Jesteś nowy na forum? - Zachęcamy do przywitania się w dziale "Powitalnia" Smile

Zapraszamy na nasz oficjalny profil - facebook.com/ChlopcyRometowcy

Odpowiedz 
 
Ocena wątku:
  • 0 głosów - 0 średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Romet Sport z lombardu
Autor Wiadomość
jurek_1961 Offline
Uczeń
*


Liczba postów: 176
Imię: Jurek
Skąd: Gdańsk
Pojazd: Inny Romet
Post: #16
RE: Romet Sport z lombardu
Jak wspominają Ci, którzy ścigali się w latach 60-tych i 70-tych, najgorsze jakościowo było to, co wyprodukowano w Bydgoszczy. Już zmiana na czeskiego Favorita dawała sporą poprawę. A kto miał taką możliwość - zakładał XB3. Kolejna "półka" to już było Campagnolo, ale to było dostępne z oczywistych powodów dla dość wąskiego grona... Jeszcze a'propos XB3 - to była taka rosyjska (ukraińska ?) kopia Campy (rzecz jasna bez licencji i tego typu zbędnych dla socjalistycznego zakładu komplikacji) i -zdaniem tych, którzy tego używali - była to kopia bardzo udana, dużo lepsza niż podróbki czechosłowackie (model PWB to też ponoć kopia Campy).
19-10-2019 17:47:32
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Reklama
Zorba Offline
Nowy
*


Liczba postów: 44
Imię: Piotr
Skąd: Gdańsk
Pojazd: Inny Romet
Post: #17
RE: Romet Sport z lombardu
Moja przygoda z kolarstwem była o dekadę późniejsza. W owym czasie każdy marzył już o osprzęcie Shimano. Nigdy Eską nie jeździłem, więc niewiele mogę powiedzieć. Chyba tylko tyle, że przynajmniej część Esek miała fabrycznie wmontowane suporty i korby ZZR. Raczej były na tym samym poziomie technologicznym i zależy jakie wersje rowerów się porównywało.
Te pierwsze przerzutki ZZR już z wyglądu były koszmarne. Nigdy nie używałem, ale i radzieckie ET HB-3 i czechosłowackie Favority wyglądały zdecydowanie lepiej. Był w Polsce zakład prywatny, a raczej warsztat, który produkował bardzo dobry osprzęt (kopie Campagnolo). Te późniejsze ZZR-y były już całkiem spoko w działaniu. Moja Favoritka miała słabą charakterystykę i najniższy bieg wskakiwał często z dużym opóźnieniem. Raczej ta wada nie była odosobniona. Dla mnie największa porażka ZZR-a to piasty, które nie dość, że beznadziejne konstrukcyjnie (i chyba analogiczne miał Favorit), to jeszcze z nędznych materiałów. Konusy pal sześć, można wymienić, ale bieżnie gniazd zużywały się mega szybko i łatwo było wykrzywić kołnierze. Konstrukcję zmienili dopiero w latach 80-tych. Podobnie zbyt późno zmienili konstrukcję suportu i korb. O kliny przy kraksie nie jeden kolarz poharatał sobie kostkę. Słabe materiałowo były blaty, ale na szczęście ten element był łatwo wymienny (choć trudno dostępny). Idiotyczną konstrukcją był mostek, zmieniony dopiero pod koniec produkcji Jaguara. Pomijam nawet to, że stalowy, gorsze było to że miał ostre kanty i przy kraksie nieźle obijał kolarza. Hamulce i wolnobiegi były zacne.
21-10-2019 00:33:12
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
drajwer Offline
Nowy
*


Liczba postów: 67
Imię: Paweł
Skąd: Kraków
Pojazd: Inny
Post: #18
RE: Romet Sport z lombardu
(19-10-2019 17:47:32)jurek_1961 napisał(a):  Jeszcze a'propos XB3 - to była taka rosyjska (ukraińska ?) kopia Campy (rzecz jasna bez licencji i tego typu zbędnych dla socjalistycznego zakładu komplikacji) i -zdaniem tych, którzy tego używali - była to kopia bardzo udana, dużo lepsza niż podróbki czechosłowackie (model PWB to też ponoć kopia Campy).
Owszem, pozwolę sobie nawet wrzucić co było kopią czego Smile Miałem dwie XB3. Pierwsza, stalowa, była okropna. Tak brzydkiej przerzutki na oczy nie widziałem. Druga, duralowa, była superlekka, i nienajgorzej wykonana, niestety za mocno dokręciłem śrubę mocowania linki i zerwałem gwint. Ogólnie kopiowano oczywiście nie wygląd, bo każdy widział co jest napisane, a zasadę działania poszczególnych elementów. Nie kopiowaliśmy tylko my - np. hiszpański Zeus też zżynał co się dało od Campy (dopiero jakoś w latach 80 wypuścili świetną grupę 2000, konkurencyjną dla Campy, a potem zniknęli).

Wcześniejsza, stalowa wersja XB3 to ponoć kopia Campagnolo Record, ale jednak trochę zmieniona, bo np. nie widziałem takiej Campy ze śrubami regulującymi na dole pantografu w stylu prawa-lewa, zawsze jest to góra-dół. Ale może słabo szukam.

Ta duralowa była kopią przerzutki Gian Robert Competition. Z kolei przednia z tego zestawu (tak, to była cała "grupa", jak na fotoSmile ) to Campa Nuovo Record.


Najdalej poszliśmy jednak my - przerzutka ZZR jest kropka w kropkę zerżnięta z Hureta Svelto. Miałem taką w Gitane, rowerek był zjawiskowy, ale musiałem się go pozbyć.



Favorit PWB to również mocna inspiracja Campą, chyba Record, ale podobnie jak w XB3, nie ma identycznego odpowiednika, a po prostu podobieństwo.

Co jeszcze z kopii mi się trafiło? Pierwsze Favority miały przerzutki UNION, nazwa jeszcze chyba z czasów kiedy zakłady były pod kontrolą niemiecką, i były to o ile się nie mylę, kopie Simplex, model Tour de France. To te ze sprężyną, odbijającą do wewnątrz koła. Przerzutka ZZR była niemal identyczna. Miałem możliwosć kupienia Favorita z taką przerzutką od gościa, którego ojciec jeździł rowerem do Francji i wrócił z jakimś dziwnym zestawem gratów - przerzutkami Simplexa i jakimiś angielskimi pedałami. Te graty na ebay'u osiągają niezłe ceny, ale niestety sam Favorit był bezwartościowy, bo rama była pęknięta na pół i zespawana. Płacenie za same części w cenie roweru nie za bardzo mi się widziało.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 22-10-2019 01:50:07 przez drajwer.)
22-10-2019 01:37:43
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Zorba Offline
Nowy
*


Liczba postów: 44
Imię: Piotr
Skąd: Gdańsk
Pojazd: Inny Romet
Post: #19
RE: Romet Sport z lombardu
Taka ciekawostka, ta radziecka przerzutka nazywa się HW-3. XB-3 pisane jest cyrylicą.
24-10-2019 12:28:31
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
jurek_1961 Offline
Uczeń
*


Liczba postów: 176
Imię: Jurek
Skąd: Gdańsk
Pojazd: Inny Romet
Post: #20
RE: Romet Sport z lombardu
(24-10-2019 12:28:31)Zorba napisał(a):  Taka ciekawostka, ta radziecka przerzutka nazywa się HW-3. XB-3 pisane jest cyrylicą.

Dokładnie tak - bo w tłumaczeniu z rosyjskiego to Charkowska Rowerowa Fabryka - dokładnie w tej kolejności, choć po po polsku to niegramatycznie - zatem skrót w cyrylicy to "po naszemu" XB3, a cyfra 3 z "naszej" klawiatury, odpowiada wyglądem rosyjskiej literze "Z".
24-10-2019 18:06:46
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
romet3kolory Offline
Uczeń
*


Liczba postów: 230
Imię: romet3kolory
Skąd: Bielsko-Biała
Pojazd: Inny
Post: #21
RE: Romet Sport z lombardu
(24-10-2019 18:06:46)jurek_1961 napisał(a):  
(24-10-2019 12:28:31)Zorba napisał(a):  Taka ciekawostka, ta radziecka przerzutka nazywa się HW-3. XB-3 pisane jest cyrylicą.

Dokładnie tak - bo w tłumaczeniu z rosyjskiego to Charkowska Rowerowa Fabryka - dokładnie w tej kolejności, choć po po polsku to niegramatycznie - zatem skrót w cyrylicy to "po naszemu" XB3, a cyfra 3 z "naszej" klawiatury, odpowiada wyglądem rosyjskiej literze "Z".

Харьковский Велосипедный Завод
25-10-2019 21:48:17
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz 





Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 2 gości


Forum by Tomasso94 2010 - 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis i odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
POMÓŻ W UTRZYMANIU FORUM!

Zaloguj do Poczty
Kontakt | Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS | Mapa użytkowników | Lista banów
 Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.


  

Hasło
  





Reklama


 Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

 Ostatnie wątki
problem z rocznikiem Wigr...
Ostatni post: wigryman
Dzisiaj 00:15:11
» Odpowiedzi: 10
» Wyświetleń: 226
Delta RMR 24 - szarpiący ...
Ostatni post: Debesta
Wczoraj 18:17:45
» Odpowiedzi: 10
» Wyświetleń: 436
Romet sygnał
Ostatni post: sbanys
Wczoraj 09:35:46
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 366
Lub [Z] ramę goła do kom...
Ostatni post: Debesta
Wczoraj 06:08:48
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 83
Witam Panów mam na imię N...
Ostatni post: Debesta
Wczoraj 05:52:11
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 335
Jak zamowcować podnózki d...
Ostatni post: Debesta
Wczoraj 05:46:48
» Odpowiedzi: 13
» Wyświetleń: 484
Przywitanie
Ostatni post: Debesta
Wczoraj 05:32:51
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 62
Kolor Komara.
Ostatni post: łogór 200
Wczoraj 01:37:56
» Odpowiedzi: 18
» Wyświetleń: 19211
Identyfikacja modelu w ce...
Ostatni post: Korczas
19-11-2024 15:02:30
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 86
zawory w ogar 202 fl
Ostatni post: Milczak64
19-11-2024 02:19:22
» Odpowiedzi: 4
» Wyświetleń: 236
202 Fi - wymiana oleju sk...
Ostatni post: Milczak64
19-11-2024 01:56:36
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 820
Ogar 202 na silniku 139fm...
Ostatni post: Milczak64
19-11-2024 01:41:16
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 76
Wigry1 problem z rocznik...
Ostatni post: zaz
19-11-2024 00:23:17
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 150
Kupno zabytkowego motoru ...
Ostatni post: wojakrob
18-11-2024 10:10:04
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 243
diagnoza skrzynia czy spr...
Ostatni post: Natalia Skorupska
17-11-2024 19:17:07
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 628

Reklama