Jesteś nowy na forum? - Zachęcamy do przywitania się w dziale "Powitalnia" Smile

Zapraszamy na nasz oficjalny profil - facebook.com/ChlopcyRometowcy

Odpowiedz 
Tutorial Drewniane tarcze sprzęgła Jawa 50/ Ogar 200
Autor Wiadomość
Ciupstareq Offline
Nowy
*


Liczba postów: 24
Imię: Ciupstareq
Skąd: Gdańsk
Pojazd: Inny Romet
Post: #1
Tutorial Drewniane tarcze sprzęgła Jawa 50/ Ogar 200
Witam, w tym tutorialu chciałbym pokazać wszystkim jak własnoręcznie wykonać drewniane tarcze sprzęgła do Ogara 200/ Jawy 50. A więc najważniejszą rzeczą jest wybranie odpowiedniego drewna dla Siebie. Pamiętajmy o tym że, miękkie drewno zapewnia nam lepsze przeniesienie napędu, natomiast twardsze ściera się bardzo wolno, dzięki czemu nie będziemy musieli wymieniać tarcz po 1500km. Gdy już mamy wybrane drewno, najlepiej mieć je w postaci desek, lub do takowej doprowadzić. Zakładając, że mamy to już za Sobą, odmierzamy deskę co 5-6cm, na początek 5 kawałków. Ucięty kawałek wsadzamy w imadło i odrysowujemy nasz szablon od środka tarczy (z wyjętymi uprzednio starymi kawałkami korków). Po odrysowaniu należy przygotować Sobie nożyk do wycinania, w moim przypadku był to ucięty do połowy i naostrzony szlifierką nóż stołowy. Przykładamy go z precyzją do odrysowanego wcześniej szablonu i uderzamy niezbyt mocno młotkiem (jak widać nóż wbija się w drewno wyznaczając nam kształt nowego klocka). Czynność powtarzamy z każdej strony (z własnego doświadczenia wiem że istnieje małe prawdopodobieństwo że wyjdzie nam idealny kształt). Na tak wyciętym kawałku musimy nanieść poprawki za pomocą papieru ściernego (Ja wybrałem P220, każdy może dobrać go według swoich wymagań) aby idealnie pasował do otworów w tarczy. Po naniesieniu poprawek gdy wszystko pasuje wsadzamy nasz kawałek w tarczę i uderzamy z góry młotkiem, aż do końca (dzięki temu uzyskamy oczekiwany przez nas kształt na całej długości obrabianego kawałka). Wszelkie zadry powstałe po tej czynności oszlifowujemy lekko na papierze. Następnie wkładamy przygotowany kawałek w imadło zostawiając 1-1,5cm do ucięcia (pamiętajmy aby wsadzić go dolną i górną powierzchnią do szczęk i możliwie lekko ściskać imadło, w innym przypadku drewno mogłoby nam się odkształcić i było by do wyrzucenia). Jeśli ktoś nie ma oka do milimetrów, to na początku najlepiej zaznaczać Sobie po ok 8mm i zabrać się do wycinania (zalecam wyrzynarkę ) robota szybko idzie i jest dosyć dobry efekt w porównaniu do innych ręcznych narzędzi, pamiętajmy żeby robić to powoli i dokładnie (szybkie cięcie może porozrywać nasze kawałki). Po wycięciu bierzemy suwmiarkę i mierzymy każdy kawałek przed dalszą obróbką, nasze kawałki zapewne mają 6,5-8mm należy je teraz równo oszlifować do grubosci przez nas wybranej (u mnie było to 6mm tak jak oryginalne tarcze) czynność ta jest najbardziej żmudna i pracochłonna więc należy uzbroić się w cierpliwość, liczy się tu także duża dokładność (źle oszlifowany kawałek nie będzie spełniał swojej roli, a także osłabi działanie naszego sprzęgła). Gdy już skończymy nasz kawałek, należy go zamontować w tarczy, wkładamy go możliwie ile się da, a resztę dobijamy lekko młotkiem. Oto nasz pierwszy kawałek pozostało jeszcze tylko 31 i po robocie. Niektórzy na koniec przyklejają zrobione klocki do tarczy, Ja tego nie zrobiłem i nie wiem czy ta czynność jest konieczna, ponieważ mój silnik przechodzi obecnie remont, jeżeli ktoś chciałby to zrobić polecam klej Poxipol. To już koniec, myślę że wszystko opisałem jasno i zrozumiale. Mimo to jeśli ktoś miałby jakieś wątpliwości, proszę śmiało pisać, na wszystkie pytania odpowiem.

Link do zdjęć: https://www.bikepics.com/members/ciupstareq/tutorial/


Poradnik jest w całości napisany przeze mnie, zdjęcia także są mojego autorstwa. Każdy może kopiować ten tekst i udostępniać na innych forach pod warunkiem zachowania mojej nazwy. Mile widziane także opinie. Dziękuje i życzę miłego czytania Smile
16-11-2015 19:42:24
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 4 użytkowników postawiło piwo Ciupstareq za ten post.
Reklama
Emikel Offline
Zbieracz stadium zaawansowane
*


Liczba postów: 437
Imię: Emil
Skąd: Terespol
Pojazd: Romet Pegaz
Post: #2
RE: Tutorial Drewniane tarcze sprzęgła Jawa 50/ Ogar 200
Fajnie że jeszcze są ludzie którzy potrafią i chcą coś robić nie najkrótszą drogą.
Ale w ogóle jest sens się tle bawić? Nie lepiej kupić w sklepie za 6 zł? Big Grin
Pozdrawiam
16-11-2015 19:50:47
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Ciupstareq Offline
Nowy
*


Liczba postów: 24
Imię: Ciupstareq
Skąd: Gdańsk
Pojazd: Inny Romet
Post: #3
RE: Tutorial Drewniane tarcze sprzęgła Jawa 50/ Ogar 200
Dzięki ! Big Grin Wiesz, dla mnie jest sens chociażby dla samej satysfakcji że jeżdżę na czymś co sam zrobiłem Smile
16-11-2015 19:57:07
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
[+] 1 osoba postawiła piwo Ciupstareq za ten post.
Kaskader na komarze Offline
Technik
*


Liczba postów: 751
Imię: Rafał
Skąd: Pabianice Łódzkie
Pojazd: Inny
Post: #4
RE: Tutorial Drewniane tarcze sprzęgła Jawa 50/ Ogar 200
Fajny pomysł, widziałem na Fp, nie czytałem tego do końca tego co tutaj napisałeś, ale komu starcza sprzęgło na 1500km? :F Bo ja spokojnie Na komplecie za 20 zł przelatałem ok 9k i kolega spalił dopiero :F
Ale kto co lubi, jestem ciekaw jak z wytrzymałością takiego rzemiosła.

Są:

-----


Były:
Romet Komar 2351 '77
Romet Pony m1
Simson S 51 '87
Romet Ogar 200 '86 Zielone jabłuszko :F
Romet Ogar 200 '84
WSK 175 kobuz (łobuz)
Cezet 175 ( czesław )
Romet Ogar 200 '86
Romet Ogar 205 '86
16-11-2015 19:57:31
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Quake96 Offline
Zielono mi :D
Moderatorzy


Liczba postów: 2,750
Imię: Piotr
Skąd: Bydgoszcz
Pojazd: Romet Ogar 200
Post: #5
RE: Tutorial Drewniane tarcze sprzęgła Jawa 50/ Ogar 200
(16-11-2015 19:50:47)ProXiou napisał(a):  Fajnie że jeszcze są ludzie którzy potrafią i chcą coś robić nie najkrótszą drogą.
Ale w ogóle jest sens się tle bawić? Nie lepiej kupić w sklepie za 6 zł? Big Grin
Pozdrawiam

Gdzie masz tarcze po 6zł? Chętnie kupię. U mnie jedna kosztuje prawie 13zł.


Sam patent ciekawy, choć stary jak świat. Przydałby się ktoś, kto przetestowałby na jakim drewnie najlepiej robić te "korki" tak aby przeniesienie napędu było odpowiednie.

- Patrz pan, ale ciśnie tą jawką, no wariat!
- Ale panie, to dopiero drugi bieg się kończy...


"Skończyło się jak Bruce Lee, czy misja w kosmodromach
Nie nagra tego Grundig czy Unitra Diora...."
16-11-2015 20:16:26
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Emikel Offline
Zbieracz stadium zaawansowane
*


Liczba postów: 437
Imię: Emil
Skąd: Terespol
Pojazd: Romet Pegaz
Post: #6
RE: Tutorial Drewniane tarcze sprzęgła Jawa 50/ Ogar 200
http://allegro.pl/romet-ogar-200-jawa-50...05270.html Dobra pomyliłem się o całe 1zł. Chociaż bym polecał te z jack motors za 10.90 Wink Ale niby tych nie próbowałem więc mówić źle o nich też nie mogę Big Grin
16-11-2015 20:47:17
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Quake96 Offline
Zielono mi :D
Moderatorzy


Liczba postów: 2,750
Imię: Piotr
Skąd: Bydgoszcz
Pojazd: Romet Ogar 200
Post: #7
RE: Tutorial Drewniane tarcze sprzęgła Jawa 50/ Ogar 200
A pomyślałeś o kosztach wysyłki? Szczególnie, że na tej aukcji są one jakieś śmiesznie zawyżone. Polecony ekonomiczny 12zł? krejzi Haha ja takie gabaryty priotytetem za 6zł wysyłałem :F

No, ale licząc najtańszą wysyłkę + 2 tarcze to masz 12zł + 14zł = 26zł. Wychodzi 13zł od tarczy Wink

- Patrz pan, ale ciśnie tą jawką, no wariat!
- Ale panie, to dopiero drugi bieg się kończy...


"Skończyło się jak Bruce Lee, czy misja w kosmodromach
Nie nagra tego Grundig czy Unitra Diora...."
16-11-2015 20:57:55
Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
jurek_j Offline
Technik
*


Liczba postów: 830
Imię: J
Skąd: FGW
Pojazd: Romet Kadet
Post: #8
RE: Tutorial Drewniane tarcze sprzęgła Jawa 50/ Ogar 200
Drewno olchowe się nada. Poza tym im twardsze tym lepsze. Wiadomości na ten temat można znaleźć w googlu, mój kumpel strugał takie do silnika 223.

A czy warto? Jasne że warto. Ów wspomniany mój kumpel wykonał tarcze 0,5mm grubsze niż seryjne, zrobił ok. 10kkm w najróżniejszych warunkach, wlicza się w to jaranie sprzęgła w lesie, zmierzył po tym przebiegu grubość tarcz - 'schudły' 0,2mm. Tarcze korkowe wytrzymywały u niego przeciętnie 3-4kkm. Czuć różnicę.

Też zrobiłem do 023 tarcze z drewnianymi okładzinami, właśnie z olchy. Tylko przesadziłem z grubością, jak już je zjarałem na tyle, że dało się wyłączyć sprzęgło, przyszła zima, klocki nasiąkły mocno olejem i zwiększyły swoją objętość, potem silnik padł, a tarcze nadal były za grube.
16-11-2015 22:16:27
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika Postaw piwo Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz 





Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości


Forum by Tomasso94 2010 - 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis i odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
POMÓŻ W UTRZYMANIU FORUM!

Zaloguj do Poczty
Kontakt | Chlopcy Rometowcy - Forum Romeciarzy! | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS | Mapa użytkowników | Lista banów
 Witaj, Gość
Musisz się zarejestrować przed napisaniem posta.


  

Hasło
  





Reklama


 Szukaj na forum

(Zaawansowane szukanie)

 Ostatnie wątki
Ogar 205 dziwny dźwięk z ...
Ostatni post: romek
Dzisiaj 21:59:50
» Odpowiedzi: 4
» Wyświetleń: 51
Delta RMR 24 - szarpiący ...
Ostatni post: MacRoial
Dzisiaj 21:26:29
» Odpowiedzi: 11
» Wyświetleń: 449
problem z rocznikiem Wigr...
Ostatni post: wigryman
Dzisiaj 00:15:11
» Odpowiedzi: 10
» Wyświetleń: 239
Romet sygnał
Ostatni post: sbanys
Wczoraj 09:35:46
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 371
Lub [Z] ramę goła do kom...
Ostatni post: Debesta
Wczoraj 06:08:48
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 88
Witam Panów mam na imię N...
Ostatni post: Debesta
Wczoraj 05:52:11
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 341
Jak zamowcować podnózki d...
Ostatni post: Debesta
Wczoraj 05:46:48
» Odpowiedzi: 13
» Wyświetleń: 490
Przywitanie
Ostatni post: Debesta
Wczoraj 05:32:51
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 67
Kolor Komara.
Ostatni post: łogór 200
Wczoraj 01:37:56
» Odpowiedzi: 18
» Wyświetleń: 19218
Identyfikacja modelu w ce...
Ostatni post: Korczas
19-11-2024 15:02:30
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 89
zawory w ogar 202 fl
Ostatni post: Milczak64
19-11-2024 02:19:22
» Odpowiedzi: 4
» Wyświetleń: 241
202 Fi - wymiana oleju sk...
Ostatni post: Milczak64
19-11-2024 01:56:36
» Odpowiedzi: 1
» Wyświetleń: 825
Ogar 202 na silniku 139fm...
Ostatni post: Milczak64
19-11-2024 01:41:16
» Odpowiedzi: 0
» Wyświetleń: 77
Wigry1 problem z rocznik...
Ostatni post: zaz
19-11-2024 00:23:17
» Odpowiedzi: 3
» Wyświetleń: 152
Kupno zabytkowego motoru ...
Ostatni post: wojakrob
18-11-2024 10:10:04
» Odpowiedzi: 2
» Wyświetleń: 264

Reklama