Powtarzałem to już wiele razy i powtórzę jeszcze pewnie nie raz -
019 nie jest taki straszny jak go malują (
no, w pewnym sensie, ale o tym dalej), a z reguły najgłośniej krzyczą i marudzą na ten silniczek (głównie skrzynkę biegów) ci, którzy zwyczajnie
nie potrafią go eksploatować, serwisować i naprawiać... Do tego z racji nieco większej (choć jednak odczuwalnie) mocy oraz właśnie tych
nieszczęsnych trzech biegów - wydawało im się, że to już w sumie wyczynowy motor na tor - i tym samym szybko doprowadzali je do ruiny... Owszem, aparat zmiany biegów jak i całe działanie skrzynki przekładniowej nie są przykładem kunsztu inżynierii... nawet jak na czasy w których tą konstrukcje opracowano... Za to tak jak mówi kolega
Wodnik - w późniejszych wersjach przeprojektowano kluczowe elementy odpowiadające za główne mankamenty tej przekładni i w efekcie odpowiednio wyregulowana, zdystansowana,
ale także użytkowana -
działa jak powinna... niesłychane...? Cóż, takie opinie słyszałem już od wielu osób, nie tylko te
złe, więc coś chyba jednak jest na rzeczy...
Kolega
Szatek opracował przyzwoite kompendium wiedzy o tym silniczku i dystansowaniu skrzynki biegów
tu i
tu,
skinderr na swoim kanale też go omawiał, ale i dla każdego
fachowca nie powinno to być jakieś nadzwyczajne wyzwanie... No ale...
Dezamet 019 jest (dla mnie) trochę jak "samospełniająca się przepowiednia" -
problem w tym, że właśnie jest z nim problem - części są przeważnie w mocno "średnim" stanie, bo spora ich większość na rynku wtórnym to właśnie efekty nieudolnych, bezowocnych napraw i/lub są nadmierne zużyte... na skutek nieprawidłowej obsługi właśnie...
No i mamy takie o to błędne koło - z racji nikłej dostępności ludzie w desperacji "ratują się" tymi wyeksploatowanymi częściami, ale pomimo nawet najlepszych chęci to wciąż nie chce (i nie będzie...) działać...
Jakby tego było mało - coraz trudniej trafić dedykowany do tego silnika gaźniczek
GM-13f, a w zasadzie to nie tyle co sam korpus, co dyszę paliwową w rozmiarze 55...
I o ile
zero-dziewiętnastkę na upartego zasilimy sobie w inny sposób, to zamiennika aparatu zmiany biegów osobiście nie widziałem (uwaga - na allegro jest jedna aukcja błędnie... miejmy nadzieję
podpisana jako wersja "3b"). Mam 3 szt. używanych, oryginalnych "poliftów" i choć stan każdego z nich był przez sprzedawców opisywany jako "dobry", to wszystkie jak jeden mają luzy nie do przyjęcia... pozostaje regeneracja...
Są za to poszczególne elementy przekładni - kiedyś widziałem nawet kompletną, nową i na pierwszy rzut oka poprawioną (na pewno zmienioną) wersję - nie wiem jednak czy by się spisywała, a i nie mogę jej teraz akurat trafić (jeśli ktoś ma link to poproszę). Warto jednak wspomnieć, że nie była tania. Słyszałem różne opinie dotyczące jakości tych zamienników, ale miło że w ogóle są.
Na szczęście nie wygląda to aż tak beznadziejnie - z pozostałymi częściami jest już dużo lepiej - są oryginały jak i zamienniki, można nawet powiedzieć, że jest w czym wybierać.
Osobiście inwestowałbym w
019 i to nie jest też swoją drogą
frazes, bo te silniczki zaczynają być coraz droższe - nawet o 50% ceny
023 w podobnym stanie. Przylgnęła do niego "łatka" awaryjnego, choć nie do końca sprawiedliwie - na pewno jest bardziej kłopotliwy, wymagający bym powiedział, będzie też wymagał nieco większych (w zależności od stanu skrzyni biegów i automatu) nakładów finansowych przy remoncie, więcej tzw.
troski (dystansowanie, regulacje) oraz odpowiedniego traktowania (choć to ostatnie powinno być oczywiste, no ale cóż - nie jest...), za to gdy spełni się te warunki to dostajemy w zamian odczuwalnie mocniejszy motor z prawidłową dla niego ilością przełożeń
Znów się rozpisałem więc w telegraficznym skrócie: jeśli kartery i tryby w Twojej
zero-dziewiętnastce są ok, to kapitalny remont tego silniczka opłaci Ci się tak, czy inaczej...
Natomiast nie jestem za remontowaniem tego gniota
023, o którym piszesz, bo z Twojej relacji wynika, że był ostro maltretowany przez jakiegoś gamonia spod znaku młotka i przecinaka...
Ziemniak ma rację - wszystko da się naprawić, ale to będzie zwyczajnie mniej opłacalne pod wieloma względami, o ile w ogóle...
Notatka od Szatek, 24-05-2020 22:25:47
Poprawiłem drugi link bo nie działał
|