Jesteś nowy na forum? - Zachęcamy do przywitania się w dziale "Powitalnia" Smile

Zapraszamy na nasz oficjalny profil - facebook.com/ChlopcyRometowcy

Odpowiedz 
[Poradnik] Dezamet 019 (Romet 50-T-1) - Prawidłowa obsługa i naprawa skrzyni biegów
Autor Wiadomość
Szatek Offline
Fanatyk Rometa 50-T-1, 50-TS-1 i 50-T-3


Liczba postów: 742
Imię: Patryk
Skąd: Łódź
Pojazd: Inny
Post: #1
[Poradnik] Dezamet 019 (Romet 50-T-1) - Prawidłowa obsługa i naprawa skrzyni biegów
Cześć.

Postanowiłem napisać ten temat, aby zebrać wszystkie pomocne informacje, związane z problemami ze skrzynią biegów silnika Dezamet 019.

Większość osób mających kontakt z tym silnikiem, narzeka na jego skrzynię biegów, która jest rzekomo jego wadą fabryczną – co jest nie prawdą. Wadą tego silnika był automat zmiany biegów starego typu, oraz wałek główny skrzyni biegów – oba elementy zmodernizowano w trakcie produkcji motoroweru (1978-my rok). Zmieniono także wodzik skrzyni biegów (kontra nakrętką, zamiast wkrętu dociskowego) i nakrętkę regulacyjną.

Zmieniacz biegów starego typu:




Zmieniacz biegów nowego typu:




Wałek główny skrzyni biegów starego typu (po prawo) i nowego typu (po lewo) z nacięciami na prowadnicach, utrudniającymi wypadanie drugiego biegu:



Problemy ze skrzynią biegów tych silników po 78-mym roku, związane są w znacznej większości z rozregulowania zmieniacza (bądź jego nieprawidłowej regulacji), powstałych luzów na dźwigni zmieniacza, nieodpowiedniego zdystansowania skrzyni, a także ewentualnego zużycia elementów i stosowania zamienników części elementów skrzyni.

Poniżej opisane są etapy, które należy wykonać kolejno, w razie problemów ze skrzynią biegów:

I – Regulacja skrzyni biegów

Poradnik z „ Instrukcji napraw motorowerów Romet 50-T-1, 50-T-3, 50-M-2, 50-M-3, M-780, M-781, 200, 201, 100”:




W skrócie: Istnieją dwa sposoby jej prawidłowej regulacji, oba opierają się na ustaleniu położenia trybu drugiego biegu:

1. Na otwartym silniku (sposób dokładniejszy):

a) Montaż zmieniacza, uszczelki pod zmieniacz, wodzika z kontrą, kompletnego wałka głównego, trybu drugiego biegu i wałka pośredniczącego.

Ustawienie trybu drugiego biegu razem z trybem wałka pośredniczącego jak najdokładniej na jego środkowym wypuście i zablokowanie wodzika skrzyni w tej pozycji wkrętem/nakrętką.

2. Na zamkniętym silniku:
a) Wstępna regulacja skrzyni biegów;
b) Załączenie drugiego biegu;
c) Wykręcanie nakrętki regulacyjnej wodzika do momentu wyłączenia biegu - przy jednoczesnym poruszaniu kołem magnesowym, oraz uniesionym tylnym kołem dla dokładnego wychwycenia tego momentu;
d) Wkręcenie nakrętki regulacyjnej o dokładnie 4,5 (niektóre źródła podają 5,5) obrotu;
e) Zakontrowanie nakrętki regulacyjnej nakrętką kontrującą, bądź wkrętem dociskowym.

II – Niwelacja luzów zmieniacza

1. Stary typ zmieniacza:

Luzy powstałe na dźwigni tego zmieniacza, można skasować tylko i wyłącznie poprzez dotoczenie nowych tulejek w których ona pracuje. Ich zdjęć niestety nie posiadam. Polecam wykonać jednoczęściową i ewentualnie zamontować ją na cynę (jeśli nie będzie siedziała stabilnie w podstawie). Luz na boki oraz góra-dół musi być praktycznie zerowy!

Warto też pamiętać, aby w zmieniaczu znajdowała się kulka i sprężynka o wymaganych wymiarach.

Ustawiamy także luzy zmieniacza w miejscach podkładek dystansowych na 0,1 - 0,2 mm. Spis podkładek dystansowych jest dostępny na schemacie zmieniacza. Same podkładki można kupić np. tutaj: http://techroll.com.pl/sklep/132-Podkladki-dystansowe

Pozostałe elementy zmieniacza nie mają wpływu na pracę skrzyni biegów – no chyba że są wyraźnie zużyte.

2. Nowy typ zmieniacza:

Luzy powstałe na dźwigni tego zmieniacza, niwelujemy bardzo prosto – poprzez maksymalne skręcenie jej dolnej i górnej części, a następnie jej skontrowanie nakrętką M6 (można dać dodatkowo pod nią podkładkę sprężynującą). Po skręceniu dźwigni, nie powinniśmy mieć możliwości jej obrócenia ręką (bez zamontowanej kulki).

Maksymalne skręcenie ze sobą tych dwóch elementów dźwigni, spowoduje cięższą pracę zmieniacza, ale zmniejszy ryzyko niepożądanego wypchnięcia jej przez wodzik skrzyni biegów.

Nie dajemy dodatkowych podkładem pod wspornik zmieniacza, ponieważ luz wałka nie ma znaczenia na pracę skrzyni, a może to spowodować jego nie odbijanie podczas zmiany biegów.

Warto też pamiętać, aby w zmieniaczu znajdowała się kulka i sprężynka o wymaganych wymiarach.

Ustawiamy także luzy zmieniacza w miejscach podkładek dystansowych na 0,1 - 0,2 mm. Spis podkładek dystansowych jest dostępny na schemacie zmieniacza. Same podkładki można kupić np. tutaj: http://techroll.com.pl/sklep/132-Podkladki-dystansowe

Pozostałe elementy zmieniacza nie mają wpływu na pracę skrzyni biegów – no chyba że są wyraźnie zużyte.

III - Dystansowanie skrzyni biegów

Temat był zbyt rozległy aby umieścić go tutaj: http://www.chlopcyrometowcy.pl/showthread.php?tid=48666

IV – Ewentualna wymiana zużytych elementów

Elementy najbardziej podatne na zużycie (kolejno):

1. Zmieniacz biegów:
a) Starego typu:
- tulejki dźwigni zmieniacza (wewnętrzna część);
- miejsce osadzenia tulejek dźwigni zmieniacza;
- dźwignia zmieniacza (w miejscu pracy w tulejkach, w miejscu zazębiania kulki, w miejscu obrotu jej ramienia, w miejscu łączenia ramienia z nakrętką regulacyjną);
- dźwignia i segment zębaty zabieraka (zęby).

b) Nowego typu:
- zespół dźwigni zabieraka (zęby);
- dźwignia zmieniacza (w miejscu pracy w tulejce, w miejscu zazębiania kulki, w miejscu obrotu jej ramienia, w miejscu łączenia ramienia z nakrętką regulacyjną);
- tulejka dźwigni zmieniacza (wewnętrzna część).

2. Tulejki wodzika zmiany biegów (wewnętrzna część);
3. Tryby skrzyni biegów (tryb pierwszego biegu, sprzęgła kłowe, wypusty na wałkach, zęby itp.).

Wykonanie wszystkich punktów tego poradnika, gwarantuje poprawną pracę skrzyni biegów.

Temat będzie oczywiście aktualizowany.

Tekst napisany wyłącznie dla forum: http://www.chlopcyrometowcy.pl – zakaz kopiowania.

Źródła zdjęć:
- internet;
- http://www.jacomoto.pl;
- własne materiały.

Zapraszam do udziału w rozwijaniu tematu, pozdrawiam.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 05-06-2019 14:23:25 przez Szatek.)
20-10-2017 15:17:00
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 9 użytkowników postawiło piwo Szatek za ten post.
Reklama
nie_mientki Offline
Pomocny użytkownik


Liczba postów: 6,376
Imię: Michał
Skąd: Puławy
Pojazd: Romet 50-T-1
Post: #2
RE: [Poradnik] Dezamet 019 (Romet 50-T-1) - Prawidłowa obsługa i naprawa skrzyni biegów
Jak zawsze kawał dobrej roboty.

KLIKNIJ TUTAJ I POMÓŻ W OPŁACENIU SERWERA !
20-10-2017 15:49:58
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 2 użytkowników postawiło piwo nie_mientki za ten post.
malgister Offline
mechatronik :D
*


Liczba postów: 36
Imię: Franek
Skąd: Chrzanów
Pojazd: Romet 50-T-1
Post: #3
RE: [Poradnik] Dezamet 019 (Romet 50-T-1) - Prawidłowa obsługa i naprawa skrzyni biegów
Witam mam problem z właśnie tym automatem do 019 nowego typu . Otuż nie wiem czemu ale pękła mi sprężyna automatu biegów i teraz mam pytanie : Czy ta sprężyna pasuje od 023 i czy lepiej kupić nowej produkcji czy starą nie zniszczoną?
03-02-2019 18:30:26
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Szatek Offline
Fanatyk Rometa 50-T-1, 50-TS-1 i 50-T-3


Liczba postów: 742
Imię: Patryk
Skąd: Łódź
Pojazd: Inny
Post: #4
RE: [Poradnik] Dezamet 019 (Romet 50-T-1) - Prawidłowa obsługa i naprawa skrzyni biegów
Modernizacja całości tekstu - zapraszam do ponownej lektury.
05-06-2019 14:26:23
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
trzcinka Offline
Technik
*


Liczba postów: 509
Imię: Paweł
Skąd: Sulmierzyce
Pojazd: Romet Komar
Post: #5
RE: [Poradnik] Dezamet 019 (Romet 50-T-1) - Prawidłowa obsługa i naprawa skrzyni biegów
A ja mam pytanie, ma ktoś jakiś sposób jak potem demontować i zakładać zmieniacz po wyregulowaniu na otwartym? Bo mi przychodzi do głowy tylko liczyć obroty podczas odkręcania lub regulować potem na zamkniętym
15-11-2020 03:16:05
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Szatek Offline
Fanatyk Rometa 50-T-1, 50-TS-1 i 50-T-3


Liczba postów: 742
Imię: Patryk
Skąd: Łódź
Pojazd: Inny
Post: #6
RE: [Poradnik] Dezamet 019 (Romet 50-T-1) - Prawidłowa obsługa i naprawa skrzyni biegów
Kontrujesz nakrętkę regulacyjną, luzujesz wkręty od podstawy, wodzik ustawiasz na pierwszy bieg, dźwignię zmieniacza na trzeci, wysuwasz dźwignię z nakrętki regulacyjnej, wyciągasz zmieniacz.
15-11-2020 12:12:56
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
magos125 Offline
Nowy
*


Liczba postów: 3
Imię: Adrian
Skąd: Rzeszów
Pojazd: Romet 50-T-1
Post: #7
RE: [Poradnik] Dezamet 019 (Romet 50-T-1) - Prawidłowa obsługa i naprawa skrzyni biegów
Cześć, potrzebuję informacji, które wgłębienie w zmieniaczu to jaki bieg. Trzy rowki są ze sobą zbite, a czwarty jest odsunięty dalej, ten czwarty to jedynka czy trójka? Zrobiłem gafę i nie sprawdziłem przy ściąganiu zmieniacza.

Poradnik pierwsza klasa, nie mogę się doczekać aż to przetestuje.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 14-03-2025 19:08:17 przez magos125.)
14-03-2025 19:07:51
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Szatek Offline
Fanatyk Rometa 50-T-1, 50-TS-1 i 50-T-3


Liczba postów: 742
Imię: Patryk
Skąd: Łódź
Pojazd: Inny
Post: #8
RE: [Poradnik] Dezamet 019 (Romet 50-T-1) - Prawidłowa obsługa i naprawa skrzyni biegów
Trzy wpusty obok siebie to 1, 0 i 2. 1 jest po zewnętrznej stronie, potem 0, a potem 2. Czwarty, pojedynczy wpust, to 3. Jeśli wszystko działa prawidłowo, to można złapać jeszcze luz między 2 a 3 (bez wpustu).
14-03-2025 19:49:33
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
magos125 Offline
Nowy
*


Liczba postów: 3
Imię: Adrian
Skąd: Rzeszów
Pojazd: Romet 50-T-1
Post: #9
RE: [Poradnik] Dezamet 019 (Romet 50-T-1) - Prawidłowa obsługa i naprawa skrzyni biegów
(14-03-2025 19:49:33)Szatek napisał(a):  Trzy wpusty obok siebie to 1, 0 i 2. 1 jest po zewnętrznej stronie, potem 0, a potem 2. Czwarty, pojedynczy wpust, to 3. Jeśli wszystko działa prawidłowo, to można złapać jeszcze luz między 2 a 3 (bez wpustu).

Dzięki wielkie, doszedłem ładu i składu. Automat na sucho działa już o wiele lepiej, teraz pora na regulacje z punktu I.
23-03-2025 00:46:07
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
magos125 Offline
Nowy
*


Liczba postów: 3
Imię: Adrian
Skąd: Rzeszów
Pojazd: Romet 50-T-1
Post: #10
RE: [Poradnik] Dezamet 019 (Romet 50-T-1) - Prawidłowa obsługa i naprawa skrzyni biegów
(14-03-2025 19:49:33)Szatek napisał(a):  Trzy wpusty obok siebie to 1, 0 i 2. 1 jest po zewnętrznej stronie, potem 0, a potem 2. Czwarty, pojedynczy wpust, to 3. Jeśli wszystko działa prawidłowo, to można złapać jeszcze luz między 2 a 3 (bez wpustu).

Zdaje relacje prosząc o poradę jednocześnie.
Biegi chodzą niebo a ziemia, w końcu można bez problemu wbić luz.

Mam problem z trójką ale nie do końca udało mi się to przetestować. Nie mogę jej wbić na sucho a wcześniej śmigała bez problemu, za to pojawił się luz między dwójką a trójką (wcześniej nie było). Mam wkręcone na 4,5 obrotu. Spróbować wkręcić na 5,5 czy coś mogłem pomieszać przy składaniu automatu?
08-04-2025 22:47:00
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz 





Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości


Forum by Tomasso94 2010 - 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis i odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
POMÓŻ W UTRZYMANIU FORUM!

Zaloguj do Poczty
Kontakt | Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS | Mapa użytkowników | Lista banów
 Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.


  

Hasło
  





Reklama


 Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

 Ostatnie wątki
komar przetarty tłok i cz...
Ostatni post: Dinozaur
Wczoraj 22:09:54
» Odpowiedzi: 61
» Wyświetleń: 10192
Wigry 2 1976 - Remont woj...
Ostatni post: usertm
Wczoraj 21:27:44
» Odpowiedzi: 36
» Wyświetleń: 4950
Wagant z piwnicy i jego d...
Ostatni post: wigryman
Wczoraj 15:43:46
» Odpowiedzi: 4
» Wyświetleń: 177
Kupię silnik 003 do komar...
Ostatni post: Korczas
08-04-2025 22:54:58
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 70
[Poradnik] Dezamet 019 (R...
Ostatni post: magos125
08-04-2025 22:47:00
» Odpowiedzi: 9
» Wyświetleń: 24855
Pęknięty karter
Ostatni post: Norweski Zomowiec
08-04-2025 22:05:14
» Odpowiedzi: 13
» Wyświetleń: 453
Powitaanie
Ostatni post: MacRoial
08-04-2025 17:07:26
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 72
Silnik po 6 kilometrach o...
Ostatni post: Dinozaur
08-04-2025 12:53:04
» Odpowiedzi: 37
» Wyświetleń: 1641
Kupię kartery silnika 003...
Ostatni post: Korczas
07-04-2025 19:06:41
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 84
Liczba oktanowa a ustawie...
Ostatni post: Dinozaur
07-04-2025 13:46:59
» Odpowiedzi: 53
» Wyświetleń: 3485
Cześć wszystkim!
Ostatni post: skiczek
07-04-2025 09:03:48
» Odpowiedzi: 9
» Wyświetleń: 302
Ogar 205 1987
Ostatni post: romek
07-04-2025 05:00:45
» Odpowiedzi: 10
» Wyświetleń: 629
Kupię mocowanie błotnika ...
Ostatni post: Korczas
06-04-2025 21:52:07
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 201
Ślizgająca kopka Romet Ko...
Ostatni post: Bob_Harley
06-04-2025 17:13:59
» Odpowiedzi: 9
» Wyświetleń: 401
Problem z przeniesieniem ...
Ostatni post: Labores
06-04-2025 16:50:40
» Odpowiedzi: 4
» Wyświetleń: 294

Reklama