Ocena wątku:
- 1 głosów - 5 średnio
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Uniwersal, Pelikan i coś jeszcze.
|
Autor |
Wiadomość |
hvil
Technik
Liczba postów: 755
Imię: Piotr
Skąd: LU
Pojazd: Romet Ogar 200
|
Uniwersal, Pelikan i coś jeszcze.
Lata lecą, ojcostwo się zaczyna i powoli z tematów samochodów, motocyklowo, motorowerowo-rometo przechodzę na temaciki rowerowe.
Dostałem od Teścia dwa rowerki Pelikan i Uniwersal w stanie zleżanym, nie użytkowanym.
O ile z pelikanem poszło mi ładnie, zmiana wianków, przeczyszczenie, skręcenie, nowy łańcuch i po 2 dniach rowerek śmiga...
Dzięki uprzejmości kolegi z forum zanabyłem rowerek na teraz dla córci i właśnie przechodzi renowację (podobno jest to nie Romet, a radziecka produkcja). Ale sprzęt fajniutki:
O tyle temat Uniwersala bardziej złożony. Muszę wymienić wszystkie linki, jest na nim więcej rdzy niż przypuszczałem, ale myślę, że ropa i pasta do chromów poprawią sytuację kierownicy, obręczy i błotników, bo nie zamierzam ich ponownie chromować. Podobnie z klamkami, metalowymi. Cały uniwersal jest w oryginalnym stanie, jednak bardzo długo stał, praktycznie od kupna.
Mam już wianki do niego, mam zapał ale nie mam pewnej wiedzy. Co mnie bardzo zdziwiło ma 3 przerzutki w tylnym kole...
I tu moje pytania, mam nadzieję, że dziewicy w kwestii rowerów pomożecie:
1. Gdzie można kupić białe linki do Uniwersala, 2x hamulec i 1x przerzutka?
2. Jak się w ogóle zabrać za tą przerzutkę? Można to spróbować samemu w ogóle naprawiać? Nawet nie wiem czy to działa bo linka jest oderwana w środku mechanizmu, ot dynda sobie przy ośce.
3. Taki rower to chyba bez sensu nowe chromy na kierownicę, klamki i błotniki kłaść? Bo to i tak nico warte, głównie własna radocha, jak ktoś tak jak ja lubi klasyczne sprzęciory?
4. Co robić w kwestii oświetlenia? Ma ładne lampki przód i tył, brak dymana? Czy to świętokradztwo by było, dać nowe kabelki, założyć żarówki ledowe a zamiast Dymana, przykręcić pojemniczek z bateriami i włączniczkiem?
Bardzo dziękuję Wam z góry za odpowiedź na moje pytania....
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 04-05-2016 11:49:42 przez hvil.)
|
|
04-05-2016 11:49:14 |
|
|
Dawdzio
Hold my mustache!
Liczba postów: 2,622
Imię: Dawid
Skąd: Chojnów (DLE)
Pojazd: Inny Romet
|
RE: Uniwersal, Pelikan i coś jeszcze.
1.Linki czy pancerze? Linki w rowerowym, ta do przerzutek może mieć za dużą "główkę" (do tego typu są z mniejszą, może będą mieć), ale wystarczy pilnik. Pancerze na metry, z białymi może być problem, musisz sam zobaczyć czy mają.
2.Spróbować można. Ja z piastą Sachs Dreigang radzę sobie sam, musisz zobaczyć. W najgorszym przypadku będziesz miał relaksujące puzzle na wolne dni
Skoro linka wystaje to obróć rower, złap ją kombinerkami i ciągnij "pedałując" ręką (powoli, koło nie będzie obciążone, więc nic nie powinno się stać). Po manetce się rozeznasz gdzie są jakie, u mnie przy 1 linka jest najmocniej wyciągnięta, na 3 - luźna, pewnie też tak masz.
3. Jak chcesz to kładź, ale myślę, że na dziś dzień taniej będzie znaleźć ładne w oryginalnym. Ostatnio kolega kupił na złomie za złotówkę kierownicę z mostkiem w pięknym chromie z końca wieku.
4.Nie ma sensu. Załóż dynamo, nic więcej mu nie trzeba.
|
|
04-05-2016 17:16:41 |
|
|
Dawdzio
Hold my mustache!
Liczba postów: 2,622
Imię: Dawid
Skąd: Chojnów (DLE)
Pojazd: Inny Romet
|
RE: Uniwersal, Pelikan i coś jeszcze.
|
|
07-05-2016 00:45:14 |
|
|
Dawdzio
Hold my mustache!
Liczba postów: 2,622
Imię: Dawid
Skąd: Chojnów (DLE)
Pojazd: Inny Romet
|
RE: Uniwersal, Pelikan i coś jeszcze.
Po lewej? Chyba miałeś na myśli po prawej. Trzeba jeździć i szukać, bo nigdy nie wiadomo gdzie będzie. Wiadomo internet, sklepy rowerowe, targowiska. Sam widziałem taki mechanizm tylko raz w życiu, na złomie, ale niestety rower z nim już ktoś sobie odłożył. Poprzeglądałem trochę internet w poszukiwaniu informacji i na podstawie tego oraz własnych doświadczeń z innymi przerzutkami planetarnymi mogę ci powiedzieć tyle:
Widzę, że manetkę masz. Od strony koła wygląda to tak, że ciągnąc za linkę za pomocą manetki poprzez dźwignię wpychasz w piastę pręt widoczny poniżej:
Przypomnę jeszcze raz rysunek z instrukcji:
Wygląda na to, że nakrętka (3) jest złączona na stałe z linką, więc dostanie czegoś takiego dziś musi już graniczyć z cudem (przynajmniej u nas, bo przy szukaniu dźwigni widziałem parę na ebay'u, a specjalnie nie szukałem).
Ale z tego co widać produkowane są końcówki pozwalające na ominięcie tego problemu.
A jeśli nie zależy ci tyle na wyglądzie, co na działaniu to można rozwiązać to tak, jak poniżej, z dostaniem tej końcówki nie powinno być aż tak wielkiego problemu:
Co do samej dźwigni to trafiłem na jedną aukcję na allegro ( http://archiwum.allegro.pl/oferta/popych...301.html), ale wydaje mi się, że ciągle gdzieś je robią albo został ich ogromny zapas, bo na ebay'u trochę tego jest.
http://www.ebay.com/itm/VINTAGE-SHIMANO-...1871562499
http://www.ebay.com/itm/SHIMANO-3-SPEED-...1001684003
http://www.ebay.com/itm/VINTAGE-BIKE-NOS...1559341174
Forumowy temat o Shimano 333:
http://www.chlopcyrometowcy.pl/showthread.php?tid=34965
|
|
08-05-2016 22:52:00 |
|
2 użytkowników postawiło piwo Dawdzio za ten post:2 użytkowników postawiło piwo Dawdzio za ten post.
hvil (05-09-2016), Pinio (05-09-2016)
|
hvil
Technik
Liczba postów: 755
Imię: Piotr
Skąd: LU
Pojazd: Romet Ogar 200
|
RE: Uniwersal, Pelikan i coś jeszcze.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 09-05-2016 13:14:00 przez hvil.)
|
|
09-05-2016 12:55:40 |
|
|
hvil
Technik
Liczba postów: 755
Imię: Piotr
Skąd: LU
Pojazd: Romet Ogar 200
|
RE: Uniwersal, Pelikan i coś jeszcze.
I tu mam właśnie problem bo po dzisiejszych zakupach już tylko mi tego popychacza brakuje by testować... chyba nic nie zepsuję jak sobie go dorobię z jakiegoś pręcika?
Ktoś w ogóle wie ile on ma mieć mniej/więcej długości, średnicy?
Bardzo Wam dziękuję Koledzy za pomoc! Bez Waszego know how nie dałbym rady.:-)
Będą tylko jaja jak się okaże po skompletowaniu wszystkiego, że coś w przerzutce jest uszkodzone... czytam, edukuję się, ale reanimacja ich nie jest łatwa... ale bądźmy dobrej myśli!:-)
|
|
10-05-2016 01:06:51 |
|
|
hvil
Technik
Liczba postów: 755
Imię: Piotr
Skąd: LU
Pojazd: Romet Ogar 200
|
RE: Uniwersal, Pelikan i coś jeszcze.
Mały Update.
Byłem na Wiesi, rower rozkręciłem i postanowiłem zabrać do domu do piwnicy, jest jednak dużo przy nim do roboty.
Okazało się, że mam na lince tą tulejkę nakręcaną na mechanizm zmiany biegów jaki dokupiłem na allegro, więc jest dobrze.
Teściu mnie załamał bo jak zobaczył, że dłubię przy nim "o słuchaj bo zapomniałem Ci dać" - i w tym momencie wręczył mi oryginalny mechanizm, jaki ja zakupiłem za moje cenne 12 zł!!!! na szczęście razem z prętem jakiego mi brakowało.
Teraz prace ruszają ostro bo rowerek jest jedno piętro pode mną. Mam jednak pytanie co do naklejek, gdzie kupić pełny zestaw naklejek na ten temacik, poniżej przesyłam fotki tego co na nim zostało:
I jeszcze jedna sprawa, zębatka jest jakby przy betonowana do piasty, w żadną stronę się nie rusza... wszyscy mi odraczają osobiste rozbieranie tych przerzutek i naprawę... czym więc ją zalać tu od zewnątrz i czym przez otwór w korpusie piasty między szprychami, by to wszystko naoliwić? W podesłanym temacie na forum czytałem, że żadnych penetratorów celem czyszczenia tam wlewać nie można?
Mały Update.
Byłem na Wiesi, rower rozkręciłem i postanowiłem zabrać do domu do piwnicy, jest jednak dużo przy nim do roboty.
Okazało się, że mam na lince tą tulejkę nakręcaną na mechanizm zmiany biegów jaki dokupiłem na allegro, więc jest dobrze.
Teściu mnie załamał bo jak zobaczył, że dłubię przy nim "o słuchaj bo zapomniałem Ci dać" - i w tym momencie wręczył mi oryginalny mechanizm, jaki ja zakupiłem za moje cenne 12 zł!!!! na szczęście razem z prętem jakiego mi brakowało.
Teraz prace ruszają ostro bo rowerek jest jedno piętro pode mną. Mam jednak pytanie co do naklejek, gdzie kupić pełny zestaw naklejek na ten temacik, poniżej przesyłam fotki tego co na nim zostało:
I jeszcze jedna sprawa, zębatka jest jakby przy betonowana do piasty, w żadną stronę się nie rusza... wszyscy mi odraczają osobiste rozbieranie tych przerzutek i naprawę... czym więc ją zalać tu od zewnątrz i czym przez otwór w korpusie piasty między szprychami, by to wszystko naoliwić? W podesłanym temacie na forum czytałem, że żadnych penetratorów celem czyszczenia tam wlewać nie można?
I jeszcze 3 fotki:
Gdzie takie naklejki zdobyć i właściwie jakie powinny na nim być?
I czym smarować te przerzutki w piaście? I czy można przeczyścić np. ropą pod ciśnieniem z ropownicy czy jakimś penetratorem?
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 23-05-2016 16:13:42 przez hvil.)
|
|
23-05-2016 16:09:55 |
|
|
Użytkownicy przeglądający ten wątek: 14 gości
|
|