Cześć.
Mam nadzieję, że dzięki temu wątkowi, ludzie będą mieli trochę większą świadomość na temat tego modelu i ograniczy to podawanie nieprawidłowych danych.
Temat będzie oczywiście aktualizowany, gdy zdobędę jakieś nowe informację. Zawiera wszystko to co na tę chwilę wiem o tym modelu.
Romet 50-T-3 – udoskonalona wersja modelu 50-T-1, która miała wejść do produkcji po 1985-tym roku.
Z założeń, miał różnic się od poprzednika kołami 17”, wieloma drobnymi zmianami konstrukcyjnymi, oraz oczywiście naklejkami na pokrywie schowka narzędziowego i oznaczeniem modelu. Dane techniczne miały pozostać bez zmian - poza możliwą większą prędkością maksymalną, spowodowaną mniejszymi kołami.
Nie wszedł do produkcji seryjnej, z powodu zaprzestania produkcji silników 019.
Z braku silników 019, rozważano zamontowanie ich z motorowerów: Wierchowina, Derbi, Motobecane, Puch i Jawa. Zdecydowano się na ten z tego ostatniego motoroweru, ze względu na to, że był najtańszy.
Na jego bazie powstał Ogar 200, a następnie Ogar 205.
Jeden z prototypów, prawdopodobnie z 1979/80 roku:
Prawdopodobnie na jego podstawie powstał 50-T-1 z 1980-roku.
Inny prototyp:
50-T-3, mimo że nie był produkowany, został umieszczony w instrukcjach napraw, katalogach części oraz instrukcjach obsługi.
Z wyżej wymienionej literatury wykonywanej dla motorowerów Romet, możemy zobaczyć wiele nieścisłości na temat tego modelu. Możemy także z tego wywnioskować, że tak na prawdę nie wiedziano jak będzie wyglądał ten motorower…
Założenia konstrukcyjne:
Wycinek pochodzi z "Instrukcji napraw motorowerów Romet" z 198
4-go roku. Wynika z tego, że zakładano produkcję seryjną 50-T-3, jeszcze po rozpoczęciu produkcji Ogara 200:
Jednak tutaj może chodzić o Ogara 205.
"Jeżdżę motorowerem" z 1982-go roku:
Autor tej książki (Józef Podlaski, były konstruktor), twierdzi, że model 50-T-1 powstał w 1979-tym roku…
Myślę, że pomylił 50-T-1 z 50-T-3 i podał datę wykonania prototypu tego drugiego.
W punkcie dotyczącym Rometa 50-T-3, jest mowa o modernizacji motoroweru - nie koniecznie oznacza to, że model został wprowadzony do produkcji.
Jest też napisane, że koła zostały zmniejszone do 17-stu cali i jednocześnie
poszerzone do rozmiaru 2.50 (w Ogarach koła mają wymiar 17x2.25).
Ważna jest też informacja, o wprowadzeniu wielu drobnych zmian konstrukcyjnych.
W książce można się też natknąć na takie zdjęcia - jest to prototyp 50-T-3. Możemy zauważyć w tym motorowerze: naklejkę 50-T-3 na pokrywie schowka (?), ramę tłoczoną z wysoką główką, brak uchwytu ramy do ucha głowicy (?), 17-sto calowe koła, mieszkowe osłony dolnych nóżek, amortyzatory tylne jak w Ogarze i chromowany przedni błotnik.
2. "Instrukcja obsługi motoroweru 50-T-1 i 50-T-3" z 1981-go roku.
Różnice między 50-T-1 a 50-T-3: niżej wymienione, szerokość kierownicy, wysokość rączek kierownicy.
Wygląd 50-T-3.
Lampa starego typu z włącznikiem świateł nowego typu.
I schemat instalacji elektrycznej pod włącznik świateł nowego typu.
Nakład 100.000 egzemplarzy.
3. "Instrukcja napraw motorowerów Romet 50-T-1, 50-T-3, 50-M-2, 50-M-3, M-780, M-781, 200, 201, 100" z 1984-go roku.
Jak można zauważyć po tytule, została wydana jednocześnie do 50-T-3 i Ogara 200.
Na widocznym zestawieniu, możemy zauważyć różnice między 50-T-1 a 50-T-3, takie jak: długość całkowita, wysokość maksymalna, wysokość siodła, ogumienie, masa w stanie suchym, ilość zębów koła łańcuchowego i ilość ogniw łańcucha.
Chociaż to tylko rysunek techniczny, to dostrzec na nim możemy: mieszkowe osłony nóżek dolnych, ramę Ogara 205 z uchwytem do ucha głowicy i pompką mocowaną pod bakiem, amortyzatory tylne i osłonę łańcucha jak w Ogarach, oraz silnik 019 (sądząc po tłumiku).
Układ wydechowy 50-T-3
0. Wspornik tłumika podobny do tego z 50-TS-1, nakrętka zamiast obejmy kolanka, a samo kolanko prawdopodobnie pod silnik Jawy.
"...motorowerach typu 200 (50-T-3)..."
"Tuleja ochronna - dotyczy 50-T-3"
"Rama motoroweru typ 50-T-1 - dotyczy 50-T-1"
"Rama motoroweru typ 50-T-3"
4. "Katalog części zamiennych motorowerów Romet 50-T-1, 50-T-3, M-780, motorynki Romet 50-M-2"
Ponownie różnice między 50-T-1 a 50-T-3.
Szczegółowe różnice między 50-T-1 a 50-T-3 (z uwzględnieniem erraty): widelec, kierownica, koło przednie, koło tylne, błotnik przedni, błotnik tylny, rura wydechowa z tłumikiem, skrzynka narzędziowa i podpórka.
Rama 50-T-3.
Przednie zawieszenie 50-T-3 z osłonami mieszkowymi.
Układ wydechowy 50-T-3.
Tekst napisany wyłącznie dla forum: http://www.chlopcyrometowcy.pl – zakaz kopiowania.
Źródła zdjęć:
- internet;
-
http://www.jacomoto.pl;
- własne materiały.
Jeśli ktoś ma jakieś zdjęcia 50-T-3 (lub ich części) i chciałby żebym je tu umieścił, piszcie.
Zapraszam do udziału w rozwijaniu tematu, pozdrawiam.