Witam wszystkich. Chciałbym zaprezentować swojego Komara 2230. Rocznik 1969. Kupiłem go trzy lat temu dzięki umieszczeniu ogłoszenia o chęci nabycia takiego egzemplarza na lokalnym portalu ogłoszeniowym

. Komar sprawny, odpalał, jeździł. Posiada dokumenty, choć jest z tym mały problem bo kupiłem go od osoby która otrzymała go w spadku po ojcu. Na szczęście jest decyzja sądu z wyszczególnieniem rzeczy, które przypadły w spadku, w tym także wymieniony jest Komar

. Mam także dowód rejestracyjny starego typu - kwadratowy w laminacie

. Dowiadywałem się juz w WK i będzie możliwość rejestracji, chociaż nie obędzie się bez wizyty w innym WK gdzie trzeba będzie wyciągnąć pewne dokumenty z archiwum. Cena nie była niska ale nie wahałem się długo

Oto Komar :
Sprzęt dołączył do kolekcji innych kupionych w tym okresie egzemplarzy tj. MZ TS, MZ Trophy x 2, MZ ETZ, Simsona s51 . W tym roku doszły też Jawa 175 oraz jeszcze jeden Komar, tym razem 2250

,
Oto Zielony, chociaż to nie historia na teraz

:
Pierwsza w kolejności do renowacji była MZ TS z 1975 r. Remont trwa ponad dwa lata, a wynika to z permanetnego braku czasu. W związku ze zbliżaniem się prac przy MZ TS ku końcowi postanowiłem rozpocząć pracę przy kolejnym egzemplarzu. Po kontakcie z osobami od piaskowania, malowania proszkowego i lakierowania zabrałem się za rozbieranie MZ Trophy z 1969. Wiedząc na przykładzie TS, że restauracja tego egzemplarza nie będzie łatwa i szybka, postanowiłem urozmaicić ją sobie czymś dużo bardziej wdzięcznym. W efekcie do piaskowania i malowania poszła zarówno Trophy jak i Komar 2230



.
Komar został rozebrany, wszystko poszło do piaskowania. Koszt piaskowania i malowania proszkowego Komara i Trophy 430 zł. Nie wiem ile kosztowałyby same elementy do Komara, rozliczałem się za całość.
Decyzja co do koloru była prosta i łatwa. Postanowiłem, że będzie wyglądał tak jak wyszedł z fabryki czarno - wiśniowy. Kolor wiśniowy to RAL 3003, czarny RAL 9005. W międzyczasie wpadłem na mało sensowny pomysł, że czarne elementy po piaskowaniu zostaną pomalowane proszkowo. I tak sie stało. Kiedy jednak je zobaczyłem...to po 45 min. były już z innymi częściami u lakiernika i został na nie nałożony czarny akryl. Koszt lakierowania Komara i Trophy 1500 zł.
Kiedy rama i pozostałe elementy były u lakiernika, zająłem się silnikiem oraz pozostałymi aluminiowymi elementami. Przegląd silnika i podstawowe prace poszły bardzo sprawnie, był w dobrym stanie. Okazało się jednak, że gaźnik ma pękniętą część mocującą do głowicy. Następcę znalazłem na portalu ogłoszeniowym 20 km ode mnie i po dwóch dniach uboższy o 30 zł wiozłem go już do garażu. Byłem zadowolony bo był po szkiełkowaniu, po pewnym czasie dostał też małą polerkę. Następnie zająłem się polerką silnika. Zaczynałem od szlifowania papierami od 220, następnie papiery wodne od 500 do 2000. Na koniec polerka filcami zamocowanymi na wiertarce + pasta polerska. Musze przyznać, że w porównaniu do elementów MZ TS nie wyszło tak jak samo, mam wrażenie że aluminium jest sporo gorszej jakości niż w MZ

. Do polerki poszły także amortyzatory. Nie miałem ambicji uzyskania efektu lustra, ale ostatecznie byłem zadowolony.
Następnie przyszedł czas na koła. Szprychy były do wyrzucenia, bębny poszły do polerki, choć tutaj nie zakładałem aż takiego połysku jak w przypadku silnika. Dużo większą zagwozdkę miałem z obręczami. Nie były w takim stanie aby obyło się bez nałożenia nowej warstwy chromu. Dodatkowo były to obręcze starszego typu, tzn. węższe 47mm. Najczęściej obecnie spotykane w sklepach i na portalach internetowych mają szerokość 52 mm. Tylko w jednym sklepie znalazłem węższe obręcze importowane z Włoch ale były ponad dwukrotnie droższe od tych najczęściej spotykanych. Jeszcze słabiej zrobiło się po wycenie ile kosztować będzie chromowanie, za jedną obręcz zaśpiewano mi 400 zł

...gdyby to był Ryś...albo Żak...kto wie. Nie wyrzucam, będą czekać. Dylematy rozstrzygnął pierwszy kontakt w celu konsultacji z Joozkiem



( jeszcze raz dzięki za pomoc ! ) . Po krótkiej wymianie maili zakupiłem współczesne zamienniki, do tego doszedł zakup szprych ocynkowanych od polskiego producenta. Kosztowały duuużo więcej niż chińskie chromowane ale mam dobre doświadczenia z zakupów do MZ i zamówiłem tam od razu do Komara i Trophy ( łączny koszt z przesyłką 420 zł). Szprychy, obręcze z przepolerowanymi bębnami pojechały do sznurowania i centrowania ( kontakt do człowieka znaleziony na portalu ogłoszeniowym) . Były gotowe po kilku dniach, koszt to 60 zł za koło.
W międzyczasie zostały zakupione opony, dętki, linki i kilka drobiazgów. Linki kupiłem czarne, ale chyb kupię jeszcze jedne w białym kolorze, bo chce się zdecydować na białą kedre i chyba lepiej będą pasować. Przy okazji, ma ktoś namiar gdzie można dostać kedre ? Śruby i nakrętki w większości nowe. Tradycyjnie jak w przypadku MZ zbieram wszystkie nietypowe, niespotykane już śruby i wkręty. Jak będzie większa ilość pojadą do ocynku.
I przyszła w końcu najprzyjemniejsza część - składanie. Na zdjęciu efekt pracy dwóch wieczorów spędzonych w garażu. W pracach pomaga ojciec, bez którego byłoby duuużo trudniej !
Zdjęcia raczej słabe bo telefonem i w garażu ciasno odkąd wiechał do niego na zimowanie Vstrom
Zostały zebrane części, które mają iść do chromowania. Zdjęcie zostało zrobione i wysłane do wyceny. To co na zdjęciu razem z rzeczami do Trophy ma kosztować ok. 900 zł ( wycena wstępna na podstawie zdjęcia - może być mniej ale też i więcej

. Wycena robiona w zakładzie gdzie chromowałem już części do TS, w zasadzie bez większych uwag co do jakości wykonania. Chrom oczywiście robiony na podkładzie z miedzi. Wysyłka planowana w najbliższych dniach, niestety czas oczekiwania to 1,5 - 2 miesiące więc pracę zostaną wstrzymane

....zastanawiam się, czy nie zając się w tym czasie drugim Komarem

.
Do tego co na zdjęciu będzie jeszcze kierownica do Komara.
Z innych drobnych komplikacji to problem z licznikiem, a w zasadzie z pękniętym szkiełkiem ( tu też konsultowałem temat z Joozkiem

). Na szczęście szybko udało mi się znaleźć w ogłoszeniach licznik tego typu i od wczoraj jest u mnie

. Okazał się niesprawny ( sprzedawca nie ukrywał, że tak może być) ale chodziło mi o szkiełko. Koszt 15 zł. Także pokrowiec siodełka zostanie wymieniony. Nie byłem jeszcze u tapicera, ale za dużo większe siodło do TS płaciłem 100 z ł, więc zakładam, że koszt wyniesie max. połowę tej ceny.
W miarę postępów będę informował dalej .....
Notatka od Quake96, 09-02-2016 16:03:52
Poprawiłem nazwę tematu 
|