Jesteś nowy na forum? - Zachęcamy do przywitania się w dziale "Powitalnia" Smile

Zapraszamy na nasz oficjalny profil - facebook.com/ChlopcyRometowcy

Odpowiedz 
Jak przerobić osie kół przód tył, z łożysk wiankowych na na kulkowe
Autor Wiadomość
plusminus Offline
Technik
*


Liczba postów: 1,003
Imię: Iwo
Skąd: Lubelskie
Pojazd: Inny
Post: #31
RE: Jak przerobić osie kół przód tył, z łożysk wiankowych na na kulkowe
Takie debaty widzę, ale czy byłoby większe zainteresowanie takimi zestawami? Jak będzie większe zainteresowanie, mogę zająć się dorabianiem takich zestawów i sprzedawać razem z kompletem łożysk.

"Co to jest takie niebieskie pod siedzeniem????

To coś to jest turbina Mixolu, nie grzeb tam bo Ci łapy urwie."

Moje BP
13-10-2017 16:50:10
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Reklama
Krzych.R Offline
Nowy
*


Liczba postów: 54
Imię: Krzysztof
Skąd: Koluszki
Pojazd: Romet Komar
Post: #32
RE: Jak przerobić osie kół przód tył, z łożysk wiankowych na na kulkowe
na allegro sa piasty tył do komara ,ktoś je kupował? i jak z oskami ?
14-11-2017 18:50:47
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
LawX Offline
Nowy
*


Liczba postów: 2
Imię: Kuba
Skąd: Ostrzeszów
Pojazd: Inny
Post: #33
RE: Jak przerobić osie kół przód tył, z łożysk wiankowych na na kulkowe
Zdjęcia z wymiarami już wygasły, wrzuciłby je ktoś od nowa?
30-12-2019 22:17:57
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
wojtalo009 Offline
Nowy
*


Liczba postów: 1
Imię: Wojtek
Skąd: Grudziądz
Pojazd: Romet Kadet
Post: #34
RE: Jak przerobić osie kół przód tył, z łożysk wiankowych na na kulkowe
Można zdjęcie tych tulei dystansowych i ich wymiar?

Notatka od Dawdzio, 02-06-2020 10:16:33

Usunąłem zbędny cytat

(Ten post był ostatnio modyfikowany: 02-06-2020 10:16:51 przez Dawdzio.)
02-06-2020 06:11:51
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
joozek Offline
senior


Liczba postów: 2,410
Imię: Józek
Skąd: Lubin
Pojazd: Inny
Post: #35
RE: Jak przerobić osie kół przód tył, z łożysk wiankowych na na kulkowe
Z racji wielu zapytań, oraz okazji, że ostatnio znów się zająłem taką przeróbką, sporządziłem nową dokumentację; odręczne schematy i zdjęcia.
Poproszę jednak kogoś z "zielonych" o wrzucenie tych zdjęć na hosting forumowy, by nie zginęły dla potomnych Rolleyes Ja nie mam nerwa ich zmniejszać i wstawiać tam pojedynczo Wink
Ok, zaczynamy.
Najpierw przypomnę, że przeróbka dotyczy piast z dotychczas zamontowanymi bieżniami, kulkami łożyskowymi i konusami. Oznacza to , że stare bieżnie są w wymiarze zewnętrznym 32 mm. Przypomnę, też, że najlepiej je usunąć po wcześniejszym ogrzaniu płomieniem palnika gazowego. Po ostygnięciu, myjemy dokładnie i wymiarujemy tuleję wewnętrzna piasty (suwmiarka). Wbrew opinii, przeróbka wymaga precyzji pomiarów i dokładnego zdystansowania całej osi z tulejami.
PIASTA PRZEDNIA
Potrzebne nam będą; 2 łożyska 6201 o wymiarach 12 x 32 x 10. Ja używam polskie FŁT lub PPL z uszczelnieniami 2RS. Jedno z nich od wewnętrznej strony tulei usuwam i smaruję dodatkową ilością smaru łożyskowego. Do tego oś fi 12 mm, o długości 155 mm. Musimy zrobić oś dwu-stopniową. Do niedawna robiłem to z pręta nierdzewnego A2 fi 12, ale niestety ma jedną wadę, przy mocnym dokręceniu nakrętkami z A2, gwinty potrafią się zapiec, a nawet zerwać. Dlatego do tej przeróbki użyłem gotowej osi tylnej fi 12. Kupinem w Jack Motors współczesny, polski zestaw z nakrętkami (czarne, oksydowane). Pozostałe materiały to wałek stalowy fi 18 lub nierdzewny A2 - do wykonania tulei dystansowych i poliamidowy fi 26 mm do tulejki ustalającej.









Zwróćcie uwagę na tuleję dystansującą łożyska. Musi być dokładnie dobrana, dlatego podałem wymiary długości 38, 37 i 36 mm - takie stosowałem. Często też była potrzeba zdystansowania jej długości podkładkami dystansującymi 0,3 0,5 mm.
Ktoś się zapyta dlaczego? Jeśli tuleję zastosujemy za długą, piasta po skręceniu, będzie się przestawiać bocznie, w prawo i lewo o luz w gniazdach łożyskowych o wartość za długiej tulei. W praktyce tuleja za długa o 1 mm, oznacza przestawianie się koła np 19" (Komar) o prawie 1 cm. Nie dopuszczalne podczas jazdy Undecided
Jeśli tuleję zrobimy zbyt krótką, to po skręceniu całości, łożyska się ścisną do siebie i unieruchomią. Wink Proszę się nie łudzić, ze z czasem się "rozluźnią" Wink
Ok, teraz tulejki dystansujące dekiel piasty (szczęko-trzymacz) i ślimak prędkościomierza. Na rysunku wkradł się błąd - fi wewnętrzne tulei ma być 10,3 mm. Też nie powinny być dowolne. Wymiar zewnętrzny 18 mm jest równy wymiarowi pierścienia wewnętrznego łożyska, tak by przylegała do niego całą powierzchnią. I tu podobna sytuacja - można je zdystansować podkładkami płaskimi 0,3 0,5 a nawet 1 mm.
Ok, całość skręcamy tylko 2 nakrętkami niskimi; M10 x 1 mm na zewnątrz, z zastosowaniem cienkich podkładek płaskich 0,5 mm. Długość pozostawionych gwintów ok 22 mm.






Zwróćcie uwagę na ostatnie zdjęcie. Szczelina pomiędzy piastą, a deklem szczęko-trzymacza powinna wynosić ok 2, 3 mm tak by się o siebie nie obcierały ( są z alu wiec się szybko zetrą). Nie może też być zbyt duża, by bród nie dostawał się do środka, no i potem, może nie zmieścić się między lagami Wink

PIASTA TYLNA

1. łożyska takie same 6201
2. gotowa oś tylna pod łożyska maszynowe fi 12
3. tuleja metalowa dystansująca łożyska
4. tuleja pcv ustalająca

Opis zbędny, wszystko na zdjęciach.





W tylnym kole, oprócz tulei dystansującej łożyska, dajemy tylko jedną tulejkę pod dekiel szczęko-trzymacza. Skręcamy dwoma nakrętkami niskimi z zewnątrz, stosując od strony dekla podkładkę cienką fi 12 x 0,5 mm, a pod strony zębatki grubą fi 12 x 3 mm. Niestety ostatnie zdjęcie gdzieś mi uciekło Rolleyes

Ok, to tyle Wink prościutkie, no nie ??? - "male piwo przed śniadaniem"

Denerwować się, to tracić własne zdrowie z powodu cudzej głupoty
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 13-07-2020 13:30:46 przez joozek.)
13-07-2020 13:26:26
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 5 użytkowników postawiło piwo joozek za ten post.
lordluca Offline
Nowy
*


Liczba postów: 99
Imię: łukasz
Skąd: wrocław
Pojazd: Romet Komar
Post: #36
Jak przerobić osie kół przód tył, z łożysk wiankowych na na kulkowe
czy ktoś może mi zrobić takie tuleje? albo dać linka do gotowców? sam nie zrobię a w okolicy też nie ma nikogo ze sprzętem...
a czy zamiasy tego mogę użyć kilku podkładek jeżeli sumarycznie wyjdą mi takie same wymiary?

Wysłane z mojego SM-G988B przy użyciu Tapatalka

(20-08-2020 13:46:42)lordluca napisał(a):  a czy zamiast tego mogę użyć kilku podkładek jeżeli sumarycznie wyjdą mi takie same wymiary?

chodzi mi oczywiście o dystanse dekli, bo między łożyskami mam fabryczną tuleję


Wysłane z mojego SM-G988B przy użyciu Tapatalka
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 20-08-2020 14:30:32 przez lordluca.)
20-08-2020 13:46:42
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Norweski Zomowiec Offline
Mechanik
*


Liczba postów: 1,792
Imię: Marcin
Skąd: Zamośc
Pojazd: Inny
Post: #37
RE: Jak przerobić osie kół przód tył, z łożysk wiankowych na na kulkowe
Taką tuleje dystansową możesz uzyskać rozwalając stare łożysko 6201.

Proste
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 20-08-2020 21:33:32 przez Norweski Zomowiec.)
20-08-2020 21:32:37
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
szympol111 Offline
Nowy
*


Liczba postów: 1
Imię: Grzegorz
Skąd: Opole
Pojazd: Romet Komar
Post: #38
RE: Jak przerobić osie kół przód tył, z łożysk wiankowych na na kulkowe
Panie Józku, po co są "tulejki pcv ustalające", do czego służą?
20-01-2021 12:50:37
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
joozek Offline
senior


Liczba postów: 2,410
Imię: Józek
Skąd: Lubin
Pojazd: Inny
Post: #39
RE: Jak przerobić osie kół przód tył, z łożysk wiankowych na na kulkowe
(20-01-2021 12:50:37)szympol111 napisał(a):  Panie Józku, po co są "tulejki pcv ustalające", do czego służą?

By ustalały tulejkę metalową w pionie, osi, gdy wyjmiesz os.

Denerwować się, to tracić własne zdrowie z powodu cudzej głupoty
20-01-2021 13:31:23
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
romek Offline
019 rzondzi
*


Liczba postów: 2,205
Imię: Marcin
Skąd: NOS
Pojazd: Romet Komar
Post: #40
RE: Jak przerobić osie kół przód tył, z łożysk wiankowych na na kulkowe
Wiem że to może niefachowe, ale ja mam już tyle lat po prostu wstawione łożyska na ośce pod kulki, fakt że łożysko się opiera na gwincie ale luzu nie ma i nic się nie dzieje
20-01-2021 16:31:39
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
LUK4344 Offline
Nowy
*


Liczba postów: 9
Imię: Łukasz
Skąd: Łódź
Pojazd: Romet Komar
Post: #41
RE: Jak przerobić osie kół przód tył, z łożysk wiankowych na na kulkowe
Pytanko pokrewne do tematu mam, do którego roku wychodziły komary z konusami ?
24-01-2021 22:24:24
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
joozek Offline
senior


Liczba postów: 2,410
Imię: Józek
Skąd: Lubin
Pojazd: Inny
Post: #42
RE: Jak przerobić osie kół przód tył, z łożysk wiankowych na na kulkowe
Wszystkie Komary mialy kulki i konusy.
Zaden model Komara nie mial lozysk maszynowych. Dopiero model T-1, a nastepnie Ogary.
Ciekawostka, rozwiazanie lozysk maszynowych z tuleja dystansową stosowano najpierw w Zakach i Rysiach.

Denerwować się, to tracić własne zdrowie z powodu cudzej głupoty
25-01-2021 00:12:38
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Ziomek Edek Offline
Inspektor rowów przydrożnych
*


Liczba postów: 207
Imię: Łukasz
Skąd: Lubelskie
Pojazd: Inny
Post: #43
RE: Jak przerobić osie kół przód tył, z łożysk wiankowych na na kulkowe
Odświeżam temat. Kupiłem zestaw tylnej osi z allegro do przeróbki osi na łożyska. Problem polega na tym, że po złożeniu całości zgodnie z instrukcją zamieszczoną na zdjęciach wyżej koło ledwo mieści się w wahaczu. Muszę go rozgiąć na siłę, brakuje dosłownie grubość wewnętrznej nakrętki. Dodatkowo zębatka jest bardzo blisko wahacza. Nie wiem jak wyglądało to oryginalnie, ogara kupiłem bez tylnej ośki i bębna. Proszę o pomoc.
20-02-2023 20:30:50
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
romek Offline
019 rzondzi
*


Liczba postów: 2,205
Imię: Marcin
Skąd: NOS
Pojazd: Romet Komar
Post: #44
RE: Jak przerobić osie kół przód tył, z łożysk wiankowych na na kulkowe
Najlepiej by było jakbyś dał zdjęcia.

Powiem szczerze nie chce mi się czytać tematu choć wiem że sam się tu udzielałem.
Już dawno tego nie robiłem ale tam były dwie krótkie i jedna długa tuleja. Te krótkie miały dwie wysokości chyba. Jeśli je zamieniłes to może to jest przyczyną że zębatka jest za blisko koła. Czy dekiel od hamulca jest w dobrej odległości od bębna ?
Ja pamiętam że któraś tulejkę trzeba było skrócić. A jeszcze jedno, czasem nie dałeś nakrętki pod bęben i na bęben następnej?
20-02-2023 22:37:21
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Ziomek Edek Offline
Inspektor rowów przydrożnych
*


Liczba postów: 207
Imię: Łukasz
Skąd: Lubelskie
Pojazd: Inny
Post: #45
RE: Jak przerobić osie kół przód tył, z łożysk wiankowych na na kulkowe
Krótkie tulejki na pewno nie zostały odwrotnie założone. Pomiędzy deklem, a bębnem jest szczelina 2mm.


Załączone pliki Miniatury
           
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 20-02-2023 23:22:46 przez Ziomek Edek.)
20-02-2023 23:20:56
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz 





Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości


Forum by Tomasso94 2010 - 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis i odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
POMÓŻ W UTRZYMANIU FORUM!

Zaloguj do Poczty
Kontakt | Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS | Mapa użytkowników | Lista banów
 Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.


  

Hasło
  





Reklama


 Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

 Ostatnie wątki
problem z rocznikiem Wigr...
Ostatni post: wigryman
Dzisiaj 00:15:11
» Odpowiedzi: 10
» Wyświetleń: 223
Delta RMR 24 - szarpiący ...
Ostatni post: Debesta
Wczoraj 18:17:45
» Odpowiedzi: 10
» Wyświetleń: 430
Romet sygnał
Ostatni post: sbanys
Wczoraj 09:35:46
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 364
Lub [Z] ramę goła do kom...
Ostatni post: Debesta
Wczoraj 06:08:48
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 81
Witam Panów mam na imię N...
Ostatni post: Debesta
Wczoraj 05:52:11
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 334
Jak zamowcować podnózki d...
Ostatni post: Debesta
Wczoraj 05:46:48
» Odpowiedzi: 13
» Wyświetleń: 482
Przywitanie
Ostatni post: Debesta
Wczoraj 05:32:51
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 62
Kolor Komara.
Ostatni post: łogór 200
Wczoraj 01:37:56
» Odpowiedzi: 18
» Wyświetleń: 19209
Identyfikacja modelu w ce...
Ostatni post: Korczas
19-11-2024 15:02:30
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 85
zawory w ogar 202 fl
Ostatni post: Milczak64
19-11-2024 02:19:22
» Odpowiedzi: 4
» Wyświetleń: 233
202 Fi - wymiana oleju sk...
Ostatni post: Milczak64
19-11-2024 01:56:36
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 820
Ogar 202 na silniku 139fm...
Ostatni post: Milczak64
19-11-2024 01:41:16
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 74
Wigry1 problem z rocznik...
Ostatni post: zaz
19-11-2024 00:23:17
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 148
Kupno zabytkowego motoru ...
Ostatni post: wojakrob
18-11-2024 10:10:04
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 242
diagnoza skrzynia czy spr...
Ostatni post: Natalia Skorupska
17-11-2024 19:17:07
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 627

Reklama