Jawa Bistella 500 (10x 50cm³ z jawki)
|
Autor |
Wiadomość |
KrteknaWigrach
Stary
Liczba postów: 20
Imię: jest
Skąd: ze wsi
Pojazd: Inny Romet
|
Jawa Bistella 500 (10x 50cm³ z jawki)
Na Simsony z silnikami 2,3,4 w rzędzie (poprzecznie) chyba wielu z was już natrafiło na niecie, natomiast na Jawę "Bistella" pewnie niekoniecznie. W każdym razie forumowa szukajka na hasło "Bistella" nie nie daje żadnego trafienia.
Ponad rok temu ma necie pojawiło się nieco wiecej informacji o tzw. Jawie Bistella 500. Gość z Czech na bazie Jawy 18 (z 1953r.), którą odrestaurowal, zbudował dwusuwowy, niezwykle oryginalny silnik, w ktorym zastosowal 10 cylindrów (wraz z "przyległościami";) ) z jawki 50 w układzie podwójnej gwiazdy, jedna nad drugą, obrócone względem siebie o 36*. Do tego dołożone jest doładowanie za pomocą kompresorów. Z resztą poczytajcie i poglądajcie sami:
https://www.bistella.cz/bistella-500-motorcycle/
https://www.garaz.cz/clanek/motorky-cesk...k-21007942
https://motogen.pl/bistella-500-dwusuw-o...h-z-czech/
https://www.youtube.com/watch?v=XR-87KWeSMk
P.S. nazwa "Bistella" nie jest w przypadku tego oryginalnego projektu przypadkowa - z łaciny znaczy właśnie "podwójna gwiazda".
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 01-05-2023 19:39:40 przez Dawdzio.)
|
|
28-04-2023 15:17:20 |
|
|
KrteknaWigrach
Stary
Liczba postów: 20
Imię: jest
Skąd: ze wsi
Pojazd: Inny Romet
|
RE: Jawa Bistella 500 (10x 50cm z jawki)
Tam są ograniczenia osiągów trojakiego rodzaju:
Po pierwsze, żeby był odpowiedni margines bezpieczeństwa - żeby nie trzeba było co kilka tygodni rozbierać silnika i naprawiać, bo znowu ktoraś część, na dłuższa metę, nie wytrzymała wyżyłowanych warunków.
Po drugie, są ograniczenia wynikające ze zdroworozsądkowego dostosowania osiagów nowego silnika do starego/oryginalnego zawieszenia i hamulców.
Po trzecie,ograniczenia wynikające z dostosowania do wymaganych do zarejestrowania i poruszania się po drogach publicznych przez czeskie przepisy oryginalnej mocy maks.(12KM) i prędkości maks. pierwotnego motocykla z pierwotnym silnikiem (z 1953r.). Jakoś mam takie dziwne przekonanie, że te ostatnie ogranczenia są możliwe do łatwego usunięcia poza garażem/warsztatem, pewnie nawet do zrobienia w czasie jazdy .
P.S. W tytule wątku jest bląd, powinno być "10x 50 cm3" ("3" ma oznaczać do trzeciej potegi, lub jak kto woli, do sześcianu), ewentualnie z anglosaska "10x 50ccm". Niestety nie mogłem już tego poprawić, bo edycja jest możliwa jedynie przez dość krótki czas od napisania.
Notatka od Dawdzio, 01-05-2023 19:40:44
Wstawiłem nawet w indeksie.
|
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 01-05-2023 19:31:08 przez KrteknaWigrach.)
|
|
01-05-2023 19:29:28 |
|
|
Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości
|
|