Jesteś nowy na forum? - Zachęcamy do przywitania się w dziale "Powitalnia" Smile

Zapraszamy na nasz oficjalny profil - facebook.com/ChlopcyRometowcy

Odpowiedz 
 
Ocena wątku:
  • 2 głosów - 3 średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[Wiki] Romet Chart 210 - historia ogólna
Autor Wiadomość
JGNZM Offline
Chartełowiec
Moderatorzy


Liczba postów: 1,247
Imię: Mikołaj
Skąd: Wielkopolskie
Pojazd: Romet Chart
Post: #1
[Wiki] Romet Chart 210 - historia ogólna
Uwaga! Pisząc ten wątek kilka lat temu (około 2018-2019) posługiwałem się wówczas dostępną mi wiedzą. Niektóre stwierdzenia w aktualnym świetle mogą okazać się już nieaktualne.

Chyba czas opisać ten motorower Wink

Jak wiadomo, konkurencyjne marki, typu Simson, Jawa produkowały znacznie lepsze motorowery niż nasze krajowe. Te ostatnie charakteryzowała przede wszystkim prostota konstrukcji i wykonania ale też nie bez powodu, bo Romet od długiego czasu borykał się z problemami finansowymi.
W 1985 roku zamknięto też fabrykę motocykli WSK w Świdniku, co skutkowało brakiem produkcji jakichkolwiek motocykli w Polsce. Tak więc popyt nie malał, produkcja za to owszem. W międzyczasie Romet nawiązał współpracę z Mińskiem, i zaczęto produkować motocykl Mińsk 125.
Ale mowa o Charcie. Otóż jak tylko okazało się, że silnik 019 z Zakładów Metalowych Dezamet nie spełnia wymogów oraz ogólnie sprawiał więcej problemów niż powinien, postanowiono stworzyć nową klasę silników. W skrócie idąc dobrym tropem, zauważając wieloletni błąd, postanowiono już nie udoskonalać konstrukcji S-38. Postanowiono stworzyć silnik zupełnie od nowa.I tak powstał Dezamet 027.
Nie udało mi się potwierdzić w 100% skąd pochodzi ta konstrukcja, jest jednak bardzo podobna wizualnie do włoskich silników Minarelli.
Podstawowym założeniem było stworzyć motorower nowej klasy, określono ją mianem "lekki motocykl". W Zakładach Metalowych Nowa Dęba powstał silnik i testowano prototyp (jeździł na próbnych tablicach rejestracyjnych powiatowych dla Nowej Dęby).
Tak więc od mniej więcej 1981/82 roku zaczęto pracę nad samym silnikiem, prawdopodobnie w tym okresie projektowano resztę motoroweru.

Wciąż nie posiadam danych jakie konkretnie były założenia w konstrukcji tego motoroweru, ale widocznie planowano stworzyć produkt mogący konkurować z motorowerami z Niemiec czy Czechosłowacji.
Już w 1985 roku zaprezentowano prototyp Charta, który to chyba każdy zna. Można zauważyć dość sporo różnic w porównaniu do seryjnego Charta. I uwaga, Chart od zawsze był nazwany CHART 210!!! 310 to prawdopodobnie literówka, bo Romet stosował zawsze kod 2xx dla motorowerów.

Od razu w oczy rzucają się inne:
  • dolna część widełek
  • metalowe klamki hamulca i sprzęgła
  • błotniki
  • silnik
  • amortyzatory tylne
  • napęd licznika (na przednim kole)
  • licznik - prawdopodobnie standardowy dla Rometów
  • dźwignia zmiany biegów na wielokarb, starego typu (tzw. drobny frez)
  • brak stacyjki w schowku po lewej stronie
W 1987 roku po raz kolejny zaprezentowano kolejną wersję Charta, tym razem ostateczną. Zmienione zostały naklejki, wygląd zewnętrzny silnika (oraz kilka zmian wewnątrz).
Ujawniono wówczas, że Chart jest dość dużą nowinką techniczną na polskim rynku motoryzacyjnym, bowiem jako pierwszy posiadał fabrycznie w każdym egzemplarzu zapłon elektroniczny, akumulator, kierunkowskazy oraz światło STOP reagujące na przedni i tylny hamulec.
*CIĄG DALSZY NASTĄPI*

Heart Romet Charteł bogiem mym Heart
Cool Romet Traper nałogiem mym Cool
Big Grin CZ 3 5 0 zapiernicza tuż pod Z E R O Big Grin
W sensie zamyka licznik Tongue
03-01-2022 00:23:45
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 2 użytkowników postawiło piwo JGNZM za ten post.
Reklama
Odpowiedz 





Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości


Forum by Tomasso94 2010 - 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis i odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
POMÓŻ W UTRZYMANIU FORUM!

Zaloguj do Poczty
Kontakt | Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS | Mapa użytkowników | Lista banów
 Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.


  

Hasło
  





Reklama


 Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

 Ostatnie wątki
Iglica i przepustnica Rom...
Ostatni post: Piotrekdriver1
Dzisiaj 13:27:49
» Odpowiedzi: 16
» Wyświetleń: 274
Docieranie
Ostatni post: Dinozaur
Dzisiaj 12:34:12
» Odpowiedzi: 9
» Wyświetleń: 410
Romet Ogar 202 z 2021 rok...
Ostatni post: koniszua
Dzisiaj 12:21:03
» Odpowiedzi: 9
» Wyświetleń: 1948
Wycieka paliwo z motorynk...
Ostatni post: Bob_Harley
Wczoraj 21:04:32
» Odpowiedzi: 7
» Wyświetleń: 197
Witam wszystkich
Ostatni post: Bob_Harley
Wczoraj 20:59:54
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 66
Ślizgająca kopka Romet Ko...
Ostatni post: Leczyk_Junior
Wczoraj 18:59:57
» Odpowiedzi: 13
» Wyświetleń: 637
Wigry 3 problem z przedni...
Ostatni post: młody60+
Wczoraj 18:48:19
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 33
Romet Kadet M780W '88 tab...
Ostatni post: romek
Wczoraj 16:18:48
» Odpowiedzi: 27
» Wyświetleń: 1757
tłumik 50t1
Ostatni post: ikarusz
Wczoraj 11:48:55
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 58
jaki gaznik m2?
Ostatni post: Rometowiec_SJZ
Wczoraj 08:53:41
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 3169
Ogar 205 1987
Ostatni post: Piotrekdriver1
Wczoraj 08:09:43
» Odpowiedzi: 15
» Wyświetleń: 952
blotnik
Ostatni post: Piotrekdriver1
14-04-2025 23:28:29
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 93
Wspornik kierownicy Romet...
Ostatni post: krzy0
14-04-2025 19:44:56
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 1409
Dezamet 023 rzucił paleni...
Ostatni post: Ogarwiki007
14-04-2025 19:41:21
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 154
Za grube tarcze sprzegla ...
Ostatni post: tomangelo
13-04-2025 23:32:41
» Odpowiedzi: 4
» Wyświetleń: 163

Reklama