początku lat '90 produkowano bardzo podobny konstrukcyjnie rower na bazie modelu Agat.
Autor: Grażyna Rutkowska
Źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe,
http://www.audiovis.nac.gov.pl/obraz/105648:6/
Wszystkie zdjęcia zostały użyte wyłącznie w celach informacyjnych.
Nikt nie wie, jak potoczyły się późniejsze losy prototypowych egzemplarzy.
Prototypy które przedstawiłem na pewno nie są jedynymi opracowanymi w Romecie.
Ponoć Archiwum Państwowe w Bydgoszczy posiada akta Zakładów Rowerowych Predom Romet z lat 1945-2005, w skład których wchodzi niemal 1300 teczek. Bardzo prawdopodobne, że wśród nich są plany z Ośrodka Badawczo Rozwojowego.
Tak więc może koledzy z Bydgoszczy pomogliby nam dowiedzieć się czegoś więcej o prototypach rowerów?
Będę robił wszystko, aby jeszcze w te wakacje odwiedzić Bydgoszcz i spróbować zbadać te teczki.
Jeśli ktoś ma jakiekolwiek informacje dotyczące prototypów rowerów Romet proszę o kontakt.
Mam nadzieję, że choć trochę wzbogaciłem Waszą wiedzę. Zapraszam do dyskusji na temat prototypów.