Ocena wątku:
- 0 głosów - 0 średnio
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
S38 Brak luzu w skrzyni biegów, jedynka blokuje silnik
|
Autor |
Wiadomość |
Fari
Nowy
Liczba postów: 14
Imię: Dawid
Skąd: Białystok
Pojazd: Romet Pony
|
S38 Brak luzu w skrzyni biegów, jedynka blokuje silnik
Cześć
Po otwarciu S38 zobaczyłem agonalny stan większości podkładek i oringów. Po 3 tygodniach kompletowania wszystkich podkładek zgodnych z wymiarami podanymi na forum, złożyłem silnik.
Pali od dosłownie pół obrotu pedała i pięknie pracuje, ale... poza dwójką nie ma biegów.
Wodzik potrafi się zaciąć. Nie mogę wyczuć luzu, jedynka potrafi zablokować skrzynię, a ja nie pojmuję dlaczego...
Rozebrałem silnik i kombinuję.
1. Wodzik ma ślady wyślizgania, ale przed rozpołowieniem biegi wchodziły poprawnie i nie wypadały
2. Podkładki na obie strony trybu wałka głównego mają po 1,5mm, natomiast pod trybem napędzającym, podkładka jest 0,6mm, więc nie są za grube. Jedyne co mi przychodzi do głowy, to od strony łożyska wywalić 1,5mm i dać 0,1mm, bo takie mam, ale nie będzie problemu z np wypadaniem biegów?
3. Wszystko chodzi ok, aż do momentu dokręcenia śrub silnika - tryby blokują się.
4. Mam wrażenie, że łożysko wałka głównego weszło płycej w karter niż w S38 na kopkę który odbudowuję, ale doszło do pierścionka
Choć mi strasznie wstyd, proszę was o pomoc. Za dzieciaka kilka razy rozbierałem 023 w mojej Pony i jeszcze tego samego dnia sprzęt znów jeździł, a tu zaraz będzie miesiąc szukania i kombinowania.
Odkąd pamiętam, z tym S38 był problem z wyregulowaniem biegów. Miał tak jakby za krótką regulację linki i trzeba było cudować z podkładkami.
Martwi mnie też koło magnesowe, bo mam wrażenie, że na nowy wał nie wchodzi do końca - nakrętkę dokręcam tylko do połowy. Efekt widokowy jest podobny jak w tym temacie)
Zdjęcia skrzyni biegów o tutaj
Co może być przyczyną takich objawów?
|
|
20-08-2021 04:30:27 |
|
|
Norweski Zomowiec
Mechanik
Liczba postów: 1,804
Imię: Marcin
Skąd: Zamośc
Pojazd: Inny
|
RE: S38 Brak luzu w skrzyni biegów, jedynka blokuje silnik
Z magnetem masz tak, bo masz "chiński wał", który gwint na magneto ma krótkie... ale da się z tym żyć
Chyba skrzynia ma za ciasno przy składaniu i blokuje się ....
Są 2 możliwości:
-złóż na sucho (bez wału oraz sprężyny wodzika, czyli wyciągasz je) silnik z uszczelką i kręć palcami czy skrzynia ładnie się kręci oraz czy biegi wskakują. Jeżeli nie, to wyciągasz podkładki/ę, która jest zbędna. Jak nie możesz zlokalizować jaka to podkładka, to wszystkie elementy wyciągasz i wkładasz samą choinkę, skręcasz i sprawdzasz, czy jest luz. Robisz to z każdym elementem
-kupujesz arkusz gambitu 1/1,5mm, odrysowujesz uszczelkę i używasz ją. Gambit zwiększy dystans po skręceniu karterów i może obejdzie się usuwania podkładek
moze byc ze sam wał blokuje np. łożyska nie są do końca wsadzone ale to trzeba sprawdzić osobiście...
|
|
20-08-2021 08:36:56 |
|
|
Fari
Nowy
Liczba postów: 14
Imię: Dawid
Skąd: Białystok
Pojazd: Romet Pony
|
RE: S38 Brak luzu w skrzyni biegów, jedynka blokuje silnik
(20-08-2021 11:42:59)joozek napisał(a): A regulowales linka zmiany biegów?
Regulowałem na ile się dało. Jeszcze przed remontem pamiętam, że na linkę biegów przy rączce nawijany był drut, aby "przedłużyć regulację".
(20-08-2021 11:53:42)łogór 200 napisał(a): w każdym romecie z tym zapłonem magneto nie zakrywa w 100% cewek jak w tym wątku dąłeś brakuje koło 1cm
Wydaje mi się, że na starym wale dochodziły dość dobrze, bo miałem mało miejsca na klucz. W 023 magneto dochodziło do końca mimo takiego samego wału... Porównam go dziś ze starym wałem.
(20-08-2021 08:36:56)Norweski Zomowiec napisał(a): moze byc ze sam wał blokuje np. łożyska nie są do końca wsadzone ale to trzeba sprawdzić osobiście...
Wyjmowałem wał. Skręciłem kartery na 3 śruby i tryby stały. Spróbuję twojego sposobu
|
|
20-08-2021 17:47:26 |
|
|
Fari
Nowy
Liczba postów: 14
Imię: Dawid
Skąd: Białystok
Pojazd: Romet Pony
|
RE: S38 Brak luzu w skrzyni biegów, jedynka blokuje silnik
Problem został rozwiązany - niekompatybilne tryby i wałek skrzyni biegów
W pogoni za podkładkami sięgnąłem do rozpołowionego S38 na kopkę, którego przy okazji odbudowuję ze starych gratów. Wtedy zauważyłem, że trybik 1 biegu jest inny. Mój był z tuleją na wałku i jak nie dawno wyszperałem w sieci, była to wersja starsza, a pozyskany był wersją nowszą. Przyrównałem oba i tryb z mojego pedalaka jest zauważalnie niżej (jakieś 1,5-2mm).
Wtedy sobie przypomniałem, że gdy 12 lat temu reanimowaliśmy od lat martwego komarka, koło zębate drugiego biegu było wymienione na nowe.
Od zawsze tylne koło obracało się nawet na luzie. "Wyżłobienia na trybie 2 biegu, odbarwienia od tarcia na wałku i spadki obrotów gdy stał na 2 kołach... To musi być to!" - pomyślałem.
Po zniwelowaniu luzu podkładką 0,3mm zamontowałem nowszy wałek. Efekt? Nic nie trze, nic nie staje, jest luz, biegi dobrze wchodzą. W końcu!
Gdyby 12 lat temu sprzedawca poinformował, że są różne wersje, bo nigdy nie byłoby takich kwiatków
Wszystkim bardzo dziękuję za porady i zainteresowanie tematem!
Jak pogoda dopisze, dam znać jakie będą dalsze efekty walki
|
|
21-08-2021 02:58:21 |
|
|
Marcin1990
Nowy
Liczba postów: 3
Imię: Marcin
Skąd: Poznań, okolice
Pojazd: Romet Komar
|
RE: S38 Brak luzu w skrzyni biegów, jedynka blokuje silnik
Cześć. Nie chcę zakładać nowego tematu, przez to dopytam Tutaj
Złożyłem silnik od Komara S-38, ładnie odpala. Jedyny problem z luzem, próbuje go wyregulować. Na nóżce jedynka i dwójka wchodzi ładnie. Jedynie że koło cały czas rozpędza na luzie.
Pytanie, czy jest to możliwe że coś na styku linka, regulacja, manetka zmiany biegów padło i tam do bólu szukać przyczyny?
Czy też jest gdzieś za gruba lub o jedną za dużo podkładek w skrzyni biegów? Składałem wg schematu części dostępnych w Internecie (jedynie się zastanawiam czy na tym wałku od 1 i 2 biegu, powinna być podkładka dystansowa pomiędzy zębatka 1 biegu a łożyskiem- większość schematów tak podaje. Od drugiej strony, 2 biegu jest cienka podkładka a póżniej łożysko).
Ta podkładka- https://4motor.pl/pl/silnik-skrzynia-bie...09300.html
Łożysko-podkładka dystansowa- zębatka 1 biegu-wybierak-zębatka 2 biegu -podkładka -łożysko
Z góry dziękuje za podpowiedzi.
|
|
05-01-2025 13:38:27 |
|
|
Marcin1990
Nowy
Liczba postów: 3
Imię: Marcin
Skąd: Poznań, okolice
Pojazd: Romet Komar
|
RE: S38 Brak luzu w skrzyni biegów, jedynka blokuje silnik
Hmm czesci w wiekszosci są oryginalne, komar z 40 lat w rodzinie xD
Po prostu odpalając silnik od razu tylnie koło sie zaczyna kręcić, dosyć konkretnie. Można noga zatrzymać, lecz znowu przyspiesza po puszczeniu go.
1 i 2 wchodzi jak jest na nóżce, jest to wyczuwalne, jedynie nie da się tego luzu ogarnąć.
Nie mierzyłem grubości tej podkladki (jedynie pamietam ze od strony 2 biegu byla ciensza niz od strony 1 biegu) zakupiłem zestaw w necie komplet i to była jedyna o pasującej średnicy od strony zębatki 1 biegu(pisalem do jakiego silnika, nawet wyslalem zdjecie). Podłożyłem podkadlki tak jak napisałeś, od strony zebatek biegow-lozyska.
Pytanie czy przez zbyt gruba podkładkę,ten luz nie wchodzi, czy raczej wina w lince/manetce (może jest zużyta, stara, wyciągnięta)?
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 05-01-2025 19:14:16 przez Marcin1990.)
|
|
05-01-2025 19:10:13 |
|
|
Marcin1990
Nowy
Liczba postów: 3
Imię: Marcin
Skąd: Poznań, okolice
Pojazd: Romet Komar
|
RE: S38 Brak luzu w skrzyni biegów, jedynka blokuje silnik
|
|
05-01-2025 20:08:09 |
|
|
Użytkownicy przeglądający ten wątek: 2 gości
|
|