Cześć! Chciałem zaprezentować Wam prace związane z moim Komarem typu Sport. Ten motorower podobał mi się od zawsze. Świetna sprawa, taki fabryczny cafe racer w biedzie
Postanowiłem, że zrealizuję jeden ze swoich głupich pomysłów i zrobię coś ciekawego.
Wszystko zaczęło się lata temu, kiedy kupiłem zwykłego Komara Sport w całkiem niezłym stanie, czekał on sobie w garażu nie niepokojony, w czasie kiedy grzebałem w jakiś innych klamotach.
Zawsze sobie marzyłem, że skoro to "Sport", taka ciekawa wersja specjalna to kurde, fajnie by było w jakiś sposób go przerobić, żeby jeszcze oprócz wyglądu miał również jakieś ciekawe różnice techniczne w stosunku do normalnego Komara.
Pierwszą rzeczą jaką została przerobiona to tulejki w przednim zawieszeniu, to dzieło mojego brata
Motorower rozebrałem, żeby na oczyszczonym materiale zastanowić się co dalej.
Traf chciał, że udało mi się kupić fabrycznie nowe kartery
Strasznie się tym jarałem i chciałem jakoś ciekawie ich użyć - myślę sobie kurde, trochę szkoda ich na zwykły silnik.
Z tego oglądania, macania zrodził mi się w głowie pomysł, a może by tak zrobić coś takiego?
Pierwsze testowe wydruki, nie mieściły mi się w polu roboczym drukarki
12-03-2021 19:09:57
5 użytkowników postawiło piwo polskahonda za ten post:5 użytkowników postawiło piwo polskahonda za ten post. Douger (03-12-2021), Jorginsson (03-12-2021), klodian2002 (03-13-2021), nie_mientki (03-12-2021), Szatek (03-13-2021)
Skoro wywołujesz do odpowiedzi, to lecę dalej z pismem obrazkowym
Pierwsze wydruki, ze względu na pole robocze drukarki pozwoliły na wydrukowanie karterów wewnętrznych z 4 ćwiartek - dało to pewien punkt odniesienia co jak zrobić, ale niewiele miały wspólnego z dokładnością
Tak przygotowany - zabawkowy silnik - skręciłem sobie jako model, do pasowania do ramy
Bardzo zależało mi na tym, żeby silnik możliwie estetycznie umieścić w ramie, ponieważ był on znacznie szerszy niż fabryczny. Jak wiemy, położenie silnika w ramie definiuje linia wyznaczona przez łańcuch, więc jeśli zębatka tylnego koła pozostałaby w fabrycznym miejscu, to silnik wystawałby na prawą stronę 82mm. Bardzo mi się to nie spodobało.
Zrobiłem inaczej - silnik w ramie jest prawie symetrycznie ( offset 31/51mm). Zmieniłem położenie zębatki tylnego koła. Dzięki temu czemu całość wygląda tak jak powinna i nie ma zaburzonych proporcji.
Szybko uświadomiłem sobie, że mój model zrobiony z 4 elementów nie daje mi pewności dotyczących osiowania otworów fabrycznych karterów z nowymi. Miałem spory problem, ponieważ nie miałem dostępu do maszyny współrzędnościowej, a tutaj robienie "na oko" nie wchodzi w grę. Postanowiłem wykorzystać frezarkę, która wyposażona w sondę pomiarową sprawdziła się w tej roli znakomicie. Kilka godzin pomiarów i określiłem współrzędne moich karterów.
Żeby się upewnić, wydrukowałem sprawdzian, który trochę mnie uspokoił - wszystko pasowało.
Przyszedł czas na wydruk modelu zgodnie z dopracowanym już projektem. Pojawił się problem, Ender 3 na którym drukuje ma za małe pole robocze, żeby wydrukować karter. Zamieniłem stół na docięty, szklany - dodatkowo musiałem jeszcze wgrać nowe oprogramowanie i na nowo zadefiniować pole robocze. Ale udało się.
Teraz to nabrało sensu, ponieważ mogłem całość próbnie poskładać z łożyskami.
Zabrałem się za przerobienie wnętrzności.
Wałek zdawczy (ten dorobiony) jest podparty na dwóch łożyskach, które przejmują momenty gnące pochodzące od łańcucha zdawczego.
Kompletna skrzynia
13-03-2021 00:12:45
3 użytkowników postawiło piwo polskahonda za ten post:3 użytkowników postawiło piwo polskahonda za ten post. Blizzard (03-15-2021), klodian2002 (03-13-2021), Szatek (03-13-2021)
Zostawiłeś skrzynię 2b? Nie kusiło Cię zaprojektować 3 lub 4 biegi, może nawet biorąc pod uwagę kompletnie inne rozwiązanie, skoro i tak produkujesz kartery? Istnieje nawet dość szczegółowe opracowanie jeszcze z czasów PRL na temat czterech przełożeń do tego silnika, ot choćby.
Co nie zmienia faktu, że świetna robota
Forum by Tomasso94 2010 - 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis i odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.