Regulacja skrzyni biegów Chart/Dezamet 027 - Wersja do druku +- Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! (https://www.chlopcyrometowcy.pl) +-- Dział: Motorowery i motocykle Romet (/forumdisplay.php?fid=13) +--- Dział: Poradniki, instrukcje i schematy (/forumdisplay.php?fid=27) +--- Wątek: Regulacja skrzyni biegów Chart/Dezamet 027 (/showthread.php?tid=47107) |
Regulacja skrzyni biegów Chart/Dezamet 027 - JGNZM - 23-07-2018 14:31:15 Zapewne wielu użytkowników Charta trafiło na problem ze skrzynią biegów. Myślę, że znalazłem coś co może pomóc każdemu. Część z osób remontujących/naprawiających silnik 027 dokręcało na maksa nakrętkę od krzywki zmiany biegów. Okazuje się, że to krytyczny błąd. Przede wszystkim należy, przy składaniu, sprawdzić, czy mamy podkładkę falistą między krzywką a łożyskiem. Jeśli jesteśmy pewni tego punktu, po złożeniu możemy przejść do kolejnej czynności. Książka napraw "Motorowery ROMET - obsługa i naprawa" mówi o regulacji luzu osiowego krzywki oraz (co jest powszechnie znane) regulacji kosy poprzez śrubę mimośrodową. REGULACJA LUZU OSIOWEGO KRZYWKI: Należy wykonać ją bez kosy! 1. Należy założyć kółko krzywki, na nie podkładka zabezpieczająca i następnie nakrętka (gwint M8x1) 2. Dokręcając nakrętkę dopychamy krzywkę na zewnątrz zwiększając luz na krzywce. 3. Używając szczelinomierza trzeba wyregulować szczelinę między karterem a krzywką. UWAGA: krawędź opierająca się o karter znajduje się nieco głębiej, więc trzeba uważać gdzie wkładamy listek szczelinomierza. Najbardziej pośrednim położeniem jest 0,15mm. Instrukcja posiada tolerancję 0,1-0,2mm. 4. Jeśli ustawiliśmy luz za pierwszym podejściem to teraz zostaje tylko zagiąć podkładkę tak jak zostało to pokazane w 1 punkcie. Jeśli nie, patrz na następne punkty. DODATKOWO: Ustawiliśmy za duży luz i chcemy go zmniejszyć? Niestety, po wykonaniu tej operacji krzywka wróci do pozycji pierwotnej, bez żadnego luzu. Więc i tak całą regulację będzie trzeba powtórzyć. 5. Odginamy podkładkę i odkręcamy nakrętkę. Teraz należy zdjąć rolkę zabieraka (kółko). Czasem schodzi luzem, czasem trzeba użyć ściągacza jak na poniższym zdjęciu: Po zdjęciu rolki luz kasuje się i teraz należy wrócić do początku poradnika i postępować wg kolejności regulacji. REGULACJA KOSY: Jest to temat powszechnie znany ale napiszę to również gwoli ścisłości. Regulację wykonujemy na 2 biegu z założoną kosą i po regulacji luzu osiowego krzywki. 1. Ustawiamy 2 bieg. Śrubą mimośrodową pokazaną na zdjęciu regulujemy odległości między pazurami ramienia kosy, tak by były symetrycznie ustawione względem kołków na rolce (kółku). 2. Sprawdzenie luzu polega na podniesieniu kosy do góry i puszczeniu tak, by wróciła do położenia wyjściowego. Jeśli pazury nie dotykają żadnego z kołków, można uznać luz za prawidłowy. 3. Kiedy ustawiliśmy i sprawdziliśmy luz, należy skontrować śrubę mimośrodową nakrętką. Śrubę należy utrzymać w tym samym położeniu przy pomocy śrubokręta. W tym momencie nalezy powtórzyć sprawdzenie luzu jak w punkcie drugim. To jedyne dwie możliwości regulacji skrzyni biegów w Charcie na złożonym silniku. Poprzez eksperymenty można dodawać podkładki dystansujące na wałkach pod łożyskami. Ważną rzeczą przy składaniu silnika jest sprawdzenie stanu tulejki krzywki oraz tego czy w ogóle ona wystepuje. Spotkałem się kilka razy z wykruszeniem tej tulei (słabe smarowanie?) jako przyczynę braku lub wyskakiwania biegów. |