Jesteś nowy na forum? - Zachęcamy do przywitania się w dziale "Powitalnia" Smile

Zapraszamy na nasz oficjalny profil - facebook.com/ChlopcyRometowcy

Odpowiedz 
 
Ocena wątku:
  • 2 głosów - 5 średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Samouczek - Rejestracja "na żółte"
Autor Wiadomość
T_NIK Offline
Uczeń
*


Liczba postów: 186
Imię: Tomek
Skąd: SI
Pojazd: Romet 50-T-1
Post: #39
RE: Przywileje i ograniczenia pojazdu zarejestrowanego na "zabytek"
Wiem że odkop spory ale może komuś się przyda …..

Przychodzi taki moment, że postanawiamy aby nasz pojazd (motocykl, samochód, motorower) pozyskał „Żółte” Tablice Rejestracyjne. Temat nie jest skomplikowany ale może komuś przyda się kilka praktycznych informacji jak przechodzimy tę ścieżkę (opracowanie na podstawie moich doświadczeń przy rejestracji samochodu ale analogicznie jest w przypadku jednośladu tylko ceny poszczególnych kroków są niższe)

Na początek definicja:

Pojazd zabytkowy – wedle ustawy „Prawo o ruchu drogowym” jest to pojazd, który na podstawie specjalnych przepisów został wpisany do rejestru zabytków ruchomych lub znajduje się w wojewódzkiej ewidencji zabytków, a także pojazd wpisany do inwentarza muzealiów, zgodnie z odrębnymi przepisami.
W praktyce wszyscy posiadacze pojazdów zabytkowych wpisują swoje samochody tylko do ewidencji zabytków nie do rejestru. Pozwala to na posiadanie „żółtych” tablic a nie narzuca takich obostrzeń ze strony konserwatora zbytków jak w przypadku wpisania do rejestru.
W przypadku wpisania samochodu do rejestru (nie ewidencji) posiadacz pojazdu zabytkowego może starać się o pozyskanie dotacji do remontu zabytku jednak ścieżka do tego nie jest mi jeszcze znana.

Zaczynamy od podstaw. Na początek wymagania wobec pojazdu:
- 25 lat wiek pojazdu. Dodatkowo dany model pojazdu musi być wycofany z produkcji od przynajmniej 15 lat (na chwilę obecną tak jest w ustawie ale ma to zostać zmienione i niektórzy konserwatorzy samowolnie wymagają już 30 lat)
- lub pojazd uznany przez uprawnionego rzeczoznawcę samochodowego za pojazd unikatowy lub mający szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji.
- pojazd wchodzący w skład kolekcji pojazdów zabytkowych (potwierdza to rzeczoznawca)


Wiemy że mamy 25 letni pojazd i model nie jest już produkowany od 15 lat co dalej?. Kolejnym krokiem jest tak zwana „Biała Karta” a dokładniej rzecz ujmując Karta Ewidencji Ruchomych Zabytków Techniki


Teoretycznie przedmiotowy dokument można wykonać samemu (czyste druki można znaleźć w Internecie), w praktyce warto zlecić to rzeczoznawcy ze względu na wymaganą przez niektórych konserwatorów wraz z „Białą kartą” Opinią Kwalifikacyjną – niezbędną do złożenia wraz z Białą Kartą u Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków (nie każdy konserwator wymaga). Należy też pamiętać, iż oryginał białej karty musi zostać wykonany na papierze o odpowiedniej wielkości i gramaturze oraz zdjęcia nie mogą być wydrukowane tylko wywołane i wklejone w białą kartę.
Dodatkowo rzeczoznawca w ramach jednej usługi wykonuje „Wniosek o Przeprowadzenie Badania Zgodności Pojazdu Zabytkowego z Warunkami Technicznymi” dokument będzie nam potrzebny w czasie późniejszym kiedy będziemy musieli udać się na stację diagnostyczną (nie wszystkie stacje wymagają ale wiem że sa takie które bez tego nie podejdą do pojazdu)
Pytanie zasadnicze ile taka usługa ze strony rzeczoznawcy kosztuje, z moich doświadczeń dla Fiata 126p kwota waha się pomiędzy 450,00 pln netto a 570,00 pln netto w zależności od rzeczoznawcy.

Mamy trzy najważniejsze dokumenty ( z tego Biała karta w dwóch egzemplarzach). W tym momencie wypisujemy podanie do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z prośbą o wpisanie pojazdu do Ewidencji Ruchomych Zabytków Techniki. Do podania dołączamy dwa oryginały „Białych Kart” oraz opinie Kwalifikacyjną.
Czekamy ustawowe 14 dni i dostajemy na adres domowy list polecony z potwierdzeniem odbioru zawierający formalne pismo od konserwatora zabytków potwierdzające wpisanie pojazdu do ewidencji. Dobra wiadomość usługa wpisania do ewidencji jest bezpłatna.

Mając w ręce potwierdzenie od konserwatora wpisania do ewidencji dokładamy do tego Wniosek o Przeprowadzenie Badania Zgodności Pojazdu Zabytkowego z Warunkami Technicznymi wykonany wcześniej przez rzeczoznawcę i udajemy się na Okręgową Stację Diagnostyczną wykonać przegląd. Niestety nie bezpłatny ale na ten moment chociaż bezterminowy. Koszt wykonania przeglądu dla Fiata 126p w zależności od stacji od 100.00 do 300,00 złotych brutto. Ja płaciłem 160,00. Czas trwania przeglądu wraz z wypisaniem dokumentów około 30 minut.
Po pozytywnym przejściu badania otrzymujemy od diagnosty dwa dokumenty:
1. Zaświadczenie o przeprowadzonym Badaniu co do Zgodności z Warunkami Technicznymi Pojazdu Zabytkowego
2. Protokół Oceny Stanu Technicznego Pojazdu Zabytkowego

W tym momencie pozostaje nam tylko udać się do wydziału komunikacji zamówić żółte tablice rejestracyjne. Niestety zamówić ponieważ nie wszystkie urzędy posiadają takowe na stanie i często są one zamawiane pod klienta po spełnieniu warunków i określeniu rodzaju tablic (prostokątne lub kwadratowe)
Idąc do urzędu zabieramy trzy dokumenty:
1. Potwierdzenie przez Konserwatora Zabytków Wpisania do Ewidencji;
2. Zaświadczenie o przeprowadzonym Badaniu co do Zgodności z Warunkami Technicznymi Pojazdu Zabytkowego
3. Protokół Oceny Stanu Technicznego Pojazdu Zabytkowego
Wpłacamy w kasie urzędu 200,50 pln brutto czekamy tydzień i cieszymy się nowymi żółtymi tablicami w swoim wspaniałym samochodzie
Dla motocykla/motoroweru sam proces wygląda bardzo podobnie. Niestety ustawodawca nie przewidział żółtych tablic w rozmiarze motorowerowym. Powoduje to zamieszanie ponieważ po przejściu całego procesu możemy pozostać na białych lub otrzymać do motoroweru tablicę w rozmiarze motocyklowym co wygląda dziwnie ale takie przypadki się zdarzają.

Na chwilę obecną w mojej opinii sam proces rejestracji pojazdu nie niesie za sobą żadnych wad poza finansowymi które niestety nie są małe. Pamiętajmy jednak że całość odnosi się w oparciu że pojazd wpisujemy do ewidencji zabytków nie do rejestru

FLAMING WIGRY 3 DUET http://www.chlopcyrometowcy.pl/showthread.php?tid=38475
PELIKAN http://www.chlopcyrometowcy.pl/showthread.php?tid=41577
WIGRY 2 http://www.chlopcyrometowcy.pl/showthread.php?tid=42250
http://www.chlopcyrometowcy.pl/showthread.php?tid=38340
07-08-2018 10:40:59
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 2 użytkowników postawiło piwo T_NIK za ten post.
Odpowiedz 


Wiadomości w tym wątku
RE: Przywileje i ograniczenia pojazdu zarejestrowanego na "zabytek" - T_NIK - 07-08-2018 10:40:59




Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości


Forum by Tomasso94 2010 - 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis i odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
POMÓŻ W UTRZYMANIU FORUM!

Zaloguj do Poczty
Kontakt | Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS | Mapa użytkowników | Lista banów
 Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.


  

Hasło
  





Reklama


 Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

 Ostatnie wątki
[oddzielony] Jak założyć ...
Ostatni post: pitus74
Wczoraj 21:16:16
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 26
Renowacja kół komar 2320 ...
Ostatni post: mateuszf
Wczoraj 19:53:52
» Odpowiedzi: 4
» Wyświetleń: 263
Wigry 1 z 1976 - szczegół...
Ostatni post: wigryman
Wczoraj 18:10:58
» Odpowiedzi: 9
» Wyświetleń: 299
universal z 1989 ?
Ostatni post: wigryman
Wczoraj 18:08:49
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 26
Jak ustawić palec wysprzę...
Ostatni post: romek
25-04-2024 18:17:17
» Odpowiedzi: 11
» Wyświetleń: 1479
Jaki to Romet
Ostatni post: zawiass
25-04-2024 11:52:49
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 66
Brak sprzęgła na biegu
Ostatni post: pitus74
24-04-2024 21:32:59
» Odpowiedzi: 11
» Wyświetleń: 1468
Romet ogar 205 popychacz ...
Ostatni post: pitus74
24-04-2024 20:27:43
» Odpowiedzi: 5
» Wyświetleń: 1665
Problem z adv 250
Ostatni post: romek
24-04-2024 19:19:11
» Odpowiedzi: 8
» Wyświetleń: 553
Paliwa E10 a silniki dwus...
Ostatni post: Spaceman164
24-04-2024 13:34:47
» Odpowiedzi: 39
» Wyświetleń: 10798
Romet Duet - Jaki rocznik...
Ostatni post: Wojtasik
24-04-2024 12:02:01
» Odpowiedzi: 9
» Wyświetleń: 668
FSM Pinokio z 89 roku
Ostatni post: Wojtasik
24-04-2024 11:53:57
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 161
Instrukcja komar 2352 i s...
Ostatni post: Debesta
24-04-2024 00:16:02
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 195
OldtimerBazar Wrocław 7/3...
Ostatni post: Debesta
24-04-2024 00:13:17
» Odpowiedzi: 38
» Wyświetleń: 16418
Naprawa przełącznika świa...
Ostatni post: Blusik
24-04-2024 00:01:46
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 169

Reklama