I
Silnik rowerowy Gnom R01
Lata produkcji: 1958-1961
opis:
Silnik był produkowany w 2 wersjach.
1. Moc ok. 0.4KM i średnica gardzieli gaźnika 8mm
2. Moc ok. 0.6KM i średnica gardzieli 10mm
Moc była przenoszona na koło za pośrednictwem gumowych rolek zamocowanych bezpośrednio na wale korbowym silnika. Prądnica generowała 6V 16W.
II
Ryś MR01
Lata produkcji: 1958-1963
Opis:
Był to pierwszy wyprodukowany po wojnie motorower. Stał się wzorem Simsona Sr-1 gdyż zaskakiwał nowatorskimi rozwiązaniami.
<<15 maja 1963 roku na wniosek ówczesnego kierownika ZM Zakrzów Ministerstwo Przemysłu Ciężkiego zdecydowało aby produkcją motorowerów przenieść do Zakładów Rowerowych w Bydgoszczy. Zawieszenie koła przedniego teleskopowe bez tłumienia, o skoku 85 mm. Zawieszenie kola tylnego na podwójnym wahaczu ze sprezyna centralna i tarczowym amortyzatorem ciernym o regulowanym tłumieniu.
>>
http://polskiemotocykle.mik.pl/rys-zaw.html
III
Żak MR02
Lata produkcji: 1960 -1963
Opis:
Zbyt duże koszty produkcji motoroweru Ryś zmusiły producenta do opracowania modelu, którego produkcja będzie tańsza. Różnił się on zawieszeniem, rama była w pierwszej części rurowa, dalej tłoczona.
<<Drugi prototyp był praktycznie Rysiem ogołoconym ze wszystkich "bajerów". Zniknęły więc, osłona silnika, tylna obudowa, osłona lampy, a głębokotłoczony błotni przedni został zastąpiony płytkim, takim jakie miały późniejsze Komary.
>>
http://polskiemotocykle.mik.pl/zak-zaw.html
Silnik Sm01 zastąpiono mniejszym S38. Koła miały średnicę obręczy 23'.
IV
Turysta
Lata produkcji: 1959(prototyp, nie wszedł do produkcji)
Opis:
Był to prototyp motoroweru dwuosobowego, w którym planowano zamontować silnik SM01 70ccm³, który konstrukcyjnie był przystosowany pod tą pojemność. Tylne zawieszenie wzmocniono. Nie wszedł on do produkcji seryjnej.
Temat codziennie będę wzbogacał, do czasu wyczerpania modeli Polskich motorowerów.
motonita sprawdzaj
V
Romet Komar 230
Lata produkcji: 1960-1962
Opis:
ZZR w 1960 zaczął produkcje motorowerów. Pierwszym jego motorowerem wypuszczonym na rynek był właśnie Komar 230. Projekt motoroweru zakładał, że ma być to pojazd prosty i tani w eksploatacji.
Silnik w Komarze 230 został zastosowany z Rysia.
VI
Romet komar 231
Lata produkcji: 1962-1963
Opis:
Po zakończeniu produkcji Wrocławskich silników SM01 i SM02 ZZR został zmuszony opracować konstrukcje motoroweru pod nowszy silnik S38. Wypuszczone były 2 wersje 231 i 231B. Wersja 231 miała tłoczoną pokrywę iskrownika, zaś 231B odlewaną.
VII
Romet Komar 2320
Lata produkcji: 1963-1969
Opis:
Po zmianie przepisów "motorower" nie mógł przekraczać prędkości 40 km/h, a moc silnika nie mogła być większa jak 1,03KW. Producent silników opracował nową jednostkę i nazwał ją S38B. W samym motorowerze dzwonek zastąpiono sygnałem zasilanym z baterii, zmieniono widelec i konstrukcje osłony licznika.
VIII
Romet Komar 2330
Lata produkcji: 1969-1972
Opis:
Po zakończeniu produkcji Rysia i Żaka, ZZR stał się głównym importerem pojazdów na Polskę. Nowym produktem ZZR był Romet Komar 2330. Różnił się od poprzednika nową, lepszą konstrukcją ramy. Koło tylne było resorowane, silnik S38B zastąpiono jednostką S38 B4.
IX
Romet Komar 2350
Lata produkcji: 1970-1972
Opis:
Komar 2350 różnił się od modelu Komar 2330 zastosowaniem silnika S38 ZB4, w którym pedały zastąpiono "kopką".
X
Romet Komar 2338
Lata produkcji: 1972-1974
Opis:
Do ramy Komara 2330 zbudowano nowy silnik, był to S38 SH. Zmiany wprowadzone w jednostce to zastosowanie sprzęgła automatycznego zespolonego ze sprzęgłem rozruchowym. Skrzynia biegów miała jedno przełożenie.
XII
Romet Komar 2351
Lata produkcji: 1975-1979
Opis:
Zmieniono przedni widelec i dano osłonę przedniej lampy z tworzywa sztucznego.
XIII
Romet komar 2360
Lata produkcji: 1972-???
Opis:
Motorower zbliżony wizualnie do motocykla wyścigowego. Model ten uzyskał długi zbiornik, wydłużaną kanapę i płaską kierownicę. Zbiorniki stosowane w 2360 były eksportowane z Włoch, model ten był prawdopodobnie produkowany był głównie na eksport do zachodnich krajów NRF. Silnik S38 ZB4.
XIV
Romet Komar 2361
Lata produkcji: 1972-1975
Opis:
Różnica od 2360 polegała na zastosowaniu zbiornika produkowanego w kraju, i płaską kierownicę o innym kształcie.
XV
Romet Pegaz 700
Lata produkcji: 1972-1976
Opis:
Zbiornik paliwa przeniesiono nad tylny błotnik. Inny silnik, wyposażony podobnie jak S38 SH w sprzęgło odśrodkowe i stałą przekładnię. Zastosowany w motorowerze silnik to 010 "kwadratowy" z pedałami i sprzęgłem odśrodkowym.
Proszę sprawdzić, i jakby któryś z moderatorów mógł to fajnie by było aby do pierwszego, w którym zacząłem opisywać, dokleić ten post.