Jesteś nowy na forum? - Zachęcamy do przywitania się w dziale "Powitalnia" Smile

Zapraszamy na nasz oficjalny profil - facebook.com/ChlopcyRometowcy

Odpowiedz 
Regulacja skrzyni biegów Chart/Dezamet 027
Autor Wiadomość
JGNZM Offline
Chartełowiec
Moderatorzy


Liczba postów: 1,247
Imię: Mikołaj
Skąd: Wielkopolskie
Pojazd: Romet Chart
Post: #1
Regulacja skrzyni biegów Chart/Dezamet 027
Zapewne wielu użytkowników Charta trafiło na problem ze skrzynią biegów. Myślę, że znalazłem coś co może pomóc każdemu.
Część z osób remontujących/naprawiających silnik 027 dokręcało na maksa nakrętkę od krzywki zmiany biegów. Okazuje się, że to krytyczny błąd.
Przede wszystkim należy, przy składaniu, sprawdzić, czy mamy podkładkę falistą między krzywką a łożyskiem. Jeśli jesteśmy pewni tego punktu, po złożeniu możemy przejść do kolejnej czynności.

Książka napraw "Motorowery ROMET - obsługa i naprawa" mówi o regulacji luzu osiowego krzywki oraz (co jest powszechnie znane) regulacji kosy poprzez śrubę mimośrodową.

REGULACJA LUZU OSIOWEGO KRZYWKI:
Należy wykonać ją bez kosy!

1. Należy założyć kółko krzywki, na nie podkładka zabezpieczająca i następnie nakrętka (gwint M8x1)


2. Dokręcając nakrętkę dopychamy krzywkę na zewnątrz zwiększając luz na krzywce.


3. Używając szczelinomierza trzeba wyregulować szczelinę między karterem a krzywką.
UWAGA: krawędź opierająca się o karter znajduje się nieco głębiej, więc trzeba uważać gdzie wkładamy listek szczelinomierza.
Najbardziej pośrednim położeniem jest 0,15mm. Instrukcja posiada tolerancję 0,1-0,2mm.




4. Jeśli ustawiliśmy luz za pierwszym podejściem to teraz zostaje tylko zagiąć podkładkę tak jak zostało to pokazane w 1 punkcie. Jeśli nie, patrz na następne punkty.

DODATKOWO:

Ustawiliśmy za duży luz i chcemy go zmniejszyć? Niestety, po wykonaniu tej operacji krzywka wróci do pozycji pierwotnej, bez żadnego luzu. Więc i tak całą regulację będzie trzeba powtórzyć.

5. Odginamy podkładkę i odkręcamy nakrętkę. Teraz należy zdjąć rolkę zabieraka (kółko). Czasem schodzi luzem, czasem trzeba użyć ściągacza jak na poniższym zdjęciu:


Po zdjęciu rolki luz kasuje się i teraz należy wrócić do początku poradnika i postępować wg kolejności regulacji.


REGULACJA KOSY:

Jest to temat powszechnie znany ale napiszę to również gwoli ścisłości. Regulację wykonujemy na 2 biegu z założoną kosą i po regulacji luzu osiowego krzywki.

1. Ustawiamy 2 bieg. Śrubą mimośrodową pokazaną na zdjęciu regulujemy odległości między pazurami ramienia kosy, tak by były symetrycznie ustawione względem kołków na rolce (kółku).




2. Sprawdzenie luzu polega na podniesieniu kosy do góry i puszczeniu tak, by wróciła do położenia wyjściowego. Jeśli pazury nie dotykają żadnego z kołków, można uznać luz za prawidłowy.

3. Kiedy ustawiliśmy i sprawdziliśmy luz, należy skontrować śrubę mimośrodową nakrętką. Śrubę należy utrzymać w tym samym położeniu przy pomocy śrubokręta.


W tym momencie nalezy powtórzyć sprawdzenie luzu jak w punkcie drugim.

To jedyne dwie możliwości regulacji skrzyni biegów w Charcie na złożonym silniku. Poprzez eksperymenty można dodawać podkładki dystansujące na wałkach pod łożyskami.

Ważną rzeczą przy składaniu silnika jest sprawdzenie stanu tulejki krzywki oraz tego czy w ogóle ona wystepuje. Spotkałem się kilka razy z wykruszeniem tej tulei (słabe smarowanie?) jako przyczynę braku lub wyskakiwania biegów.
23-07-2018 14:31:15
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 5 użytkowników postawiło piwo JGNZM za ten post.
Reklama
Odpowiedz 





Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:


Forum by Tomasso94 2010 - 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis i odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
POMÓŻ W UTRZYMANIU FORUM!

Zaloguj do Poczty
Kontakt | Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS | Mapa użytkowników | Lista banów
 Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.


  

Hasło
  





Reklama


 Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

 Ostatnie wątki
Oleje Castrol
Ostatni post: romek
Wczoraj 23:05:25
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 42
Polo Lux 75
Ostatni post: RometW
Wczoraj 21:20:31
» Odpowiedzi: 4
» Wyświetleń: 219
Czy ogar 200 z zapłonem c...
Ostatni post: Bob_Harley
Wczoraj 20:47:53
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 54
WSK 175 1980r Custom
Ostatni post: skinder
Wczoraj 12:42:10
» Odpowiedzi: 33
» Wyświetleń: 39222
Zapłon cdi kadet samorobi...
Ostatni post: romek
Wczoraj 07:17:39
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 85
Klakson romet ogar 205
Ostatni post: romek
24-10-2025 18:50:24
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 71
Części Ogar 200
Ostatni post: wazniak96
24-10-2025 13:00:49
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 148
Identyfikacja roweru ZZR
Ostatni post: schabowy07
23-10-2025 18:20:27
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 137
Siema. co słychać?
Ostatni post: łogór 200
23-10-2025 10:58:46
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 136
Romet "góral" z 1997 roku
Ostatni post: Tomasz-pr110
23-10-2025 09:25:57
» Odpowiedzi: 12
» Wyświetleń: 591
Brak maksymalnej mocy, pr...
Ostatni post: Fearevil
22-10-2025 23:22:31
» Odpowiedzi: 57
» Wyświetleń: 3820
Jubilat 2 czy Zenit - Prz...
Ostatni post: pawka54@gmail.com
22-10-2025 19:52:16
» Odpowiedzi: 4
» Wyświetleń: 286
Cześć!
Ostatni post: sterzux3@
21-10-2025 09:10:06
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 262
Instalacja dyfuzora do KO...
Ostatni post: 1204
19-10-2025 23:11:58
» Odpowiedzi: 71
» Wyświetleń: 37471
Romet Wigry 3 1987r.
Ostatni post: RometW
19-10-2025 12:43:08
» Odpowiedzi: 5
» Wyświetleń: 628

Reklama