Jesteś nowy na forum? - Zachęcamy do przywitania się w dziale "Powitalnia" Smile

Zapraszamy na nasz oficjalny profil - facebook.com/ChlopcyRometowcy

Odpowiedz 
Dolpima PS 390 - reaktywacja!
Autor Wiadomość
Lagoon Offline
Pomocny użytkownik


Liczba postów: 575
Imię: Michał
Skąd: Płock
Pojazd: Inny
Post: #1
Dolpima PS 390 - reaktywacja!
Witam serdecznie. Od niedawna złapałem zajawkę na zabytkowe pilarki. Zagłębiając się bardziej w informacje, broszury, katalogi i generalnie świat pilarek znalazłaby się cała masa różnych modeli, rozwiązań technologicznych. Postanowiłem, że na pierwszy rzut do odrestaurowania na początek przygody pójdzie polska pilarka Dolpima. Jest to model PS 390 z 1991 roku, który nabyłem po dość okazyjnej cenie.

Teraz trochę historii.
Generalnie trzeba zacząć od tego, że wyróżniamy pilarki PS serii *80 i *90, tj. PS 180, PS 280 oraz PS 90, PS 190,290,390 i 490. Skupię się na serii 90.
W zasadzie ciężko określić początki produkcji tych pilarek, było to ok. roku 1968. W 1994 roku produkcję pilarek Dolpima zakończono. Pierwowzorem serii 90 była Dolpima BK3, w której analogii możemy dopatrywać się w zagranicznej pilarce Partner R11. Większość elementów PS-ek była produkowana w rodzimych fabrykach Wrocławskiego Zakładu Przemysłu Maszynowego Leśnictwa Dolpima S.A., która miała swoją siedzibę przy ulicy Legnickiej 62 we Wrocławiu. Były to głównie elementy obudów, zbiorniki paliwa, rozruszniki, tłumiki. Importowano iskrowniki produkcji Bosch, koła magnesowe Ducati Energia oraz gaźniki Tillotson. W pewnym etapie Krakowskie Zakłady Przemysłu Maszynowego Leśnictwa rozpoczęły produkcję własnych gaźników, które były wierną kopią Tillotsonów. Na korpusie widniał wówczas napis "KZPML Kraków". Tłoki były produkcji WSK odlewane w Gorzycach.

Jeśli chodzi o poszczególne modele pilarek serii 90 to nie miały one znaczących różnic, modele wprowadzano chronologiczne do okresów produkcji, tj. 90 pierwsze pilarki, 190 produkowano później itd. Pierwsze modele miały gaźniki Tillotsona, później wprowadzano KZPML Kraków, pod koniec produkcji gaźniki z PS serii 80. Z obserwacji wynika, że na początku produkcji tabliczki znamionowe były aluminiowe nitowane, później naklejane. Ponadto pod koniec produkcji (modele 390 i 490) wyposażano je w hamulec taśmowy. Jeśli chodzi o kolorystykę to można zaobserwować dosyć sporą rozmaitość, białe, pomarańczowe, jasno- i ciemnoczerwone, a także wielokolorowe. Prowadnica z końcówką wymagającą smarowania co tankowanie-standard w ówczesnych czasach. Pilarki trafiały głównie do państwowych zakładów leśnych oraz do straży.

Kilka danych technicznych:
Moc: 4,0 KM
Obroty: 6500 obr/min
Pojemność: 90 cm3
Waga: 12 kg

Właściwie troszeczkę się rozpisałem, ale konkretnie po co? Otóż temat nie pasuje do innego działu, a jest to jednak część polskiej myśli technicznej. Będę wstawiał tu efekty swoich prac nad Dolpimą. Jeśli macie takie pilarki, wiecie coś ciekawego, pracowaliście taką pilarką-dzielcie się informacjami śmiało. Jeśli natomiast temat się nie spodoba, nie będzie zainteresowania to niech moderator usunie, nie ma problemu Wink

To wyżej wspomniana PS-ka 390.



Jeśli chodzi prace wykonane już nad nią:
-nowe ocynki
-wszystkie nietypowe śruby niklowane
-nowe części:guma rękojeści, przycisk gazu, zbiornik oleju wraz z korkiem, naklejki oryginalne z epoki
-wypiaskowany i pomalowany tłumik

Co jeszcze trzeba zrobić:
-malowanie proszkowe wszystkich elementów w kolorze rubinowa czerwień(ciemny czerwony, RAL 3003)
-nowe łożyska, uszczelniacze
-regeneracja gaźnika
-kupno prowadnicy i nowego bębna sprzęgła

Niebawem więcej zdjęć. Pozdrawiam Smile

Już nie chcę żadnych pilarek
Witam!
Zrobię dobrze cylindrom. Zainteresowany?Pisz PW!



https://www.facebook.com/porting.studio/
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 05-05-2017 00:55:35 przez Lagoon.)
05-05-2017 00:52:33
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 2 użytkowników postawiło piwo Lagoon za ten post.
Reklama
darek23 Offline
Never Give Up!
*


Liczba postów: 322
Imię: Darek
Skąd: Kozienice
Pojazd: Romet Ogar 200
Post: #2
RE: Dolpima PS 390 - reaktywacja!
Widze zajales sie sprzetami o ktorych kazdy zapomina i najczesciej laduja na zlomie. Malo kto chce odnawiac stare, ciezkie, nieporeczne pilarki z ktorych juz sie nie bedzie korzystac. Jednak z tego co pamietam moc maja spora, niestety kosztem wagi. Wiem ze na tamte czasy to bylo cos, szczyt techniki i waga nie przeszkadzala. Jednak sprzety te byly nie do zdarcia, ojciec mi opowiadal jak mial taka dolpime tylko nie pamieta modelu. Niestety nie zachowala sie do dzis, bo jako maly szczyl chcacy zobaczyc jak to dziala, rozebralem ja w drobny mak, polowe czesci psujac, polowe gubiac. Sam mam teraz na polce podobny wiekowo sprzet, radziecka tajge z 89roku. Dostalem ja w prezencie, nawet udalo mi sie ja odpalic. Jednak przestala zime i przestala palic. Poczatkowo tez mialem chec odnowic, jednak z czasem checi przeszly, a pilarka stoi i sie kurzy. Takze trzymam kciuki aby u Ciebie zapal pozostal, a sprzet udalo sie odnowic do konca.
05-05-2017 08:58:33
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Motorowerzystka Offline
Mekanik xD
*


Liczba postów: 2,110
Imię: Ania
Skąd: Dzikie Mazury
Pojazd: Inny Romet
Post: #3
RE: Dolpima PS 390 - reaktywacja!
loo odnawianie czegoś co nie jest rowerem ani motorowerem! Będę śledzić temat Big Grin

05-05-2017 10:56:57
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Lagoon Offline
Pomocny użytkownik


Liczba postów: 575
Imię: Michał
Skąd: Płock
Pojazd: Inny
Post: #4
RE: Dolpima PS 390 - reaktywacja!
Po rozebraniu silnika:

Co ciekawe silnik musiał być dawno nie remontowany, uszczelniacze jeszcze polskie INCO.



Tłumik po malowaniu lakierem żaroodpornym:


Głowica i cylinder. Cylinder oczywiście aluminiowy z powłoką. Szkoda, że nie robili wtedy tuningowych zestawów do motorowerów w Polsce, skoro już była ta technologia. Tłok o średnicy 52 mm dałoby radę do Charta przypasować fajnie pod jakieś Big Bore :>





Mała przymiarka. Taki będzie kolor:


Układ zapłonowy na przerywaczu mechanicznym:



Obudowy przed piaskowaniem i malowaniem proszkowym. Malowane będą we Włocławku razem z WSK-ą, muszę przygotować całość i wtedy zawiozę Wink


Wyprane elementy plastikowe, przyżółknięte, macie może pomysł jak przywrócić dawny kolor? Szorowałem cholerstwo różnymi specyfikami i lipa, nawet pastą do zębów :F

Uszczelki:

Zawór membranowy, co ciekawe pilarka jest z bezpośrednim napełnianiem, nawet współczesne pilarki to zwykłe symetryki:

Gaźniczek:



Ocynki i nikle, śruby dość nietypowe i ciężkie do zdobycia:



Nowe elementy układanki: zbiornik oleju, uszczelka, guma rękojeści, pompka oleju, wszystko z epoki:


A tutaj nowe naklejki z epoki+moja stara tabliczka znamionowa:

A tu już tabliczka dorobionna na wzór oryginału :




Jak na razie to by było na tyle Wink

Już nie chcę żadnych pilarek
Witam!
Zrobię dobrze cylindrom. Zainteresowany?Pisz PW!



https://www.facebook.com/porting.studio/
05-05-2017 14:25:10
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
krystian276 Offline
Prezes FS-Garage
*


Liczba postów: 368
Imię: Krystian
Skąd: Wrocław
Pojazd: Romet Kadet
Post: #5
RE: Dolpima PS 390 - reaktywacja!
Zawsze mnie coś pociagało do tych starych pilarek, ale jeszcze sam nie nabyłem własnej :/

Każdy kiedyś zaciągnął się z baku :F
"Legends never die, they become a part of you"
05-05-2017 14:42:08
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Lagoon Offline
Pomocny użytkownik


Liczba postów: 575
Imię: Michał
Skąd: Płock
Pojazd: Inny
Post: #6
RE: Dolpima PS 390 - reaktywacja!
Drogie nie są, jest ich wszędzie pełno, jeśli chodzi o Dolpimy. Tylko te serii *90 to raczej mało użyteczne, ciężkie kloce. PS 180 to fajna i mocna pilarka, przy stosunkowo niedużej masie.

Już nie chcę żadnych pilarek
Witam!
Zrobię dobrze cylindrom. Zainteresowany?Pisz PW!



https://www.facebook.com/porting.studio/
05-05-2017 14:44:39
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Texas Ranger Offline
Praktykant
*


Liczba postów: 427
Imię: Michał
Skąd: mazowieckie
Pojazd: Romet Komar
Post: #7
RE: Dolpima PS 390 - reaktywacja!
A jak z częściami zamiennymi to takich sprzętów?
05-05-2017 15:32:58
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Odrestaurator Offline
Majster
Moderatorzy


Liczba postów: 3,256
Imię: Szymon
Skąd: Knurów
Pojazd: Inny
Post: #8
RE: Dolpima PS 390 - reaktywacja!
Zrób 90/4 :F

Ja miałem Drużbę ruską, mocne to, nawet widziałem gokarty które dosłownie rwały trawę w dwie osoby z silnikami pojemności 100cc właśnie z Drużb.

Mój Simson

YT: POLMOZBYT
05-05-2017 16:04:38
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Lagoon Offline
Pomocny użytkownik


Liczba postów: 575
Imię: Michał
Skąd: Płock
Pojazd: Inny
Post: #9
RE: Dolpima PS 390 - reaktywacja!
Jeśli chodzi o części, to nie jest źle, da się wyłapać nowe z epoki, zamienników nie ma w ogóle.

Odrestaurator, myślałem o tym :F ale za mało mięsa tam jest Tongue

Już nie chcę żadnych pilarek
Witam!
Zrobię dobrze cylindrom. Zainteresowany?Pisz PW!



https://www.facebook.com/porting.studio/
05-05-2017 18:18:50
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Jędrek Offline
Amator Wysokich Obrotów
*


Liczba postów: 221
Imię: Andrzej
Skąd: Okolice Mławy
Pojazd: Romet Pegaz
Post: #10
RE: Dolpima PS 390 - reaktywacja!
A już myślałem że nikt nie ma Dolpimy na forum a tu proszę Big Grin Ja mam Dolpime BK3a z 1972 r , dostałem ją od pewnego dziadka (84 lata) Opowidział ciekawą historię tego egzemplarza i ile przeszedł. Oto zdjęcie poglądowe i ilnik do galerii( PS BK3a miały cały zapłon Boscha magneto również Wink )
http://imgur.com/a/Ju4Iw
05-05-2017 19:31:59
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 1 osoba postawiła piwo Jędrek za ten post.
Marwerick Offline
Mechanik
*


Liczba postów: 1,866
Imię: Zbigniew
Skąd: rumia (GWE)
Pojazd: Inny
Post: #11
RE: Dolpima PS 390 - reaktywacja!
przez pewien czas u nas widziałem kilka sztuk tych polskich pilarek ale nie zwracałem uwagi na typy choć trzeba przyznać że te stare pilarki to są ciężkie kloce że jak nawet paliwo się skończy to można nią rzucić i zabić przy okazji xD a tak po za tym ostatnim to zakłady jak wszystko co było kiedyś polskie padło a w zakładach we wrocławiu otworzyli jakiś niemiecki markiet.
05-05-2017 22:28:59
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Blusik Offline
MacGyver
*


Liczba postów: 618
Imię: Bartek
Skąd: Ruda Śląska
Pojazd: Romet 2375
Post: #12
RE: Dolpima PS 390 - reaktywacja!
Na plastik niby pomaga woda utleniona w kremie można zakupić w sklepach do fryzjerów pomazać wystawić na słońce i czekać niby na naprawić ale nie wiem

Romet 2375 82'

Co Posiadam:
Romet 2375 82'
Motorynka M2 80'
Simson SR50
05-05-2017 22:39:59
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Lagoon Offline
Pomocny użytkownik


Liczba postów: 575
Imię: Michał
Skąd: Płock
Pojazd: Inny
Post: #13
RE: Dolpima PS 390 - reaktywacja!
Będę musiał spróbować Wink

Fajny egzemplarz tej BK3, ale bak chyba nie oryginalny. Też dobra baza do remontu, przeciąć honorowego pniaka i na półeczkę Smile

Już nie chcę żadnych pilarek
Witam!
Zrobię dobrze cylindrom. Zainteresowany?Pisz PW!



https://www.facebook.com/porting.studio/
06-05-2017 00:23:40
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Dawdzio Offline
Hold my mustache!
Moderatorzy


Liczba postów: 2,609
Imię: Dawid
Skąd: Chojnów (DLE)
Pojazd: Inny Romet
Post: #14
RE: Dolpima PS 390 - reaktywacja!

Wzmożona kontrola społeczna złomowisk podstawą sukcesów w zdobywaniu interesującego mienia.
06-05-2017 00:45:16
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Marwerick Offline
Mechanik
*


Liczba postów: 1,866
Imię: Zbigniew
Skąd: rumia (GWE)
Pojazd: Inny
Post: #15
RE: Dolpima PS 390 - reaktywacja!
mam takie inne pytanie janusza bo masz napisane że ta nasza polska pilarka to ma bezpośrednie zasilanie a piszesz że obecnie produkowane pilarki to są symetryki.
06-05-2017 00:48:33
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz 





Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości


Forum by Tomasso94 2010 - 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis i odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
POMÓŻ W UTRZYMANIU FORUM!

Zaloguj do Poczty
Kontakt | Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS | Mapa użytkowników | Lista banów
 Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.


  

Hasło
  





Reklama


 Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

 Ostatnie wątki
Ogar 205 dziwny dźwięk z ...
Ostatni post: Norweski Zomowiec
Wczoraj 22:12:59
» Odpowiedzi: 5
» Wyświetleń: 79
Delta RMR 24 - szarpiący ...
Ostatni post: MacRoial
Wczoraj 21:26:29
» Odpowiedzi: 11
» Wyświetleń: 459
problem z rocznikiem Wigr...
Ostatni post: wigryman
Wczoraj 00:15:11
» Odpowiedzi: 10
» Wyświetleń: 244
Romet sygnał
Ostatni post: sbanys
20-11-2024 09:35:46
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 378
Lub [Z] ramę goła do kom...
Ostatni post: Debesta
20-11-2024 06:08:48
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 92
Witam Panów mam na imię N...
Ostatni post: Debesta
20-11-2024 05:52:11
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 350
Jak zamowcować podnózki d...
Ostatni post: Debesta
20-11-2024 05:46:48
» Odpowiedzi: 13
» Wyświetleń: 495
Przywitanie
Ostatni post: Debesta
20-11-2024 05:32:51
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 70
Kolor Komara.
Ostatni post: łogór 200
20-11-2024 01:37:56
» Odpowiedzi: 18
» Wyświetleń: 19224
Identyfikacja modelu w ce...
Ostatni post: Korczas
19-11-2024 15:02:30
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 91
zawory w ogar 202 fl
Ostatni post: Milczak64
19-11-2024 02:19:22
» Odpowiedzi: 4
» Wyświetleń: 244
202 Fi - wymiana oleju sk...
Ostatni post: Milczak64
19-11-2024 01:56:36
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 827
Ogar 202 na silniku 139fm...
Ostatni post: Milczak64
19-11-2024 01:41:16
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 80
Wigry1 problem z rocznik...
Ostatni post: zaz
19-11-2024 00:23:17
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 154
Kupno zabytkowego motoru ...
Ostatni post: wojakrob
18-11-2024 10:10:04
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 289

Reklama