Jesteś nowy na forum? - Zachęcamy do przywitania się w dziale "Powitalnia" Smile

Zapraszamy na nasz oficjalny profil - facebook.com/ChlopcyRometowcy

Odpowiedz 
 
Ocena wątku:
  • 0 głosów - 0 średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[Ogar 200] Numery silników Jawa 223
Autor Wiadomość
cebula642 Offline
Nowy
*


Liczba postów: 25
Imię: Michał
Skąd: Luborzyca
Pojazd: Romet Ogar 200
Post: #1
Numery silników Jawa 223
Jak powszechnie wiadomo każdy silnik Jawa 223 (jawka, jawa 50, itp.) posiada na prawym karterze wybity numer seryjny. Myślę, że warto tutaj napomnieć, iż w motorowerach Jawa Mustang i innych Jawach 50 ten numer był także numerem ramy. Stąd moje pytanie: czy da się określić ile w przybliżeniu silników Jawa 223 zostało wyprodukowanych? Ile na Polskę, a ile na Czechosłowację? Poszukałem trochę po internecie i wywnioskowałem parę faktów. Silniki, które szły na Polskę były numerowane od numeru 000. Jawa 23P "Mustang" była produkowana w latach 1972–1982, za to Romet Ogar 200 w latach 1983-1990. Najwyższy numer silnika na Czechosłowację jaki udało mi się znaleźć to ok. 1 400 000, niestety nie wiem, z którego roku może on pochodzić. Ja mam w garażu dwa silniki jeden bez żadnej znanej historii o numerach ok. 200 000 i drugi 286 363. Ten 280tyś został zamontowany w motorowerze Romet Ogar 200, który wyszedł z fabryki najprawdopodobniej pod koniec 1988r. (Na ramie 88, zarejestrowany 2/89). Można więc szacować, że przez ostatnie dwa lata produkcji wiele więcej silników nie wyszło. Myślę, że max 350tyś. Czy jest ktoś w stanie oszacować, z którego roku może pochodzić silnik 200 000? Jak mogę sprawdzić czy był on na Czechosłowację, czy na Polskę? (pomijając króciec) Może jakieś wybite oznaczenia wewnątrz karterów, których na Polskę nie było? Bardzo bym prosił jeśli ktoś posiada silnik, o którym mowa niech wyśle jego numer, napisze czy z Jawy, czy z Rometa i z którego roku pochodzi (według tabliczki znamionowej lub potwierdzenia wpisania do rejestru) z góry dziękuje

(Ten post był ostatnio modyfikowany: 06-10-2025 21:21:34 przez cebula642.)
06-10-2025 21:19:30
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Reklama
łogór 200 Offline
Ostatni ch#j Polski
*


Liczba postów: 712
Imię: Tomek
Skąd: Małopolska
Pojazd: Romet Ogar 200
Post: #2
Numery silników Jawa 223
230419 ogar 87 na starym dowodzie tez ten numer silnika tak wiec raczej tak wyszedł z fabryki


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

K:A ja jestem durnym osłem, Tak?
J:Tak
J:Ostatnim ch... Polski To ci mogę zapowiedzieć.

„Każdy człowiek musi w jakiś sposób żyć, nie jak to się mówi byle jak”
06-10-2025 21:23:49
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
romek Offline
019 rzondzi
*


Liczba postów: 2,779
Imię: Marcin
Skąd: NOS
Pojazd: Romet Komar
Post: #3
RE: Numery silników Jawa 223
Wiedza powszechna:

1. W momencie rozpoczęcia produkcji Ogara 200 w Czechosłowacji zakończono produkcję Jawy 50. Te silniki od tego momentu były produkowane już tylko dla nas (chyba że jeszcze robili coś na swój rynek jako części zamienne).
2. Produkcja wynosiła od tego momentu 35-40 tys sztuk rocznie.
3. Wtedy też przeniesiono produkcję do m. Žiar.
4. Oprócz blokady w króćcu i słabszej prądnicy, silniki różniły się też brakiem nadlewu na górze głowicy. Można poznać słabszy iskrownik po tym że jest na nim nadlew z informacją o mocy 30W przebity numeratorem na 20W, ale zdaje się że i jawki eksportowane do nas też miały słabsza prądnice.

Niestety teraz nie mam pod ręką swojego, choć ma on wymieniony silnik ale oryginalny (prawdopodobnie) rozebrany gdzieś leży. Jest z 1984 jak nie zapomnę przy okazji sprawdzę, lecz coś mi świta że początek to 11.....
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 06-10-2025 21:31:43 przez romek.)
06-10-2025 21:27:54
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
cebula642 Offline
Nowy
*


Liczba postów: 25
Imię: Michał
Skąd: Luborzyca
Pojazd: Romet Ogar 200
Post: #4
RE: Numery silników Jawa 223
Faktycznie, nie skojarzyłem faktów. Tą prądnice to jutro zobaczę. Mógłbyś pokazać jak wygląda głowica z nadlewem i bez, ponieważ nie mogę nic takiego znaleźć
06-10-2025 21:58:28
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
romek Offline
019 rzondzi
*


Liczba postów: 2,779
Imię: Marcin
Skąd: NOS
Pojazd: Romet Komar
Post: #5
RE: Numery silników Jawa 223
07-10-2025 04:57:58
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
cebula642 Offline
Nowy
*


Liczba postów: 25
Imię: Michał
Skąd: Luborzyca
Pojazd: Romet Ogar 200
Post: #6
RE: Numery silników Jawa 223
Chodzi o ten podłużny nalew co idzie od cylindra?
07-10-2025 08:36:58
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
siwy1958 Offline
Uczeń
*


Liczba postów: 143
Imię: Marek
Skąd: Wroclaw
Pojazd: Romet Ogar 200
Post: #7
RE: Numery silników Jawa 223
Witam !
Od zawsze podobala mi sie Jawa mustang, wg mnie ma taki rasowy , sportowy wyglad. Jakies dwa miesiace temu z ogloszenia na OLX zauwazylem w okolicach Jarocina interesujaca Jawe Mustang w oryginale , pojechalem ok 100 km. I ja kupilem . Jest oryginalna tabliczka po Czesku rok pr. 1981, nr silnika zgadza sie z tabliczka znamionowa i jest 1729134. Motorower najprawdopodobniej pochodzi z Polski ,bo pradnica jest 20 W. Choc tabliczka jest po czesku, widzialem tabliczki po niemiecku i wegiersku. Przebieg z licznika ok 10500 km, wydaje sie byc oryginalny ,ze wzgledu na stan wizualny i techniczy, nie jest ZMECZONY.

Prob nie robilem ,bo zbiornik jes podrdzewialy.

Jak przywozilem silniki jawy z NIEMIEC to mialy pradnice 30 W, lub zaplon i cewki ( calkiem inne) jak w GOLDEN SPORCIE , z 3 kablami...
Mysle ze troche Ci rozjasnilem pytanie.

Wlasciwie nie wiem czy bede nim jezdzil, bo swoim Ogorem 200 , co jezdze codziennie zrobilm prawie 17000 tys km.

Pozdrawiam
Marek

Ps . jak cos to pytaj....
07-10-2025 17:30:46
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
romek Offline
019 rzondzi
*


Liczba postów: 2,779
Imię: Marcin
Skąd: NOS
Pojazd: Romet Komar
Post: #8
RE: Numery silników Jawa 223
(07-10-2025 08:36:58)cebula642 napisał(a):  Chodzi o ten podłużny nalew co idzie od cylindra?

Tak
07-10-2025 19:23:06
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
cebula642 Offline
Nowy
*


Liczba postów: 25
Imię: Michał
Skąd: Luborzyca
Pojazd: Romet Ogar 200
Post: #9
RE: Numery silników Jawa 223
A więc tak, dzisiaj wszystko sprawdziłem. Prądnica 20W, pomimo tego na głowicy nadlew (w swoim Ogarze sprawdziłem i faktycznie go nie ma). Więc nic się nie zgadza. Wychodzi na to, że jedna z tych części jest nieoryginalna. Sądząc po jakości wykonania poprzedniego remontu (o tym zaraz) w sumie można się spodziewać wszystkiego. Bardziej skłaniałbym się ku temu, że jest to silnik do Jawy, ponieważ głowica ma ułamane żeberko i raczej ktoś wymieniając głowicę nie kupował by takiej z ułamanym żeberkiem (zawsze mogło się ułamać wskutek dalszej eksploatacji). Zapłon mógł być wymieniony na słabszy ze względu braku dostępności mocniejszego. Niestety są to tylko teorie, które donikąd nie prowadzą. Teraz troszkę o jakości wykonania "naprawy" przez poprzedniego "fachowca". Ja rozumiem, że ten remont mógł byś robiony 30 lat temu. Nie czepiam się takich rzeczy, jak wystający czerwony silikon bo to norma, która w niczym nie przeszkadza. Mam taką teorię, że po remoncie ten silnik nie jeździł dłużej niż powiedzmy 15km, a może i nie był nigdy odpalany. Świadczą o tym poniższe argumenty: Na rancie tłoka ogromna ilość piachu, nie wywiercone otwory w tulejce na główce i zupełny brak nagaru.
08-10-2025 18:59:18
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Bob_Harley Offline
Technik
*


Liczba postów: 613
Imię: Bob
Skąd: Świętokrzyskie
Pojazd: Romet Ogar 200
Post: #10
RE: Numery silników Jawa 223
grubo widze, chyba ktoś zakopał silnik na "lepsze czasy" xDD
09-10-2025 16:56:56
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz 





Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 3 gości


Forum by Tomasso94 2010 - 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis i odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
POMÓŻ W UTRZYMANIU FORUM!

Zaloguj do Poczty
Kontakt | Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS | Mapa użytkowników | Lista banów
 Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.


  

Hasło
  





Reklama


 Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

 Ostatnie wątki
blaszka odpreznika
Ostatni post: jakemdural
Wczoraj 21:56:22
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 29
Cześć z Legionowa
Ostatni post: PiotrS
Wczoraj 20:28:23
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 31
Sposób montażu podnóżków ...
Ostatni post: Lubiestaremoto
Wczoraj 18:17:42
» Odpowiedzi: 9
» Wyświetleń: 233
Problemy z platynkami
Ostatni post: Leczyk_Junior
Wczoraj 11:45:00
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 123
Przeglądy w 2024
Ostatni post: sbanys
17-10-2025 23:05:42
» Odpowiedzi: 23
» Wyświetleń: 3932
Problem ze sprzeglem
Ostatni post: Bartecubi
17-10-2025 19:26:49
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 91
Romet UNIVERSAL 1977
Ostatni post: wigryman
17-10-2025 05:27:01
» Odpowiedzi: 6
» Wyświetleń: 307
Romet Wigry 3 1987r.
Ostatni post: zaz
17-10-2025 05:15:05
» Odpowiedzi: 4
» Wyświetleń: 382
Identyfikacja roweru volt...
Ostatni post: dzemtruskawkowy
16-10-2025 21:09:37
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 90
Brak maksymalnej mocy, pr...
Ostatni post: Norweski Zomowiec
15-10-2025 17:42:59
» Odpowiedzi: 52
» Wyświetleń: 3254
Kultowy model roweru ZZR ...
Ostatni post: Aleksander
13-10-2025 23:10:51
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 172
Romet 50-T-1 brak mocy
Ostatni post: k1el_on
13-10-2025 19:43:20
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 371
Jaki korbowód do komara?
Ostatni post: Bob_Harley
13-10-2025 11:38:44
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 238
Moja Pierwsza - Romet Pon...
Ostatni post: Piotrekdriver1
13-10-2025 07:47:59
» Odpowiedzi: 113
» Wyświetleń: 47827
Ogar 205 - 023. Identyfik...
Ostatni post: romek
12-10-2025 17:39:07
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 245

Reklama