Jesteś nowy na forum? - Zachęcamy do przywitania się w dziale "Powitalnia" Smile

Zapraszamy na nasz oficjalny profil - facebook.com/ChlopcyRometowcy

Odpowiedz 
4KM z s38 - Poradnik w pigułce
Autor Wiadomość
kilof Offline
ogarzysta
*


Liczba postów: 208
Imię: Kamil
Skąd: okolice Garwolina
Pojazd: Inny Romet
Post: #16
RE: 4KM z s38 - Poradnik w pigułce
zadziała, ja to zrobiłem w 023 tylko głowicy i cylka nie staczałem bo nie miałem czym na razie nie wiem jak się tym jeździ bo dopiero dziś go złożyłem i podlałem pod świece benzynki i od kopa odpalił jak kupie gaznik 60b to dam znać
tu masz dokładniejszy opis

» 4 KM z silnika S38, czyli jak z Komara zrobić ściganta


W silniki tego typu wyposażone byty polskie motorowery w latach 60tych i 70tych. Silniki montowane w motorowerach Żak i Komar na rynek krajowy dysponowały mocą 1,8 KM przy 5000 obr/min. Silniki produkowane na eksport np. do Holandii, miały moc wyższą. Konstrukcyjnie silniki były takie same. Ze względu na ograniczenie szybkości maksymalnej dla motorowerów, w polskim kodeksie drogowym celowo obniżano moc silników produkowanych na krajowy rynek. Jak więc łatwo się domyślić, zwiększenie mocy silnika S38 nie nastręczy zbyt wielu problemów. W czasach, kiedy te silniki byty produkowane, młodzi chłopcy startujący w wyścigach w klasie 50 ccm dokonywali przeróbek silników w celu uzyskania jak największej mocy w zakresie dopuszczalnych regulaminem zmian. Aby ukierunkować te działania, mgr inż. W. Wiatrak (był wtedy głównym konstruktorem w zakładzie produkującym te silniki) opracował wytyczne, które pozwalały w stosunkowo prosty sposób uzyskać z silniczka 4 KM. Te wskazówki są do dzisiaj podstawą do działania przy usprawnianiu tych silników. Oczywiście każdy bardzo ambitny motocyklista chciał mieć jeszcze o przynajmniej 1 KM więcej, dokonywano więc dodatkowych usprawnień. Często udawało się uzyskać moc jeszcze większą, ale trwałość silnika drastycznie malała. Mówiąc dokładniej, silniki się rozlatywały. Nie był to jednak jedyny problem. Podwozie nie było przystosowane do wyższych mocy silników, przy większych szybkościach rama nie ma odpowiedniej sztywności, hamulce praktycznie nie są w stanie zatrzymać pojazdu.



Najwięcej czasu zajmie nam przerobienie cylindra. Zmianie ulega tylko wysokość okna wylotowego. Górną krawędź okna należy podpiłować o 1 mm. Mierząc od górnej powierzchni cylindra (przed planowaniem) górna krawędź okna wylotowego oddalona jest o 34 mm, po usprawnieniach odległość powinna wynosić 33 mm, a po splanowaniu cylindra (o tym za chwilę) 31,5 mm. Oczywiście wymiarów musimy przestrzegać bardzo dokładnie, bo decydują one o kątach otwierania i zamykania okien, a to jak wiecie, ma wpływ na moc i charakterystykę silnika. Po podwyższeniu okna musimy skorygować cały kanał wydechowy tak, aby uniknąć progów i nierówności. Oczywiście kanał na koniec należy wypolerować. Kanały przelotowe (płuczące) pozostawiamy bez zmian. Sprawdzamy ich symetrię za pomocą plasteliny, lub silikonu, (pisałem jak to wykonać w ŚM nr 6). W przypadku zauważalnych różnic w symetrii należy dokonać korekty, ale bez podwyższania okien. Jedyna zmiana jakiej dokonujemy w oknach przelotowych, to konieczność powiększenia fazy na dolnej krawędzi okien. Nie jest to łatwe, ale przy pomocy lekko podgiętego pilnika iglaka można ten zabieg wykonać.



Okno ssące pozostawiamy bez zmian, mimo że zastosujemy większy gaźnik. Firmowo silnik S38 posiada gaźnik o przelocie 12 mm, aby zwiększyć moc musimy zastosować gaźnik o gardzieli 16 mm. Kiedyś zakładano gaźniki od pierwszych modeli WFM. Dużo lepsze jakościowo gaźniki o takim przelocie można kupić w sklepach z częściami zamiennymi do kosiarek i pił spalinowych. W gaźnikach produkcji rosyjskiej trzeba przekonstruować cały układ tzw. ssania. Oczywiście inne gaźniki także wymagają pewnych adaptacji, głównie w układzie dźwigienek, lub zaczepów linki gazu.
W zależności od typu gaźnika jakim będziemy dysponować, musimy dokonać zmiany króćca ssącego. Metody mocowania innych gaźników opisałem w ŚM nr 8 z 1998 r. W przypadku silnika S38, ze względu na mały i lekki gaźnik, proponuję następujące rozwiązanie: jeżeli zamierzamy zastosować gaźnik rosyjski K60B (od motoroweru Delta lub Wierchowina), to musimy go rozebrać i przetoczyć gardziel do wymiaru 16 mm (w wykonaniu fabrycznym jest 15 mm), jeżeli zamierzamy uzyskać z silnika tylko te 4 KM wspomniane w tytule, to możemy założyć gaźnik bez roztaczania gardzieli. Przy średnicy 15 mm silnik ostrzej reaguje na „gaz". Jak wcześniej wspomniałem, urządzenie ssania jest tak skonstruowane, że wlot powietrza do gaźnika ulega drastycznemu zakłóceniu. W silniku sportowym taki wlot jest nie do przyjęcia. Należy więc zrezygnować z urządzenia ssania, a do wlotu dorobić lejek zgodnie z wymiarami podanymi na rysunku. Lejek zdecydowanie wpływa na sprawność silnika. Ten typ gaźnika przykręcamy do istniejącego króćca ssącego. Kanał ssący należy powiększyć do średnicy gaźnika i dokładnie wypolerować. Pozostaje nam jeszcze splanować cylinder na powierzchni przylgni głowicy o 1,5 mm. Zabieg ten nie ma jednak na celu zwiększenia stopnia sprężania. Aby silnik wykazał większą moc, musimy dokonać zmiany kątów otwarcia i zamknięcia wszystkich okien. Dokonamy tego przez założenie pod cylinder specjalnie wykonanej podkładki z blachy aluminiowej o grubości 1,5 mm. Podkładka musi być idealnie dopasowana do karteru i do cylindra, w miejscach przechodzenia kanałów z karteru do cylindra nie może być progów. Podkładka musi być dokładnie dotarta drobnym papierem ściernym na powierzchniach styku z karterem i cylindrem. Kanały przelotowe w karterze i całą skrzynię korbową należy dokładnie wypolerować. Tak więc po założeniu podkładki pod cylinder i wcześniejszym stoczeniu cylindra o grubość podkładki (1,5 mm), stopień sprężania pozostaje bez zmian. W celu zwiększenia stopnia sprężania musimy dokonać zatoczenia głowicy o 1,5 mm. W celu otrzymania właściwych kątów otwarcia i zamknięcia okna ssącego musimy dokonać skrócenia od dołu tłoka o 3 mm. Dodatkowo tłok od środka należy dokładnie wyrównać i wypolerować.



Ostatnią czynnością jest wykonanie układu wydechowego. Typowy; stosowany w motorowerach układ wydechowy, nie zapewnia nam wzrostu mocy silnika. Musimy więc wykonać zupełnie nowy układ wydechowy. W zaleceniach podawanych przez pana Wiatraka, układ wydechowy powinien składać się z kolanka wydechowego o długości 300 mm z motocykla WSK i z tłumika WSK typ S01. Aby grubszą rurę wydechową zamocować do cylindra silnika S38, musimy wykonać tzw. lejek, który dospowujemy do kolanka wydechowego od strony cylindra. Możemy także założyć do silnika S38 układ wydechowy od nowego typu Simsona. Kolanko rury wydechowej nie może jednak wchodzić do tłumika głębiej jak 2,5 do 3 cm. W poprzednim numerze ŚM opisywałem usprawnianie Jawki 555, proponowałem tam sprawdzony układ wydechowy z tłumikiem z pierwszych modeli tego motocykla. Jeżeli będziecie mieli problem z uzyskaniem takiego tłumika, to zastosujcie układ z Simsona lub wykonajcie taki, o jakim piszę dalej.
Jeżeli macie dużo cierpliwości i chcecie praktycznie przekonać się, jak duży wpływ na moc silnika dwusuwowego ma układ wydechowy, to wykonajcie „tłumik" zgodnie z wymiarami podanymi na rysunku.

Silnik po dobrym dostrojeniu układu wydechowego uzyska wtedy moc ponad 4 KM. Układ wydechowy dostrajamy pojemnościowo. Tylną część tłumika nasuwamy na przednią, zmieniając tym samym objętość układu wydechowego. Musicie jednak pamiętać, że w czasie regulacji układu wydechowego nie należy zmieniać ustawień gaźnika i zapłonu. Pamiętacie z poprzednich opracowań, że zmiana składu mieszanki powoduje zmianę temperatury spalin, a tym samym zmienia się prędkość impulsów w układzie wydechowym. Tak więc, jeśli już będziecie mieli dokładnie zestrojony cały silnik i po jakimś czasie dokonacie zmiany całego gaźnika lub podregulujecie skład mieszanki, należy ponownie sprawdzić dostrojenie układu wydechowego.
Zapłon w silniku S38 należy ustawić na 2,73 mm przed GMP Zastosowanie podkowy do skrzyni korbowej powoduje zwiększenie mocy silnika w zakresie wysokich obrotów o około 0,5 KM. Przy bardzo dobrym dostrojeniu długości układu ssącego i wydechowego można uzyskać nawet nieco więcej. Zastosowanie gaźnika o przelocie 18 mm pozwala uzyskać nieco lepszą elastyczność silnika bez wyższej mocy w użytkowym zakresie obrotów. Jest to jednak przeróbka dosyć kłopotliwa, wymaga wykonania całego nowego króćca ssącego przy cylindrze. Konieczna jest także wymiana sprzęgła i przełożeń w skrzyni biegów. Silnik o mocy większej niż 4,5 KM ma bardzo małą trwałość. Awarie zaczynają się od mechanizmu ustalającego bieg (klin przesuwny). Ze względu na łatwość i niewielki koszt zmian dokonywanych na tym silniku, warto naukę wzmacniania silników zaczynać właśnie od S38. Możliwy do uzyskania w bardzo prosty sposób 2,5krotny wzrost mocy zaskakuje nawet wytrawnych motocyklistów.

"Świat motocykli" - Tomasz Sałek

(Ten post był ostatnio modyfikowany: 08-03-2012 19:55:36 przez kilof.)
08-03-2012 19:52:57
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Reklama
Dabek333 Offline
Mechanik
*


Liczba postów: 1,256
Imię: Paweł
Skąd: Szczawin/Nowe Miasto
Pojazd: Inny
Post: #17
RE: 4KM z s38 - Poradnik w pigułce
Był bym wdzięczny jak byś napisał czy co się zmieniło

100 post-15.06.2011 18.28
200 post -28.07.2011 12.12
300 post-22.09.2011 16.57
400 post-21.12.2011 17.13
500 post-05.02.2012 21.11
600 post 14.03.2012 14.53
700 post 27.04.2012 14.25
800 post 18.06.2012 13.53
900 post 21.08.2012 14.04
1000 post 15.11.2012 15.19
Zbieranie na skutera
10zł/400zł




Jezeli pomogłem daj "Pomógł"
08-03-2012 19:56:20
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
kilof Offline
ogarzysta
*


Liczba postów: 208
Imię: Kamil
Skąd: okolice Garwolina
Pojazd: Inny Romet
Post: #18
RE: 4KM z s38 - Poradnik w pigułce
w następnym tygodniu ci powiem bo gaźnika nie mam ten sobie kupie http://allegro.pl/delta-karpaty-stella-g...45585.html

myślę że coś da bo jeszcze nigdy po remoncie od razu od kopa nie załapał

08-03-2012 20:05:17
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Dabek333 Offline
Mechanik
*


Liczba postów: 1,256
Imię: Paweł
Skąd: Szczawin/Nowe Miasto
Pojazd: Inny
Post: #19
RE: 4KM z s38 - Poradnik w pigułce
A w 019 dodać coś mocy

100 post-15.06.2011 18.28
200 post -28.07.2011 12.12
300 post-22.09.2011 16.57
400 post-21.12.2011 17.13
500 post-05.02.2012 21.11
600 post 14.03.2012 14.53
700 post 27.04.2012 14.25
800 post 18.06.2012 13.53
900 post 21.08.2012 14.04
1000 post 15.11.2012 15.19
Zbieranie na skutera
10zł/400zł




Jezeli pomogłem daj "Pomógł"
09-03-2012 15:13:08
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Dawido_99 Offline
55cc China power XD
*


Liczba postów: 519
Imię: Dawid
Skąd: Opalenica
Pojazd: Romet Ogar 205
Post: #20
RE: 4KM z s38 - Poradnik w pigułce
Możecie zrobić to w schemacie bo nie czaje a mam możliwość

Jeśli komuś pomogłem daj "Piwo" / "Pomógł" to nie boli Smile
09-03-2012 17:22:04
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Leśnik Offline
Mechanik Motocyklowy.
*


Liczba postów: 578
Imię: -
Skąd: ---
Pojazd: Inny
Post: #21
RE: 4KM z s38 - Poradnik w pigułce
Fajny pomysł jak kto by przerabiał to niech wstawi fotki żeby inny mogli też mogli przerobić bo nie którzy są zieloni Smile


Pomogłem naciśnij
"Pomógł"

09-03-2012 17:37:30
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 1 osoba postawiła piwo Leśnik za ten post.
kilof Offline
ogarzysta
*


Liczba postów: 208
Imię: Kamil
Skąd: okolice Garwolina
Pojazd: Inny Romet
Post: #22
RE: 4KM z s38 - Poradnik w pigułce
ja też jestem zielony i jakoś dałem rade

człowiek się uczy na błędach

09-03-2012 18:00:34
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Conqeror Offline
Praktykant
*


Liczba postów: 354
Imię: Marcin
Skąd: Ozo
Pojazd: Inny
Post: #23
RE: 4KM z s38 - Poradnik w pigułce
Od 14 roku życia nie zobaczyłem udokumentowanej przerobki rometowskiego silnika i watpie bym tym razem to zobaczył.

Każdy coś robi, niby modzi ale ostatecznie projekt ginie z roznych powodow Rolleyes

Oferuje:
- przeróbki cylindrów od 40 pln
- tulejowanie cylindrów
- inne usprawnienia, łącznie ze spawaniem alu, toczeniem, szlifem itp

Dobrze i solidnie, 7 lat doświadczenia
09-03-2012 19:36:59
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Kubek125 Offline
Technik-Akrobata
*


Liczba postów: 598
Imię: Kuba
Skąd: Rewal
Pojazd: Inny
Post: #24
RE: 4KM z s38 - Poradnik w pigułce
Jak niedługo zrobie silnik s38 bez ramy to spróbuje dodać tej mocy bo ten silnik i tak nieużywany stoi w szopie więc czemu nieWink .

Moje maszynki
KTM EXC 525 04'
Simson S51 Enduro 83'
Romet Pony M2
Romet 50 T1 81'
Romet Komar 2350 72'
Romet Komar 2350 76'

Na forum od 2011 Big Grin
09-03-2012 19:45:29
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
kilof Offline
ogarzysta
*


Liczba postów: 208
Imię: Kamil
Skąd: okolice Garwolina
Pojazd: Inny Romet
Post: #25
RE: 4KM z s38 - Poradnik w pigułce
staropolskie przysłowie mówi rób ta se co chce ta inni potrafią tylko krytykować a nie próbują nowych rzeczy

09-03-2012 19:52:18
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
kilof Offline
ogarzysta
*


Liczba postów: 208
Imię: Kamil
Skąd: okolice Garwolina
Pojazd: Inny Romet
Post: #26
RE: 4KM z s38 - Poradnik w pigułce
no to ja zrobiłem ten tuning tylko nie ścinałem cylka i głowicy no i podkładki nie dałem ale resztę zrobiłem tak jak trzeba a i gaźnik na razie oryginalny ale kiedyś się kupi i tłumik od jawy dałem

mocy sporo dodało bo kiedyś pod taką jedną górkę miałem ciężko na 1 podjechać a teraz na 2 z palcem w d***e podchodzi polecam

17-03-2012 19:40:29
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
kolo.12.12 Offline
Nowy
*


Liczba postów: 2
Imię: Konrad
Skąd: Głogów
Pojazd: Romet Komar
Post: #27
RE: 4KM z s38 - Poradnik w pigułce
Problemem może być tylko intensywne wykorzystywanie silnika na wysokich obrotach, bo wtedy wał dostaje po du***
03-04-2012 17:38:11
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
zbydrze Offline
Rometowy elektro-elektronik
*


Liczba postów: 820
Imię: Zbyszek
Skąd: Okolice Rypina
Pojazd: Romet Ogar 205
Post: #28
RE: 4KM z s38 - Poradnik w pigułce
Porównując korbowód silnika S 38 i silnika 023 widać różnicę. Też może tak zrobię, bo widać, że sie da Wink

Rzadko wchodzę, rzadko odpisuję
04-04-2012 01:22:33
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
gabriel0 Offline
☭Ciśniem klamoty do lasu☭
*


Liczba postów: 1,494
Imię: Tak
Skąd: Góra Kalwaria
Pojazd: Romet 50-T-1
Post: #29
RE: 4KM z s38 - Poradnik w pigułce
No nie wiem kto by był na tyle mundry aby gnieść cały czas na wysokich obrotach.

Kilof a co ty wogóle zrobiłeś jak nie zciąłeś cylka i głowicy i podkładki nie dałeś i gaźnik oryginalny Big Grin Kanał tylko ruszyłeś?

Gaźnik to może być i oryginalny byle dobry. Nawet taki od simsona bardzo więcej mocy nie ma, jest porównywalna .


"Ten komar za pomału się porusza"
20-10-2012 23:32:46
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
mati123307 Offline
Praktykant
*


Liczba postów: 412
Imię: Mateusz
Skąd: Kalisz
Pojazd: Inny
Post: #30
RE: 4KM z s38 - Poradnik w pigułce
patrz na date


Passat B5 TDI
http://www.chlopcyrometowcy.pl/showthread.php?tid=27807
20-10-2012 23:37:38
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz 





Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:


Forum by Tomasso94 2010 - 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis i odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
POMÓŻ W UTRZYMANIU FORUM!

Zaloguj do Poczty
Kontakt | Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS | Mapa użytkowników | Lista banów
 Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.


  

Hasło
  





Reklama


 Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

 Ostatnie wątki
Ogar 205 dziwny dźwięk z ...
Ostatni post: romek
Dzisiaj 19:29:01
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 34
problem z rocznikiem Wigr...
Ostatni post: wigryman
Dzisiaj 00:15:11
» Odpowiedzi: 10
» Wyświetleń: 236
Delta RMR 24 - szarpiący ...
Ostatni post: Debesta
Wczoraj 18:17:45
» Odpowiedzi: 10
» Wyświetleń: 442
Romet sygnał
Ostatni post: sbanys
Wczoraj 09:35:46
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 371
Lub [Z] ramę goła do kom...
Ostatni post: Debesta
Wczoraj 06:08:48
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 87
Witam Panów mam na imię N...
Ostatni post: Debesta
Wczoraj 05:52:11
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 340
Jak zamowcować podnózki d...
Ostatni post: Debesta
Wczoraj 05:46:48
» Odpowiedzi: 13
» Wyświetleń: 489
Przywitanie
Ostatni post: Debesta
Wczoraj 05:32:51
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 67
Kolor Komara.
Ostatni post: łogór 200
Wczoraj 01:37:56
» Odpowiedzi: 18
» Wyświetleń: 19217
Identyfikacja modelu w ce...
Ostatni post: Korczas
19-11-2024 15:02:30
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 89
zawory w ogar 202 fl
Ostatni post: Milczak64
19-11-2024 02:19:22
» Odpowiedzi: 4
» Wyświetleń: 239
202 Fi - wymiana oleju sk...
Ostatni post: Milczak64
19-11-2024 01:56:36
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 823
Ogar 202 na silniku 139fm...
Ostatni post: Milczak64
19-11-2024 01:41:16
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 77
Wigry1 problem z rocznik...
Ostatni post: zaz
19-11-2024 00:23:17
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 152
Kupno zabytkowego motoru ...
Ostatni post: wojakrob
18-11-2024 10:10:04
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 256

Reklama