Cześć.
Postanowiłem napisać ten temat, aby zebrać wszystkie pomocne informacje, związane z problemami ze skrzynią biegów silnika Dezamet 019.
Większość osób mających kontakt z tym silnikiem, narzeka na jego skrzynię biegów, która jest rzekomo jego wadą fabryczną – co jest nie prawdą. Wadą tego silnika był automat zmiany biegów starego typu, oraz wałek główny skrzyni biegów – oba elementy zmodernizowano w trakcie produkcji motoroweru (1978-my rok). Zmieniono także wodzik skrzyni biegów (kontra nakrętką, zamiast wkrętu dociskowego) i nakrętkę regulacyjną.
Zmieniacz biegów starego typu:
Zmieniacz biegów nowego typu:
Wałek główny skrzyni biegów starego typu (po prawo) i nowego typu (po lewo) z nacięciami na prowadnicach, utrudniającymi wypadanie drugiego biegu:
Problemy ze skrzynią biegów tych silników po 78-mym roku, związane są w znacznej większości z rozregulowania zmieniacza (bądź jego nieprawidłowej regulacji), powstałych luzów na dźwigni zmieniacza, nieodpowiedniego zdystansowania skrzyni, a także ewentualnego zużycia elementów i stosowania zamienników części elementów skrzyni.
Poniżej opisane są etapy, które należy wykonać kolejno, w razie problemów ze skrzynią biegów:
I – Regulacja skrzyni biegów
Poradnik z „ Instrukcji napraw motorowerów Romet 50-T-1, 50-T-3, 50-M-2, 50-M-3, M-780, M-781, 200, 201, 100”:
W skrócie: Istnieją dwa sposoby jej prawidłowej regulacji, oba opierają się na ustaleniu położenia trybu drugiego biegu:
1. Na otwartym silniku (sposób dokładniejszy):
a) Montaż zmieniacza, uszczelki pod zmieniacz, wodzika z kontrą, kompletnego wałka głównego, trybu drugiego biegu i wałka pośredniczącego.
Ustawienie trybu drugiego biegu razem z trybem wałka pośredniczącego jak najdokładniej na jego środkowym wypuście i zablokowanie wodzika skrzyni w tej pozycji wkrętem/nakrętką.
2. Na zamkniętym silniku:
a) Wstępna regulacja skrzyni biegów;
b) Załączenie drugiego biegu;
c) Wykręcanie nakrętki regulacyjnej wodzika do momentu wyłączenia biegu - przy jednoczesnym poruszaniu kołem magnesowym, oraz uniesionym tylnym kołem dla
dokładnego wychwycenia tego momentu;
d) Wkręcenie nakrętki regulacyjnej o
dokładnie 4,5 (niektóre źródła podają 5,5) obrotu;
e)
Zakontrowanie nakrętki regulacyjnej nakrętką kontrującą, bądź wkrętem dociskowym.
II – Niwelacja luzów zmieniacza
1. Stary typ zmieniacza:
Luzy powstałe na dźwigni tego zmieniacza, można skasować tylko i wyłącznie poprzez dotoczenie nowych tulejek w których ona pracuje. Ich zdjęć niestety nie posiadam. Polecam wykonać jednoczęściową i ewentualnie zamontować ją na cynę (jeśli nie będzie siedziała stabilnie w podstawie).
Luz na boki oraz góra-dół musi być praktycznie zerowy!
Warto też pamiętać, aby w zmieniaczu znajdowała się kulka i sprężynka o wymaganych wymiarach.
Ustawiamy także luzy zmieniacza w miejscach podkładek dystansowych na 0,1 - 0,2 mm. Spis podkładek dystansowych jest dostępny na schemacie zmieniacza. Same podkładki można kupić np. tutaj:
http://techroll.com.pl/sklep/132-Podkladki-dystansowe
Pozostałe elementy zmieniacza nie mają wpływu na pracę skrzyni biegów – no chyba że są wyraźnie zużyte.
2. Nowy typ zmieniacza:
Luzy powstałe na dźwigni tego zmieniacza, niwelujemy bardzo prosto – poprzez maksymalne skręcenie jej dolnej i górnej części, a następnie jej skontrowanie nakrętką M6 (można dać dodatkowo pod nią podkładkę sprężynującą). Po skręceniu dźwigni, nie powinniśmy mieć możliwości jej obrócenia ręką (bez zamontowanej kulki).
Maksymalne skręcenie ze sobą tych dwóch elementów dźwigni, spowoduje cięższą pracę zmieniacza, ale zmniejszy ryzyko niepożądanego wypchnięcia jej przez wodzik skrzyni biegów.
Nie dajemy dodatkowych podkładem pod wspornik zmieniacza, ponieważ luz wałka nie ma znaczenia na pracę skrzyni, a może to spowodować jego nie odbijanie podczas zmiany biegów.
Warto też pamiętać, aby w zmieniaczu znajdowała się kulka i sprężynka o wymaganych wymiarach.
Ustawiamy także luzy zmieniacza w miejscach podkładek dystansowych na 0,1 - 0,2 mm. Spis podkładek dystansowych jest dostępny na schemacie zmieniacza. Same podkładki można kupić np. tutaj:
http://techroll.com.pl/sklep/132-Podkladki-dystansowe
Pozostałe elementy zmieniacza nie mają wpływu na pracę skrzyni biegów – no chyba że są wyraźnie zużyte.
III - Dystansowanie skrzyni biegów
Temat był zbyt rozległy aby umieścić go tutaj:
http://www.chlopcyrometowcy.pl/showthread.php?tid=48666
IV – Ewentualna wymiana zużytych elementów
Elementy najbardziej podatne na zużycie (kolejno):
1. Zmieniacz biegów:
a) Starego typu:
- tulejki dźwigni zmieniacza (wewnętrzna część);
- miejsce osadzenia tulejek dźwigni zmieniacza;
- dźwignia zmieniacza (w miejscu pracy w tulejkach, w miejscu zazębiania kulki, w miejscu obrotu jej ramienia, w miejscu łączenia ramienia z nakrętką regulacyjną);
- dźwignia i segment zębaty zabieraka (zęby).
b) Nowego typu:
- zespół dźwigni zabieraka (zęby);
- dźwignia zmieniacza (w miejscu pracy w tulejce, w miejscu zazębiania kulki, w miejscu obrotu jej ramienia, w miejscu łączenia ramienia z nakrętką regulacyjną);
- tulejka dźwigni zmieniacza (wewnętrzna część).
2. Tulejki wodzika zmiany biegów (wewnętrzna część);
3. Tryby skrzyni biegów (tryb pierwszego biegu, sprzęgła kłowe, wypusty na wałkach, zęby itp.).
Wykonanie wszystkich punktów tego poradnika, gwarantuje poprawną pracę skrzyni biegów.
Temat będzie oczywiście aktualizowany.
Tekst napisany wyłącznie dla forum: http://www.chlopcyrometowcy.pl – zakaz kopiowania.
Źródła zdjęć:
- internet;
-
http://www.jacomoto.pl;
- własne materiały.
Zapraszam do udziału w rozwijaniu tematu, pozdrawiam.