Jesteś nowy na forum? - Zachęcamy do przywitania się w dziale "Powitalnia" Smile

Zapraszamy na nasz oficjalny profil - facebook.com/ChlopcyRometowcy

Odpowiedz 
 
Ocena wątku:
  • 0 głosów - 0 średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Czy do silnika dwusuwowego musi być zamontowany konkretny typ gaźnika (Ogar 200)?
Autor Wiadomość
Bob_Harley Offline
Praktykant
*


Liczba postów: 491
Imię: Bob
Skąd: Świętokrzyskie
Pojazd: Romet Ogar 200
Post: #1
Czy do silnika dwusuwowego musi być zamontowany konkretny typ gaźnika (Ogar 200)?
Witajcie Szanowni Romeciarze! Tym razem pytanie jest następujące: Czy chcąc sobie dobrać inny gaźnik do Ogara 200 musi to być jakiś konkretny typ gaźnika, np. że do silnika dwusuwowego? Pytam bo już chcę całkowicie odejść od tego Jikova (ciągle zasyfiony cylinder, problemy z regulacją po pewnym przebiegu i ogólnie średnia przyjemność z użytkowania) na rzecz gaźnika PZ19. W ramach testu wyjąłem go z Rometa Ogara Caffe 50 i po drobnych modyfikacjach króćca ssącego (tego od chińskich motorków - nie oryginalnego z jafki) normalnie da się jeździć. Poniżej przedstawię kilka zalet względem tego mieszacza paliwa Jikova:
- możliwość regulacji składu mieszanki,
- duża liczba dysz do dobrania,
- większa trwałość (w chińskim motorku zrobił bez problemu 10tys. km i dalej jest w 100% sprawny, nawet nie trzeba było go po tym czasie regulować),
- lepsza konstrukcja, np. iglica ma zabezpieczenie i nie wypadnie podczas demontażu przepustnicy.
No i tutaj chciałbym zapytać, czy rzeczy typu: długość króćca ssącego (i do tego taka podkładka ebonitowa), sama konstrukcja gaźnika (inny układ kanałów, dysz, etc.) mogą mieć wpływ na to, że nie będzie się dało w 100% wyregulować gaźnika żeby Ogar 200 normalnie odpalał i jeździł, jak zwyczajny motorower? Nie zrozumcie mnie źle - poprawa względem Jikova jest oczywista, motorek mi nie gaśnie na skrzyżowaniu, normalnie da się sterować gazem, całkiem ładnie przyspiesza itd. ale problem jest np. w takim ustawieniu gaźnika aby łatwo odpalał na zimnym i jednocześnie trzymał osiągi po rozgrzaniu. Przykład: ustawiam skład mieszanki i obroty jałowe tak, że na zimnym odpala powiedzmy z 3 kopa i chodzi na ssaniu ale po rozgrzaniu jest problem z utrzymaniem wolnych obrotów i słychać że np. go przylewa lub ma za dużo powietrza w mieszance, a potem zmieniam ustawienie że perfekcyjnie przyspiesza, dobrze sie jedzie nic nie przerywa, ale jest duży problem żeby go odpalić nawet jak tylko chwile wystygnie. Czy jest szansa znaleźć złoty środek i ustawić go tak, że bedzie normalnie odpalał i będzie sie dało jeździć jednocześnie nie tracąc np. stałych obrotów jałowych, czy z takim gaźnikiem z silnika 4T po prostu nie da rady? Nie ukrywam że naprawde z tym gaźniczkiem było by z tysiąc razy lepiej, bo cylinder suchutki, ssanie można włączyć i ogólnie lepiej się jeździ mając kontrole nad przyspieszeniem za pomocą manetki, a nie 1 lub 0 jak na Jikovie. Z góry przepraszam za długość posta i może nieco chaotycznie napisane, ale może ktoś sie zna na tym lepiej i mi podpowie.

Jeszcze dodam tyle, że jak już sie dziś chwile zagrzał i powiedzmy że był z grubsza wyregulowany, to po przejażdżce zmieniłem dyszę z 68 na 70, no i dało sie poczuć, że jeszcze ciut więcej mocy jest, ale równocześnie czuć że z dołu jest troche słabo, a jak się go wkręci to nawet sie rozpedziłem do GPSowych 64kph, także jest nieźle. Czy może w ogóle ten pewien niedosyt mocy jest spowodowany zwyczajnym zużyciem silnika? Ma on już 5tys. km przebiegu, cylinder 60cc, ale pomierzyłem wszystko: zapłon na 2mm przed GMP, kompresja 7bar, świeca nowa F95, tłumik wyczyściłem (wypadł z 1kg nagaru), filtr powietrza nowy założyłem. Mam niedaleko domu taką górkę która służy za tor testowy no i zaraz po remoncie na zębatce 13z i wtedy jeszcze na Jikovie bez problemu się tam wjeżdżało na 3 biegu ok. 45-50kph, a teraz po tych wszystkich usprawnieniach dalej ma problem żeby utrzymać 40kph na 3 biegu jadąc pod górke (żeby było jasne - po tych 5tys. km zanim przeszedłem do podmianki gaźnika sprawdzałem na Jikovie jak się zachowa pod te górke, na trójce nie dało rady, trzeba było dwóje zapinać i co dziwne - na dwójce to sie tak nakręca, że 40kph można rozwinąć, i to było na Jikovie, a na tym PZ19 to już w ogóle ze 45kph złapałem na dwójce).

Tak wygląda ten PZ19 jakby ktoś nie wiedział:
   

Może trzeba wymienić uszczelniacze? Choć nie widać żadnych wycieków od strony zapłonu anie nie kopci jakoś specjalnie, to tak jakby były jeszcze szczelne. Najbardziej mnie męczy to, że pod te górke nie może wciągnąć, mimo że po równym ciśnie jak głupi i właśnie jak tylko sie zaczyna wzniesienie to od razu czuć że szybko wytraca pęd. W zasadzie to problemy ze spadkiem mocy sie pojawiły jak sobie postał ze 2 miesiące (listopad - grudzień) nieużytkowany. Jak sobie teraz przypominam to zanim sie zabrałem za wyczyszczenie Jikova (choć nie był jakoś specjalnie zabrudzony, ani osadu nie było), to naprawde nawet na tej trójce nie miał siły w ogóle jechać po drodze.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 05-02-2025 00:55:53 przez Bob_Harley.)
05-02-2025 00:33:18
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Reklama
tomangelo Offline
Uczeń
*


Liczba postów: 189
Imię: tomangelo
Skąd: Polska
Pojazd: Romet Komar
Post: #2
RE: Czy do silnika dwusuwowego musi być zamontowany konkretny typ gaźnika (Ogar 200)?
Nie znam się, więc się wypowiem.
Podstawowe zadanie gaźnika to wymieszać paliwo z powietrzem w zadanych proporcjach. To fundament tego elementu. Dopóki gaźnik dostarcza prawidłową ilość paliwa przewidzianego dla silnika dla całego zakresu obrotów, to nie powinno mieć znaczenia czy to gaźnik od skutera, kosiarki, piły czy innego wynalazku. Jak zresztą widać po Dezametach, w które można wrzucić Dellorto i będzie to działać lepiej niż oryginalna konstrukcja.
2t a 4t nie powinny się pod tym kątem dużo różnić, najwyżej może być wymagana poprawka z uwagi na olej w mieszance, który mógłby minimalnie zmieniać właściwości przelotu paliwa przez dysze.
Należy jednak zwrócić uwagę, że gaźniki różnią się między sobą budową i np. takie konstrukcje gdzie dawkowaniem paliwa steruje podciśnieniowa membrana niekoniecznie będą działać z naszymi wynalazkami, które takich podciśnień nie przekażą gaźnikowi.
Taki Stihl np. stosuje do swoich silników zamiennie gaźniki różnych firm w zależności od serii i wszystko gra, tak długo jak nie ma problemów z montażem (długość cięgieł, czy miejsce w obudowie).
Jeśli ten PZ19 dostarcza właściwą ilość mieszanki w zadanym zakresie obrotów, to powinno wszystko grać.

Utrata mocy to już temat rzeka. Mogła spaść kompresja, może nagar przytkał jakiś kanał, może iskra osłabła.
05-02-2025 02:42:34
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Bob_Harley Offline
Praktykant
*


Liczba postów: 491
Imię: Bob
Skąd: Świętokrzyskie
Pojazd: Romet Ogar 200
Post: #3
RE: Czy do silnika dwusuwowego musi być zamontowany konkretny typ gaźnika (Ogar 200)?
O i to jest fajna odpowiedź, ten PZ19 to w sumie żadna technologia, prawie jak Jikov tylko można ustawić skład mieszanki, ale właśnie spadek mocy to nie wiem co bym jeszcze mógł posprawdzać, szkoda że nie da sie tego wszystkiego jakoś sprawdzić jakimiś numerkami potwierdzić, tylko co chwila tu podkręcić tu opuścić i znów rundka i znów słabo jedzie i tak w kółko xD
05-02-2025 03:10:18
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Dinozaur Offline
Nowy
*


Liczba postów: 87
Imię: Jarek
Skąd: Wroclaw
Pojazd: Inny
Post: #4
RE: Czy do silnika dwusuwowego musi być zamontowany konkretny typ gaźnika (Ogar 200)?
Witam, ja odpowiem tak zwanym 'odwrotnym przypadkiem', bo wiele lat temu zastosowalem gaznik od dwusuwa / do silnika 4-suwowego 600cc, byl to gaznik od MZ - ETZ 250, a zamontowalem go do silnika NSU 601 OSL i poczatkowo sie calkowicie 'zalewal - mokra swieca' i brak wysokich obrotow...
Podejrzenie padlo na dysze glowna [ bo wczesniej dopasowalem juz poziom paliwa / podginajac 'jezyczek' od plywaka ] : dysza okazala sie jak pamietam '135', ale jak zaczalem ja porownywac do dysz od Junaka M 10 - to ta dysza 'MZ' miala '2 razy wieksza przepustowosc / na oko'.
Dysza okazala sie byc cechowana w 'mm' - wiec bylo to 1,35 mm, naprawde ogromna...
Dysza do silnika 600cc / 4-suwowego, powinna byc jednak o duzo mniejszej przepustowosci.
Nie pamietam juz teraz dokladnie - ale musialem dorobic na tokareczce zegarmistrzowskiej kilka dysz [ chyba 3 lub 4 ], o duzo mniejszej srednicy otworu przelotowego / porownywalnego do dysz Junaka, zeby silnik chcial poprawnie pracowac : miec 'wolne obroty' i jednoczesnie - wysoko sie wkrecac, no ale sie w koncu udalo.
Gaznik od 'MZ - ETZ 250' z gardziela 30 mm - okazal sie byc rewelacyjny do mojego silnika 600cc / 4-suwowego, a jednoczesnie - byl latwo dostepny w latach 90-tych, bo znajdowalem je po prostu na 'zlomowiskach', w tym nawet jeden fabrycznie nowy...
Pozdrawiam.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 05-02-2025 12:14:51 przez Dinozaur.)
05-02-2025 12:13:08
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
romek Online
019 rzondzi
*


Liczba postów: 2,481
Imię: Marcin
Skąd: NOS
Pojazd: Romet Komar
Post: #5
RE: Czy do silnika dwusuwowego musi być zamontowany konkretny typ gaźnika (Ogar 200)?
Jak dobrze działa to nie ma problemu żeby był z 4t do 2t czy odwrotnie kluczowa jest wielkość dysz ale u ciebie jak działań to dobra jest
05-02-2025 16:10:37
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Bob_Harley Offline
Praktykant
*


Liczba postów: 491
Imię: Bob
Skąd: Świętokrzyskie
Pojazd: Romet Ogar 200
Post: #6
RE: Czy do silnika dwusuwowego musi być zamontowany konkretny typ gaźnika (Ogar 200)?
no właśnie jeszcze wczoraj sie dokształciłem w temacie gaźników i już mam całą teorię nt. strojenia gaźników, takze koniec końców powinno sie wszystko udac ustawić. I powiem jeszcze tyle, ze jesli na tym gazniku PZ19 normalnie ogarek jezdzi i to lepiej niz na Jikovie to nie widze sensu majstrować z gaznikami Dellorto czy od Simsona bo tam trzeba dużo czasu poświęcić na dopasowanie króćca a i koszt jest raczej spory, a tutaj w granicach 100zł mamy dobry pasujący gaźnik (króciec ssący wystarczy troche rozpiłować otwory pod sruby i lekko go wyprofilowac przy oknie wchodzącym do cylindra, nawet oryginalna uszczelka cylindra z jafki pasuje)
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 05-02-2025 19:55:13 przez Bob_Harley.)
05-02-2025 19:54:12
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
romek Online
019 rzondzi
*


Liczba postów: 2,481
Imię: Marcin
Skąd: NOS
Pojazd: Romet Komar
Post: #7
RE: Czy do silnika dwusuwowego musi być zamontowany konkretny typ gaźnika (Ogar 200)?
Cenna informacja, też bym sobie założył ale jednak szkoda cały efekt psuć gaźnikiem skoro dbałem o maksimum oryginału

Filtr jaki dałeś ? Ori?

Edit, nie doczytałem, jeśli masz problem z ustawieniem to ja bym się pobawił z dobraniem dysz
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 05-02-2025 22:33:19 przez romek.)
05-02-2025 22:23:23
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Bob_Harley Offline
Praktykant
*


Liczba postów: 491
Imię: Bob
Skąd: Świętokrzyskie
Pojazd: Romet Ogar 200
Post: #8
RE: Czy do silnika dwusuwowego musi być zamontowany konkretny typ gaźnika (Ogar 200)?
Tak filterek paliwa mam od zawsze, i rzeczywiście trzeba będzie dysze podobierać już kupiłem zestaw głównych i wolnych obrotów, teraz tylko testy. Ogólnie to ja jestem zwolennikiem pozostawania w miare przy oryginale (dalej mam platynkę, mimo że każdy mówi że musi być CDI xD), ale jesli coś można mocno poprawić, tak jak ten gaźnik tutaj - lepsza praca, suchy cylinder przede wszystkim - to jak najbardziej (wiem, że CDI w sumie też sie mieści w tej kategorii).

A jeśli chodzi o filtr powietrza, to tak jest oryginalny, własnie założyłem nowy i wystarczyło gumę od tej puszki z filtra odwrócić i teraz pasuje na ten gaźnik xD
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 05-02-2025 23:41:50 przez Bob_Harley.)
05-02-2025 23:40:40
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Dinozaur Offline
Nowy
*


Liczba postów: 87
Imię: Jarek
Skąd: Wroclaw
Pojazd: Inny
Post: #9
RE: Czy do silnika dwusuwowego musi być zamontowany konkretny typ gaźnika (Ogar 200)?
Z iskrownikami i 'platynkami' to fakt, przykladowo : seryjny Indian 750 [ silnik SV ] mial moc 18 KM w latach 20-stych i jezdzil max 115 km/h, a z 'megaprecyzyjnym' iskrownikiem i polerowanymi kolektorami ssacymi / wydechowymi - osiagal moc 39 KM i predkosci rzedu 165 / 170 km/h...
Prawie 100 lat temu wystarczyl wlasnie 'megaprecyzyjny' iskrownik i proste, garazowe polerowanie dolotow - wydechow i moc silnika SV wzrastala o ponad 100%...
Taki jest wlasnie potencjal mechanicznych rozwiazan czasami, jesli sa porzadnie dopracowane.
Pozdrawiam.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 06-02-2025 01:25:19 przez Dinozaur.)
06-02-2025 01:24:23
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
tomangelo Offline
Uczeń
*


Liczba postów: 189
Imię: tomangelo
Skąd: Polska
Pojazd: Romet Komar
Post: #10
RE: Czy do silnika dwusuwowego musi być zamontowany konkretny typ gaźnika (Ogar 200)?
Maluchy rzekomo miały rozrzut mocy od 18KM do 24KM wyjeżdżając z fabryki, z uwagi na niedokładności w procesie produkcji. A pewnie gdyby ten silnik poskładać i dopracować 'megaprecyzyjnie' to pewnie i więcej dałoby radę wydusić.
07-02-2025 00:08:24
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Bob_Harley Offline
Praktykant
*


Liczba postów: 491
Imię: Bob
Skąd: Świętokrzyskie
Pojazd: Romet Ogar 200
Post: #11
RE: Czy do silnika dwusuwowego musi być zamontowany konkretny typ gaźnika (Ogar 200)?
No więc po dalszych testach stwierdzam że ten gaźnik to będzie to - jeszcze tylko dysze podobieram, bo czuć muła pod górki i świeca jest niemalże biała, a to raczej niedobrze. Udało mi sie złapać 68kph wg GPS na prostej i to na zębatce 12z - żadnego przerywania, żadnego zalewania i to wszystko na platynce! Niestety doszło do poważnej awarii zawieszenia:
       

Całe szczęście pod domem to sie jakoś doczłapałem, a miałem następnego dnia robić sobie małą wycieczkę Smile
09-02-2025 01:18:16
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Debesta Offline
Człowiek Sztos
*


Liczba postów: 1,517
Imię: Lechu
Skąd: Dęblin
Pojazd: Romet 2375
Post: #12
RE: Czy do silnika dwusuwowego musi być zamontowany konkretny typ gaźnika (Ogar 200)?
Nooo można się zdziwić.
Nie za duży ten gaznik tam wrzuciłeś?

"Ludzie, nie wierzcie w to że Ja jestem. Może i jestem, nie powiem że nie"
09-02-2025 01:59:04
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Bob_Harley Offline
Praktykant
*


Liczba postów: 491
Imię: Bob
Skąd: Świętokrzyskie
Pojazd: Romet Ogar 200
Post: #13
RE: Czy do silnika dwusuwowego musi być zamontowany konkretny typ gaźnika (Ogar 200)?
za duży to na pewno nie, przepustnica ma mniejszą średnicę niż Jikov, jeszcze sprawdzę PZ20 bo też mam w warsztacie a montaż to jest P&P na tym króćcu
09-02-2025 13:43:58
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Bob_Harley Offline
Praktykant
*


Liczba postów: 491
Imię: Bob
Skąd: Świętokrzyskie
Pojazd: Romet Ogar 200
Post: #14
RE: Czy do silnika dwusuwowego musi być zamontowany konkretny typ gaźnika (Ogar 200)?
No to se naprawiłeeeeem.....
       

Ale nic to, spróbuję to potraktować wykrętakiem do gwintowników, tylko szkoda tego gwintownika bo oryginał z PRLu Smile

A chciałem tylko potestować inne dysze w gaźniku xD
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 10-02-2025 20:32:45 przez Bob_Harley.)
10-02-2025 20:31:52
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Debesta Offline
Człowiek Sztos
*


Liczba postów: 1,517
Imię: Lechu
Skąd: Dęblin
Pojazd: Romet 2375
Post: #15
RE: Czy do silnika dwusuwowego musi być zamontowany konkretny typ gaźnika (Ogar 200)?
No to żeś narozrabiał. Zbyt łapczywie podejrzewam.

"Ludzie, nie wierzcie w to że Ja jestem. Może i jestem, nie powiem że nie"
10-02-2025 20:46:22
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz 





Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości


Forum by Tomasso94 2010 - 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis i odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
POMÓŻ W UTRZYMANIU FORUM!

Zaloguj do Poczty
Kontakt | Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS | Mapa użytkowników | Lista banów
 Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.


  

Hasło
  





Reklama


 Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

 Ostatnie wątki
Inne sposoby odpalenia z ...
Ostatni post: Romet fan
Dzisiaj 23:31:38
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 32
Pęknięty odlew Dezemet 02...
Ostatni post: romek
Dzisiaj 22:33:43
» Odpowiedzi: 9
» Wyświetleń: 165
[K] Kupię karter 023 Koma...
Ostatni post: ursucolo1214
Dzisiaj 21:34:35
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 16
RAL, komar 2351 żółtoziel...
Ostatni post: Korczas
Dzisiaj 19:49:04
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 23
Romet Kadet M780W '88 tab...
Ostatni post: romek
Dzisiaj 16:07:01
» Odpowiedzi: 29
» Wyświetleń: 1919
Gdańska Jawa Babetta 210
Ostatni post: buras_tft
Dzisiaj 01:48:25
» Odpowiedzi: 4
» Wyświetleń: 135
Brak iskry Romet komar
Ostatni post: romek
Dzisiaj 00:21:06
» Odpowiedzi: 4
» Wyświetleń: 103
Witam wszystkich
Ostatni post: ursucolo1214
Wczoraj 21:02:12
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 158
Gdańska Jawa Babetta 210
Ostatni post: buras_tft
Wczoraj 00:58:16
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 68
Flaming - Pierwszy rower
Ostatni post: zaz
16-04-2025 22:59:58
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 75
Iglica i przepustnica Rom...
Ostatni post: Piotrekdriver1
16-04-2025 13:27:49
» Odpowiedzi: 16
» Wyświetleń: 441
Docieranie
Ostatni post: Dinozaur
16-04-2025 12:34:12
» Odpowiedzi: 9
» Wyświetleń: 458
Romet Ogar 202 z 2021 rok...
Ostatni post: koniszua
16-04-2025 12:21:03
» Odpowiedzi: 9
» Wyświetleń: 2088
Wycieka paliwo z motorynk...
Ostatni post: Bob_Harley
15-04-2025 21:04:32
» Odpowiedzi: 7
» Wyświetleń: 271
Ślizgająca kopka Romet Ko...
Ostatni post: Leczyk_Junior
15-04-2025 18:59:57
» Odpowiedzi: 13
» Wyświetleń: 719

Reklama