Dzisiaj postaram się Wam przybliżyć wszystkie pięć eksportowych marek pod którymi sprzedawane były rowery Romety za granicą i nie tylko. Dlaczego "i nie tylko"? Nader często zdarzały się przypadki, kiedy dany egzemplarz roweru nie przechodził w fabryce kontroli jakości. Wtedy trafiał na krajowy rynek.
Rozdział pierwszy - Universal.
Nazwa tej marki wzięła się od firmy "Universal S.A.". Była to spółka pośrednicząca w handlu towarami za granicą.
Wiki
Pod tą marką bydgoskie rowery sprzedawane były od lat '60 do '90. Jako ciekawostkę można dodać, że kilka lat temu badziewne chińskie damki oraz składaki sprzedawano w naszym kraju pod marką "Uniwersal", co było oczywistym nawiązaniem do okresu PRL.
W okresie PRL'u praktycznie każdy krajowy model Rometa miał swój odpowiednik w gamie Universala. Eksportowe wersje najczęściej charakteryzowały się maksymalnym wyposażeniem, ale nie było to regułą. Przykładem może być Wigry wyposażone w 3-biegową piastę tylną w kolorze metalicznego brązu, bo i takie bicykle się trafiały. Zdarzało się również, że Universale nie odróżniały się absolutnie niczym (poza naklejkami) od krajowych egzemplarzy.
Jak już wspominałem Universalem mógł być praktycznie każdy rower z gamy Rometa. Oto niektóre modele:
1) Slalom,
2) Bratek,
3) Rower stacjonarny,
4) Korlis czyli rower z lat '60, z gamy ZZR,
5) Orion,
6) Duet,
A także mnóstwo innych modeli znanych z pod znaku Pegaza. Jak zapewne zauważyliście Universale różniły się zastosowanymi naklejkami. Było to związane z datą ich produkcji.
1) Aluminiowe tabliczki - stosowane w latach '60,
2) Pierwszy zestaw nalepek - lata '70 oraz '80,
3) Drugi zestaw nalepek - stosowane również w latach '80,
4) Czwarty zestaw nalepek (i inne) - stosowane w latach '90.
Rozdział drugi - Tyler.
Jak możemy dowiedzieć się z wikipedii - Tyler był niegdyś osobnym modelem Rometa. Był to pierwszy polski rower z przerzutką planetarną w tylnej piaście. Prawdopodobnie następnie Tyler stał się marką eksportową. Rowery spod jej znaku wysyłane były głównie do USA, choć jak zawsze nie było tutaj reguły. Tylery - w przeciwieństwie do Universala powstawały tylko w latach '70 i '80. Poniżej kilka przykładowych rowerów tej marki. Zwróćcie uwagę, że różnią się zastosowanymi nalepkami. Niektóre Tylery miały również tabliczki z nazwą.
Rozdział trzeci - Unidal.
O Unidalu nie wiadomo praktycznie nic. Pojazdy tej marki produkowane były pod koniec lat '80 i być może w latach '90. Dotąd spotkałem się tylko z dwoma modelami Rometa sygnowanymi marką Unidal. Były to:
1) Orion,
2) Flaming złożony na zestawach jugosłowiańskich.
Rozdział czwarty - SuperCycle.
Marka rowerów Romet produkowanych w latach '70 i '80 na eksport prawdopodobnie do Kanady. W naszym kraju najczęściej trafiają się Wigry oklejone nazwą tej marki. Kolejny model to Romet Sokół, który w Kanadzie sprzedawany był jako "Supercycle Folding 50".
Tutaj akurat zobaczyć możecie Wigry 3.
Rozdział piąty - AR - American Rider.
Nie wiadomo, czy jest to marka eksportowa, czy osobna linia krajowych modeli. Zdecydowałem się jednak o niej wspomnieć. Rowery z pod jej znaku miały być zapewne na wskroś amerykańskie. Spotykane modele to oczywiście BMX oraz ... Jubilat (!) i Salto (!). Produkcja przypadała na lata '90.
1) BMX,
2) Jubilat,
Jeżeli posiadany przez Was rower posiada nieoryginalny lakier oraz nalepki którejś z w/w marek - nie dziwcie się. Zestawy naklejek charakteryzujące eksportowe wersje Rometów można było w latach '90 dostać w większości sklepów rowerowych.
To by było na tyle. Jeżeli uda mi się dowiedzieć czegoś nowego, oczywiście post uzupełnię.
Mam nadzieję, że dowiedzieliście się czegoś nowego.