Może zacznijmy od samego początku.
1) Do czego służy mechanizm składający?
Mechanizm ten umożliwia nam złożenie roweru na pół np. celem przewiezienia go samochodem.
2) Gdzie występuje?
Rowery Karat, Czajka, Sokół, Wigry, Jubilat oraz niektóre z ich pochodnych.
3) Z czego jest zbudowany?
Patrząc od góry - z prawej strony znajduje się zaklepany fabrycznie trzpień, na którym pracuje mechanizm. Z lewej strony widoczny jest kolejny trzpień zakończony wajchą (lub nie) na którym pracuje nagwintowany element, do którego skręcamy ramę.
4) Jakie typy mechanizmów rozróżniamy?
a) z wajchą i nakrętką niewymagającą użycia narzędzi.
b) bez wajchy i standardową nakrętką. Tu akurat nowszy typ.
Procedura składania roweru. Postępujemy dokładnie według obrazków, nie inaczej. Tu naprawdę nie ma żadnej filozofii i nie ma co tego udziwniać.
1) Część pierwsza - rozłożenie roweru.
Na początku zawsze wygląda to tak.
Obracamy wajchę o ok. 100 stopni.
Odkręcamy ręcznie nakrętkę do samego końca gwintu.
Obracamy ruchomy element o 180 stopni.
Rozchylamy ramę aż do całkowitego rozłożenia roweru.
2) Część druga - złożenie roweru do jazdy.
Składamy ramę. Element obrotowy z nakrętką obracamy tak, aby można było bezproblemowo i pewnie dokręcić nakrętkę. Dokręcamy do lekkiego, acz wyraźnego oporu.
Dźwignię ...
... obracamy w tą pozycję (nie dalej!) Poczujemy na niej opór, ponieważ mechanizm będzie łączył 2 oddzielne części ramy i minimalnie unosił ją do góry.
To wszystko. Nie było to chyba zbyt trudne, prawda?
Za pomoc dydaktyczną posłużyło nam Wigry 2 z 1975 w edycji jubileuszowej na 50-lecie zakładów Romet.