Ocena wątku:
- 0 głosów - 0 średnio
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
ZAPŁON Jak przeliczyć kąt wyprzedzenia zapłonu na odległość tłoka od GMP
|
Autor |
Wiadomość |
wojakrob
Uczeń
Liczba postów: 250
Imię: Robert
Skąd: Wrocław
Pojazd: Romet Komar
|
RE: ZAPŁON Jak przeliczyć kąt wyprzedzenia zapłonu na odległość tłoka od GMP
Wzór:
S/2*(1-COS(alfa))+(1-COS(ASIN(S/2*(SIN(alfa))/K)))*K
S - skok tłoka
alfa - kąt wyprzedzenia zapłonu
K - długość korbowodu
Tabelka dla 30-60:
30 3,622
31 3,858
32 4,101
33 4,350
34 4,606
35 4,868
36 5,135
37 5,409
38 5,689
39 5,974
40 6,265
41 6,561
42 6,863
43 7,170
44 7,482
45 7,798
46 8,120
47 8,446
48 8,777
49 9,112
50 9,451
51 9,794
52 10,141
53 10,492
54 10,846
55 11,204
56 11,565
57 11,930
58 12,297
59 12,667
60 13,040
Kto pyta nie błądzi, kto pyta za dużo może oberwać - Julian Staniszewski, nauczyciel rysunku technicznego w LZN Wrocław
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 10-11-2023 12:45:28 przez wojakrob.)
|
|
10-11-2023 12:41:38 |
|
1 osoba postawiła piwo wojakrob za ten post:1 osoba postawiła piwo wojakrob za ten post.
Ambero25 (11-10-2023)
|
wojakrob
Uczeń
Liczba postów: 250
Imię: Robert
Skąd: Wrocław
Pojazd: Romet Komar
|
RE: ZAPŁON Jak przeliczyć kąt wyprzedzenia zapłonu na odległość tłoka od GMP
Przepraszam, że tak długo to trwało, ale w końcu kolega zmotywował mnie do pracy i oto efekt.
Na forach można znaleźć dwa wzory na obliczenie położenia tłoka przed GMP w zależności od kąta położenia wału korbowego:
Wzór 1
x=S/2*(1-COS(alfa))
Wzór 2
x=S/2*(1-COS(alfa))+(1-COS(ASIN(S/2*(SIN(alfa))/K)))*K
Jednak w literaturze dotyczącej silników spalinowych (np. Wajand J. A., Silniki o zapłonie samoczynnym, WNT, Warszawa 1980) podawany jest inny, trzeci wzór:
Wzór 3
x=S/2*(1+L*SIN(alfa)^2)/2-COS(alfa))
Oznaczenia:
S - skok tłoka - dla S38 to 44 mm
K - długość korbowodu - 90 mm
alfa - kąt położenia wału
L - stosunek S/2K - 0,2(4)
Wzory 2 i 3 uwzględniają wpływ długości korbowodu na przesuw tłoka.
Poniżej załączam tabelę z wyliczeniami wg tych 3 wzorów w zakresie kąta 25-60 stopni.
Jako wisienkę na torcie tabela zawiera jeszcze wyniki dla kąta 90 stopni i 180 stopni (czyli DMP).
Jak widać dla 180 stopni każdy z wzorów daje wartość równą skokowi tłoka.
Natomiast dla kąta 90 stopni dane są różne, choć dla wzorów 2 i 3 niewielka.
Sprawdziłem wykreślnie ile wynosi przesunięcie tłoka dla 90 stopni - i jest ta wartość zbliżona do wartości wg wzoru 2 i 3.
https://zapodaj.net/plik-Cfw4EuYF4O
Notatka od Dawdzio, 25-01-2024 22:06:47
Poprawiono na wniosek autora.
|
Kto pyta nie błądzi, kto pyta za dużo może oberwać - Julian Staniszewski, nauczyciel rysunku technicznego w LZN Wrocław
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 25-01-2024 19:29:12 przez wojakrob.)
|
|
25-01-2024 18:56:19 |
|
2 użytkowników postawiło piwo wojakrob za ten post:2 użytkowników postawiło piwo wojakrob za ten post.
Dawdzio (01-26-2024), Debesta (01-26-2024)
|
Dawdzio
Hold my mustache!
Liczba postów: 2,609
Imię: Dawid
Skąd: Chojnów (DLE)
Pojazd: Inny Romet
|
RE: ZAPŁON Jak przeliczyć kąt wyprzedzenia zapłonu na odległość tłoka od GMP
Wzmożona kontrola społeczna złomowisk podstawą sukcesów w zdobywaniu interesującego mienia.
|
|
25-01-2024 22:11:32 |
|
1 osoba postawiła piwo Dawdzio za ten post:1 osoba postawiła piwo Dawdzio za ten post.
Ambero25 (01-26-2024)
|
wojakrob
Uczeń
Liczba postów: 250
Imię: Robert
Skąd: Wrocław
Pojazd: Romet Komar
|
RE: ZAPŁON Jak przeliczyć kąt wyprzedzenia zapłonu na odległość tłoka od GMP
Jeszcze wyliczenie graficzne:
https://zapodaj.net/plik-NYBRAGxq46
Jak widać środkowy wzór jest najbliżej dla kąta 90 st.
Graficznie dla kąta 27 stopni:
https://zapodaj.net/plik-KrjLWjXgCg
Oczywiście do tego dochodzą luzy na łożyskach, więc myślę, że zaokrąglenie do 0,01 jest wystarczające (jak ktoś ma czujnik zegarowy lub suwmiarkę cyfrową).
Kto pyta nie błądzi, kto pyta za dużo może oberwać - Julian Staniszewski, nauczyciel rysunku technicznego w LZN Wrocław
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 26-01-2024 12:51:23 przez wojakrob.)
|
|
26-01-2024 12:47:04 |
|
|
Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości
|
|