Jesteś nowy na forum? - Zachęcamy do przywitania się w dziale "Powitalnia" Smile

Zapraszamy na nasz oficjalny profil - facebook.com/ChlopcyRometowcy

Odpowiedz 
 
Ocena wątku:
  • 0 głosów - 0 średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Jawa 50 ilość pierścieni na tłoku, prawdy i teorie.
Autor Wiadomość
Spaceman164 Offline
Jawasaki 223
*


Liczba postów: 630
Imię: Spaceman164
Skąd: Okolice Tarnowa
Pojazd: Romet Ogar 200
Post: #1
Jawa 50 ilość pierścieni na tłoku, prawdy i teorie.
Cześć, może oglądaliście już ten filmik https://www.youtube.com/watch?v=OMLvLmx17zw i ten https://www.youtube.com/watch?v=cE5sUXer...WL&index=1 i padło tutaj dużo twierdzeń, że jawka miała 3 pierścienie, że miała dwa pierścienie. I mam tu takie pytanie, czy 3 pierścienie rzeczywiście były lepszym rozwiązaniem? Ja mam u siebie oryginalnie w Ogarze 2 pierścienie rocznik 1988, czy dwa pierścienie były formą blokady? tzn. zmniejszenie kompresji? czy 3p był blokadą?

Motoren:
-Ogarrr 200 '88
-Cezet 350 472.5 '82
YT-Motorower Ogar Jaskrawo-Niebieski
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 30-12-2021 15:44:53 przez Spaceman164.)
30-12-2021 15:44:15
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Reklama
seler1500 Offline
Kątówka robi bzzz
Moderatorzy


Liczba postów: 1,968
Imię: Rafał
Skąd: Jełowa (OPO)
Pojazd: Romet Pony
Post: #2
RE: Jawa 50 ilość pierścieni na tłoku, prawdy i teorie.
2 są w zupełności wystarczające, 3 jest zbędny i jedyne co daje to zbędne tarcie i grzanie się.

Serwis ACO pod wezwaniem świętego nikasilu
30-12-2021 16:13:43
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 1 osoba postawiła piwo seler1500 za ten post.
wazniak96 Offline
Smerf Mechanizator
*


Liczba postów: 643
Imię: Dawid
Skąd: Lębork
Pojazd: Romet Ogar 205
Post: #3
RE: Jawa 50 ilość pierścieni na tłoku, prawdy i teorie.
Mam to samo zdanie. Jakoś słabo mnie przekonują argumenty człowieka, który mówi że łańcuszek sprzęgła w 223 jest niezniszczalny.
Nie chcę nikogo jechać bo fajnie, że nagrywa filmiki etc aczkolwiek trochę działa mi na nerwy jak gościu rozbierał taki silnik 30 czy 40 lat temu i ciągle rzuca tekstami w stylu "to chyba 13... oo tak. Dobrze pamiętam". Sam uważam się bardziej za druciarza niżeli mechanika ale potrafię ocenić rozmiar klucza na oko (jak z resztą pewnie większość osób, które działają coś przy mechanice).
30-12-2021 16:22:15
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Spaceman164 Offline
Jawasaki 223
*


Liczba postów: 630
Imię: Spaceman164
Skąd: Okolice Tarnowa
Pojazd: Romet Ogar 200
Post: #4
RE: Jawa 50 ilość pierścieni na tłoku, prawdy i teorie.
Według mnie również 3 pierścienie są zbędne, większe tarcie = grzanie, wał jest bardziej obciążony i tulejka się szybciej zużywa.

(30-12-2021 16:22:15)wazniak96 napisał(a):  Jakoś słabo mnie przekonują argumenty człowieka, który mówi że łańcuszek sprzęgła w 223 jest niezniszczalny.
Nom... prawda, 7-8 tys. km i pasuje wymienić, szkoda, że nie ma tam jakiegoś napinacza.
To po co w takim razie montowali w 223 jak i 555 tłoki 3p?

Motoren:
-Ogarrr 200 '88
-Cezet 350 472.5 '82
YT-Motorower Ogar Jaskrawo-Niebieski
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 30-12-2021 16:36:52 przez Spaceman164.)
30-12-2021 16:34:00
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
ananas Offline
Technik
*


Liczba postów: 1,076
Imię: Kamil
Skąd: Zabrze
Pojazd: Inny
Post: #5
RE: Jawa 50 ilość pierścieni na tłoku, prawdy i teorie.
Jeździłem na obu tłokach w tym samym silniku i nie czułem żadnej różnicy.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 30-12-2021 16:50:16 przez ananas.)
30-12-2021 16:49:57
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
tomangelo Offline
Uczeń
*


Liczba postów: 162
Imię: tomangelo
Skąd: Polska
Pojazd: Romet Komar
Post: #6
RE: Jawa 50 ilość pierścieni na tłoku, prawdy i teorie.
Gdzieś czytałem że 3p dają lepsze niskie obroty, a 2p lepiej działają na wysokich. Jako że dwusuw woli kręcić się wysoko, to generalnie stosuje się 2p.
30-12-2021 17:17:09
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Debesta Offline
Człowiek Sztos
*


Liczba postów: 1,477
Imię: Lechu
Skąd: Dęblin
Pojazd: Romet 2375
Post: #7
RE: Jawa 50 ilość pierścieni na tłoku, prawdy i teorie.
Tez tak czytałem, lecz moze być to jedynie teoria spiskowa i trzeba samemu sprawdzić. W rm 250 kilka lat temu zastosowalem vertexa z jednym pierścionkiem i fajnie to latalo, szybko wkrecala sie na obroty, moc byla w każdy zakresie obrotów zadowalajaca. Niestety sam pierścionek, jak i tlok szybko się zuzyl, przy wymianie zastosowalem proxa 2p i szczerze mówiąc odczulem lekka roznice, np minimalnie wolniej wkręca sie na obroty pod obciążeniem, tym razem bardziej trzeba się przyłożyć do odpalenia, lecz przy nowych zestawach tak samo sie odpalalo.
Co do lancuszkow niezniszczalnych w jafce... Wrzucę niebawem film jak mi wziął i pier tu tego i nie bylo jazdy.

"Ludzie, nie wierzcie w to że Ja jestem. Może i jestem, nie powiem że nie"
31-12-2021 01:01:11
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Jorginsson Offline
OBR filia w Szczecinie
*


Liczba postów: 585
Imię: Jerry
Skąd: Szczecin (ZS)
Pojazd: Romet 50-TS-1
Post: #8
RE: Jawa 50 ilość pierścieni na tłoku, prawdy i teorie.
W najbardziej wyczynowych (sportowych) włoskich silniczkach klasy 50cc stosowano najczęściej 1 pierścień, za to silniki w motorowerach "salonowych" miały (najczęściej) konfigurację 2p - trzech pierścieni nikt nie montował. To chyba tyle w kwestii osiągów i liczby pierścieni.


31-12-2021 13:09:49
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Debesta Offline
Człowiek Sztos
*


Liczba postów: 1,477
Imię: Lechu
Skąd: Dęblin
Pojazd: Romet 2375
Post: #9
RE: Jawa 50 ilość pierścieni na tłoku, prawdy i teorie.
Honda Cr 125 ktora z definicji ma się kręcić wyżej i miec moc w górnej partii ma 1p
Honda Cr 250 z definicji bardziej elastyczna i wczesniej łapiąca rezonans 2p.

"Ludzie, nie wierzcie w to że Ja jestem. Może i jestem, nie powiem że nie"
31-12-2021 13:46:04
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
tomangelo Offline
Uczeń
*


Liczba postów: 162
Imię: tomangelo
Skąd: Polska
Pojazd: Romet Komar
Post: #10
RE: Jawa 50 ilość pierścieni na tłoku, prawdy i teorie.
Tutaj mamy jeszcze różnice pojemności, a i skoro silnik jest inny, to i reszta osprzętu może być wyregulowana na inną charakterystykę. Z drugiej strony potwierdzałoby to teorię o mniejszej ilości pierścieni dla silników wysokoobrotowych.

Znalazłem pewien film na YT o 1p vs 2p, w dużym skrócie:
1) 2p tłok może dłużej trzymać kompresję, w 1p gdy pierścień zacznie puszczać to od razu czuć utratę mocy, w 2p drugi pierścień nadal będzie trzymać to, co przepuści pierwszy, opóźniając moment rozkładania silnika.
2) W 1p smarowany jest cały tłok, olej dociera do pierwszego pierścienia z góry i z dołu, w 2p ten mały kawałek między pierścieniami może nie być smarowany, co może zwiększać tarcie i w efekcie temperaturę silnika.
3) Różnice w oddawaniu ciepła tłoka do cylindra między 1p a 2p są marginalne, pierścień ma za małą powierzchnię przylegania. Większa temperatura cylindra dla 2p wynika głównie z dodatkowego tarcia.
4) Autor opowiada na swoim przykładzie jak w 2p po wykruszeniu się kawałka tłoka nad pierścieniem mógł nadal dojechać, co niekoniecznie okazało się wadą, gdyż po takiej przygodzie miał do wymiany również cylinder, a latający luźno metal mógł uszkodzić także głowicę. W 1p w takiej sytuacji kompresja spada na tyle że silnik od razu gaśnie, a holowanie motocykla do domu wyszłoby taniej niż remont silnika. To z kolei spowodowane było konstrukcją tłoka, gdzie tłok 1p ma grubszą wargę nad pierścieniem niż wariant 2p.
5) Niektórzy uważają też że 1p czy 2p lepiej zapobiegają zjawisku stukania ścianek tłoka o cylinder, ale nie udowodniono tego.
6) Niektórzy uważają też że 1p są lżejsze od 2p, ale ewentualne różnice są marginalne, a różnice w obrotach spowodowane są mniejszym tarciem.
7) W kontekście mocy 1p i 2p dopóki podzespoły są nowe, to mają zbliżoną moc. Jednak jest to pomiar na nowych silnikach, gdzie pierścienie spełniają swoje funkcje.
8) Im więcej pierścieni, tym droższy tłok.
Link o pełnego filmu (w języku angielskim): https://www.youtube.com/watch?v=BIWKvxfcXmU

Przekładając to na temat 2p a 3p, wydaje mi się że głównym czynnikiem była tu żywotność. Jeśli więcej pierścieni faktycznie utrzymuje kompresję dłużej, zwłaszcza biorąc pod uwagę że materiały w tamtych latach mogły nie być koniecznie najlepsze, to mogło być to argumentem za stosowaniem takich tłoków, co miałoby na celu zwiększenie interwału między naprawami silnika spowodowanymi brakiem kompresji. Z kolei środkowy pierścień mógł być niesmarowany i przyspieszać zużycie cylindra czy pogarszać jego warunki termalne, co byłoby argumentem za stosowaniem 2p, żeby nie drapać po cylindrze na sucho. Jeśli różnice w mocy czy charakterystyce dla nowych silników są niewielkie, to trudno powiedzieć czy wtedy było to argumentem przeważającym za jedną lub drugą opcją.
Który argument bardziej przemawiał do inżynierów tworzących silnik? Zależy pewnie których inżynierów spytać, zwłaszcza że mogli po iluś latach produkcji dojść do wniosku, że jednak faktycznie trzeba albo doszczelnić komorę spalania, lub zmniejszyć ilość tarcia i ułatwić żywot cylindrowi, czy zwyczajnie zejść z kosztów.
31-12-2021 19:04:05
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 3 użytkowników postawiło piwo tomangelo za ten post.
Spaceman164 Offline
Jawasaki 223
*


Liczba postów: 630
Imię: Spaceman164
Skąd: Okolice Tarnowa
Pojazd: Romet Ogar 200
Post: #11
RE: Jawa 50 ilość pierścieni na tłoku, prawdy i teorie.
Obejrzałem filmik, gość dobrze opowiada, ale nie wiem czy bym się tak do końca zgodził z niesmarowaniem rowka pomiędzy dwoma pierścieniami bo przecież ten kawałeczek powierzchni i tak nie styka się z cylindrem bo tłok ma kształt takiego stożka trochę? i pierścienie zapobiegają się stykaniu tego miejsca z tuleją, chyba że jak tłok trochę spuchnie podczas jazdy to może wtedy przylega, ale i tak wychodzi chyba na to, że 2p jest najlepszy? oczywiście do Jawki, co innego w wysokoobrotowych silnikach. Więc Tomangelo chyba zakończył temat heh Smile

Motoren:
-Ogarrr 200 '88
-Cezet 350 472.5 '82
YT-Motorower Ogar Jaskrawo-Niebieski
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 31-12-2021 20:32:41 przez Spaceman164.)
31-12-2021 20:31:30
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Jorginsson Offline
OBR filia w Szczecinie
*


Liczba postów: 585
Imię: Jerry
Skąd: Szczecin (ZS)
Pojazd: Romet 50-TS-1
Post: #12
RE: Jawa 50 ilość pierścieni na tłoku, prawdy i teorie.
Podobną hipotezę apropos trzech pierścieni sam sobie postawiłem; tj. ewentualna wieksza żywotność (kompresja) w obliczu niedoborów materiałowych. Jest tu do rozpatrzenia jeszcze aspekt (jawa 223, ale i w Moto Guzzi "Guzzino" był podobny silnik) poziomego cylindra. Niemniej, kiedyś sam uważałem, że "trzy to lepiej", dziś mamy lepsze oleje, paliwo, zapłony dające większą, mocniejszą iskrę, a więc i lepsze spalanie... No i właśnie pojemności mają tu chyba ogromne znaczenie. Tyle że to dalej rozważania dla inżynierów Wink


31-12-2021 20:48:08
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
siwy1958 Offline
Uczeń
*


Liczba postów: 124
Imię: Marek
Skąd: Wroclaw
Pojazd: Romet Ogar 200
Post: #13
RE: Jawa 50 ilość pierścieni na tłoku, prawdy i teorie.
Witam !
Z duzym zaciekawieniem od dluzszego czasu zastanawialem sie jak to jest z iloscia pierscieni w Jawie 223. Ogladnalem filmiki jak Fachowiec rozpolawia silnik srubokretem i centruje wal korbowy zamocowany tylko w uchwycie !!!

Gratuluje Jemu pewnosci siebie i wyciagniete wnioski ( byly tyko 3 pierscienie) ze starych serwisowek ok. 1963 r, gdy ja w nowszych z ok 1975 widzialen 2 pierscienie... tego juz nie pokazuje... No ja nie mam takiej pewnosci...jak On.

Ok 50 lat temu jak pierwszy raz jechalem Komarem kolegi ( jego Ojca) to byla teoria i starsi wiekiem biegali do tokarza aby naciac kanalek na pierscien wiecej bo jest wieksza kompresja i moc.

Teraz w tym 2021 roku ok lipca w swoim Romecie Ogarze 200 ( ten zielony), zdjalem 3 ci pierscien nie ruszaac tloka. https://www.facebook.com/pg/Apanonar/pho...9466045663

JAKIE WRAZENIA , ogar dostal wiekszego wigoru na wyzszych obrotach, latwiej sie wkrecal. Motorower wczesniej zrobil ok ok 4 tys., sezon skonczylen w listopadzie. Sadze ze z Naszej listy jestem w czolowce przebiegu w kilometrach w tym mijajacym roku , szczegolnie ze jest to po miescie i korkach. Wiec mam wyciagniete wnioski.

Pozdrawiam
i szerokosci i kilometrow nawinietych na kola Rometow

Marek Z.
Wroclaw.
31-12-2021 22:31:17
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 1 osoba postawiła piwo siwy1958 za ten post.
Spaceman164 Offline
Jawasaki 223
*


Liczba postów: 630
Imię: Spaceman164
Skąd: Okolice Tarnowa
Pojazd: Romet Ogar 200
Post: #14
RE: Jawa 50 ilość pierścieni na tłoku, prawdy i teorie.
(31-12-2021 22:31:17)siwy1958 napisał(a):  Motorower wczesniej zrobil ok ok 4 tys., sezon skonczylen w listopadzie. Sadze ze z Naszej listy jestem w czolowce przebiegu w kilometrach w tym mijajacym roku
No nie wiem nie wiem hehe, ja w tym sezonie zrobiłem dokładnie 7564km, a w kolejnym zamierzam jeszcze więcej, a potem może remont, choć kto wie... może jeszcze trzeci tak oblatam? Ogar ma teraz na liczniku 7813km :F

Motoren:
-Ogarrr 200 '88
-Cezet 350 472.5 '82
YT-Motorower Ogar Jaskrawo-Niebieski
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 01-01-2022 00:32:05 przez Spaceman164.)
01-01-2022 00:30:43
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz 





Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:


Forum by Tomasso94 2010 - 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis i odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
POMÓŻ W UTRZYMANIU FORUM!

Zaloguj do Poczty
Kontakt | Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS | Mapa użytkowników | Lista banów
 Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.


  

Hasło
  





Reklama


 Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

 Ostatnie wątki
Ogar 205 dziwny dźwięk z ...
Ostatni post: xenox
Dzisiaj 16:46:06
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 22
problem z rocznikiem Wigr...
Ostatni post: wigryman
Dzisiaj 00:15:11
» Odpowiedzi: 10
» Wyświetleń: 235
Delta RMR 24 - szarpiący ...
Ostatni post: Debesta
Wczoraj 18:17:45
» Odpowiedzi: 10
» Wyświetleń: 440
Romet sygnał
Ostatni post: sbanys
Wczoraj 09:35:46
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 368
Lub [Z] ramę goła do kom...
Ostatni post: Debesta
Wczoraj 06:08:48
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 84
Witam Panów mam na imię N...
Ostatni post: Debesta
Wczoraj 05:52:11
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 339
Jak zamowcować podnózki d...
Ostatni post: Debesta
Wczoraj 05:46:48
» Odpowiedzi: 13
» Wyświetleń: 487
Przywitanie
Ostatni post: Debesta
Wczoraj 05:32:51
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 65
Kolor Komara.
Ostatni post: łogór 200
Wczoraj 01:37:56
» Odpowiedzi: 18
» Wyświetleń: 19213
Identyfikacja modelu w ce...
Ostatni post: Korczas
19-11-2024 15:02:30
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 87
zawory w ogar 202 fl
Ostatni post: Milczak64
19-11-2024 02:19:22
» Odpowiedzi: 4
» Wyświetleń: 239
202 Fi - wymiana oleju sk...
Ostatni post: Milczak64
19-11-2024 01:56:36
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 822
Ogar 202 na silniku 139fm...
Ostatni post: Milczak64
19-11-2024 01:41:16
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 77
Wigry1 problem z rocznik...
Ostatni post: zaz
19-11-2024 00:23:17
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 152
Kupno zabytkowego motoru ...
Ostatni post: wojakrob
18-11-2024 10:10:04
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 250

Reklama