Ocena wątku:
- 0 głosów - 0 średnio
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
[Poradnik] Ural czy Ukraina - jak rozpoznać ?
|
Autor |
Wiadomość |
Walet
Jak popsuje to naprawi...
Liczba postów: 239
Imię: Denis
Skąd: Staniszcze Wielkie
Pojazd: Inny
|
[Poradnik] Ural czy Ukraina - jak rozpoznać ?
Wielu ludzi ma problem z odróżnieniem tych dwóch rowerów, dlatego zamieszczam kilka wskazówek, które pomogą się upewnić z czym mamy doczynienia.
No to zaczynamy:
Krok 1 Emblemat na główce ramy:
Ukraina ma jaskółkę:
Ural natomiast jelenia:
W nowszych modelach w miejscu tabliczki znajdowała się naklejka.
*Niestety klej na którym były one mocowane był tak słaby, że słońce, deszcz i śnieg sprawiały w pewnym momencie po prostu odklejenie się jej od ramy.
Krok 2 Napis na rurze skośnej:
W ukrainie najczęściej ma taką postać:
Wersja na eksport:
Ural:
Tu nowszy model:
*Tutaj podobnie nakejka szybko odpadała z ramy.
Co jednak jesli trafimy na rower bez emblematu a rama jest pomalowana farbą lub nie ma naklejek? Tutaj można sugerowac się kilkoma innymi szczegółami.
Krok 3 Osłona na łańcuch:
W Ukrainie były one tłoczone:
Często malowano je w różnych kolorach - czarny, niebieski, zielony, czerwony...
W starszych modelch występowały również proste, bez lub z wytłoczeniem:
Osłona w Uralu była "prostrza" i w kolorze białym (w innych nie spotkałem):
* W starszych modelach Ural osłon nie miał, w nowszych mogły zostać po prostu zdemontowane.
Krok 4 Błotniki:
Ukraina miała je "trapezowate" malowane najczęściej na kolor biały:
Ural posiadał znowu płytkie z dwoma przetłoczeniami w kolorze białym:
*Starsze modele Urala miały błotniki malowane pod kolor ramy ze złotymi szparunkami, Ukraina miała szparunki białe.
Krok 5 Nakładka na widelec przedni:
Starsze modele Ukrainy miały nakładkę chromowaną:
Nowsze modele jej nie miały (celowy zabieg):
Ural miał chromowaną:
Krok 6 Numer ramy:
Ukraina miała go wybity pod siedzeniem z lewej strony:
Ural miał go z prawej:
*Urale miały rocznik wybijany po drugiej stronie, poza numerem ramy.
Krok 7 Osłona na suport:
Ural miał zamontowany na miskach dekielek z tworzywa:
Krok 8 Bagażnik:
Ukraina w starszych modelach miała bagażnik wybijany z arkusza blachy malowany pos kolor ramy z "łapką" chromowaną/niklowaną:
Nowsze modele posiadały gięty z prętów malowany pos kolor ramy oraz "łapką" chromowaną/niklowaną:
*Często przy blaszce do której mocowano bagażnik i błotnik puszczały spawy i była ona ponownie dospawywana do ramy:
Ural posiadał gięty z rurki, 'łapka" również chromowana/niklowana:
*Istniały również bagażniki przednie, zaś liczbę "modeli" oraz samoróbek bagażników trudno by zliczyć.
Krok 9 Felgi:
W Ukrainie po bokach były "pikowane":
W Uralu znowu "kreskowane":
*Felgi w Ukrainie z uwagi na szybkie rdzewienie mogły zostac zmienione.
Krok 10 Kierownica:
Ukraina miała "jaskółkę":
Mocowane (w nowszych modelach) na charakterystycznym mostku "łezce":
Ural w starszych wersjach również posiadał "jaskółkę" choć trochę bardziej zagiętą:
*Warto zwrócić uwagę na charakterystyczne "odwrócenie" mostka, tak wychodziło to fabrycznie, było jednak często przez właścicieli montowane "po ludzku".
W późniejszych dostawał "koziołka":
Myśle, że po tak wyczerpującym poradniku nie będzie już problemów z ustaleniem "Ural czy Ukraina?".
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 08-02-2016 12:28:22 przez wnusiu94.)
|
|
07-02-2016 00:24:51 |
|
3 użytkowników postawiło piwo Walet za ten post:3 użytkowników postawiło piwo Walet za ten post.
Emikel (02-07-2016), Komando (02-10-2016), Pinio (02-07-2016)
|
Wigrus
Złomiarz, czy kolekcjoner?
Liczba postów: 1,965
Imię: Jasiek
Skąd: Warszawa
Pojazd: Inny Romet
|
RE: [Poradnik] Ural czy Ukraina - jak rozpoznać ?
Sporo zauważonych przez Ciebie różnic jest... mocno naciągana.
2. Przydałoby się uzupełnić o wersje z napisem od szablonu.
3. Bywały jeszcze Ukrainy z długą, prostą osłoną łańcucha i Urale
w ogóle tego elementu pozbawione.
5. Bzdura na całej linii.
6. Rowery z Permy miały rocznik bity poza numerem ramy, po drugiej
stronie.
7. Przy tworzeniu poradnika przydałoby się nauczyć odróżniania
MISEK WKRĘCANYCH od misek wbijanych osłoniętych dekielkiem
z tworzywa. Urale na wkręcanych też występowały - we wcześniejszych
rocznikach.
8. Wersji tych bagażników było pierdylion i jeszcze trochę. Bywały nawet
przednie. Wcześniejsze Urale miały bagażnik mocowany do śruby zacisku sztycy, a w Ukrainach występował jeszcze taki blaszany, z otworami.
10. Litości, chcesz wmawiać, że cechą charakterystyczną Urali jest odwrotnie zamontowany mostek? Przecież tam wszystko leciało
byle jak, byle by było...
Podstawową i jedną słuszną metodą odróżniania tych rowerów jest
zakład, w którym go produkowano. Ural - Perm, Ukraina - Charków.
Wysłane z mojej Nokii 3310 za pomocą Tapatalk 2
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 07-02-2016 01:20:53 przez Wigrus.)
|
|
07-02-2016 01:19:34 |
|
6 użytkowników postawiło piwo Wigrus za ten post:6 użytkowników postawiło piwo Wigrus za ten post.
Buka (06-01-2016), Kanilox (02-07-2016), misiql (02-07-2016), Pinio (02-07-2016), wnusiu94 (02-07-2016), xsaman (02-07-2016)
|
Walet
Jak popsuje to naprawi...
Liczba postów: 239
Imię: Denis
Skąd: Staniszcze Wielkie
Pojazd: Inny
|
RE: [Poradnik] Ural czy Ukraina - jak rozpoznać ?
(07-02-2016 01:19:34)Wigrus napisał(a): Sporo zauważonych przez Ciebie różnic jest... mocno naciągana.
2. Przydałoby się uzupełnić o wersje z napisem od szablonu.
3. Bywały jeszcze Ukrainy z długą, prostą osłoną łańcucha i Urale
w ogóle tego elementu pozbawione.
5. Bzdura na całej linii.
6. Rowery z Permy miały rocznik bity poza numerem ramy, po drugiej
stronie.
7. Przy tworzeniu poradnika przydałoby się nauczyć odróżniania
MISEK WKRĘCANYCH od misek wbijanych osłoniętych dekielkiem
z tworzywa. Urale na wkręcanych też występowały - we wcześniejszych
rocznikach.
8. Wersji tych bagażników było pierdylion i jeszcze trochę. Bywały nawet
przednie. Wcześniejsze Urale miały bagażnik mocowany do śruby zacisku sztycy, a w Ukrainach występował jeszcze taki blaszany, z otworami.
10. Litości, chcesz wmawiać, że cechą charakterystyczną Urali jest odwrotnie zamontowany mostek? Przecież tam wszystko leciało
byle jak, byle by było...
Podstawową i jedną słuszną metodą odróżniania tych rowerów jest
zakład, w którym go produkowano. Ural - Perm, Ukraina - Charków.
2. Jeśli gdzieś trafię, na pewno dodam.
3. Poprawione.
5. Mój błąd, starsze modele Ukrainy również miały nakładkę chromowaną.
6. Uzupełniam.
7. Poprawiam.
8. Głównie opisałem Urale i Ukrainy z nowszych roczników, najczęściej spotykanych. Co do ich modeli, racja, były teki detki (niektóre wyglądające na robione metodą chałupniczą).
10. Zrozumiałe by było, że to efekt niechlujnego składania, jednak WIĘKSZOŚĆ Urali jakie spotkałem miała tak zamontowany uchwyt (dlatego wielu śmiało się, że te rowery składaja w psychiatryku) jeśli był inaczej to juź przy ingerencji właściciela lub pracownik robiąc źle, założył poprawnie.
|
|
07-02-2016 20:52:40 |
|
|
Komando
Nowy
Liczba postów: 15
Imię: Mateusz
Skąd: Poznań
Pojazd: Inny Romet
|
RE: [Poradnik] Ural czy Ukraina - jak rozpoznać ?
Bardzo fajny pomysł na poradnik. Ale osobiście miałbym jeszcze parę uwag.
2. W Ukrainach napisy na rurze skośnej w zasadzie występowały w 3 podstawowych typach na przestrzeni lat:
- lata 60' - napis był malowany od szablonu najczęściej w kolorze złotym,
- lata 70' i początek lat 80' - stosowano kalkomanie (przy czym były różne wzory tych kalkomanii),
- lata 80' - czyli to co tutaj określone jest mianem "wersji eksportowej".
Co do Urali z tego co wiem historia wygląda podobnie, aczkolwiek mam Urala chyba z 1980 roku gdzie zastosowano naklejki na folii srebrnej, które zupełnie różnią się od tej przedstawionej powyżej.
6. Napisałeś na odwrót. Ukrainy miały numery pod siodełkiem po prawej stronie.
Urale zawsze miały oddzielnie rok i numer ramy.
Warto wspomnieć o tym, że o ile w Ukrainach te numery zazwyczaj są, tak w Uralach często bywa, że nie ma wybitych numerów.
9. Prawda, aczkolwiek należy wspomnieć, że w starszych Ukrainach boki felg nie były pikowane. Dużo prościej rozróżnić koła tych rowerów poprzez kształt powierzchni w obręczy, w którą wchodzą nyple ze szprychami. W Ukrainach ta powierzchnia jest płaska, zaś w Uralach na środku jest wytłoczony charakterystyczny "grzbiet'. Rzecz jasna w Uralach również chrom odlatywał z obręczy płatami.
Przy rozpoznawaniu po częściach, warto sprawdzić, czy na danym elemencie nie ma wybitej sygnatury producenta. W moim Uralu znalazłem nawet na ramie wybite oznaczenie fabryki w Permie.
Romet Wagant '89
XB3 "Ukraina" '80
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 10-02-2016 04:20:19 przez Komando.)
|
|
10-02-2016 04:17:01 |
|
|
gafko
Unregistered
|
RE: [Poradnik] Ural czy Ukraina - jak rozpoznać ?
dobrze, że dałeś poradnik, ale nie denerwuj się, że ktoś chce go poprawić
|
|
13-06-2016 23:32:28 |
|
|
Wojtek na Wigry
Złomiarz
Liczba postów: 128
Imię: Wojtek
Skąd: Z Polski
Pojazd: Romet Komar
|
RE: [Poradnik] Ural czy Ukraina - jak rozpoznać ?
Wigry 3 '81
Komar 2350
Iż jupiter 3 '75
|
|
10-07-2018 15:51:02 |
|
|
Użytkownicy przeglądający ten wątek: 2 gości
|
|