Motorynka swap 110 cm3 i inne usprawnienia
|
Autor |
Wiadomość |
seler1500
Kątówka robi bzzz
Liczba postów: 1,968
Imię: Rafał
Skąd: Jełowa (OPO)
Pojazd: Romet Pony
|
Zakończenie projektu
Cześć wszystkim w ten pochmurny dzień
Dzisiaj następuje zakończenie projektu "Motorynka swap 110cm3".
CZĘŚĆ 1 - SILNIK
Wczoraj tj. 06-12-2019 silnik dokonał żywota poprzez zatarcie dolnego łożyska korbowodu. Przeprowadzona sekcja zwłok wskazała jednoznacznie winowajcę uszkodzenia łożyska korbowodu - złuszczona pompa oleju, pompująca olej z opiłkami (powstałymi wewnątrz pompy) przez kanały olejowe do łożyska korbowodu. Prawdziwym winowajcą jest jednak tutaj rozsypane łożysko igiełkowe skrzyni biegów
Właśnie to łożysko było "początkiem końca" tego silnika - spowodowało przytarcie wałka sprzęgłowego skrzyni biegów, zniszczenie drugiego (kulkowego) łożyska wałka sprzęgłowego, a opiłki powstałe podczas "mielenia" koszyczka łożyska, uszkodzonej obudowy i igiełek zniszczyły pompę oleju, poprzednią głowicę, układ tłok - cylinder i wał korbowy. Przez tak dużą skalę zniszczeń zdecydowałem się na złomowanie uszkodzonych części silnika, nie ma już tutaj czego ratować.
CZĘŚĆ 2 - RAMA
Tutaj też pojawiło się zwątpienie - pęknięcie wzdłuż spawu główki ramy zdecydowało o zakończeniu użytkowania starej ramy. Poza tym sporo skrzywionych i zerwanych elementów (skrzywiona rura główna, złamany bagażnik, mocowanie lampy, zgięte mocowania silnika, podnóżki i wahacz) okazały się być gwoździami do trumny, w której znajdują się zwłoki niegdyś pięknej, ale zdziczałej motorynki.
W poniedziałek 9-12-2019 o godzinie 19 odbędą się uroczystości pogrzebowe.
Nowa rama rodzi się w bólach i z wieloma powikłaniami, ale jak jej stan będzie stabilny, zamieszczę dokumentację zdjęciową i techniczną
Pozdro, seler
Serwis ACO pod wezwaniem świętego nikasilu
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 07-12-2019 18:30:29 przez seler1500.)
|
|
07-12-2019 18:19:09 |
|
|
seler1500
Kątówka robi bzzz
Liczba postów: 1,968
Imię: Rafał
Skąd: Jełowa (OPO)
Pojazd: Romet Pony
|
RE: Motorynka swap 110 cm3 i inne usprawnienia
Zgodnie z obietnicą - wtrysk pośredni
Może niektórych ucieszę, a niektórych rozczaruję (niepotrzebne skreślić), ale nie zamierzam wyważać otwartych drzwi - bazuję na "gotowcu" - Fuelino oparte o Arduino (w moim przypadku nano, docelowo "goła" atmega328):
Źródło
Wykorzystuję wtryskiwacz Siemens - Deka 96351840 pracujący w zakresie ciśnień 280-325 kPa, pompę paliwa "uniwersalną" i regulator ciśnienia 310 kPa, bez zbiorniczka wyrównawczego - zamiast kranika wstawię dorobiony adapter wyjścia z baku na dwa króćce - "do pompy" i "powrót" z regulatora ciśnienia. Kolektor ssący wraz z przepustnicą i TPS wykonam na frezarkach i tokarkach cnc, możliwe, że próbnie dla sprawdzenia "spasowania" wydrukuję w 3d. Nie będę na razie zawracał gitary renderami z f360, jak powstanie dolot docelowy to wrzucę foty i wsio Wracając do samego "ECU" - prototyp działa jak powinien, teraz zostaje - też na cnc - dorobić blachę z wypustami do wyzwalania czujnika położenia wału. TPS będzie oparty o miniaturowy silnik krokowy z napędu DVD-ROM, sterowany przez prosty i w zupełności wystarczający driver A4988. Na razie testuję z wykorzystaniem zewnętrznego modułu DC-CDI, ale docelowo zamierzam wykonać TCI wykorzystując gotową cewkę zapłonową z współczesnych samochodów (jeszcze nie wiem jaką, coś wybiorę na drodze testów). Całość oczywiście wiąże się z ładowaniem i akumulatorem (żelowym) 3-5 Ah.
"Prototyp" testowy:
cdn.
p.s. jak wszystko ogarnę "na cacy" firmware, schematy, projekty pojawią się do pobrania w odpowiednim dziale.
Serwis ACO pod wezwaniem świętego nikasilu
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 17-10-2020 21:00:56 przez seler1500.)
|
|
17-10-2020 20:56:42 |
|
2 użytkowników postawiło piwo seler1500 za ten post:2 użytkowników postawiło piwo seler1500 za ten post.
Bartosz. (10-19-2020), Jorginsson (10-17-2020)
|
seler1500
Kątówka robi bzzz
Liczba postów: 1,968
Imię: Rafał
Skąd: Jełowa (OPO)
Pojazd: Romet Pony
|
RE: Motorynka swap 110 cm3 i inne usprawnienia
Zmiana koncepcji co nieco, fuelino bazuje na 8 bitowym arduino, a do ogarnięcia wszystkiego to nie starcza... trzebaby osobnych atmeg do zapłonu, wtrysku i korekt, a i tak nie będzie to działało za fajnie. Powyżej 3500-4000 rpm jakieś anomalie, czasy wtrysków świrują, zapłon raz jest a raz nie. Cały misterny plan pod... eee pożyczenia gotowca w krzaki, a karuzela kopiowania i przerabiania kręci się dalej i szybciej - zabawa od nowa na LPC1768. W tak zwanym międzyczasie buduje się co nieco do skrobania cnc, a za sprawą kolegi z forum niedługo do zabawy dołączy 3-zaworowa głowica-widmo której nikt nigdy na oczy nie widział Plany z witekiem były zbyt ambitne - mówiąc wprost - przerosło mnie to, może kiedyś, jak się dorobię lepszego warsztatu. Postępy jak na razie ujemne, jak wykombinuję coś fajnego - to się tu pojawi
Serwis ACO pod wezwaniem świętego nikasilu
|
|
23-12-2020 01:11:16 |
|
|
Użytkownicy przeglądający ten wątek: 9 gości
|
|