Dolpima PS 390 - reaktywacja!
|
Autor |
Wiadomość |
Lagoon
Pomocny użytkownik
Liczba postów: 575
Imię: Michał
Skąd: Płock
Pojazd: Inny
|
Dolpima PS 390 - reaktywacja!
Witam serdecznie. Od niedawna złapałem zajawkę na zabytkowe pilarki. Zagłębiając się bardziej w informacje, broszury, katalogi i generalnie świat pilarek znalazłaby się cała masa różnych modeli, rozwiązań technologicznych. Postanowiłem, że na pierwszy rzut do odrestaurowania na początek przygody pójdzie polska pilarka Dolpima. Jest to model PS 390 z 1991 roku, który nabyłem po dość okazyjnej cenie.
Teraz trochę historii.
Generalnie trzeba zacząć od tego, że wyróżniamy pilarki PS serii *80 i *90, tj. PS 180, PS 280 oraz PS 90, PS 190,290,390 i 490. Skupię się na serii 90.
W zasadzie ciężko określić początki produkcji tych pilarek, było to ok. roku 1968. W 1994 roku produkcję pilarek Dolpima zakończono. Pierwowzorem serii 90 była Dolpima BK3, w której analogii możemy dopatrywać się w zagranicznej pilarce Partner R11. Większość elementów PS-ek była produkowana w rodzimych fabrykach Wrocławskiego Zakładu Przemysłu Maszynowego Leśnictwa Dolpima S.A., która miała swoją siedzibę przy ulicy Legnickiej 62 we Wrocławiu. Były to głównie elementy obudów, zbiorniki paliwa, rozruszniki, tłumiki. Importowano iskrowniki produkcji Bosch, koła magnesowe Ducati Energia oraz gaźniki Tillotson. W pewnym etapie Krakowskie Zakłady Przemysłu Maszynowego Leśnictwa rozpoczęły produkcję własnych gaźników, które były wierną kopią Tillotsonów. Na korpusie widniał wówczas napis "KZPML Kraków". Tłoki były produkcji WSK odlewane w Gorzycach.
Jeśli chodzi o poszczególne modele pilarek serii 90 to nie miały one znaczących różnic, modele wprowadzano chronologiczne do okresów produkcji, tj. 90 pierwsze pilarki, 190 produkowano później itd. Pierwsze modele miały gaźniki Tillotsona, później wprowadzano KZPML Kraków, pod koniec produkcji gaźniki z PS serii 80. Z obserwacji wynika, że na początku produkcji tabliczki znamionowe były aluminiowe nitowane, później naklejane. Ponadto pod koniec produkcji (modele 390 i 490) wyposażano je w hamulec taśmowy. Jeśli chodzi o kolorystykę to można zaobserwować dosyć sporą rozmaitość, białe, pomarańczowe, jasno- i ciemnoczerwone, a także wielokolorowe. Prowadnica z końcówką wymagającą smarowania co tankowanie-standard w ówczesnych czasach. Pilarki trafiały głównie do państwowych zakładów leśnych oraz do straży.
Kilka danych technicznych:
Moc: 4,0 KM
Obroty: 6500 obr/min
Pojemność: 90 cm3
Waga: 12 kg
Właściwie troszeczkę się rozpisałem, ale konkretnie po co? Otóż temat nie pasuje do innego działu, a jest to jednak część polskiej myśli technicznej. Będę wstawiał tu efekty swoich prac nad Dolpimą. Jeśli macie takie pilarki, wiecie coś ciekawego, pracowaliście taką pilarką-dzielcie się informacjami śmiało. Jeśli natomiast temat się nie spodoba, nie będzie zainteresowania to niech moderator usunie, nie ma problemu
To wyżej wspomniana PS-ka 390.
Jeśli chodzi prace wykonane już nad nią:
-nowe ocynki
-wszystkie nietypowe śruby niklowane
-nowe części:guma rękojeści, przycisk gazu, zbiornik oleju wraz z korkiem, naklejki oryginalne z epoki
-wypiaskowany i pomalowany tłumik
Co jeszcze trzeba zrobić:
-malowanie proszkowe wszystkich elementów w kolorze rubinowa czerwień(ciemny czerwony, RAL 3003)
-nowe łożyska, uszczelniacze
-regeneracja gaźnika
-kupno prowadnicy i nowego bębna sprzęgła
Niebawem więcej zdjęć. Pozdrawiam
Już nie chcę żadnych pilarek
Witam!
Zrobię dobrze cylindrom. Zainteresowany?Pisz PW!
https://www.facebook.com/porting.studio/
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 05-05-2017 00:55:35 przez Lagoon.)
|
|
05-05-2017 00:52:33 |
|
2 użytkowników postawiło piwo Lagoon za ten post:2 użytkowników postawiło piwo Lagoon za ten post.
krystian276 (05-05-2017), Motorowerzystka (05-05-2017)
|
darek23
Never Give Up!
Liczba postów: 322
Imię: Darek
Skąd: Kozienice
Pojazd: Romet Ogar 200
|
RE: Dolpima PS 390 - reaktywacja!
Widze zajales sie sprzetami o ktorych kazdy zapomina i najczesciej laduja na zlomie. Malo kto chce odnawiac stare, ciezkie, nieporeczne pilarki z ktorych juz sie nie bedzie korzystac. Jednak z tego co pamietam moc maja spora, niestety kosztem wagi. Wiem ze na tamte czasy to bylo cos, szczyt techniki i waga nie przeszkadzala. Jednak sprzety te byly nie do zdarcia, ojciec mi opowiadal jak mial taka dolpime tylko nie pamieta modelu. Niestety nie zachowala sie do dzis, bo jako maly szczyl chcacy zobaczyc jak to dziala, rozebralem ja w drobny mak, polowe czesci psujac, polowe gubiac. Sam mam teraz na polce podobny wiekowo sprzet, radziecka tajge z 89roku. Dostalem ja w prezencie, nawet udalo mi sie ja odpalic. Jednak przestala zime i przestala palic. Poczatkowo tez mialem chec odnowic, jednak z czasem checi przeszly, a pilarka stoi i sie kurzy. Takze trzymam kciuki aby u Ciebie zapal pozostal, a sprzet udalo sie odnowic do konca.
|
|
05-05-2017 08:58:33 |
|
|
Motorowerzystka
Mekanik xD
Liczba postów: 2,110
Imię: Ania
Skąd: Dzikie Mazury
Pojazd: Inny Romet
|
|
05-05-2017 10:56:57 |
|
|
Lagoon
Pomocny użytkownik
Liczba postów: 575
Imię: Michał
Skąd: Płock
Pojazd: Inny
|
RE: Dolpima PS 390 - reaktywacja!
Po rozebraniu silnika:
Co ciekawe silnik musiał być dawno nie remontowany, uszczelniacze jeszcze polskie INCO.
Tłumik po malowaniu lakierem żaroodpornym:
Głowica i cylinder. Cylinder oczywiście aluminiowy z powłoką. Szkoda, że nie robili wtedy tuningowych zestawów do motorowerów w Polsce, skoro już była ta technologia. Tłok o średnicy 52 mm dałoby radę do Charta przypasować fajnie pod jakieś Big Bore :>
Mała przymiarka. Taki będzie kolor:
Układ zapłonowy na przerywaczu mechanicznym:
Obudowy przed piaskowaniem i malowaniem proszkowym. Malowane będą we Włocławku razem z WSK-ą, muszę przygotować całość i wtedy zawiozę
Wyprane elementy plastikowe, przyżółknięte, macie może pomysł jak przywrócić dawny kolor? Szorowałem cholerstwo różnymi specyfikami i lipa, nawet pastą do zębów
Uszczelki:
Zawór membranowy, co ciekawe pilarka jest z bezpośrednim napełnianiem, nawet współczesne pilarki to zwykłe symetryki:
Gaźniczek:
Ocynki i nikle, śruby dość nietypowe i ciężkie do zdobycia:
Nowe elementy układanki: zbiornik oleju, uszczelka, guma rękojeści, pompka oleju, wszystko z epoki:
A tutaj nowe naklejki z epoki+moja stara tabliczka znamionowa:
A tu już tabliczka dorobionna na wzór oryginału :
Jak na razie to by było na tyle
Już nie chcę żadnych pilarek
Witam!
Zrobię dobrze cylindrom. Zainteresowany?Pisz PW!
https://www.facebook.com/porting.studio/
|
|
05-05-2017 14:25:10 |
|
|
Dawdzio
Hold my mustache!
Liczba postów: 2,609
Imię: Dawid
Skąd: Chojnów (DLE)
Pojazd: Inny Romet
|
RE: Dolpima PS 390 - reaktywacja!
Wzmożona kontrola społeczna złomowisk podstawą sukcesów w zdobywaniu interesującego mienia.
|
|
06-05-2017 00:45:16 |
|
|
Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości
|
|