Jesteś nowy na forum? - Zachęcamy do przywitania się w dziale "Powitalnia" Smile

Zapraszamy na nasz oficjalny profil - facebook.com/ChlopcyRometowcy

Odpowiedz 
Zapłon elektroniczny (CDI)
Autor Wiadomość
seler1500 Offline
Kątówka robi bzzz
Moderatorzy


Liczba postów: 1,968
Imię: Rafał
Skąd: Jełowa (OPO)
Pojazd: Romet Pony
Post: #1
Zapłon elektroniczny (CDI)
W tym poradniku postaram się rozjaśnić nieco temat samodzielnej budowy zapłonu elektronicznego na bazie oryginalnego statora i koła magnesowego.

1. Zasilanie modułu
Z cewki zapłonowej wycinamy całe uzwojenie, do gołego rdzenia, starając się nie uszkodzić bocznych ścianek karkasu.
Izolujemy rdzeń kilkoma warstwami taśmy papierowej, do tego zastosowania w zupełności wystarczy. Jeśli komuś nie podoba się takie rozwiązanie, można zaizolować rdzeń taśmą poliestrową lub preszpanem.

Optymalna grubość drutu to 0.6 mm. Dopuszczalne są odchyłki grubości, od 0.5 do 0.7 mm, ale grubszego drutu nie ma sensu stosować. Lutujemy początek uzwojenia do wolnego wyprowadzenia cewki. Zaczynamy nawijać uzwojenie, staramy się układać zwój przy zwoju. Gdy nawinęliśmy pierwszą warstwę, izolujemy ją jedną warstwą taśmy papierowej, poliestrowej lub preszpanu. Nawijamy kolejną warstwę. W ten sposób nawijamy około 3 do 5 warstw. O tym za chwilę. Koniec uzwojenia lutujemy lub zgrzewamy do masy cewki. Uwaga, łatwo tu o zimne luty.

Do zasilenia modułu potrzebujemy napięcia zmiennego od 60 do 250 V. W celu zwiększenia napięcia wykorzystamy transformator sieciowy o mocy 6 do 12 watów, napięciu wejściowym 6 do 12 V. Od tego zależy długość uzwojenia. Gdy mamy już transformator, podłączamy go do wyprowadzeń cewki. Jeden koniec uzwojenia wtórnego do wyprowadzenia cewki, drugi do masy. Stator musi być w silniku, magneto założone. Do uzwojenia pierwotnego transformatora podłączamy miernik na zakresie 200 VAC lub wyższym. Teraz kopiemy w starter. Prawidłowe napięcie przy mocniejszym kopnięciu powinno wynosić od 60 do 90 woltów. Jeśli jest wyższe, odwijamy nieco drutu z naszej przewiniętej cewki i ponawiamy próbę, do uzyskania odpowiedniego napięcia. Jeśli jest niższe, dowijamy kilkanaście zwojów i ponawiamy próbę.
Uwaga! Dotykanie elektrod miernika podczas próby może skończyć się porażeniem, co przy wyższych napięciach może zagrażać życiu lub zdrowiu!

Mając odpowiednie zasilanie modułu, możemy przejść do kolejnego punktu.

2. Impulsator
Do wyzwalania modułu, a co za tym idzie generowania iskry w odpowiednim momencie wykorzystamy impulsator zewnętrzny, pochodzący z silnika GY6 - 139QMB.

Impulsator można zamocować za pomocą dwóch blaszek, jednej prostej, drugiej w kształcie kątownika. Jak przetestuję kolejny taki zapłon dodam zdjęcia i rysunek z wymiarami blaszek. Jedną mocujemy do śruby statora, drugą (kątową) do śruby automatu. Impulsator przykręcamy w ten sposób, by nie zwierać jego styku do masy, a rdzeń znajdował się w jednej linii z cechą wyzwalającą. Po przylutowaniu przewodu do impulsatora zalecam zaizolować połączenie bardzo dokładnie, miałem przypadek w którym opiłek metalu zwarł mi impulsator do masy.

3. Cecha wyzwalająca
Cecha wyzwalająca to nic innego jak śruba z łbem walcowym, z gniazdem sześciokątnym - imbus. Umieszczamy ją w magnecie zamiast jednej ze śrub trzymających magnesy. To również postaram się sfotografować i umieścić >tutaj< w poradniku. Mając zamontowany impulsator, zakładamy koło magnesowe, oczywiście z klinem na wale. ustawiamy tłok mniej więcej w GMP (ZZ), i patrzymy, która ze śrub znajduje się przy impulsatorze. Zaznaczamy ją, zdejmujemy koło magnesowe. Wykręcamy starą śrubę z łbem stożkowym, wkręcamy naszego imbusa M4. Najlepiej na czerwonym kleju do gwintów. Szlifujemy wystającą część śruby wewnątrz koła magnesowego, musi być równo z magnesami, nawet nieco głębiej - jak pozostałe śruby. W ten sposób wykonaliśmy cechę wyzwalającą.

4. Wyprzedzenie zapłonu

Są dwie metody ustawienia wyprzedzenia w tym druciarskim wynalazku.
Pierwsza totalnie prowizoryczna, zdecydowanie odradzam. Zakładamy magneto bez klina, tak je układając, by wyprzedzenie zapłonu było "mniej więcej" prawidłowe. Czyli ustawiamy tłok 3 mm przed GMP (ZZ) i zakładamy magneto tak, by cechy się pokrywały. Sprawdzamy poprawność działania silnika, ewentualnie korygujemy. Zdecydowanie odradzam tę metodę, w parze z nią idzie wysokie ryzyko uszkodzenia wału korbowego, jego łożysk i gniazd łożysk.
Metoda druga, w miarę poprawna.
Zakładamy koło magnesowe z klinem wału. Ustawiamy tłok 3 mm przed GMP (ZZ), markerem wykonujemy jedną kreskę na magnecie i jedną na karterze. W tym położeniu muszą się idealnie pokrywać. Do ustawienia zapłonu tą metodą potrzebujemy kompletnego zapłonu, więc rozwinę opis na końcu.


5. Moduł zapłonowy
Możemy wykorzystać moduł GL-133 z Charta lub wykonać go samodzielnie. Poniżej schemat krążący po forum Elektrody, autorstwa użytkownika BigSoft:

Moduł podłączamy zgodnie ze schematem. Jeśli pojawią się wątpliwości, dodam schemat całego zapłonu.
Zas. > zasilanie modułu, z transformatora - drugi koniec uzwojenia podłączamy do masy.
Ster. > wyjście impulsatora
Wył. > gaszenie (poprzez zwarcie do masy, jak w oryginale)
C. Z. 1 > jedno z wyprowadzeń cewki zapłonowej. Drugie podłączamy do masy.
Masa > masa.

6. Cewka zapłonowa

Z modułem GL-133 możemy z powodzeniem używać cewki zapłonowej z współczesnych motorowerów z zapłonem CDI. Wsytępują 3 wersje cewek, każda działa poprawnie. Zielone wyprowadzenie cewki to masa, a czarne - zasilanie.




7. Wyprzedzenie zapłonu - c.d.
Mając w powyższy sposób podłączony zapłon, możemy przejść do sprawdzania wyprzedzenia zapłonu. Podłączamy lampę stroboskopową do zasilania, przewód wyzwalający zbliżamy do przewodu zapłonowego, świecę wykręcamy z silnika i wkładamy do fajki, dotykamy masy. Wszystko to, by nieopatrznie nie uruchomić silnika ze złym wyprzedzeniem zapłonu. Teraz kopiemy w starter, diodę / stroboskop lampy kierujemy na nasze znaki wykonane wcześniej. Dobrze jest sprawdzać wyprzedzenie w ciemnym pomieszczeniu. Pod żadnym pozorem nie może być oświetlone świetlówkami ani żarówkami diodowymi, może to zmylić nas przy teście.
Jeśli cechy się pokrywają, wyprzedzenie jest prawidłowe. Jeśli nie, musimy przesuwać impulsator na mocowaniach, do uzyskania prawidłowego wyprzedzenia. Wtedy możemy uruchomić silnik i przetestować zapłon.



AUTOR PORADNIKA NIE PONOSI ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA SZKODY WYWOŁANE PRZEZ MODYFIKACJĘ. WYKONUJESZ JĄ NA WŁASNĄ ODPOWIEDZIALNOŚĆ!
ZABRANIA SIĘ WYKORZYSTYWANIA PORADNIKA W CELACH ZAROBKOWYCH I KOMERCYJNYCH!



Autor poradnika: seler1500

Serwis ACO pod wezwaniem świętego nikasilu
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 04-11-2020 05:37:52 przez seler1500.)
05-12-2018 22:54:19
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 7 użytkowników postawiło piwo seler1500 za ten post.
Reklama
jacenty86 Offline
Nowy
*


Liczba postów: 1
Imię: Jacek
Skąd: SANOK
Pojazd: Romet Pony
Post: #2
RE: Zapłon elektroniczny (CDI)
czy zapłon się sprawdził? czy masz może zdjęcia całości?
05-07-2022 14:55:25
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz 





Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:


Forum by Tomasso94 2010 - 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis i odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
POMÓŻ W UTRZYMANIU FORUM!

Zaloguj do Poczty
Kontakt | Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS | Mapa użytkowników | Lista banów
 Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.


  

Hasło
  





Reklama


 Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

 Ostatnie wątki
Ogar 205 dziwny dźwięk z ...
Ostatni post: romek
Dzisiaj 19:29:01
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 33
problem z rocznikiem Wigr...
Ostatni post: wigryman
Dzisiaj 00:15:11
» Odpowiedzi: 10
» Wyświetleń: 235
Delta RMR 24 - szarpiący ...
Ostatni post: Debesta
Wczoraj 18:17:45
» Odpowiedzi: 10
» Wyświetleń: 441
Romet sygnał
Ostatni post: sbanys
Wczoraj 09:35:46
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 370
Lub [Z] ramę goła do kom...
Ostatni post: Debesta
Wczoraj 06:08:48
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 86
Witam Panów mam na imię N...
Ostatni post: Debesta
Wczoraj 05:52:11
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 340
Jak zamowcować podnózki d...
Ostatni post: Debesta
Wczoraj 05:46:48
» Odpowiedzi: 13
» Wyświetleń: 488
Przywitanie
Ostatni post: Debesta
Wczoraj 05:32:51
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 66
Kolor Komara.
Ostatni post: łogór 200
Wczoraj 01:37:56
» Odpowiedzi: 18
» Wyświetleń: 19216
Identyfikacja modelu w ce...
Ostatni post: Korczas
19-11-2024 15:02:30
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 88
zawory w ogar 202 fl
Ostatni post: Milczak64
19-11-2024 02:19:22
» Odpowiedzi: 4
» Wyświetleń: 239
202 Fi - wymiana oleju sk...
Ostatni post: Milczak64
19-11-2024 01:56:36
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 822
Ogar 202 na silniku 139fm...
Ostatni post: Milczak64
19-11-2024 01:41:16
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 77
Wigry1 problem z rocznik...
Ostatni post: zaz
19-11-2024 00:23:17
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 152
Kupno zabytkowego motoru ...
Ostatni post: wojakrob
18-11-2024 10:10:04
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 254

Reklama